• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Framme på ämbetet tar vi dagens första kaffe.
Gillar att titta på den här tavlan. Det var min allra första ryss och jag är fortfarande lika nöjd med den.
20210416_080205.jpg
Har du glömt vad vi kom överens om gällande den där? Vi skulle ju inte visa upp den där tavlan med slät bezel!
;)😂🤣😂🤣
#frånhattillcravings
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ryssfredag!
Idag med min käre Neptune på mjukt härligt läder i 960-luggar från Meranom.
När jag orkar skall jag plocka isär den för att se om den ngt blåskimrande guldtavlan varit Scuba-turkos i original.
76267832-E93C-4831-BA4F-B85C40FF8F51.jpeg
Det resultatet får du gärna dela med dig av! Jag har motsvarande projekt med en U-båts-Generalskie med härligt krackelerad guld-tavla, där man blir lite misstänksam iom att visarna, precis som i ditt fall, är oergonomiskt, likaledes guldfärgade. Jag fundera på att byta till svarta visare för att öka på läsbarheten en aning.
Tavlan är ju alldeles oavsett fullständigt fantastisk!
 

MAz_666

Rolex
Ryssfredag och sista dagen i min självpåtagna kronografvecka.

Dagen till ära har jag mitt senaste kronograftillskott i form av en Shturmanskie med 31659-verk från 1988 (daterad utifrån stansning på urverket). Detta skiljer sig från 3133 genom att det har "hack", dvs sekundvisaren stannar när man drar ut kronan. Klockan är i nästan kusligt NOS-skick och känns och ser helt ny ut.

Boetten skiljer sig från de som sitter på mina andra kronografer. Här saknas bezel helt och hållet, vilket ger en lite mer kompakt känsla.
Vid en snabb anblick ser tavlan ut som på den Shturmanskie jag presenterade i går, men denna tavla skiljer egentligen ganska mycket med en helt annan färgskala. Framförallt har alla index vit bakgrund i lite olika layout. Snyggt, eftersom det ger mer liv till tavlan, men även bra, eftersom det skapar kontrast. Flygarsymbolen är även helt färglagd, vilket ju är ganska trevligt utan att störa. Kronografens sekundvisare är naturligtvis densamma med flygplanssiluetten! Rött=kronograf Svart=vanliga klockan

20210416_073408.jpg


Mitt exemplar tycks alltså gå att datera till februari 1988, så det kommer definitivt från Soviettiden, men tycks sedan bara ha legat i en låda, innan förra ägaren, en äkta klocknörd i Danmark, kom över klockan och gav den en ordentlig service. Just den händelsen dokumenterades ganska noga, så den som är intresserad kan följa nedanstående länk för att inte minst få en inblick i hur hack-komplikationen är konstruerad. Ja, det här är urverks-porr på hög nivå 🤣
Men det var då självaste f*n ...
Klocklådorna överfyllda. Köpstopp.
Och så luras man in i ett nytt träsk man knappt visste fanns; och jag har aldrig känt något pirr av kronografer. Tills nu ...
😡🤬😤;)🤣
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Men det var då självaste f*n ...
Klocklådorna överfyllda. Köpstopp.
Och så luras man in i ett nytt träsk man knappt visste fanns; och jag har aldrig känt något pirr av kronografer. Tills nu ...
😡🤬😤;)🤣

Det är ju det här som är faran med ett forum fullt av nördar, med den ena klockan coolare, finare än den andra!

O ser man något tillräckligt många gånger, även om man inte gillar det från början så finns det ju stor chans att man börjar gilla det!

Jag tyckte en del inte var riktigt kloka här inne och hade alldeles för många klockor. Nu har jag mer än 100 själv (snart uppåt en 150?).

Tänk så det kan gå!

Skall dock klockbanta lite snart...
 

Beo

Patek
2-Faktor
Ryssfredag och sista dagen i min självpåtagna kronografvecka.

Dagen till ära har jag mitt senaste kronograftillskott i form av en Shturmanskie med 31659-verk från 1988 (daterad utifrån stansning på urverket). Detta skiljer sig från 3133 genom att det har "hack", dvs sekundvisaren stannar när man drar ut kronan. Klockan är i nästan kusligt NOS-skick och känns och ser helt ny ut.

Boetten skiljer sig från de som sitter på mina andra kronografer. Här saknas bezel helt och hållet, vilket ger en lite mer kompakt känsla.
Vid en snabb anblick ser tavlan ut som på den Shturmanskie jag presenterade i går, men denna tavla skiljer egentligen ganska mycket med en helt annan färgskala. Framförallt har alla index vit bakgrund i lite olika layout. Snyggt, eftersom det ger mer liv till tavlan, men även bra, eftersom det skapar kontrast. Flygarsymbolen är även helt färglagd, vilket ju är ganska trevligt utan att störa. Kronografens sekundvisare är naturligtvis densamma med flygplanssiluetten! Rött=kronograf Svart=vanliga klockan

20210416_073408.jpg


Mitt exemplar tycks alltså gå att datera till februari 1988, så det kommer definitivt från Soviettiden, men tycks sedan bara ha legat i en låda, innan förra ägaren, en äkta klocknörd i Danmark, kom över klockan och gav den en ordentlig service. Just den händelsen dokumenterades ganska noga, så den som är intresserad kan följa nedanstående länk för att inte minst få en inblick i hur hack-komplikationen är konstruerad. Ja, det här är urverks-porr på hög nivå 🤣
Helt suverän!!!vilhöverha😜!!!
 

Delgada

Patek
Ryssfredag och sista dagen i min självpåtagna kronografvecka.

Dagen till ära har jag mitt senaste kronograftillskott i form av en Shturmanskie med 31659-verk från 1988 (daterad utifrån stansning på urverket). Detta skiljer sig från 3133 genom att det har "hack", dvs sekundvisaren stannar när man drar ut kronan. Klockan är i nästan kusligt NOS-skick och känns och ser helt ny ut.

Boetten skiljer sig från de som sitter på mina andra kronografer. Här saknas bezel helt och hållet, vilket ger en lite mer kompakt känsla.
Vid en snabb anblick ser tavlan ut som på den Shturmanskie jag presenterade i går, men denna tavla skiljer egentligen ganska mycket med en helt annan färgskala. Framförallt har alla index vit bakgrund i lite olika layout. Snyggt, eftersom det ger mer liv till tavlan, men även bra, eftersom det skapar kontrast. Flygarsymbolen är även helt färglagd, vilket ju är ganska trevligt utan att störa. Kronografens sekundvisare är naturligtvis densamma med flygplanssiluetten! Rött=kronograf Svart=vanliga klockan

20210416_073408.jpg


Mitt exemplar tycks alltså gå att datera till februari 1988, så det kommer definitivt från Soviettiden, men tycks sedan bara ha legat i en låda, innan förra ägaren, en äkta klocknörd i Danmark, kom över klockan och gav den en ordentlig service. Just den händelsen dokumenterades ganska noga, så den som är intresserad kan följa nedanstående länk för att inte minst få en inblick i hur hack-komplikationen är konstruerad. Ja, det här är urverks-porr på hög nivå 🤣
Trevlig Fredag på er!!
IMG_20210416_095614.jpg
Ja det är sannerligen en prövningens tid när man får den ena snygga chronografen efter den andra upptryckt i ögonen.
Att avhålla sig från att hamra på beställarknappen måste väl vara värt bragdguldet !
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Пожалуйста, перестаньте показывать хронографы, мы не справимся!!!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Пожалуйста, перестаньте показывать хронографы, мы не справимся!!!
Но хронографы - это дерьмо! ;)

Edit: Jag använde Google translate och inser efter att ha dubbelkollat och översatt tillbaka till engelska hur oerhört fel detta blev. Min engelska fras var "But, Chronographs is the shit". Det var ju inte riktigt den andemeningen som Google sedan levererade... 🤣
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor

Vostok

Audemars
Men det var då självaste f*n ...
Klocklådorna överfyllda. Köpstopp.
Och så luras man in i ett nytt träsk man knappt visste fanns; och jag har aldrig känt något pirr av kronografer. Tills nu ...
😡🤬😤;)🤣
Jag slutade med klocklådor när lådorna började bli större än en friggebod och jag fick påhälsning från byggnadsnämnden ang. mina svartbyggen.. Skaffade ett klockrum istället ;)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det resultatet får du gärna dela med dig av! Jag har motsvarande projekt med en U-båts-Generalskie med härligt krackelerad guld-tavla, där man blir lite misstänksam iom att visarna, precis som i ditt fall, är oergonomiskt, likaledes guldfärgade. Jag fundera på att byta till svarta visare för att öka på läsbarheten en aning.
Tavlan är ju alldeles oavsett fullständigt fantastisk!
@MAz_666: Här är förresten Generalskien jag nämnde ovan:
1618579533485.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tackar så mycket för att du lärde mig detta, kul att veta!
Kollade på bezelen den såg ut att ha samma beläggning!
Det skall nog stämma. Min ser ut som på bilden nedan och har även den guldfärgad bezel. Man skulle lite elakt kanske kunna säga att detta är en sorts budgetvariant av gulddoublé. Den guldfärgade nyansen blir inte alltid supertydlig, så ibland hamnar man på en sorts svag guldfärg.
1618579885329.png


Ofta finns det en outtalad regel som säger att visare, eventuella index på tavlan samt boett skall ha samma metallfärg. Ibland kan motsatsen vara en indikation på att man har råkat ut för en franken. Min första Raketa World Time råkade bli ett sådant exempel med kromad boett, visare i samma nyans, men en tavla med guldfärgade index plus inramning av datumfönstret. Det var förstås frågan om någon som hade bytt ut en sannolikt ganska risig tavla, men på typiskt (?) ukrainskt sätt inte brytt sig om att kolla vad som var "korrekt". Det finns dock undantag från denna regel, så det är ingen 100% garanti.
 

MAz_666

Rolex
@MAz_666: Här är förresten Generalskien jag nämnde ovan:
1618579533485.png
Wow; väldigt lik min i "slitna guld-färgen".
Den som sålde min skrev att min var en blekt ScubaDude av vanliga turkos-/petrol-utförandet, som alltså blekts till detta.
Jag är inte hundra på detta (därför skall jag nån gång ta isär och kolla om tavlan kan skvallra) men köpte den inte därför. Så vilket som, känner jag mig ej lurad.
Älskar skimret!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Wow; väldigt lik min i "slitna guld-färgen".
Den som sålde min skrev att min var en blekt ScubaDude av vanliga turkos-/petrol-utförandet, som alltså blekts till detta.
Jag är inte hundra på detta (därför skall jag nån gång ta isär och kolla om tavlan kan skvallra) men köpte den inte därför. Så vilket som, känner jag mig ej lurad.
Älskar skimret!
Samma här, är inte det minsta missnöjd med känslan från de underbara sprickorna. Jag kan dock inte tänka mig att den kan ha sett ut på detta sätt från början, så det kan nog bli svarta visare på denna, för ärligt talat är den ganska svåravläst :D
Jag har även en Komandirskie med exakt motsvarande ubåts-tavla från uppskattningsvis samma tidsperiod. Den har några fina sprickor, men har kvar sin färg. Just den klockan vet jag, från den jag köpte den av, att den av någon anledning har legat i en låda sedan den var ny, helt oanvänd...:
1618581680162.png
 
Topp