• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

LoveL

Rolex
2-Faktor
Attans vad jag gillar’t! ❤️🥰😀
1C25DDF1-5665-4355-A5AF-BC24B141D9E6.jpeg
 

MAz_666

Rolex
Visarna har "gräddats" i en annan klocka men det ska vara paddlar på den där klockan.
Det där är en underskattad klocka. Synd att det är så smala luggar på boetten bara men det går att hitta sätt att få bredare armband på den ändå och då kan den där bli jäkligt läcker. :)
Ah, då är det kanske därför. Jo, modellen hade ju kanske bättre passat med 20mm. Men länkar och även band går ju att fuska lite med eftersom stiften är gömda. Ett nato går ju t ex att göra smalare just under boetten.
Så: test nummer ett. Har ju ngt svårt för stora 119-tunnorna och deras 18mm (har nog tyvärr svårt för i princip ALLA 18mm-klockor).
Här ett vintage från Ukraina. Luggen 18mm, sedan rasslig breddning till 23.
Snyggt satan i vissa lägen; ser ut som ett snett Tetris i andra!
😂😂😂
Gillar!
7D077136-5ACF-47B8-973A-60308D38EFDA.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
😍 Man kanske skulle se den där filmen... Någon som vet var den finns tillgänglig?

Vet ej externt, men tror jag har den i samlingen i filmrummet i källaren.. 😂
Man måste ju se den nu!

Det låter nästan som en sådan där DVD, som man pratade om förr i tiden :D

Jag kollar i VHS-arkivet, kanske finns där. Så kan jag snigla över den till dig 😉
 

MAz_666

Rolex
Plastryss! Antar att det är en äkta Vostok? Lär väl inte finnas så många av eller?
Jo det är en äkta vostok och brukar kallas för studentklocka typ har jag för mig i och med att den är "billigare" men rätta mig gärna om jag har fel.😊
Precis! Inte alls så svåra att hitta, och brukar inte gå för så mycket pengar.
Finns i lite olika modeller - just nu på eBay från typ 380kr ...
Sök bara på Vostok + Plastic så hittar du dom!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Då var det dags igen, en mindre laddning mögel från landet i öster...

20210414_172016.jpg

Godmorgon kamrater!

Nästa nya mögel sitter på armen efter en snabbare rengörning av boetten.

20210415_080518.jpg


Vostok BBC. Inga nyheter här, men dock ryska flygvapnet.

Hade lite problem med att få igång den, men efter lite kärlek till bommen kickade den igång. Går inte och skruva in kronan, verkar som det sitter en för tjock packning i.

Alla plupparna på bezeln är svarta, antar att de var så här från fabriken?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Dagens kronograf är en stram Shturmanskie från tiden strax efter Sovietunionens upplösning. Urverket är fortfarande SU-märkt, vilket Poljot av någon anledning fortsatte med flera år efter upplösningen. Jag killgissar att det är så enkelt som att de hade en masa grejer på hyllan som de inte ville slänga bort.
Oavsett så gillar jag klockan väldigt mycket. Designen är färgmässigt lite återhållen med grå tavla mot snyggt blå text och index-markeringar. Visarna har bra kontrast mot bakgrunden. Kronografens visare har egen färgskala i rött, som matchar den röda stjärnan. Och just kronografens sekundvisare är ju ett helt litet mästerverk i sig, i form av en flygplanssiluett med växande kondensstrimma bakom! Shiiit! 😍
Just den här boetten finns i kombination med en hel del olika tavlor. Den inbyggda bezeln justeras här alltid genom att man vrider på kronan på den vänstra sidan. Snyggt men kanske inte den mest praktiska lösningen för den som har klockan på vänster handled. Bezelns tolvtimmarsgradering gör att man kan använda den för att samtidigt låta klockan visa tiden från två olika tidzoner, så lite av en GMT-kronograf, kan man väl säga :)
20210415_072311.jpg


3133-verket har, som de flesta i tråden säkert redan känner till sitt ursprung i Valjoux 7734, som Poljot köpte rättigheter och även verktyg till från Schweiz. De första varianterna (från 70-talet?) var mer eller mindre exakta kopior, där vissa delar lär skall ha kunnat bytas mellan verken. Under åren har dock Poljot modifierat ganska mycket av det mekaniska, även om grunden definitivt fortfarande är väldigt mycket 7734. Balanshjul i rostfritt stål, som på mitt exemplar, skall tydligen visa att detta är ett verk tillverkat efter halvårsskiftet 1992.
Trots klassisk rysk frånvaro av någon som helst form av utsmyckning kan man väl inte säga annat än att detta är ett rent konstverk!
20210415_073037.jpg
 

Beo

Patek
Dagens kronograf är en stram Shturmanskie från tiden strax efter Sovietunionens upplösning. Urverket är fortfarande SU-märkt, vilket Poljot av någon anledning fortsatte med flera år efter upplösningen. Jag killgissar att det är så enkelt som att de hade en masa grejer på hyllan som de inte ville slänga bort.
Oavsett så gillar jag klockan väldigt mycket. Designen är färgmässigt lite återhållen med grå tavla mot snyggt blå text och index-markeringar. Visarna har bra kontrast mot bakgrunden. Kronografens visare har egen färgskala i rött, som matchar den röda stjärnan. Och just kronografens sekundvisare är ju ett helt litet mästerverk i sig, i form av en flygplanssiluett med växande kondensstrimma bakom! Shiiit! 😍
Just den här boetten finns i kombination med en hel del olika tavlor. Den inbyggda bezeln justeras här alltid genom att man vrider på kronan på den vänstra sidan. Snyggt men kanske inte den mest praktiska lösningen för den som har klockan på vänster handled. Bezelns tolvtimmarsgradering gör att man kan använda den för att samtidigt låta klockan visa tiden från två olika tidzoner, så lite av en GMT-kronograf, kan man väl säga :)
20210415_072311.jpg


3133-verket har, som de flesta i tråden säkert redan känner till sitt ursprung i Valjoux 7734, som Poljot köpte rättigheter och även verktyg till från Schweiz. De första varianterna (från 70-talet?) var mer eller mindre exakta kopior, där vissa delar lär skall ha kunnat bytas mellan verken. Under åren har dock Poljot modifierat ganska mycket av det mekaniska, även om grunden definitivt fortfarande är väldigt mycket 7734. Balanshjul i rostfritt stål, som på mitt exemplar, skall tydligen visa att detta är ett verk tillverkat efter halvårsskiftet 1992.
Trots klassisk rysk frånvaro av någon som helst form av utsmyckning kan man väl inte säga annat än att detta är ett rent konstverk!
20210415_073037.jpg
Nä nu får du ge dig😍!du väcker villhöveha begäret till orimliga gränser👍😉!
image.jpg
 

Delgada

Patek
Dagens kronograf är en stram Shturmanskie från tiden strax efter Sovietunionens upplösning. Urverket är fortfarande SU-märkt, vilket Poljot av någon anledning fortsatte med flera år efter upplösningen. Jag killgissar att det är så enkelt som att de hade en masa grejer på hyllan som de inte ville slänga bort.
Oavsett så gillar jag klockan väldigt mycket. Designen är färgmässigt lite återhållen med grå tavla mot snyggt blå text och index-markeringar. Visarna har bra kontrast mot bakgrunden. Kronografens visare har egen färgskala i rött, som matchar den röda stjärnan. Och just kronografens sekundvisare är ju ett helt litet mästerverk i sig, i form av en flygplanssiluett med växande kondensstrimma bakom! Shiiit! 😍
Just den här boetten finns i kombination med en hel del olika tavlor. Den inbyggda bezeln justeras här alltid genom att man vrider på kronan på den vänstra sidan. Snyggt men kanske inte den mest praktiska lösningen för den som har klockan på vänster handled. Bezelns tolvtimmarsgradering gör att man kan använda den för att samtidigt låta klockan visa tiden från två olika tidzoner, så lite av en GMT-kronograf, kan man väl säga :)
20210415_072311.jpg


3133-verket har, som de flesta i tråden säkert redan känner till sitt ursprung i Valjoux 7734, som Poljot köpte rättigheter och även verktyg till från Schweiz. De första varianterna (från 70-talet?) var mer eller mindre exakta kopior, där vissa delar lär skall ha kunnat bytas mellan verken. Under åren har dock Poljot modifierat ganska mycket av det mekaniska, även om grunden definitivt fortfarande är väldigt mycket 7734. Balanshjul i rostfritt stål, som på mitt exemplar, skall tydligen visa att detta är ett verk tillverkat efter halvårsskiftet 1992.
Trots klassisk rysk frånvaro av någon som helst form av utsmyckning kan man väl inte säga annat än att detta är ett rent konstverk!
20210415_073037.jpg
Åh, den är ju riktigt bra den där. Vill ha...
För mig som chronograf-lös är ett sånt här tema med dagens chronograf riktigt farligt.
 
Topp