• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Gäller det alla modeller alltså även vintage eller bara av nyare slag?
Detta är ett populärt ämne som vi har diskuterat en hel del i denna tråd, kan man lugnt påstå.

Nedan ett inlägg med tillhörande kommentarer som kan ge en del tips.

Svaret på din fråga är annars att samtliga Vostok med bezel oavsett ålder fixas på samma sätt. Min klocka för dagen, dykare som konstruerades på 60-talet, har alltså samma lösning med dubbelriktad bezel och enkel fjäderkonstruktion som dagens nytillverkade Amphibians.

Ibland behöver själva fjädern (en tråd som ligger längs med hela bezeln) böjas till lite granna åt endera hållet för att den skall bli mer eller mindre tajt. Detta kan man sitta och fixa med en hel del i vissa fall.

 
Någon som är sugen på swing lugs så hojta till så sköter jag betalning och kontakt. 500r/st plus frakt. Tänkte själv klicka hem två par innan dagen är slut.

Ja, jag vill ha ett par!

Jag har igen klocka än, men kan nog vara bra och ha ett par tills dagen då jag har en i min hand...

Dagens klocka
20210428_101638.jpg
 
Tack för påpekandet (och skarpa ögon!) Det är inte riktigt så illa som det ser ut, men den fjäderpinnen skall jag definitivt byta ut!
20210428_083357.jpg


Edit. En fördel med nato-band är att man inte tappar klockan även om en fjäderpinne släpper, men det är klart, det ser ju lite amatörmässigt ut med en klockan som hänger på trekvart... :D

(konstigt uttryck fö: "att hänga på trekvart")
Vackert "baklock" med ATM!! Grymt!!
 
Det är jättelätt, brukar räcka med att trycka av dem med hjälp av tummen.
Själv har jag inte lyckats trycka av dem med tummen, förutom en som satt alldeles för löst, men jag är väl lite späd. Däremot brukar det gå relativt smidigt med en boettkniv. Någon gång fick jag ta hjälp av en bordskniv som bräckjärn.
Det finns gott om Youtube klipp om detta.
Sök Vostok bezel change så finns där massor olika varianter.
 
Mer arbete med min mod, idag slipning av bezeln.

20210428_211012.jpg

20210428_212843.jpg


Blev inte helt jämnt, slant ett par gånger med dremeln. Får väl åtgärda med o slipa lite till.

20210428_220136.jpg

20210428_220232.jpg


Hade först tänkt och blankpolera bezeln, men jag skall nog bara polera den lite till och försöka borsta den snyggt.

To be continued...
 
Hej vänner! Ryssfredag, valborg och tillika sista fredagen i april firas väl lämpligen med en kronograf på handleden! I detta fall Poljot Navy/Marine eller vad man nu skall kalla denna lilla tingest med symbolik från hangarfartyg och flyg. Även detta lilla mästerverk har världens snyggaste kronografsekundvisare med flygplanssiluett. Snygg design, som dock kräver att man accepterar en tämligen ogenomtänkt ergonomi iom hyfsat dålig kontrast mellan mörk tavla och svarta visare. (hur tänkte man där?...)
En kul detalj är den klassiskt gröna ryska lysmassan, som indikerar att klockan är i originalskick samtidigt som funktionen som just lysmassa är ganska usel :)
Mitt exemplar är NOS med tillägget att glaset är utbytt mot hårt glas (plexi-originalet finns kvar och vårdas ömt i klockans ask).
Blått läder kanske är att ta i lite väl mycket, så funderar på brunt race-läder i stället. Kan bli snyggt! Oavsett så är det alltså Ryssfredagsvalborg och solen skiner i alla fall i min del av landet!
20210430_090450.jpg
 
Senast ändrad:
Nu har jag också fått en klocka returnerad utan förklaring. Tyckte att det var snabba puckar från Armenien då den skickades förra veckan i låg i tullen, men idag dök detta upp i Postnords app 😑 Vad ska jag meddela säljaren att uppge för uppgifter för att det ska fungera nästa gång?
Screenshot_20210430_142213_se.postnord.private.jpg
 
Nu har jag också fått en klocka returnerad utan förklaring. Tyckte att det var snabba puckar från Armenien då den skickades förra veckan i låg i tullen, men idag dök detta upp i Postnords app 😑 Vad ska jag meddela säljaren att uppge för uppgifter för att det ska fungera nästa gång?
Screenshot_20210430_142213_se.postnord.private.jpg
Be honom skriva innehåll,vikt och värde på engelska och i $ så brukar det funka bra och jag lider med dig kompis!🤬
 
Be honom skriva innehåll,vikt och värde på engelska och i $ så brukar det funka bra och jag lider med dig kompis!🤬
Jo, jag misstänker att det var det som saknades. Inget jag tänkte på själv heller att upplysa om innan han skickade. Ja, surt är det. Förstår inte varför de inte bara kan kontakta mottagaren. Jag har värdet, annonsen med bild och info, vår konversation där affären görs upp osv. Skulle spara tid och resurser för alla parter.

Här är för övrigt bilden som säljaren skickade innan.
Screenshot_20210430_143806.jpg
 
Senast ändrad:
Jo, jag misstänker att det var det som saknades. Inget jag tänkte på själv heller att upplysa om innan han skickade. Ja, surt är det. Förstår inte varför de inte bara kan kontakta mottagaren. Jag har värdet, annonsen med bild och info, vår konversation där affären görs upp osv. Skulle spara tid och resurser för alla parter.

Här är för övrigt bilden som säljaren skickade innan.
Screenshot_20210430_143806.jpg
Ja det är värde som saknas,man blir så trött på att de direkt skickar paketen med vändande flyg om det saknas....
 
Tillbaka
Topp