Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
De flesta finns hos ryska auktionärer via ebay eller chrono24.Jag har blivit lite sugen på att införskaffa en rysk klocka. Då jag saknar helt historik om dessa kan någon förklara lite kort vilka tillverkningsperioder man borde titta på? Vilka urverk/modeller anses som bra val? En sista, var köper man dessa i bra skick? Tittade lite på ebay i morse och där finns det mycket men jag har inte sett sådana fina som ni lägger upp bilder på här.
Ska man satsa på något från 60-70 talet eller köpa helt enkelt en typ nytillverkad? Finns det något mervärde med äldre Vostok? Jag är som sagt helt obildad om ryska klockor.De flesta finns hos ryska auktionärer via ebay eller chrono24.
Kan tillägga att jag är mkt nöjd med min Vostok, gångreserven är dock tappad bakom en vagn men så länge jag drar upp den manuellt hänger den gott med mina övriga klockor
Jag har nog bara kommit så långt att jag vill ha en Vostok. Mest för att det är annorlunda med en rysk klocka och ibland vill man bara ha något annorlunda på sig. Måste jag välja typ skulle jag säga dress till att börja med. Dessa komandirskie med olika vapenslag tyckte jag var en ganska rolig och annorlunda grej. När det gäller vintage eller ny så skulle jag säga ny om deras tillverkningskvalité inte blivit betydligt värre under åren. Dock så finns det också lite charm i CCCP markeringar och röda stjärnor.@Bazsy, vill du ha en ny eller vintage klocka? Dress eller diver? Original eller modifierade?
Tyvärr är jag inte rätt man att svara på denna fråga, jag köpte min här på Klocksnack på vinst och förlust och är sammantaget väldigt nöjd med vad jag fick.Ska man satsa på något från 60-70 talet eller köpa helt enkelt en typ nytillverkad? Finns det något mervärde med äldre Vostok? Jag är som sagt helt obildad om ryska klockor.
Jag blev nyfiken på visarna på de gamla Vostok klockorna. Tror inte att jag sett någon klocka med de där visarna tidigare och eftersom Vostok inte kostar så mycket så beställde jag hem en med de "kantiga" visarna från eBay. Klockan var "asläcker" i verkligheten. Enkel, stilren. Aldrig sett något liknande. Ingen jag har träffat har haft en så'n klocka. Helt unik. Det var visarna som väckte mitt intresse för Vostok. Det finns säkert många bra säljare på eBay men jag har fått bra klockor från säljare som asap31 och morozow. Vostok Amphibian är de som jag gillar bäst. Försöker begränsa mig till klockor som är märkta CCCP eftersom det inte finns längre. Smaken är som baken. Inte säkert att alla tycker som jag.Jag har blivit lite sugen på att införskaffa en rysk klocka. Då jag saknar helt historik om dessa kan någon förklara lite kort vilka tillverkningsperioder man borde titta på? Vilka urverk/modeller anses som bra val? En sista, var köper man dessa i bra skick? Tittade lite på ebay i morse och där finns det mycket men jag har inte sett sådana fina som ni lägger upp bilder på här.
Jag blev nyfiken på visarna på de gamla Vostok klockorna. Tror inte att jag sett någon klocka med de där visarna tidigare och eftersom Vostok inte kostar så mycket så beställde jag hem en med de "kantiga" visarna från eBay. Klockan var "asläcker" i verkligheten. Enkel, stilren. Aldrig sett något liknande. Ingen jag har träffat har haft en så'n klocka. Helt unik. Det var visarna som väckte mitt intresse för Vostok. Det finns säkert många bra säljare på eBay men jag har fått bra klockor från säljare som asap31 och morozow. Vostok Amphibian är de som jag gillar bäst. Försöker begränsa mig till klockor som är märkta CCCP eftersom det inte finns längre. Smaken är som baken. Inte säkert att alla tycker som jag.
RetstickaHär får ni en pinfärsk bild för att kunna njuta av den sexiga sovjeten
Den här "sköningen" köpte jag för 500 kr innan jag bestämde mig för att begränsa mig till CCCP märkta klockor.Tack!
Ja, det kan vara kul med lite CCCP Det är ju ganska låg pris på dessa så man kan leva med några felköp också
*hahaha* Älskar entusiasmen Cliff! Vostok Amphibian-märket verkar full av mystik.Måste ju börja nysta i Ryskor nu.
Berätta vilka de tyngsta, sexigaste, creddigaste tre märkena och modellerna är så ska jag läsa på. Gärna divers. (Ja..ja..hur långt är ett snöre. Men hjälp mig igång så är jag tacksam. )
Radio Room klockorna är skitsnygga Alruts. Måste försöka hitta en så'n modell senare. Tänker nästan på Korsriddare när jag ser urtavlan.Dom här två fins hos mig, til vänster en 80 tals Amphibia med spider tavla. Albatross boett och original svart bezel. Snyggaste combon i mitt tycke. Den högre är en ny Radio Room, automat. Det var den som föll från 11.te våningen. Nytt glas, sekundvisare och bezel var vad jag fick byta, senn tickade den igång så snällt. Bytte til coin edge bezel och tavlan då jag fick silver/röd tavla och inte vit/röd som jag hadde beställt. En mail til säljaren och en ny ramlade ner i lådan.
Efter vad jag fått höra när jag var til sjöss, blev det efter Titanic förliset bestämd at alla skepp skulle observera sendningsförbjud 3 minuter varje kvarter och lyssna på nöd frekvenserna, därför dom röda fälten på tavlorna.Radio Room klockorna är skitsnygga Alruts. Måste försöka hitta en så'n modell senare. Tänker nästan på Korsriddare när jag ser urtavlan.
Va? Tappade du den från 11:e våningen?
Priset för en Amphibian är ju relativt lågt och det är kanske lite "slit och släng" över dem men du reparerade din! Det måste ju betyda att du älskar din klocka. I like.Efter vad jag fått höra när jag var til sjöss, blev det efter Titanic förliset bestämd at alla skepp skulle observera sendningsförbjud 3 minuter varje kvarter och lyssna på nöd frekvenserna, därför dom röda fälten på tavlorna.
Hehe, ja, otroligt nog överlevde den fallet. Landade smack på plexit, tog upp hela stöten verkar det som. Finns bild på den efter att jag plockade upp den här i tråden. En liten ding på ena bandhornet var allt.
Tja, delarna kom på under tilsvarande 200 Sek, och så ligger det ju en glädje i att fixa saker själv, eller hur? Det är min fru som använder den, hon älskar den.Priset för en Amphibian är ju relativt lågt och det är kanske lite "slit och släng" över dem men du reparerade din! Det måste ju betyda att du älskar din klocka. I like.
Sant!Tja, delarna kom på under tilsvarande 200 Sek, och så ligger det ju en glädje i att fixa saker själv, eller hur? Det är min fru som använder den, hon älskar den.
Tja, jag har tänkt på det, men tycker at charmen ligger i det lite primitiva tilyxade rysska stuket. Gillar mods, för all del, men föredrar Seiko för detta.@Altrus, en bezel med seiko insert och din Radio Room blir ännu snyggare.
Måste ju börja nysta i Ryskor nu.
Berätta vilka de tyngsta, sexigaste, creddigaste tre märkena och modellerna är så ska jag läsa på. Gärna divers. (Ja..ja..hur långt är ett snöre. Men hjälp mig igång så är jag tacksam. )
Håller med! Känner mig trygg med att fokusera min lilla samling på Vostok Amphibian nu i början.Skulle jag idag köpa mig en cool rysk trio skulle det vara med rymdtema. Samtliga modeller finns både som vintage och nya för kaffepengar.
Dykare: Vostok Amfibia!!!! Brutalt driftsäker och billig dykare som dessutom varit på tur i rymden. Min absoluta favoitklocka när det gäller bang for the buck.
Kronograf/sportklocka: Strela. Första rymdpromenadklockan.
Dressare: Jurij Gagarin Shturmanskie. Första klockan i rymden.
Skulle vilja säga att denna trio täcker de flesta situationer.
Skitsnygg Aiveng13! "Moddad" va? Är det lätt att byta ut vridringen?