• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

nbla

Cartier
Har ägnat återkommande lediga stunder idag åt att försöka strama åt den röda bezeln som rör sig för lätt.
Av med den. Bocka till fjädern. Helt omöjligt att trycka på bezeln. Räta ut lite. Fortfarande helt omöjligt att få på. Räta ut lite till. Bezeln går på....och rör sig lika lätt som innan.
Så börjar vi om från början igen... och igen... byter fjäder och samma sak igen ... provar en till.
Börjar tro att det är dolda kameran!
Med lite god vilja kanske den nu glider lite trögare än i morse. Kanske. .... lite....
Nån som varit med om det? Något råd att ge?

Ååååh vad jag känner igen det där! Har tyvärr inga tips men väntar med spänning! :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Har ägnat återkommande lediga stunder idag åt att försöka strama åt den röda bezeln som rör sig för lätt.
Av med den. Bocka till fjädern. Helt omöjligt att trycka på bezeln. Räta ut lite. Fortfarande helt omöjligt att få på. Räta ut lite till. Bezeln går på....och rör sig lika lätt som innan.
Så börjar vi om från början igen... och igen... byter fjäder och samma sak igen ... provar en till.
Börjar tro att det är dolda kameran!
Med lite god vilja kanske den nu glider lite trögare än i morse. Kanske. .... lite....
Nån som varit med om det? Något råd att ge?
20210526_160408.jpg
Ja, det där känner man ju igen... 😍 Har inget klockrent tips annat än att testa fler gånger 🤣
 

Beo

Patek
2-Faktor
Har ägnat återkommande lediga stunder idag åt att försöka strama åt den röda bezeln som rör sig för lätt.
Av med den. Bocka till fjädern. Helt omöjligt att trycka på bezeln. Räta ut lite. Fortfarande helt omöjligt att få på. Räta ut lite till. Bezeln går på....och rör sig lika lätt som innan.
Så börjar vi om från början igen... och igen... byter fjäder och samma sak igen ... provar en till.
Börjar tro att det är dolda kameran!
Med lite god vilja kanske den nu glider lite trögare än i morse. Kanske. .... lite....
Nån som varit med om det? Något råd att ge?
20210526_160408.jpg
Jag brukar ibland göra vinkel i båda ändarna med för då kan man ha mer vinkel kvar på övriga men ändå få dit bezelen,med ändarna menar jag att lägga en vinkel 5mm från var ände.
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor
Den där måste väl ändå vara något av en favorit?
Den tavlan tycker jag man kan beskriva som fulländad! Och den häftiga boetten också. 👍
Tack!ja den tavlan är jätte härlig och i synnerhet soliga dagar men de flesta av luch 3055 tavlorna är grymma i soliga dagar,sen håller de tiden brutalt bra för att vara 39 år gamla elektromekaniska verk.
De som min vän i Ukraina servat håller 0,1-0,2 sekunder +/- per dag😳!de två jag servat själ håller inte riktigt tiden lika bra men då har jag ju inte bytt transistorer eller kristall heller men de funkar😄.
308D4B6A-0294-4A87-81D5-DDFF2D2E0853.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack!ja den tavlan är jätte härlig och i synnerhet soliga dagar men de flesta av luch 3055 tavlorna är grymma i soliga dagar,sen håller de tiden brutalt bra för att vara 39 år gamla elektromekaniska verk.
De som min vän i Ukraina servat håller 0,1-0,2 sekunder +/- per dag😳!de två jag servat själ håller inte riktigt tiden lika bra men då har jag ju inte bytt transistorer eller kristall heller men de funkar😄.
308D4B6A-0294-4A87-81D5-DDFF2D2E0853.jpeg

Grymm tavla, gillar att den är "halvt" våffla. Snygga linjer på den urtavlan!

Antar att du försökt rucka de du servat själv? Antar att trimpotentiometern är till för att ställa svängninsfrekvensen?
 

Beo

Patek
2-Faktor
Grymm tavla, gillar att den är "halvt" våffla. Snygga linjer på den urtavlan!

Antar att du försökt rucka de du servat själv? Antar att trimpotentiometern är till för att ställa svängninsfrekvensen?
Ja men ruckningen funkar inte riktigt i timegraphern på elektromekaniskt verk och trimpotten kan bara justera +/- 2 sekunder då den är för finjustering.😊
1A23CAE1-9FCA-4932-878E-18B5D7ED0221.jpeg
079A9CAF-39BF-4BD2-800C-833F2A11BB10.jpeg
22EA8DD1-8BE6-4B54-A28A-D113B3494228.jpeg
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Har ägnat återkommande lediga stunder idag åt att försöka strama åt den röda bezeln som rör sig för lätt.
Av med den. Bocka till fjädern. Helt omöjligt att trycka på bezeln. Räta ut lite. Fortfarande helt omöjligt att få på. Räta ut lite till. Bezeln går på....och rör sig lika lätt som innan.
Så börjar vi om från början igen... och igen... byter fjäder och samma sak igen ... provar en till.
Börjar tro att det är dolda kameran!
Med lite god vilja kanske den nu glider lite trögare än i morse. Kanske. .... lite....
Nån som varit med om det? Något råd att ge?
20210526_160408.jpg
Känns verkligen igen. Trodde jag var helt urusel på detta för jag har förstått det som att det är en enkel grej. Skönt att man inte är ensam då 😅
Så här menar jag för då viks änden in bättre i bezel spåret och de övriga vinklarna gör sitt jobb bättre.😊
image.jpg
Sparar den bilden 😍👋🏻👍🏻👌🏻
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Godmorgon kamrater!

Det finns mycket roligt på Meshok. Hade jag haft en egen mancave där jag fått gå lös fritt hade jag nog köpt en sådan här... Perfekt tillbehör till att se cool ut brevid någon lämpligt rysk klocka 😀

Screenshot_20210527-080706_Chrome.jpg


 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Godmorgon kamrater!

Det finns mycket roligt på Meshok. Hade jag haft en egen mancave där jag fått gå lös fritt hade jag nog köpt en sådan här... Perfekt tillbehör till att se cool ut brevid någon lämpligt rysk klocka 😀

Screenshot_20210527-080706_Chrome.jpg


Den där är ju helt obeskrivligt cool! Håller med att den hade haft en helgjuten plats i en potentiell mancave! 😍 😍 😍
 
Topp