Tur du såg det så inte stenen hoppar o försvinner!Jag tror du har en lös del där nere i hörnet.. Låsningen till rubinen i balansen verkar ha trillat loss och ligger i kanten där (se bild)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tur du såg det så inte stenen hoppar o försvinner!Jag tror du har en lös del där nere i hörnet.. Låsningen till rubinen i balansen verkar ha trillat loss och ligger i kanten där (se bild)
Ja hoppas han inte hunnit skruva ihop allt och den trillat ur bara för den där hittar man nog inte i första taget om den hamnar i heltäckningsmattanTur du såg det så inte stenen hoppar o försvinner!
Sitter och läser forum med en lupp, stilpoäng på denJag tror du har en lös del där nere i hörnet.. Låsningen till rubinen i balansen verkar ha trillat loss och ligger i kanten där (se bild)
Hahaha! Gör inte alla det??Sitter och läser forum med en lupp, stilpoäng på den
Shiiit, det var alltså mer fel på verket än jag trodde. Tack för att du är så skarpögd (vilket jag då INTE är! ) Kan ju vara en förklaring till att verket var så exremt känsligt för olika positioner...Jag tror du har en lös del där nere i hörnet.. Låsningen till rubinen i balansen verkar ha trillat loss och ligger i kanten där (se bild)
Jaha, men då får jag väl byta tillbaka då! Men, jag tyckte att den såg lite liten ut på min tunna. Har inte sett samma sak på min andra, nästan identiska med annan tavla. Måste kolla mer ordentligt!Jag skulle nog vilja påstå att det va helt rätt bezel på från början där..
Snygg tunna!! Grattis!!
Kul att kunna vara till hjälp och skönt att du vet vad det berodde på dåShiiit, det var alltså mer fel på verket än jag trodde. Tack för att du är så skarpögd (vilket jag då INTE är! ) Kan ju vara en förklaring till att verket var så exremt känsligt för olika positioner...
Sådär, den låg kvar (där den ABSOLUT inte skall vara!). Nedan undanplockad och till synes i helt tillstånd.
Återstår att se hur man sätter tillbaka denna. Jag är mer hemma på 24xx-variantens "propeller", men det är ju bara att läsa på. Detta ser väl mer ut som en klassisk incablock?
Tack för påpasslig granskning av mina bilder! Bra tråd det här
Avslutar kvällen med lite "fri skruvning" vid vardagsrumsbordet.
Skönt att komma hit och känna sig lite mindre kufig eftersom man bara har köpt 6 klockor hittills 2021... nåväl allt är kanske relativt - sambon tycker fortfarande att man är knäppAh, vill ha! Tur att jag har köpstopp också (har dock hela 7st inköp på väg med diverse tavlor, några länkar o ett helt gäng klockor)...
Har en prenumeration på just tanks på tradera när nya kommer in. Idag ramlade det in ett mejl, fast en vanlig Vostok med tank på tavlan
Hellre så där än för stor säger jag men det blir ju inte så greppvänligt när du har dykarhandskarna påJapp, då var det fixat!
Jag fick gå ifrån hela härligheten och laga mat till familjen (hemmagjorda köttbullar från Icas matkasse) och sedan var det dags för välbehövlig kvällspromenad, men sen fick äntligen klockan lite kärlek
Men, det där med bezeln vete sjutton. Nu har jag bytt tillbaka till den som satt på från början, men jag vidhåller att den känns lite liten. Ytterdiametern på 37 mm stämmer exakt med en likadan bezel på en av mina 350-dykare. Tunnan till vänster har en ngt större bezel (39 mm), men, visst den kan ju ha monterats av Boris i källaren. (Rätt coola klockor är de oavsett alla tre.)
Kikar man mellan bezeln och kronan tycker iafall jag att det är för mycket space. Vad anser ni andra?
Skönt att komma hit och känna sig lite mindre kufig eftersom man bara har köpt 6 klockor hittills 2021... nåväl allt är kanske relativt - sambon tycker fortfarande att man är knäpp
Edit: ...och då känner hon ändå inte till alla än...
Jag vågar nog fastslå att den skall se ut så där (vara ngt smalare). Ganska säker på att min också har en korrekt bezel, och den har precis samma space.Japp, då var det fixat!
Jag fick gå ifrån hela härligheten och laga mat till familjen (hemmagjorda köttbullar från Icas matkasse) och sedan var det dags för välbehövlig kvällspromenad, men sen fick äntligen klockan lite kärlek
Men, det där med bezeln vete sjutton. Nu har jag bytt tillbaka till den som satt på från början, men jag vidhåller att den känns lite liten. Ytterdiametern på 37 mm stämmer exakt med en likadan bezel på en av mina 350-dykare. Tunnan till vänster har en ngt större bezel (39 mm), men, visst den kan ju ha monterats av Boris i källaren. (Rätt coola klockor är de oavsett alla tre.)
Kikar man mellan bezeln och kronan tycker iafall jag att det är för mycket space. Vad anser ni andra?
Köpte en gammal dykficklampa på loppis för längesedan, googla runt då! Hitta något om att man använt läder i dykdräkter!Vi snackade ju Bund och ryssar och på 350 NVCh-30 funkar det ju lysande tycker jag,sen är det ju det där med läder och dykare men det är ju en annan 5a!
Den där skulle inte jag vilja möta i en mörk gränd. Creepy.Köpte en gammal dykficklampa på loppis för längesedan, googla runt då! Hitta något om att man använt läder i dykdräkter!
One of the oldest diving suits in existence - called Wanha Herra
Small objects that shaped history. Website about art, history, travel and humans!museum-of-artifacts.blogspot.com
Så funkar väll?
Fast det beror ju på hur man ser ut utan mask. Det kan ju vara en förbättring med...Den där skulle inte jag vilja möta i en mörk gränd. Creepy.
Varmt vatten och saltet, något händer iallafall (vattnet blivit färgat). Bezeln verkar inte tagit åt sig någon färg än, får ligga över natten...
Jag personligen tycker fortfarande att fixandet med vintage-grejerna är väldigt underhållande. Men någon gång kanske man tröttnar Oavsett så handlar det inte om så mycket pengar alla gånger. Vore värre om vi pratade om samma osäkerhet med klockor i prisklass á la ostlandet med höga berg.Hellre så där än för stor säger jag men det blir ju inte så greppvänligt när du har dykarhandskarna på
Alltså, jag pallar inte hoppa ner i vintageträsket igen men jag gillar verkligen ditt nyförvärv, riktigt schysst nyans på tavlan må jag säga
Jag fick ett påpekande av min hustru, som satte upp ett ultimatum när det började ligga klockor "överallt" (på den tiden hade jag tio klockor... ). Efter det har jag konsekvent ordnat förvaring till alla klockor och nu har jag beställt min sjätte låda, som levereras vilken dag som helst.Haha! Jag har väl gått lite väl bananas med ryska klockor... Förra året var jag all in på allt möjligt mögel.
Jag kommer dock avyttra en del av mina klockor, det har blivit lite väl många att ta hand om (de flesta jag köper har servicebehov).
Min fru vet om ungefär hur många jag har köpt, dock har jag valt att inte berätta kostnaden för allt, bäst så för husfriden.
Jag har numera problem och förvara alla, köpte en klocklåda, men det räckte ju inte långt. Dessutom är jag alldeles för lat för att lägga ner klockorna i lådan. Så nu ligger klockor o dräller överallt... Vi håller på o renovera hemma och jag tänkte nog få till en lösning i en ny garderob med en "smyckeslåda" med glas över, där jag kan lägga de jag använder mest, fack för en ca 50st och lite armband kanske räcker?
Edit: typ såhär, fast mindre fack. Får nog tillverka något själv.
Hmm, jag inser att jag börjar vackla nu. Det är även ganska logiskt att de äldre tunnorna fick samma typ av bezel som de som hade suttit på 350-boetten. När jag nu har satt dit den kanske den faktiskt får sitta kvarJag vågar nog fastslå att den skall se ut så där (vara ngt smalare). Ganska säker på att min också har en korrekt bezel, och den har precis samma space.
Alla passar ju på alla, men många av de äldre bezelerna var en aning smalare.
Skapar en del av charmen: gamla tunnan upplevs ännu större - och därmed 18mm-banden ännu smalare!
Kolla min på: https://klocksnack.se/threads/ryska-klockor-på-ks.3659/post-3803637
Öööh, lite osäker, men du menar inte möjligtvis 710? (snygg är den oavsett nuffror)Godmorgon ryssnördar.
Idag låter vi 170 fånga solen.
Du har personligen helt rätt, det är jag som är förvirrad baraJag personligen tycker fortfarande att fixandet med vintage-grejerna är väldigt underhållande. Men någon gång kanske man tröttnar Oavsett så handlar det inte om så mycket pengar alla gånger. Vore värre om vi pratade om samma osäkerhet med klockor i prisklass á la ostlandet med höga berg.
Väcker faktiskt ett visst villhöverha begär!Min självpåtagna kronograf-vecka fortsätter med Poljot Mir Edition, som firade 15 år och 104 personer i rymden på Mir-stationen.
Denna klocka är lite av ett mysterium. Att den existerar är ju röjt utom allt rimligt tvivel, men frågan är vad som hände med modellen. Den verkar tex inte finnas med i någon katalog.
En närmast irriterande omständighet är att Poljot, för en gångs skull faktiskt fick till en design efter Rysslands tillkomst, som, i mitt tycke, är både tilltalande och intressant. Boett i rostfritt stål. Tavla med bra färgval, tydlig layout och lyckade kontraster tillsammans med snygga visare i rätt färg. En intressant baksida med bild av Mir-stationen etsad i stålet och likaledes etsad lite cool numrering på sidan av boetten.
Dessutom skulle jag hävda att Mir var Soviets/Rysslands första (välbehövliga) riktiga framgång inom rymdfarten efter de tidiga årens berusande framgångar. Men, det här med marknadsföring av även riktigt BRA prylar har väl aldrig riktigt varit ryssarnas starka sida.
Bakstycket är fö ett lite mystiskt kapitel, bara det, eftersom det uppenbarligen är frågan om ett "lock", ordentligt fastsatt, utanpå det vanliga bakstycket. Tar man bort bakstycket (av snäppmodell) kan man skönja den vanliga Poljot-stansningen genom stålet på insidan...
Så, vad hände med denna klockmodell? Det tycks vara svårt att få svar. Att det skulle ha tillverkats 104 ex verkar vara tveksamt. Man ser över huvud taget väldigt sällan någon av dessa ute till salu. Mitt exemplar poppade upp tidigare i år och såldes av någon i Tyskland.
Modellen ersattes fö sedan av en annan "Mir Edition", som IMHO ser ut som en billig kopia av någonting helt annat. (se sista bilden)
Som Polmax skrev: "a very unique "only in Russia", quality factory-frankened, chronorgaph at it's best!"
Poljot MIR 2001
www.polmax3133.com
Bilden på bakstycket:
Numrering: (är min #23 eller har man bara valt ett nummer på måfå?)
Den senare utgåvan, som fick plats i officiell katalog. Smaken är som baken...