• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Torsdagen helgas med stöd av min käre 350 på ryskt tropic.
Vårens (trots allt) anländande sol gör mumma med sunbursten från 1974.
BD7015FC-36E8-4996-9AE3-7292CE57BB5F.jpeg

B7ABE52D-91B2-4565-8662-873CB6430DF0.jpeg

Då var det dags igen, en mindre laddning mögel från landet i öster...

20210414_172016.jpg

Okej, då är det dags för nummer 3. Jag hade egentligen tänkt och vänta tills imorgon och bära den då, men då den inte går som den skall har jag endast testat den på armen.

Okej, en Vostok Commandos.

20210415_145400.jpg

Boetten är i bra skick. 2209 sitter under huven.

Vad är då tokigt med klockan? Tavelbenen är av, tavlan var limmad fast med "Karlssons" klister, kronhalsen är lös, något är knas med uppvridsmekanismen, bommen vill inte fastna, minutröret eller något annat är helt utslitet. Balansaxeln verkar vara delvis av eller har utslitna tappar. Tickar dock sporadiskt...

Det roliga är att det var någon som visade denna typ av boett tidigare i vår och jag då insåg att jag lyckats beställa en utan att jag visste det!

Så, dagens fråga: vad är speciellt med denna boett?

Okej, då är det dags för nummer 3. Jag hade egentligen tänkt och vänta tills imorgon och bära den då, men då den inte går som den skall har jag endast testat den på armen.

Okej, en Vostok Commandos.

20210415_145400.jpg

Boetten är i bra skick. 2209 sitter under huven.

Vad är då tokigt med klockan? Tavelbenen är av, tavlan var limmad fast med "Karlssons" klister, kronhalsen är lös, något är knas med uppvridsmekanismen, bommen vill inte fastna, minutröret eller något annat är helt utslitet. Balansaxeln verkar vara delvis av eller har utslitna tappar. Tickar dock sporadiskt...

Det roliga är att det var någon som visade denna typ av boett tidigare i vår och jag då insåg att jag lyckats beställa en utan att jag visste det!

Så, dagens fråga: vad är speciellt med denna boett?
Det här är väl den där ganska ovanliga boetten, som är en fullt äkta original Vostok-boett, men som av någon aldrig tycks ha fått något officiellt nummer. Formen är riktigt cool med kronskydd som är integrerade i boetten och därmed gör boetten rund men osymmetrisk på ett lite unikt sätt.
Det var nog dessutom jag själv som lade upp det förra inlägget, eftersom jag råkar ha två klockor med sådana boetter. :D

Det här är väl den där ganska ovanliga boetten, som är en fullt äkta original Vostok-boett, men som av någon aldrig tycks ha fått något officiellt nummer. Formen är riktigt cool med kronskydd som är integrerade i boetten och därmed gör boetten rund men osymmetrisk på ett lite unikt sätt.
Det var nog dessutom jag själv som lade upp det förra inlägget, eftersom jag råkar ha två klockor med sådana boetter. :D

Ah, så var det nog! Jo, boetten är svincool, dock lite svårfotad, blir bäst i verligheten... 😃

Nu har jag ytterligare en klocka att få att gå bra (som det inte räcker med de andra renoveringsklockor jag har), får ge mig ut o hitta donatorverk...

Ah, så var det nog! Jo, boetten är svincool, dock lite svårfotad, blir bäst i verligheten... 😃

Nu har jag ytterligare en klocka att få att gå bra (som det inte räcker med de andra renoveringsklockor jag har), får ge mig ut o hitta donatorverk...
Jag håller med om det där med att den boetten är svårfångad på bild. Jag hade svårt att få med det där speciella och asymmetriska. Häftig boett oavsett och... kul att höra att du är sysselsatt 😀

Ryssfredag och sista dagen i min självpåtagna kronografvecka.

Dagen till ära har jag mitt senaste kronograftillskott i form av en Shturmanskie med 31659-verk från 1988 (daterad utifrån stansning på urverket). Detta skiljer sig från 3133 genom att det har "hack", dvs sekundvisaren stannar när man drar ut kronan. Klockan är i nästan kusligt NOS-skick och känns och ser helt ny ut.

Boetten skiljer sig från de som sitter på mina andra kronografer. Här saknas bezel helt och hållet, vilket ger en lite mer kompakt känsla.
Vid en snabb anblick ser tavlan ut som på den Shturmanskie jag presenterade i går, men denna tavla skiljer egentligen ganska mycket med en helt annan färgskala. Framförallt har alla index vit bakgrund i lite olika layout. Snyggt, eftersom det ger mer liv till tavlan, men även bra, eftersom det skapar kontrast. Flygarsymbolen är även helt färglagd, vilket ju är ganska trevligt utan att störa. Kronografens sekundvisare är naturligtvis densamma med flygplanssiluetten! Rött=kronograf Svart=vanliga klockan

20210416_073408.jpg

Mitt exemplar tycks alltså gå att datera till februari 1988, så det kommer definitivt från Soviettiden, men tycks sedan bara ha legat i en låda, innan förra ägaren, en äkta klocknörd i Danmark, kom över klockan och gav den en ordentlig service. Just den händelsen dokumenterades ganska noga, så den som är intresserad kan följa nedanstående länk för att inte minst få en inblick i hur hack-komplikationen är konstruerad. Ja, det här är urverks-porr på hög nivå 🤣

Tillbaka
Topp