• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Visarna har "gräddats" i en annan klocka men det ska vara paddlar på den där klockan.
Det där är en underskattad klocka. Synd att det är så smala luggar på boetten bara men det går att hitta sätt att få bredare armband på den ändå och då kan den där bli jäkligt läcker. :)
Precis! Jag har en här hemma, och just en sån här svart paddlare på G (jag har ju köpstopp ...) och där kommer perfekta armband visas upp! Både dykargummi och old vintage!
Nu skall bara Postnord leverera ...

Sjukt fina dessa klockor för kaffepengar 🥰

IMG_20210412_174308.jpg

Njaaaaa, vet inte. Nu är jag kanske ingen bund-fantast, så tveksamt...
Nej i det här fallet var det helt klart en flopp.
Tonneau är nog snyggast i sig som den är och jag blev mycket nöjd med klockan i bandet utan bund plattan.
Annars kan rätt bund på rätt klocka vara otroligt coolt, men det viktigt att allt stämmer. Ett vanligt band är ju mer förlåtande på något vis.

Nej i det här fallet var det helt klart en flopp.
Tonneau är nog snyggast i sig som den är och jag blev mycket nöjd med klockan i bandet utan bund plattan.
Annars kan rätt bund på rätt klocka vara otroligt coolt, men det viktigt att allt stämmer. Ett vanligt band är ju mer förlåtande på något vis.
Jag gillar ju bund, men det är ju en smaksak. Har ett på g som är tänkt att vara till en tunna, så återstår att se hur det funkar. Dock i ditt fall så skulle jag säga att det är extrabredden på kronsidan som gör att det blir lite off.

Jag gillar ju bund, men det är ju en smaksak. Har ett på g som är tänkt att vara till en tunna, så återstår att se hur det funkar. Dock i ditt fall så skulle jag säga att det är extrabredden på kronsidan som gör att det blir lite off.
Det kan säkert vara så att man kan kombinera en tunna på bund och göra det snyggt.
Jag har provat två ryssar på bund nu. Först en 710 och sen en 090 och ingen gång har bundet lyft klockan alls. Skulle jag killgissa skulle jag säga att det är 420 och de gamla 350 som skulle matcha bäst på bund. Men som vanligt kan jag ha fel även där....

OK, nu har jag fått en ngt mer utförlig förklaring från PostNord.
Orsaken till eländet är att det krävs en utskriven och påklistrad tulldeklaration utanpå paketet. I mitt fall hade avsändaren iof gjort en fullständig, korrekt och på alla sätt komplett digital tulldeklaration, men utanpå det fysiska paketet fanns bara mottagare, avsändare och porto.
Enligt det svar jag nu har fått kommer PostNord även fortsättningsvis att be mottagaren att komplettera uppgifter som saknas, men i detta fall ansåg man att detta inte kunde göras eftersom tulldeklaration i fysisk form saknades helt och hållet.
Kontentan blir att man som beställare av saker och ting, som exempelvis armbandsur, måste vara enormt tydlig mot avsändaren med att det är av stor vikt att en fysisk tulldeklaration klistras/tejpas på paketets utsida.

Det är ju klart att man måste ha en fysisk tulldeklaration på, det är ju ändå 2021!

Elektroniska kan man ju inte lita på, det är ju bara en fluga! Känns så 1900-tal med elektroniska... 😇

Edit: googla lite...
Screenshot_20210412-220434_Chrome.jpg

Står tydligt på postnords sida, https://www.postnord.se/ta-emot/hamta/import-fran-annat-land att tulldeklaration måste medföljas, man kan ju tycka att en elektronisk deklaration borde täcka detta, men...

På länken ovan finns en länk till UPUs manual, ett härligt dokument på 499 sidor för den som vill förkovra sig mer, kanske något o läsa någon gång då man har svårt o somna...

Senast ändrad:
Jag krokar på inläggen relaterade till titan-boetter via denna Poljot Europa-kronograf från 2000, som jag nu även har utrustat med en titanlänk. Helt annat utseende och även känsla på armen jmf med rostfritt stål. Lite Robocop på ngt sätt :D
Klockan som sådan är lite speciell även den med sin hyllning av Europeiskt samarbete och Maastricht-fördraget, som 1992 undertecknades av 12 EU-stater. Detta symboliseras av en flagga per klockslag. Det här var ju före Sveriges intåg i EU och även före Brexit... :)
20210413_081258.jpg
20210413_082138.jpg
20210413_081405.jpg

Jag krokar på inläggen relaterade till titan-boetter via denna Poljot Europa-kronograf från 2000, som jag nu även har utrustat med en titanlänk. Helt annat utseende och även känsla på armen jmf med rostfritt stål. Lite Robocop på ngt sätt :D
Klockan som sådan är lite speciell även den med sin hyllning av Europeiskt samarbete och Maastricht-fördraget, som 1992 undertecknades av 12 EU-stater. Detta symboliseras av en flagga per klockslag. Det här var ju före Sveriges intåg i EU och även före Brexit... :)
20210413_081258.jpg
20210413_082138.jpg
20210413_081405.jpg

Cool!

Denna tunna hittade hem med posten idag. Ja, det finns fortfarande enstaka ryssar som klarar av att bifoga en korrekt tulldeklaration 😀
Att glaset hade fått sig en törn visste jag om. Priset var ganska humant, om man säger så. Sedan visade det sig att minutvisaren, som av en händelse, var placerad på så sätt att den dolde en konstig rund fläck på tavlan på alla bilder som säljaren hade lagt upp (se kl 5). Nåväl, det bidrar till personligheten. Bezeln visade sig vid en närmare titt snarare höra till en 350-dykare (ngt mindre ytterdiameter jämfört med nyare varianter). Nåväl, en sådan tar jag tacksamt emot, inte så lätta att hitta egentligen... :)
20210413_140543.jpg

Under huven såg det lite märkligt ut. Notera låsbläcket som hålls på plats av skruven bredvid knappen som lossar bommen! 🤣 Skruven som egentligen skall hålla fast verket tycks ha gått av (kolla kl 6 mellan klicket och spärrhjulet... :) ) Nåväl, verket går sådär med ganska dålig amplitud, så jag behöver nog oavsett ta isär det vid någon tidpunkt. Går det inte att få loss det som är kvar av skruven har jag nog reservdelar att ta av. Det gick hyfsat att regulera verket iafall.
20210413_144349.jpg

Så, med nytt glas, en annan bezel och ett provisoriskt svart nato-band har jag iafall fått till en fullt fungerande och väldigt personlig tunna i min stegvis växande samling! 😍
20210413_145038.jpg

Denna tunna hittade hem med posten idag. Ja, det finns fortfarande enstaka ryssar som klarar av att bifoga en korrekt tulldeklaration 😀
Att glaset hade fått sig en törn visste jag om. Priset var ganska humant, om man säger så. Sedan visade det sig att minutvisaren, som av en händelse, var placerad på så sätt att den dolde en konstig rund fläck på tavlan på alla bilder som säljaren hade lagt upp (se kl 5). Nåväl, det bidrar till personligheten. Bezeln visade sig vid en närmare titt snarare höra till en 350-dykare (ngt mindre ytterdiameter jämfört med nyare varianter). Nåväl, en sådan tar jag tacksamt emot, inte så lätta att hitta egentligen... :)
20210413_140543.jpg

Under huven såg det lite märkligt ut. Notera låsbläcket som hålls på plats av skruven bredvid knappen som lossar bommen! 🤣 Skruven som egentligen skall hålla fast verket tycks ha gått av (kolla kl 6 mellan klicket och spärrhjulet... :) ) Nåväl, verket går sådär med ganska dålig amplitud, så jag behöver nog oavsett ta isär det vid någon tidpunkt. Går det inte att få loss det som är kvar av skruven har jag nog reservdelar att ta av. Det gick hyfsat att regulera verket iafall.
20210413_144349.jpg

Så, med nytt glas, en annan bezel och ett provisoriskt svart nato-band har jag iafall fått till en fullt fungerande och väldigt personlig tunna i min stegvis växande samling! 😍
20210413_145038.jpg
Krigs skadan klockan 5 är benet till tavlan som fått sig en körare!har en liknande faktiskt på min NVCh😋lite karaktär!
20210413_154535.jpg

Hmm, efter att ha börjat lyssna på TBWS (det var dumt gjort av mig...) har jag plötsligt börjat spana på dessa gamla sköningar, som refererar tillbaka till den absoluta starten på rysk klocktillverkning, då man förvärvade patent, utrustning, delar och kunskap från franska LIP. Just nedanstående ex är ju i ganska risigt skick, men idén känns rätt cool för mig iafall och tankarna har redan börjat snurra. En rysk variant på en "tank" baserad på fransk grundteknik vore väl inte fel? Dessutom ligger dessa fortfarande på en ganska human prisnivå. Himla tur att man har köpstopp... 🤣
1618322896182.png

20210413_140543.jpg

20210413_144349.jpg

20210413_145038.jpg
Ha, det var en finurlig (onödig) lösning, undrar varför Pjotr väljer sidan där det redan sitter en skruv? 😂

Hmm, efter att ha börjat lyssna på TBWS (det var dumt gjort av mig...) har jag plötsligt börjat spana på dessa gamla sköningar, som refererar tillbaka till den absoluta starten på rysk klocktillverkning, då man förvärvade patent, utrustning, delar och kunskap från franska LIP. Just nedanstående ex är ju i ganska risigt skick, men idén känns rätt cool för mig iafall och tankarna har redan börjat snurra. En rysk variant på en "tank" baserad på fransk grundteknik vore väl inte fel? Dessutom ligger dessa fortfarande på en ganska human prisnivå. Himla tur att man har köpstopp... 🤣
1618322896182.png

Ah, vill ha! Tur att jag har köpstopp också (har dock hela 7st inköp på väg med diverse tavlor, några länkar o ett helt gäng klockor)...

Har en prenumeration på just tanks på tradera när nya kommer in. Idag ramlade det in ett mejl, fast en vanlig Vostok med tank på tavlan 🤣

20210413_140543.jpg

20210413_144349.jpg

20210413_145038.jpg

Jag skulle nog vilja påstå att det va helt rätt bezel på från början där..
Snygg tunna!! Grattis!!

rXC9gGh-1024x684.jpg

Senast ändrad:
20210413_140543.jpg

20210413_144349.jpg

20210413_145038.jpg
Jag tror du har en lös del där nere i hörnet.. Låsningen till rubinen i balansen verkar ha trillat loss och ligger i kanten där (se bild)

1618328761509.png

rubin.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp