• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Trevlig ryssfredag på er, äntligen har sommarklockan landat i lådan.
IMG_20210611_110752.jpg
Jäklar vad läcker på natoband!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
När radium sönderfaller bildas radon, antar att detta sker där själva källan är (alltså i färgen). Radonet "bildas" därför inne i klockan. Radonet sönderfaller i radondöttrar som sedan i sin tur och vid detta sönderfall avger alfa, beta och gammastrålning. Tydligen är det mest alfastrålning som avges när radon sönderfaller (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Radon).

"Vid följande alfasönderfall uppstår positiva joner av metaller som binder sig till rök- och dammpartiklar i inomhusluften.

När sådana partiklar andas in, är sannolikheten stor att dessa bärare av radondöttrar stannar kvar i lungorna. De avger där alfastrålning som kan orsaka cancer" (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Radondöttrar).

Jag antar att gasen radon stannar kvar i påsen, om nu klockan skulle läcka. Dessutom stoppas alfastrålning väldigt lätt, av tex. vår hud eller ett papper. Om t.ex. en plastpåse skulle stoppa alfastrålar vet jag inte, men jag antar det.

"Alfastrålning stoppas mycket lätt av material i dess väg. Dess räckvidd är cirka 10 cm i luft, och den stoppas av ett papper." (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alfastrålning).

Jag kan även nämna att när jag mätte radonhaltet med förhöjt värde hade en tavla från en Certina liggande lös i en plastlåda och jag lättade på locket för att få ut så mycket som möjlig påverkan från den tavlan. Skall testa och mäta alfastrålningen från den tavlan, mitt instrument skall klara av det.
Jag tänkte även ge lite perspektiv till all fokusering på radioaktiv strålning. Det finns verkligen anledning att vara försiktig när det gäller radioaktiv strålning, men jag kom att tänka på just min morfar och hans Tigris-klocka.

Klockan satt på morfars handled, sannolikt varje dag, under minst 20 år, kanske längre. Under denna tid bodde familjen under relativt enkla förhållanden och vi kan gissa att ventilationen i de lägenheter som passerade revy under dessa år inte höll dagens mått. Min mamma växte upp i den miljön och andades bokstavligen samma luft som den klockan vistades i.
Morfar gick bort i slutet på 60-talet av skäl som inte hade ngt med strålning att göra. Min mormor somnade in stilla i höstas 106 år gammal (!) och min mamma, som snart fyller 80, har än så länge inga symptom på några strålningsrelaterade problem.

Man skall vara försiktig och man skall vara medveten om riskerna, men det finns ingen anledning till panik. Däremot skall vi nog vara restriktiva med att öppna upp och skruva i dessa klockor och inte minst urtavlorna bör tas an med mycket stor respekt.
 

Rikala

Patek
2-Faktor

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag tänkte även ge lite perspektiv till all fokusering på radioaktiv strålning. Det finns verkligen anledning att vara försiktig när det gäller radioaktiv strålning, men jag kom att tänka på just min morfar och hans Tigris-klocka.

Klockan satt på morfars handled, sannolikt varje dag, under minst 20 år, kanske längre. Under denna tid bodde familjen under relativt enkla förhållanden och vi kan gissa att ventilationen i de lägenheter som passerade revy under dessa år inte höll dagens mått. Min mamma växte upp i den miljön och andades bokstavligen samma luft som den klockan vistades i.
Morfar gick bort i slutet på 60-talet av skäl som inte hade ngt med strålning att göra. Min mormor somnade in stilla i höstas 106 år gammal (!) och min mamma, som snart fyller 80, har än så länge inga symptom på några strålningsrelaterade problem.

Man skall vara försiktig och man skall vara medveten om riskerna, men det finns ingen anledning till panik. Däremot skall vi nog vara restriktiva med att öppna upp och skruva i dessa klockor och inte minst urtavlorna bör tas an med mycket stor respekt.

Jag tror inte en klocka ger speciellt mycket bidrag till radongas. Antagligen behöver man många, som jag. Håller med om att det inte finns någon anledning till panik, även om strålning är farligt. Man får åtgärda det man kan och vara lite försiktig. Dock är det bra och känna till.

Även dricka alkohol är skadligt, det är också cancerframkallande, men det gör rätt många ändå. Att vara utomhus i solen är också cancerframkallande. Det gäller även här att vara försiktig, så går det bra.

Med största sannolikhet kommer man dö av ålder så småningom även om man haft och burit någon gammal radioaktiv klocka då och då.
 

MAz_666

Rolex
Jag tror inte en klocka ger speciellt mycket bidrag till radongas. Antagligen behöver man många, som jag. Håller med om att det inte finns någon anledning till panik, även om strålning är farligt. Man får åtgärda det man kan och vara lite försiktig. Dock är det bra och känna till.

Även dricka alkohol är skadligt, det är också cancerframkallande, men det gör rätt många ändå. Att vara utomhus i solen är också cancerframkallande. Det gäller även här att vara försiktig, så går det bra.

Med största sannolikhet kommer man dö av ålder så småningom även om man haft och burit någon gammal radioaktiv klocka då och då.
Så sant!
Men som jag inledde med angående radon, så är en (viss) förhöjning garanterat ofarlig för de flesta.
Men sedan kanske X röker, och Y har nyfödda barn som skall växa upp där i typ 20 år.
Då menar jag man skall fundera igen ...
(Både avseende radon, och en stor samling radiumklenoder i plastpåse ... 🤣)
 
Topp