• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok häng!🤪
16200386762134799312443196873744.jpg
 
På tal om snygga saker som t.ex. korta sekundvisare, har denna tråden vart uppe här?
 
På tal om snygga saker som t.ex. korta sekundvisare, har denna tråden vart uppe här?
Näe, näe, jag tror faktiskt inte det... :D
 
Märke? får vi en liten recension sen?? (måste ha en ny jag med) :)
Återkommer efter test. Jag provade denna gång en 3-litersmodell på bukten. Kinesisk modell (förstås) men säljs via Tyskland, så både smidig och snabb leverans. Hade innan en väldigt liten modell jag har haft i många år och som jag nu inte tyckte räckte till. På de delar jag nu skall tvätta finns det bla en hel del gammalt ingrott fett på delarna till keyless-mekanismen... ;)
 
Återkommer efter test. Jag provade denna gång en 3-litersmodell på bukten. Kinesisk modell (förstås) men säljs via Tyskland, så både smidig och snabb leverans. Hade innan en väldigt liten modell jag har haft i många år och som jag nu inte tyckte räckte till. På de delar jag nu skall tvätta finns det bla en hel del gammalt ingrott fett på delarna till keyless-mekanismen... ;)
Den där såg ju riktigt proffsig ut!! Ska bli spännande att höra vad du tycker om den :D
 
På tal om Postnord... Firman går bra!! :D

"Postnords VD har höjt sin lön med 21%... till den fantastiska summan 708 000 kronor i månaden..."


Det där är ju en klart rimlig lön!

Skulle jag tyckt ifall jag skulle fått den! 😇
Fasen vad många fina ryska klockor det skulle blivit... 😂
 
Resultat efter snabbt test av min nya ultraljudstvätt.

Utgångsläget var en liten "Moskva" med ingrodd smuts på utsidan av boetten, sannolikt sedan 50-talet... 🤢
20210503_222811.jpg

Som synes en hel del smuts mellan bandhornen.

Måste bara få med en bild på verket... 😍
20210503_223053.jpg


På insidan vid hålet för bommen fanns det en hel del rester från fett. Jag lät detta sitta kvar utan att peta på det. Här ser man även en hel del smuts på själva bandhornet.
20210503_224206.jpg


Jag körde ett 5-minuterspass med vatten plus Yes diskmedel uppvärmt till ca 50 grader C. Resultatet var faktiskt riktigt bra::

20210503_230345.jpg

Det finns en svag antydan till hinna kvar på metallen, men den tjocka beläggningen är faktiskt helt borta.
Fettet på insidan är inte helt borta, men då skall man betänka att det bara är diskvatten som används samt att det var en ordentlig klump med fett. Resultatet blir sannolikt ännu bättre vid tvätt i mer fettlösande vätska. (Jag brukar ta till amatörlösningen med Zippo-bränsle 🙂). Även bandhornet ser riktigt rent ut. En ljusreflex från en ojämnhet spelar in lite, men i verkligheten ser bandhornet riktigt rent ut.
20210503_230413.jpg


Maskinen:
Den invändiga volymen överraskade negativt: Maskinen säljs som en 3-litersmaskin, men jag får inte i mer än drygt 2 liter vätska. Inget problem i mitt fall, men bra att veta...
Total effekt anges till 220 W, varav 120 W är själva ultraljudsenheten, så ganska bra klös jämfört med de mindre från Kjell och liknande.
Ljudnivån är OK med tanke på effektnivån, men den är inte ljudlös och skramlar lite granna.
20210503_230700.jpg


Inuti finns en ganska schysst metallkorg, som definitivt INTE är tillräckligt finmaskig för urverksdelar... :D
1620079211835.png


Slutsats: Med utgångspunkt från den enkla körningen i form av ett enda 5-minuterspass med diskvatten är jag väldigt nöjd med resultatet. Priset är ju även rätt bra jämfört med allt annat jag har hittat hemma i Sverige. Leverans från Tyskland underlättar även en hel del.

 
Resultat efter snabbt test av min nya ultraljudstvätt.

Utgångsläget var en liten "Moskva" med ingrodd smuts på utsidan av boetten, sannolikt sedan 50-talet... 🤢
20210503_222811.jpg

Som synes en hel del smuts mellan bandhornen.

Måste bara få med en bild på verket... 😍
20210503_223053.jpg


På insidan vid hålet för bommen fanns det en hel del rester från fett. Jag lät detta sitta kvar utan att peta på det. Här ser man även en hel del smuts på själva bandhornet.
20210503_224206.jpg


Jag körde ett 5-minuterspass med vatten plus Yes diskmedel uppvärmt till ca 50 grader C. Resultatet var faktiskt riktigt bra::

20210503_230345.jpg

Det finns en svag antydan till hinna kvar på metallen, men den tjocka beläggningen är faktiskt helt borta.
Fettet på insidan är inte helt borta, men då skall man betänka att det bara är diskvatten som används samt att det var en ordentlig klump med fett. Resultatet blir sannolikt ännu bättre vid tvätt i mer fettlösande vätska. (Jag brukar ta till amatörlösningen med Zippo-bränsle 🙂). Även bandhornet ser riktigt rent ut. En ljusreflex från en ojämnhet spelar in lite, men i verkligheten ser bandhornet riktigt rent ut.
20210503_230413.jpg


Maskinen:
Den invändiga volymen överraskade negativt: Maskinen säljs som en 3-litersmaskin, men jag får inte i mer än drygt 2 liter vätska. Inget problem i mitt fall, men bra att veta...
Total effekt anges till 220 W, varav 120 W är själva ultraljudsenheten, så ganska bra klös jämfört med de mindre från Kjell och liknande.
Ljudnivån är OK med tanke på effektnivån, men den är inte ljudlös och skramlar lite granna.
20210503_230700.jpg


Inuti finns en ganska schysst metallkorg, som definitivt INTE är tillräckligt finmaskig för urverksdelar... :D
1620079211835.png


Slutsats: Med utgångspunkt från den enkla körningen i form av ett enda 5-minuterspass med diskvatten är jag väldigt nöjd med resultatet. Priset är ju även rätt bra jämfört med allt annat jag har hittat hemma i Sverige. Leverans från Tyskland underlättar även en hel del.

Grymt!! Tack för recensionen!! En sån där blir det nog för mig med!! :)
 
OK, en post till innan jobbet kallar på allvar :D

Först dagens fråga: Varför blir amatörklockfixaren jätteglad när mataffären säljer ut små burkar med marmelad för 5 kr styck?
1. Alla hemmafixare älskar marmelad.
2. Syran i marmeladen har visat sig lösa upp fett och smuts på ett magiskt sätt.
3. Marmeladen slängs i "gröna påsen" och burken diskas ren, eftersom den är bra att ha för att lägga klockdelar i vid rengöring.

Svar nedan: Burk med urverksdelar samt Zippobränsle (och stängt lock!) nedsänkta i vattnet i ultraljudstvätten. (OBS att man måste ha vatten i maskinen!) Ultraljudsvågorna transporteras sedan via vattnet in i burken och tvättar rent klockdelarna inne i burken.
1620111692471.png
 
Tillbaka
Topp