• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Fastnat lite för tunnorna. Nu är denna på väg från USA. Ref. 1190728 med orangeaktig lume.
Screenshot_20210412_100022.jpg

Godagens ryssvänner!

Då har det äntligen hänt - en rejäl trycktestning av Vostok Amphibia av Beyond the press-channel från Finland :) Intressant nog så testades dessutom en oljefylld Pulsarquartz samtidigt. Testarna är inte klockmänniskor, men man kan inte få allt :)

Såvitt jag kan se så var det bakboetten som bångnade in och tryckte urverk och urtavla in i plexiglaset och spräckte det så att säga inifrån. Utverket stannade när sekundvisarfästet kontaktade urglaset vid 840 meters djup. Mycket imponerande prestanda på min ära! Jag kunde inte se några tecken alls på vatteningress pga läckande packningar eller liknande.

Senast ändrad:
Godagens ryssvänner!

Då har det äntligen hänt - en rejäl trycktestning av Vostok Amphibia av Beyond the press-channel från Finland :) Intressant nog så testades dessutom en oljefylld Pulsarquartz samtidigt. Testarna är inte klockmänniskor, men man kan inte få allt :)

Såvitt jag kan se så var det bakboetten som bångnade in och tryckte urverk och urtavla in i plexiglaset och spräckte det så att säga inifrån. Utverket stannade när sekundvisarfästet kontaktade urglaset vid 840 meters djup. Mycket imponerande prestanda på min ära!
Såg den igår, så jäkla koolt 👍🏼 Delar vidare i en annan tråd om det är ok med dig?

Stiligt exemplar! Med de där härligt ”bulliga” indexen som Sergei fyllt på rejält för hand!
Men så där orange lume på visarna: måste väl vara efterbytt? Har inte sett gamla bli tydligt orange.
Det är en speciell färg, ja. Lite lustigt också att sekundvisaren även verkar ha samma färg. Får väl kika närmare när jag får hem den. Till sommaren kanske 😑

Funderade lite på om den inte hade klarat mer om inte tavlan hade buktat in och stört visarna, borde ju vara lätt fixat 😇

Dom glömde bort att visa baksidan av klockan, men i kommentarsfältet berättade dom att bakboetten var inpressad flera millimeter in i klockan ("prritti bad" :)). En så enkel sak som att göra bakboetten en millimeter tjockare tror jag hade förbättrat tåligheten dramatiskt. Inte för att det hade haft någon betydelse egentligen - standardamphibian stannade vid 840 meters djup. En mänsklig dykare hade "stannat" betydligt ytligare :)

Dom glömde bort att visa baksidan av klockan, men i kommentarsfältet berättade dom att bakboetten var inpressad flera millimeter in i klockan ("prritti bad" :)). En så enkel sak som att göra bakboetten en millimeter tjockare tror jag hade förbättrat tåligheten dramatiskt. Inte för att det hade haft någon betydelse egentligen - standardamphibian stannade vid 840 meters djup. En mänsklig dykare hade "stannat" betydligt ytligare :)
Ja, det låter rimligt att det baklocket som trycker upp hela urverket i tavlan såklart!
... annat material i baklocket kanske hade räckt mao 👍🏼 Älskar såna här experiment, man blir ju bra nyfiken på hur mycket andra mer välkända 200-metare klarar av.

Som du säger är 840m mer än någon någonsin behöver så betyder ju egentligen ingenting förutom underhållningsvärdet 😁

Godagens ryssvänner!

Såvitt jag kan se så var det bakboetten som bångnade in och tryckte urverk och urtavla in i plexiglaset och spräckte det så att säga inifrån. Utverket stannade när sekundvisarfästet kontaktade urglaset vid 840 meters djup. Mycket imponerande prestanda på min ära! Jag kunde inte se några tecken alls på vatteningress pga läckande packningar eller liknande.
Det där med att fylla klockan med olja, är det ett standardförfarande på något sätt vid extrem djuphavsdykning? (jag fattar att det inte fungerar med ett mekaniskt urverk... :) )

Amphibian är riktigt grymt konstruerad, för typ 600 spänn 😍 Kaz på TBWS beskrev det som att det är lite som att köpa en vintage-klocka, men utan den gamla klockans nackdelar.

Den som ligger längst till vänster i översta raden kan jag adoptera av dig 😉😉😉
49f.jpg_l.jpg

cb4.jpg_l.jpg

Klockan längst upp till vänster och klockan bredvid är nya upplagor efter två mytiska gamla, klassiska, Vostok klockor. Vostok Super Compressor och NVCh-30.
Deltagarna i de respektive projekten ( en del iallafall ) blev så missnöjda att de hoppade av projekten - efter flera års väntan på slutprodukten. De hade hoppats på klockor som var identiska med sina förebilder antar jag. Jag snappade upp båda när projekten blev klara.
Även om de inte liknar sina förebilder så speciellt mycket tycker jag att de fått en egen identitet. Båda är skitläckra på armen.

Senast ändrad:
Det där med att fylla klockan med olja, är det ett standardförfarande på något sätt vid extrem djuphavsdykning? (jag fattar att det inte fungerar med ett mekaniskt urverk... :) )

Standardförfarande vete tusan, mera ett DYI-hack man kan roa sig med. Tror inte det är värst vanligt med dykarquartzar som oljefylls redan på fabrik direkt. Finns visst en Sinn som levereras oljefylld. Men vilket bök vid batteribyte! I en Vostok sitter kronpackningen i själva kronan, vilket skulle innebära att olja riskerar rinna ut så fort man ska ställa in tid och datum - ifall man hade stoppat ett quartzverk i en Vostokboett :)

49f.jpg_l.jpg

cb4.jpg_l.jpg

Klockan längst upp till vänster och klockan bredvid är nya upplagor efter två mytiska gamla klassiska Vostok klockor. Vostok Super Compressor och NVCh-30.
Deltagarna i de respektive projekten ( en del iallafall ) blev så missnöjda att de hoppade av projekten - efter flera års väntan på slutprodukten. De hade hoppats på klockor som var identiska med sina förebilder antar jag. Jag snappade upp båda när projekten blev klara.
Även om de inte liknar sina förebilder så speciellt mycket tycker jag att de fått en egen identitet. Båda är skitläckra på armen.

Håller verkligen med dig, riktigt läckra båda två.
Jag gillar speciellt Super Compressorn, är något speciellt med dem.

Ha! Två paket kom idag...

Paket 1: Visare till mitt projekt...
20210412_160230.jpg

Paket 2: en Kovirskie-krabba! Köpte den här pga patinan på urtavlan... Saknar glas.
20210412_155954.jpg

Hittade ett något för litet glas, men det får hänga på så länge (behöver poleras lite).

Själva klockan vill inte riktigt gå, men går iallafall några sekunder!

Funderar på behålla den precis den är, en sk enhandsklocka 😃, skall bara rengöra boetten och ge verket en rengörning...
20210412_161051.jpg

Solen tittade fram mellan hagel o regnskurarna!
20210412_163116.jpg

Vi snackade om titanboetter tidigare. En av de titaner jag lyckats köpa hade en jäkligt ovanlig urtavla men jag gillade den inte speciellt mycket. Inte i den boetten iallafall. I helgen gjorde jag slag i saken och transplanterade in både urtavla och urverk från en Scuba dude som jag haft liggandes i en skrotlåda alldeles för länge.
IMG_20210412_163334.jpg

IMG_20210411_040227.jpg

Den ursprungliga urtavlan sparas, skyddad, i en annan boett tillsvidare.

Historien fortsätter:
Killen i Ryssland blev inte alls så speciellt glad när han nåddes av mitt meddelande ang att paketet skulle returneras. Det visade sig nämligen att han definitivt hade gjort en fullständig tulldeklaration i Ryssland. Det är ibland kanske lätt att mer eller mindre tänka på Ryssland som ett U-land på vissa områden, men i detta fall ligger det tydligen till så att man inte ens får posta ett paket som skall utomlands utan att göra en fullständig elektronisk tulldeklaration. Jag har nu även fått en kopia på denna deklaration och har nu försökt att komplettera mitt ärende hos Postnord med dessa uppgifter.
Detta är nästan mer irriterande, eftersom det antyder att det saknas kommunikation mellan den svenska tullmyndigheten och motsvarande parter i andra (närliggande) länder och då hjälper det ju inte att avsändaren trots allt faktiskt gör rätt, suck... :mad:
OK, nu har jag fått en ngt mer utförlig förklaring från PostNord.
Orsaken till eländet är att det krävs en utskriven och påklistrad tulldeklaration utanpå paketet. I mitt fall hade avsändaren iof gjort en fullständig, korrekt och på alla sätt komplett digital tulldeklaration, men utanpå det fysiska paketet fanns bara mottagare, avsändare och porto.
Enligt det svar jag nu har fått kommer PostNord även fortsättningsvis att be mottagaren att komplettera uppgifter som saknas, men i detta fall ansåg man att detta inte kunde göras eftersom tulldeklaration i fysisk form saknades helt och hållet.
Kontentan blir att man som beställare av saker och ting, som exempelvis armbandsur, måste vara enormt tydlig mot avsändaren med att det är av stor vikt att en fysisk tulldeklaration klistras/tejpas på paketets utsida.

Fastnat lite för tunnorna. Nu är denna på väg från USA. Ref. 1190728 med orangeaktig lume.
Screenshot_20210412_100022.jpg
Visarna har "gräddats" i en annan klocka men det ska vara paddlar på den där klockan.
Det där är en underskattad klocka. Synd att det är så smala luggar på boetten bara men det går att hitta sätt att få bredare armband på den ändå och då kan den där bli jäkligt läcker. :)

Visarna har "gräddats" i en annan klocka men det ska vara paddlar på den där klockan.
Det där är en underskattad klocka. Synd att det är så smala luggar på boetten bara men det går att hitta sätt att få bredare armband på den ändå och då kan den där bli jäkligt läcker. :)
Ah, då är det kanske därför. Jo, modellen hade ju kanske bättre passat med 20mm. Men länkar och även band går ju att fuska lite med eftersom stiften är gömda. Ett nato går ju t ex att göra smalare just under boetten.

Tillbaka
Topp