• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Vostok

Audemars
Fränt! Vilken/vilka klockor kan tänkas hängt på dessa band när det begav sig? (ja, förutom NVCh-30 homager då såklart 😉)
Tror det va CWC G10 på den tiden?

Edit: Japp! Verkar va den som gällde..
1621881411024.png
 

Beo

Patek
2-Faktor
God morgon kamrater!dagens Luch blir en härligt lite sliten en från ca-80 som är min äldsta enlugt verkets modell,den har en lite sliten blå kameliont tavla men den syns bättre på en som kommer lute senare i veckan.
Ha en fin dag även om inte solen lyser än.😊
20210525_063914.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
"Gagarin-Shturmanskien" såldes till slut igår och det skulle naturligtvis visa sig att jag i praktiken aldrig hade behövt dra tillbaka mitt, i sammanhanget, ganska blygsamma bud. Grym klocka som verkligen väckte ett oerhört starkt ha-begär hos mig. Dock, av skäl som avhandlades ganska utförligt igår, inte aktuell för mig oavsett prisnivå. Jag tittade till budsituationen någon halvtimme innan auktionen avslutades och då låg priset fortfarande kvar på "min" nivå.

Om vi kort skall resonera lite kring priset så kan vi nog fortsatt konstatera att klockor från Soviettiden är kraftigt underprissatta jämfört med det mesta från resten av klockvärlden. Som jämförelse sålde Bukowskis för ett par år sedan en Omega Speedmaster CK 2915-1 (från 1958). Priset landade på drygt $275 000...

Edit: Min jämförelse beror på koppling mellan Omega Speedmaster och USAs tidiga rymdfärder.

Screenshot_20210525-055603_eBay.jpg
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Rockar big-dot-scuba idag.

20210525_125306.jpg


Fixade visarna igår ikväll så de inte tar i tavlan längre. Drog upp upp den och den går än, får väl slänga den i timegraphern för o kolla lite mer, men skulle nog må bra av en rengörning och ny olja (är lite smutsig i urverket).
 

Rikala

Patek
2-Faktor
"Gagarin-Shturmanskien" såldes till slut igår och det skulle naturligtvis visa sig att jag i praktiken aldrig hade behövt dra tillbaka mitt, i sammanhanget, ganska blygsamma bud. Grym klocka som verkligen väckte ett oerhört starkt ha-begär hos mig. Dock, av skäl som avhandlades ganska utförligt igår, inte aktuell för mig oavsett prisnivå. Jag tittade till budsituationen någon halvtimme innan auktionen avslutades och då låg priset fortfarande kvar på "min" nivå.

Om vi kort skall resonera lite kring priset så kan vi nog fortsatt konstatera att klockor från Soviettiden är kraftigt underprissatta jämfört med det mesta från resten av klockvärlden. Som jämförelse sålde Bukowskis för ett par år sedan en Omega Speedmaster CK 2915-1 (från 1958). Priset landade på drygt $275 000...

Edit: Min jämförelse beror på koppling mellan Omega Speedmaster och USAs tidiga rymdfärder.

Screenshot_20210525-055603_eBay.jpg

Tur för oss att de är så "billiga" 😀
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Får man be om lite mer info kring det där tältet? Grym bild!!
Tack!

Tältet är alltså samma som @Jox skrev om för ett tag sedan och som bara är ett "på-köpet-erbjudande" om man köper två nummer av en fototidning. Det är alltså enklaste tänkbara lösning. En snabb googling på ordet ger en hel del träffar för bara 2-300 kr och mitt är garanterat inte ens i den klassen. Tältet har inbyggd LED-belysning, som dessutom kan varieras i olika färgtemperaturer. Belysningen driver man enklast med en powerbank, men det går ju att sladda fram en vanlig mobilladdare om man vill/kan det.

Jag använde som synes svart bakgrund istf vit (valbart) och roade mig dessutom med att lägga en plexiglasskiva i botten av tältet, därav reflexerna... :)

1621945876192.png


Kameran jag använder är en Nikon D7500 med ett Sigma 17-50/2.8. I detta första fotoexempel hade jag endast kameran handhållen, vilket i praktiken innebär att jag var tvungen att fota med max bländaröppning, dvs inte optimalt. Med stativ monterat kommer det att finnas möjligheter till mindre bländaröppningar och därigenom bättre kontroll på skärpedjup och som alltid då allmänt vassare bildkvalité. En detalj jag antar att man då bör tänka på är att klockan då inte bör gå, eftersom sekundvisaren då garanterat kommer att bli suddig... :D

Nedan ett annat bildexempel taget på samma sätt. Här är det begränsade skärpedjupet ännu mer påtagligt. Mer önskvärt hade varit att få lite mer av boetten i fokusområdet men samtidigt ha klockan i bakgrunden i oskärpa. Jag lär labba mer i närtid med just detta. Kul att kunna kombinera två olika intressen!

1621946593064.png
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Tack!

Tältet är alltså samma som @Jox skrev om för ett tag sedan och som bara är ett "på-köpet-erbjudande" om man köper två nummer av en fototidning. Det är alltså enklaste tänkbara lösning. En snabb googling på ordet ger en hel del träffar för bara 2-300 kr och mitt är garanterat inte ens i den klassen. Tältet har inbyggd LED-belysning, som dessutom kan varieras i olika färgtemperaturer. Belysningen driver man enklast med en powerbank, men det går ju att sladda fram en vanlig mobilladdare om man vill/kan det.

Jag använde som synes svart bakgrund istf vit (valbart) och roade mig dessutom med att lägga en plexiglasskiva i botten av tältet, därav reflexerna... :)

1621945876192.png


Kameran jag använder är en Nikon D7500 med ett Sigma 17-50/2.8. I detta första fotoexempel hade jag endast kameran handhållen, vilket i praktiken innebär att jag var tvungen att fota med max bländaröppning, dvs inte optimalt. Med stativ monterat kommer det att finnas möjligheter till mindre bländaröppningar och därigenom bättre kontroll på skärpedjup och som alltid då allmänt vassare bildkvalité. En detalj jag antar att man då bör tänka på är att klockan då inte bör gå, eftersom sekundvisaren då garanterat kommer att bli suddig... :D

Nedan ett annat bildexempel taget på samma sätt. Här är det begränsade skärpedjupet ännu mer påtagligt. Mer önskvärt hade varit att få lite mer av boetten i fokusområdet men samtidigt ha klockan i bakgrunden i oskärpa. Jag lär labba mer i närtid med just detta. Kul att kunna kombinera två olika intressen!

1621946593064.png
Riktigt bra! Jag fotar bara med mobilen och labbar inte med inställningar... Kommer väl till det någon gång också, men klart att det hade varit skoj med riktig kamera.
Dit är steget dock längre, men vem vet... Är ju kul när man får till en bra bild, iofs inte ofta det händer, men ibland så :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Riktigt bra! Jag fotar bara med mobilen och labbar inte med inställningar... Kommer väl till det någon gång också, men klart att det hade varit skoj med riktig kamera.
Dit är steget dock längre, men vem vet... Är ju kul när man får till en bra bild, iofs inte ofta det händer, men ibland så :)
Nedanstående bild är tagen vid samma tillfälle med med mobilen. Helt OK, men resultatet hade mått bra av lite snålare exponering.
1621947450457.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Här är din mobilbild dragen genom photoshop. Går o fixa lite i efterhand även på mobilbilder....

PSX_20210525_150649.jpg


Det blev snyggt med plexi:t!
Snyggt! Inte alls lika mjölkigt som originalet och tom lite softat runt armbandet! Moderna mobilkameror ger faktiskt även ganska ofta vissa möjligheter till kontroll av exponeringen, men jag tog bilden bara rakt av utan att pilla på några inställningar (Samsung Galaxy S10).

Det här blev ju plötsligt värsta fototemat. Som alltid är det vi i rysstråden som visar vägen för alla andra på forumet! :D
 

Måberg

Panerai
Någon här som sitter på en komplett grön (gärna åt det mörkare hållet) bezel + fjäder att sälja? Orkar inte beställa från utlandet... :bag:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Okej samma klocka som igår, skillnaden är dock att den går nu (fixade den sent igår).

20210526_105137.jpg


Saknade lite delar... Såg lite tomt ut i fjäderhuset!
20210525_214601.jpg


Med ett nytt fjäderhus med ny fjäder och även bättre begagnad spärrhjul, så går den. Lär väl behöva en service också, men det får bli en annan gång...
20210525_214748.jpg
20210526_000907.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Lite fortsatt lek med ljustältet under dagens lunch. Man inser snabbt att det är en hel del att tänka på om man skall få till allting rätt.

Gjorde om bilden med Shturmanskien men använde stativ idag för att kunna blända ner några steg och få bättre skärpedjup. Inte på något sätt en perfekt komponerad bild, men rätt kul är det oavsett!
1622026476769.png


Handhållen kamera mot vit bakgrund:
1622026514822.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Lite fortsatt lek med ljustältet under dagens lunch. Man inser snabbt att det är en hel del att tänka på om man skall få till allting rätt.

Gjorde om bilden med Shturmanskien men använde stativ idag för att kunna blända ner några steg och få bättre skärpedjup. Inte på något sätt en perfekt komponerad bild, men rätt kul är det oavsett!
1622026476769.png


Handhållen kamera mot vit bakgrund:
1622026514822.png

Coolt! Man blir ju lite sugen på o skaffa ett eget tält. Du har ingen klockhållare o testa med?
 

Delgada

Patek
Har ägnat återkommande lediga stunder idag åt att försöka strama åt den röda bezeln som rör sig för lätt.
Av med den. Bocka till fjädern. Helt omöjligt att trycka på bezeln. Räta ut lite. Fortfarande helt omöjligt att få på. Räta ut lite till. Bezeln går på....och rör sig lika lätt som innan.
Så börjar vi om från början igen... och igen... byter fjäder och samma sak igen ... provar en till.
Börjar tro att det är dolda kameran!
Med lite god vilja kanske den nu glider lite trögare än i morse. Kanske. .... lite....
Nån som varit med om det? Något råd att ge?
20210526_160408.jpg
 
Topp