• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
2 500 - 3 000 kr - tullad och klar - tycker jag är ett rimligt pris för den där klockan.
Låter högt tycker jag, men visst, väntar man till rätt köpare dyker upp så kanske det går att få det i Sverige. Den är väl helt original(?), men med exporttavlan inte lika eftertraktad. Har gärna fel, bara lägga ut och testa och gå nedåt tycker jag 👍🙂
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Den här får inleda veckan!

20210524_100823.jpg
 

MAz_666

Rolex
Godkväll vänner!
Den här klockan klickade jag hem ganska tidigt i mitt samlande. Tyvärr blir den mest liggande och funderar på sälja den. Vad tror ni är ett rimligt pris om jag säljer i Sverige?
/Andreas
Är absolut ej en som följer exakta priser med vilket serienummer etc.
Men dessa Wostok (ej Boctoc) tycker jag mig man verkar kunna hitta för tusenlappen - och uppåt.
Skulle själv fundera om ca 1500SEK, men skulle själv ej vara intresserad för mer än så.
Denna ligger ute just nu vid första kollen på bukten:
1621845946671.png

Absolut ingen jämförelse med just din sett till skick, exakt årtal, äkthet "inuti" o.s.v.
Lägg ut den för vad som känns bra för dig. Marknaden kommer berätta för dig om du lagt dig för högt.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag postade ett exempel för några dagar sedan på en Kirova, eller Kirovskie, som användes under kriget på 40-talet. Det som är lite udda med den modellen är väl främst storleken på 44 mm.
11650.jpg
Är inte det här en av klock-modellerna som blev resultatet av att Soviet köpte upp det kursade Dueber-Hampden på 30-talet? Detta var ju ursprungligen fickur, så storleken följde ju på det.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Skämt åsido.. hade varit coolt att se klockor från 40-talet hur dom såg ut? Typ soldatklockor, om du de fick något sånt?
Nedan en Zvezda, som har sina rötter från 30-talet, efter att Soviet köpte in sig hos franska LIP. Kanske inte en "soldatklocka", men fanns definitivt att köpa från 40-talet och framåt. Nu fick jag fö tips om vilken klocka jag skall ha på armen i morgon, tack! ;)
1621853324668.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vilken rolig bezel!! Dom har lagt lumepluppen i ett litet hål :)
Japp, vet inte hur mycket "original" just denna detalj är. Det kan ju vara ngn tidigare fiffig ägare som har lekt med lite lume-massa. Jag googlade snabbt på "vostok olympic barcelona" och fick lite överraskande träff på en identisk klocka, tills jag plötsligt insåg att det var förra ägaren som hade lagt upp en bild på exakt den klockan jag nu har i min samling... :D
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ah, samma som här då 😉
Hmm, jag fick just en insikt om att det kan vara radium-baserad lysmassa på denna klockmodell. Enligt ett inlägg på watchuseek "skall" det tydligen tom vara så om den är äkta. Om detta stämmer blir ju klocka, enligt mig, ganska ointressant, eftersom man:
1. Inte vill ha den på sig.
2. I praktiken måste förvara den utomhus.
Jag har nu ställt frågan till säljaren om klockan har testats för radioaktivitet...
Det är tex samma sak med de gamla och extremt über-coola Zlatoust Vodolaz 191-ChS, som i alla fall jag tyvärr aldrig kan tänka mig att köpa.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hmm, jag fick just en insikt om att det kan vara radium-baserad lysmassa på denna klockmodell. Enligt ett inlägg på watchuseek "skall" det tydligen tom vara så om den är äkta. Om detta stämmer blir ju klocka, enligt mig, ganska ointressant, eftersom man:
1. Inte vill ha den på sig.
2. I praktiken måste förvara den utomhus.
Jag har nu ställt frågan till säljaren om klockan har testats för radioaktivitet...
Det är tex samma sak med de gamla och extremt über-coola Zlatoust Vodolaz 191-ChS, som i alla fall jag tyvärr aldrig kan tänka mig att köpa.

2 - Varför måste den förvaras utomhus?
 

Vostok

Audemars
Japp, vet inte hur mycket "original" just denna detalj är. Det kan ju vara ngn tidigare fiffig ägare som har lekt med lite lume-massa. Jag googlade snabbt på "vostok olympic barcelona" och fick lite överraskande träff på en identisk klocka, tills jag plötsligt insåg att det var förra ägaren som hade lagt upp en bild på exakt den klockan jag nu har i min samling... :D
Tror det är original för jag har en bezel någonstans jag med som är likadan :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
2 - Varför måste den förvaras utomhus?
Nedanstående är sådant jag har googlat mig fram till samt fått bekräftat när jag pratade med en person på min hemkommuns miljökontor, som tidigare i år hjälpte mig att mäta upp ett par gamla "Moskva"-klockor. Dessa visade sig fö inte ge i från sig mätbara halter av gammastrålning.

Radium, i sig, sönderfaller endast i alfa-strålning, som är ganska harmlöst ur ett klockperspektiv, eftersom både boett och glas (även av plast) stoppar denna strålning. Det knepiga är i stället att radium sönderfaller i flera sk radondöttrar, som i sin tur avger bla gammastrålning. Radon är en lukt och färglös gas, som man alltså absolut inte vill inandas. Halveringstiden för radium är över 1000 år, så det tar ett tag innan man kan vara på den säkra sidan... Att lysmassan inte längre lyser är tyvärr ingen garanti, eftersom det mest sannolikt endast innebär att lysmassan har förlorat sin förmåga till fosforescens.

Om man placerar en klocka med radiumbaserad lysmassa inomhus kommer halten av radongas ganska snabbt att bli högre än det maximalt tillåtna gränsvärdet för inomhusluft. Placerar du klockan i en tätslutande plastburk kommer du att minska risken för att radongasen läcker ut i rummet, men någon garanti för detta är det naturligtvis inte. Har du den å andra sidan utomhus kommer gasen att ventileras bort och försvinna bort med vinden.


Alla har rätt att tycka och tänka som man vill, men jag har faktiskt dragit mig ur budgivningen för den annars helt underbara Sturmanskien, vilket i praktiken innebar att priset för en stund sedan sjönk en del... :)
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Hmm, jag fick just en insikt om att det kan vara radium-baserad lysmassa på denna klockmodell. Enligt ett inlägg på watchuseek "skall" det tydligen tom vara så om den är äkta. Om detta stämmer blir ju klocka, enligt mig, ganska ointressant, eftersom man:
1. Inte vill ha den på sig.
2. I praktiken måste förvara den utomhus.
Jag har nu ställt frågan till säljaren om klockan har testats för radioaktivitet...
Det är tex samma sak med de gamla och extremt über-coola Zlatoust Vodolaz 191-ChS, som i alla fall jag tyvärr aldrig kan tänka mig att köpa.
Jag har tänkt på det förut (inte just den här klockan) och det finns ju en risk såklart. Fick du något svar från säljaren?

Jag hoppar nog också, men fin var den!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag har tänkt på det förut (inte just den här klockan) och det finns ju en risk såklart. Fick du något svar från säljaren?

Jag hoppar nog också, men fin var den!
Säljaren svarade att samtliga klockor i detta utförande alltid har radium-baserat lume. Han erbjöd sig omedelbart att ta bort mig från budgivningen, så det var inget komplicerat alls. Jag blev lite nervös eftersom jag låg högst i detta läge och även hade reserverat ett (ur min synvinkel) relativt högt maxbud.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nedanstående är sådant jag har googlat mig fram till samt fått bekräftat när jag pratade med en person på min hemkommuns miljökontor, som tidigare i år hjälpte mig att mäta upp ett par gamla "Moskva"-klockor. Dessa visade sig fö inte ge i från sig mätbara halter av gammastrålning.

Radium, i sig, sönderfaller endast i alfa-strålning, som är ganska harmlöst ur ett klockperspektiv, eftersom både boett och glas (även av plast) stoppar denna strålning. Det knepiga är i stället att radium sönderfaller i flera sk radondöttrar, som i sin tur avger bla gammastrålning. Radon är en lukt och färglös gas, som man alltså absolut inte vill inandas. Halveringstiden för radium är över 1000 år, så det tar ett tag innan man kan vara på den säkra sidan... Att lysmassan inte längre lyser är tyvärr ingen garanti, eftersom det mest sannolikt endast innebär att lysmassan har förlorat sin förmåga till fosforescens.

Om man placerar en klocka med radiumbaserad lysmassa inomhus kommer halten av radongas ganska snabbt att bli högre än det maximalt tillåtna gränsvärdet för inomhusluft. Placerar du klockan i en tätslutande plastburk kommer du att minska risken för att radongasen läcker ut i rummet, men någon garanti för detta är det naturligtvis inte. Har du den å andra sidan utomhus kommer gasen att ventileras bort och försvinna bort med vinden.


Alla har rätt att tycka och tänka som man vill, men jag har faktiskt dragit mig ur budgivningen för den annars helt underbara Sturmanskien, vilket i praktiken innebar att priset för en stund sedan sjönk en del... :)

Tack för infon (har lite koll sedan tidigare)!
Dock undrar jag vad du fått uppgiften om att en klocka skall avge den mängden radon för att halten skall överstiga gränsvärdet?
 
  • Like
Reactions: Beo

MAz_666

Rolex

Rikala

Patek
2-Faktor

Här finns mer info:


Vad jag förstår det som att de ca 30 radioaktiva klockorna gav en total uppmätt radondos på ca 200Bq/m3 i ett ventilerat rum på 67kvm. Övriga värden de angett är vid ingen ventilation alls.

Vad skulle då t.ex. en klocka skulle ge för bidrag (av de 30 de testade)? I medeltal skulle i så fall vara 200/30 = 6,7Bq/m3 för ett ventilerat rum på 67kvm.

Det här säger ju iofs ingeting om vad t.ex. en Kovirskie typ 1 skulle ge för utslag. Det lär väl bero på hur radioaktiv klockan är.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Härligt!äntligen kom mitt Falklandstrap frå England!det är äkta issued från tiden det begav sig(1982)samma år jag gjorde min militärtjänst och luktar härligt mob föråd!👌😁
Det får hedra min NVCh-30 homage.
20210524_192346.jpg
20210524_193005.jpg
20210524_193219.jpg
20210524_193206.jpg

Härlig kväll på er och imorgon en ny Luch!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Härligt!äntligen kom mitt Falklandstrap frå England!det är äkta issued från tiden det begav sig(1982)samma år jag gjorde min militärtjänst och luktar härligt mob föråd!👌😁
Det får hedra min NVCh-30 homage.
20210524_192346.jpg
20210524_193005.jpg
20210524_193219.jpg
20210524_193206.jpg

Härlig kväll på er och imorgon en ny Luch!
Fränt! Vilken/vilka klockor kan tänkas hängt på dessa band när det begav sig? (ja, förutom NVCh-30 homager då såklart 😉)
 
Topp