Ryssfredag och sista dagen i min självpåtagna kronografvecka.
Dagen till ära har jag mitt senaste kronograftillskott i form av en Shturmanskie med 31659-verk från 1988 (daterad utifrån stansning på urverket). Detta skiljer sig från 3133 genom att det har "hack", dvs sekundvisaren stannar när man drar ut kronan. Klockan är i nästan kusligt NOS-skick och känns och ser helt ny ut.
Boetten skiljer sig från de som sitter på mina andra kronografer. Här saknas bezel helt och hållet, vilket ger en lite mer kompakt känsla.
Vid en snabb anblick ser tavlan ut som på den Shturmanskie jag presenterade i går, men denna tavla skiljer egentligen ganska mycket med en helt annan färgskala. Framförallt har alla index vit bakgrund i lite olika layout. Snyggt, eftersom det ger mer liv till tavlan, men även bra, eftersom det skapar kontrast. Flygarsymbolen är även helt färglagd, vilket ju är ganska trevligt utan att störa. Kronografens sekundvisare är naturligtvis densamma med flygplanssiluetten! Rött=kronograf Svart=vanliga klockan
Mitt exemplar tycks alltså gå att datera till februari 1988, så det kommer definitivt från Soviettiden, men tycks sedan bara ha legat i en låda, innan förra ägaren, en äkta klocknörd i Danmark, kom över klockan och gav den en ordentlig service. Just den händelsen dokumenterades ganska noga, så den som är intresserad kan följa nedanstående länk för att inte minst få en inblick i hur hack-komplikationen är konstruerad. Ja, det här är urverks-porr på hög nivå
I bought from an ex. Poljot salesman, this undisturbed Shturmanskie "classic" with a Poljot 31659 movement. The Poljot 31659 movement is almost identical to the Poljot 3133 movement, but it has an additional balance-hack. The watch has never been used, never been worn, just sitting in a drawer wa...
www.watchrepairtalk.com