Härligt, kul att du fortfarande har den kvar!Idag tjänstgör min snart 25 år gamla Vostok Komandirskie för första gången på länge! Jag köpte den som ny i St. Petersburg 1992. Aldrig servad och funkar fortfarande fint!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Härligt, kul att du fortfarande har den kvar!Idag tjänstgör min snart 25 år gamla Vostok Komandirskie för första gången på länge! Jag köpte den som ny i St. Petersburg 1992. Aldrig servad och funkar fortfarande fint!
Den låg länge i en byrålåda. Tittade bara till den ibland, men nu känns den kul igen! Allt går i cirklar...Härligt, kul att du fortfarande har den kvar!
Idag tjänstgör min snart 25 år gamla Vostok Komandirskie för första gången på länge! Jag köpte den som ny i St. Petersburg 1992. Aldrig servad och funkar fortfarande fint!
Har aldrig fastnat för ryska klockor eller förstått grejen med dem, kan till stor del bero på att jag har ansett att ägande av klockor tillverkade i Sovjetunionen är ett politiskt ställningstagande jag inte vill lägga pengar på. Men - igår kom mitt klockintresse upp som samtalsämne hemma hos en vän, vars pappa lyssnade intresserat och sa att han inte kunde mycket om klockor, men att han under arbetsrelaterade resor till mother Russia under 80-talet köpt på sig ryska mekaniska ur för småpengar som en kul grej. Ett tiotal av dessa hade han kvar, han rotade fram dem och lät mig kika fritt. Fantastiskt att de tickar igång, 30 år gamla klockor som enligt uppgift legat orörda i en låda de senaste tio åren.
När jag hade fått klämma klart insisterade han på att ge mig en av dessa, då han ansåg att det är roligt att jag som klockintresserad får använding av en istället för att de bara ligger. I högen av klockor var det en som väckte mitt intresse lite extra - och jag är uppriktigt glad för att nu ha den i min ägo. Jag kände varken igen fabrikatet eller vilket verk som satt i, men efter lite snabbgooglande igår kväll kunde jag konstatera att det satt ett Poljot 3133-verk i.
Under dagen idag har jag läst lite mer och förstått att kronografverket 3133 är en rysk vidareutveckling av Valjoux 7734 då ryssarna köpte upp utdaterade maskinparker. Reserverar mig för att ha missförstått detta men det verkar sannerligen vara ett imponerande verk, en riktig arbetshäst. Tyvärr upptäckte jag vid närmre inspektion att subsekundvisaren trillat av på klockan, dock är själva pinnen intakt så det kanske går att få dit den igen. Får kolla närmre på detta. Ska beställa ett blått racingband till den här rackaren så kommer den garanterat få handledstid.
Fin är den, har fått någon nyupptäckt hatkärlek för rysk klockdesign rent estetiskt, det är så fulsnyggt så det inte är sant. Om någon nörd med nisch på ryska klockor har mer info om den här så fyll gärna på, jag tycker den är stencool! Over and out comrades!
Är du stolt nu @slimjim?!?!??
Här får ni en pinfärsk bild för att kunna njuta av den sexiga sovjetenAbsolut. Ta nu en närmare titt på Vostoken som @regnguden köpte av mig. Säg är den inte fantastisk?
Struntprat, både sexig och coolExtremt osexig men helt klart cool @slimjim
Allting är ju relativt!Struntprat, både sexig och cool
Japp, så är det definitivtAllting är ju relativt!
Precis den där har jag också. Köpt av en lastbilschaffis i Murmask tidigt 90-tal, tror jag. Har dokumentationen kvar.Kör boris idag
Haha kul att tjejens morfar som jag fick den ifrån köpte den när han körde lastbil.Precis den där har jag också. Köpt av en lastbilschaffis i Murmask tidigt 90-tal, tror jag. Har dokumentationen kvar.Närliggande serienummer?
Borde inte vara några problem, men när du ändå tar bort visarna så plocka bort urtavlan för att se om alla kugg sitter i varann så de inte är någon som hoppat ur eller ngt.Tappade en Vostok med 2209 verk imorse. Den tickar på men visarna har kommit i olag, timvisaren visar halv när minutvisaren hel timme. Vågar man ta ut verk och tavla och pilla visarna rätt?
Jag har inte varit så långt inne i en klocka förut. Behöver man nåt mer specialverktyg än de för att ta av och sätta tillbak visarna?Borde inte vara några problem, men när du ändå tar bort visarna så plocka bort urtavlan för att se om alla kugg sitter i varann så de inte är någon som hoppat ur eller ngt.
En liten skruvmejsel, typ 1,0mm, för att lossa på skruvarna som håller urtavlan, oftast 2st som sitter på sidan av urverket.Jag har inte varit så långt inne i en klocka förut. Behöver man nåt mer specialverktyg än de för att ta av och sätta tillbak visarna?
Jag har inte varit så långt inne i en klocka förut. Behöver man nåt mer specialverktyg än de för att ta av och sätta tillbak visarna?
Ok bra, har köpt liknande.Jag tar bort och sätter dit visare med sådana här grunkor:
http://www.ebay.com/itm/Value-Watch...537303?hash=item2c93946657:g:xO8AAOSw7ThUlEvA
http://www.ebay.com/itm/Watch-Repai...000510?hash=item3607acd23e:g:2MMAAOSw0UdXu5QP