Nedanstående är sådant jag har googlat mig fram till samt fått bekräftat när jag pratade med en person på min hemkommuns miljökontor, som tidigare i år hjälpte mig att mäta upp ett par gamla "Moskva"-klockor. Dessa visade sig fö inte ge i från sig mätbara halter av gammastrålning.
Radium, i sig, sönderfaller endast i alfa-strålning, som är ganska harmlöst ur ett klockperspektiv, eftersom både boett och glas (även av plast) stoppar denna strålning. Det knepiga är i stället att radium sönderfaller i flera sk radondöttrar, som i sin tur avger bla gammastrålning. Radon är en lukt och färglös gas, som man alltså absolut inte vill inandas. Halveringstiden för radium är över 1000 år, så det tar ett tag innan man kan vara på den säkra sidan... Att lysmassan inte längre lyser är tyvärr ingen garanti, eftersom det mest sannolikt endast innebär att lysmassan har förlorat sin förmåga till fosforescens.
Om man placerar en klocka med radiumbaserad lysmassa inomhus kommer halten av radongas ganska snabbt att bli högre än det maximalt tillåtna gränsvärdet för inomhusluft. Placerar du klockan i en tätslutande plastburk kommer du att minska risken för att radongasen läcker ut i rummet, men någon garanti för detta är det naturligtvis inte. Har du den å andra sidan utomhus kommer gasen att ventileras bort och försvinna bort med vinden.
sv.wikipedia.org
Alla har rätt att tycka och tänka som man vill, men jag har faktiskt dragit mig ur budgivningen för den annars helt underbara Sturmanskien, vilket i praktiken innebar att priset för en stund sedan sjönk en del...