• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Ja det är värde som saknas,man blir så trött på att de direkt skickar paketen med vändande flyg om det saknas....
Tror du att det hade hjälpt om jag fyllt i informationen själv på deras sajt? Eller måste det vara angett på paketet?
När jag köpt från utlandet tidigare har paketen bara dykt upp, men jag antar att allt varit ok då eller att jag har haft flyt.
 
Tror du att det hade hjälpt om jag fyllt i informationen själv på deras sajt? Eller måste det vara angett på paketet?
När jag köpt från utlandet tidigare har paketen bara dykt upp, men jag antar att allt varit ok då eller att jag har haft flyt.
Ja ibland när jag är osäker på hur säljaren skrivit så brukar jag göra det nån/några dagar efter jag sett att det är i tullen,men i det här fallet så såg det ju utsom ditt paket vände efter 2 dagar eller nått så tveksamt och det känns faktiskt som det är godtyckligt från pn/tullen ibland men hellre så skickar jag en gång för mycket än en gång för lite.
 
Ja ibland när jag är osäker på hur säljaren skrivit så brukar jag göra det nån/några dagar efter jag sett att det är i tullen,men i det här fallet så såg det ju utsom ditt paket vände efter 2 dagar eller nått så tveksamt och det känns faktiskt som det är godtyckligt från pn/tullen ibland men hellre så skickar jag en gång för mycket än en gång för lite.
Jo, jag köper att det måste finnas någon form av regelverk på vad som ska hanteras eller vad som slängs i returhögen. Man kanske är lite för naiv och tror att de lägger någon större tid på att hantera osäkra paket, även om detta hade kunnat lösa sig med ett mail till mig då jag har all info.

Men det är bara att göra om och göra rätt antar jag. Jag är mer orolig över att säljaren inte pallar med och blåser av affären.
 
Nu har jag också fått en klocka returnerad utan förklaring. Tyckte att det var snabba puckar från Armenien då den skickades förra veckan i låg i tullen, men idag dök detta upp i Postnords app 😑 Vad ska jag meddela säljaren att uppge för uppgifter för att det ska fungera nästa gång?
Screenshot_20210430_142213_se.postnord.private.jpg
I mitt fall kontaktade jag Postnord och bad dem förklara vad som var orsaken till att försändelsen returnerades. Det var sedan bra input för mig att ge till säljaren.
 
Jo, jag misstänker att det var det som saknades. Inget jag tänkte på själv heller att upplysa om innan han skickade. Ja, surt är det. Förstår inte varför de inte bara kan kontakta mottagaren. Jag har värdet, annonsen med bild och info, vår konversation där affären görs upp osv. Skulle spara tid och resurser för alla parter.

Här är för övrigt bilden som säljaren skickade innan.
Screenshot_20210430_143806.jpg
Det här gör mig riktigt arg! Uppenbarligen kan man inte kan lita på vad Postnord säger. Mitt paket returnerades eftersom det helt saknades fysisk tulldeklaration på utsidan av paketet. Säljaren hade alltså förlitat sig på att det räckte med den elektroniska deklarationen har gjorde (och är tvungen att göra) i Ryssland. Jag ringde upp Postnords kundtjänst och frågade varför de inte bara hade bett mig att komplettera med de uppgifter som saknades, något de ju annars har gjort titt som tätt. Svaret var att de alltid gör så om det finns en deklaration på paketet men där det saknas en eller flera uppgifter. I mitt fall saknades ju den helt och hållet.
I ditt fall som finns det ju bevisligen en påklistrad deklaration, om än ev ngt knapphändigt ifylld. Enligt den princip Postnord beskrev för mig hade det ju i ditt fall varit oerhört enkelt att bara be dig fylla i saknade uppgifter. Jag har som sagt själv fyllt i värdet på försändelser ett otal gånger, så detta är en rutin de bevisligen har, ev har haft men nu kanske slutat med?
Do, man plir forpannat! :mad:
 
Jo, jag köper att det måste finnas någon form av regelverk på vad som ska hanteras eller vad som slängs i returhögen. Man kanske är lite för naiv och tror att de lägger någon större tid på att hantera osäkra paket, även om detta hade kunnat lösa sig med ett mail till mig då jag har all info.

Men det är bara att göra om och göra rätt antar jag. Jag är mer orolig över att säljaren inte pallar med och blåser av affären.
Jag kan glädja dig med att alla gånger jag råkat ut för returer så har säljarna alltid varit trevliga och skickat om paketet så det är nog inget problem om du kontaktar honom och talar om vad som hänt.
 
Tack för allt stöd 😘 Kan ju ses som ett i-landsproblem att få vänta extra tid på en klocka, men det är förfarandet i sig som man kan bli lite less på.
Glädjande nog hade @Beo varit noga och fyllt i rätt information på sitt paket då det kom in i Småland utan större problem. Min 350 fick nya swing lugs och med en för dagen svart bezel får den pryda handleden denna ryssvalborgsfredag.
IMG_20210430_174717.jpg
 
(Ännu) ett inlägg i debatten "galna svenska klocknördar köper från Ryssland".
Liten klenod till klocka fastnar i Tullen i tre (3) veckor.
Skriver till dom flera gånger.
Sista gången ett kort svar: "Denna försändelse har redan blivit returnerad från våran tull enhet, på grund av att den saknade information på tulldeklarationen, samt var otydlig."
I morse låååångt förklarande brev till ryske säljaren ("du måste skriva så här nästa gång, snälla ...")
Skickade t.o.m. med en bild på annat ryskt paket som gjort allt korrekt.
Började med "högst ärade" och avslutade med fina haranger typ "sorry for any inconveniencies" och "very respectfully".
Svaret härligt kort. Ryskt. Direkt. ;)🇷🇺:cool:
1619858802941.png

Bara att hålla tummarna i fyra nya veckor ...
 
(Ännu) ett inlägg i debatten "galna svenska klocknördar köper från Ryssland".
Liten klenod till klocka fastnar i Tullen i tre (3) veckor.
Skriver till dom flera gånger.
Sista gången ett kort svar: "Denna försändelse har redan blivit returnerad från våran tull enhet, på grund av att den saknade information på tulldeklarationen, samt var otydlig."
I morse låååångt förklarande brev till ryske säljaren ("du måste skriva så här nästa gång, snälla ...")
Skickade t.o.m. med en bild på annat ryskt paket som gjort allt korrekt.
Började med "högst ärade" och avslutade med fina haranger typ "sorry for any inconveniencies" och "very respectfully".
Svaret härligt kort. Ryskt. Direkt. ;)🇷🇺:cool:
1619858802941.png

Bara att hålla tummarna i fyra nya veckor ...
Heter säljaren möjligen "Marina"??
 
På tal om Postnord... Firman går bra!! :D

"Postnords VD har höjt sin lön med 21%... till den fantastiska summan 708 000 kronor i månaden..."

Ja hon kanske har en hög hyra där hon bor... hon behöver ju klara sig... och kanske få lite över för nöjen. 🤪
 
Ja hon kanske har en hög hyra där hon bor... hon behöver ju klara sig... och kanske få lite över för nöjen. 🤪
Jag hoppas hennes nöjen består av att importera klockor i från Ryssland så hon får ett helvete varje gång försändelserna fastnar i hennes eget "gestapo-företags" kontrollmaskineri och att allt skickas tillbaks varje gång utan att ge henne någon vettig förklaring eller information om vad som händer med försändelserna!
Sen önskar jag även att hon får flatlöss, nageltrång, mjäll och en massa andra otrevliga saker... :cigar:
 
Senast ändrad:
  • Love
Reactions: Jox
På tal om Postnord... Firman går bra!! :D

"Postnords VD har höjt sin lön med 21%... till den fantastiska summan 708 000 kronor i månaden..."

Pengar rullar in som det ska, det går bra nu.
 
Vart köper ni vostok klockorna?
Om du är helt ny på området skulle jag hålla med @Jox om att Klockanett.se är en bra inkörsport till området ryska armbandsur. Du betalar ngt mer jämför med att göra jobbet själv, men du kommer över en snyggt färdigmoddad klocka, enkelt och snabbt levererad direkt från Sverige. Även om det alltså blir aningen dyrare jmf med att importera och modda själv är det fortfarande småpengar jämfört med i stort sett vad som helst som du jämför med inom mekaniska armbandsur. Dessutom får du en tämligen unik klocka.
Som du kanske noterar börjar flera av oss direkt nämna moddade klockor, för så är det; De flesta som börjar dyka ner i detta lilla "träsk" inser snabbt att man vill ha en klocka som skiljer sig från standard-utförandet direkt från fabrik.
Om du ändå besöker Klockanett.se skall du även passa på att läsa lite om Vostok och märkets historik. Bara en liten varning: Du riskerar att bli fast! :D
 
Vart köper ni vostok klockorna?

Finns mängder av ställen
Enklast är att köpa via klockanett, då tillkommer inga avgifter då klockorna redan finns i Sverige
Vostok-watches24, Komandierskie, Meranom osv osv
Ebay och ryska motsvarigheter
Möjligheterna är oändliga helt enkelt

Störst utbud har nog ändå soviet.market skulle jag vilja påstå. Om man vill välja mellan många olika tavlor och boetter.
Dock inget vettigt utbud på bezel för egen moddning.

Om du är helt ny på området skulle jag hålla med @Jox om att Klockanett.se är en bra inkörsport till området ryska armbandsur. Du betalar ngt mer jämför med att göra jobbet själv, men du kommer över en snyggt färdigmoddad klocka, enkelt och snabbt levererad direkt från Sverige. Även om det alltså blir aningen dyrare jmf med att importera och modda själv är det fortfarande småpengar jämfört med i stort sett vad som helst som du jämför med inom mekaniska armbandsur. Dessutom får du en tämligen unik klocka.
Som du kanske noterar börjar flera av oss direkt nämna moddade klockor, för så är det; De flesta som börjar dyka ner i detta lilla "träsk" inser snabbt att man vill ha en klocka som skiljer sig från standard-utförandet direkt från fabrik.
Om du ändå besöker Klockanett.se skall du även passa på att läsa lite om Vostok och märkets historik. Bara en liten varning: Du riskerar att bli fast! :D

Jag köper mest vintage, så ebay, tradera, etsy etc har jag handlat på.

Har dock köpt en helt ny enklare klassisk mekanisk kommandiskie-klocka från vostok-watches24 för en billigare peng.
Ett billigt sätt för att se vad man tycker om ryska klockor (detta var dock inte min första ryska klocka).

Som av en obegriplig slump sitter också denna klocka nu på min handled idag!

20210503_122718.jpg


Ha en trevlig måndag alla kamrater!
 
Tillbaka
Topp