• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Lindahl

Omega
De här kanske skulle passa, dock är de nog något smalare än de du har. Hittar inte mitt skjutmått just nu, tror de är ca 2mm i diameter.
20210610_100758.jpg
Tack! Ska fundera på vad den bästa lösningen kan bli :)
 

Delgada

Patek
Vitt gummi låter fräckt. Grejen är att jag beställde ett svart tropic när jag köpte klockan. När jag skulle sätta dit det blev det knas. Klockan har 18mm mellan luggarna, jag hade beställt ett 18mm band. Men när det satt på så kunde det röra sig en aning och satt så tight på bandstiften att det fick stiften att hoppa av. Ska man köpa 20mm gummi för att det ska bli bra?
Jag ser nu att det dilemmat med bandstiften inte är aktuellt på det här bandet.
My2CsM-K8008-weiss20-Uhrenarmband (1).jpg

Det har sk Easy click funktion.
My2CsM-K8008-Zweitbild.jpg

Hur kom jag på det nu då helt plötsligt?
Jo, det var nämligen så att dottern kom på att hon behövde ett vitt sommarband till sin scuba dude, så jag tog och beställde detta.
Återkommer med bilder och recension när det anlänt.😁
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu har jag gjort lite egna mätningar med min egen Geiger-Müller-mätare, av enkel modell.

Först och främst kan man kort och enkelt konstatera att ingen av mina Vostok-klockor gav utslag utöver värdena för bakgrundsstrålningen. Detta innefattar även ett par gamla 350-Amphibians från 60-talet, som alltså även dem gav noll i ökat utslag.

Ett trevligt konstaterande var även att min Zvezda, tillverkad 1954 med ursprung i 30-talet, verkade vara helt säker. Den urtavlan är även väldigt enkelt i sitt utförande och saknar alla spår av någon som helst lysmassa.

Samma sak med samtliga Poljot-kronografer och Raketa-modeller. Kronograferna är dock i sammanhanget ganska nya och jag har ingen som är daterad före 80-talet. Äldsta Raketan i min samling är av allt att döma även den från 80-talet.

Sammantaget har jag ingen Sovietisk/rysk klocka i min samling som ger utslag utöver bakgrundsstrålningen. Detta innefattar fö även cockpit-klockan AChS-1, som har sitt ursprung i en konstruktion från åtminstone 60-talet.

Däremot var det betydligt värre med min morfars gamla fina "Tigris". Denna tavla har dessutom siffror med typiskt lite "smutsig" vit färg. Om bakgrundsstrålningen ligger på 0,15 hamnar jag snabbt på minst 3,24 när jag lägger mätaren rakt ovanpå glaset!
1623337140492.png


Om man mäter genom bakstycket sjunker värdet ganska betydligt, men ligger ändå på förhöjd nivå:
1623337204517.png


Jag saknar bild på det, men om jag placerar klockan i två st plastpåsar, som båda två knyts ihop hårt får jag fortfarande samma höga värden ovanför glaset. Strålningen från urtavlan går alltså rakt ut, men vi kanske kan gissa att radongasen hålls instängd och inte sprids i huset om man gör på det sättet.

Intressant är att om jag mäter rakt ovanför urtavlan men på 25 cm avstånd avtar strålningen så mycket att jag återigen inte ser någon ökning utöver bakgrundsstrålningen.

Jag har kvar morfars gamla elastiska metallänk, som jag aldrig har använt. Den har heller inte rengjorts sedan min morfar gick bort för drygt 50 år sedan... När jag mäter på den får jag inget som helst utslag, trots att denna hade suttit på klockan i säkert 70 år... Jag ser det som ett tecken på att radiumpartiklar inte läcker ut från boetten.

Klockan med länken monterad, när jag fick den för ett par år sedan.
1623339246029.png
 

MAz_666

Rolex
Nu har jag gjort lite egna mätningar med min egen Geiger-Müller-mätare, av enkel modell.

Först och främst kan man kort och enkelt konstatera att ingen av mina Vostok-klockor gav utslag utöver värdena för bakgrundsstrålningen. Detta innefattar även ett par gamla 350-Amphibians från 60-talet, som alltså även dem gav noll i ökat utslag.

Ett trevligt konstaterande var även att min Zvezda, tillverkad 1954 med ursprung i 30-talet, verkade vara helt säker. Den urtavlan är även väldigt enkelt i sitt utförande och saknar alla spår av någon som helst lysmassa.

Samma sak med samtliga Poljot-kronografer och Raketa-modeller. Kronograferna är dock i sammanhanget ganska nya och jag har ingen som är daterad före 80-talet. Äldsta Raketan i min samling är av allt att döma även den från 80-talet.

Sammantaget har jag ingen Sovietisk/rysk klocka i min samling som ger utslag utöver bakgrundsstrålningen. Detta innefattar fö även cockpit-klockan AChS-1, som har sitt ursprung i en konstruktion från åtminstone 60-talet.

Däremot var det betydligt värre med min morfars gamla fina "Tigris". Denna tavla har dessutom siffror med typiskt lite "smutsig" vit färg. Om bakgrundsstrålningen ligger på 0,15 hamnar jag snabbt på minst 3,24 när jag lägger mätaren rakt ovanpå glaset!
1623337140492.png


Om man mäter genom bakstycket sjunker värdet ganska betydligt, men ligger ändå på förhöjd nivå:
1623337204517.png


Jag saknar bild på det, men om jag placerar klockan i två st plastpåsar, som båda två knyts ihop hårt får jag fortfarande samma höga värden ovanför glaset. Strålningen från urtavlan går alltså rakt ut, men vi kanske kan gissa att radongasen hålls instängd och inte sprids i huset om man gör på det sättet.

Intressant är att om jag mäter rakt ovanför urtavlan men på 25 cm avstånd avtar strålningen så mycket att jag återigen inte ser någon ökning utöver bakgrundsstrålningen.

Jag har kvar morfars gamla elastiska metallänk, som jag aldrig har använt. Den har heller inte rengjorts sedan min morfar gick bort för drygt 50 år sedan... När jag mäter på den får jag inget som helst utslag, trots att denna hade suttit på klockan i säkert 70 år... Jag ser det som ett tecken på att radiumpartiklar inte läcker ut från boetten.

Klockan med länken monterad, när jag fick den för ett par år sedan.
1623339246029.png
Lekmannen undrar dock lite lätt: om två plastpåsar skulle hålla gaser instängda = varför gör en igenskruvad boett med plexiglas inte det???
🤔o_Oo_O
 

Samlarn

Rolex
Jag försöker hitta en svart Vostok Scuba dude tavla utan datum. De verkar bara slut hos de vanliga kanalerna. Är det nån som har tips var man kan hitta en ny eller ännu hellre begagnad för att passa i min 470 boett
0558EFBF-3111-43E1-B810-710EB4FB6BEE.jpeg
Åh, jag älskar verkligen den urtavlan du beskriver.
Den är lite halvknepig att hitta eftersom den är ganska ovanlig. Jag letade så mycket efter den urtavlan att jag "präntade" i utseendet i min lilla hjärna. Det tog ca. 1 år för mig att hitta mitt ex. Det konstiga är att när jag hittat mitt ex så verkar den "präntade" bilden ha stannat kvar i mitt minne därför att jag "hoppar till" varje gång jag ser en så'n.
Tidigare brukade jag se en eller två såna urtavlor per år när jag scrollade ner i listorna på eBay. Nu verkar de "flyta upp" till ytan oftare. Det kanske beror på att den är väldigt lik en massproducerad urtavla?
Ser jag ytterligare en så kan jag säga till.
a33.jpg_l.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Den direkta (gamma-)strålningen går förstås rakt igenom plast utan motstånd. Radongasen, som i praktiken är det som avger den farliga delen av strålningen, kan potentiellt stängas inne av en tät plastpåse. Man borde därför kunna minska risken för att radongasen sprids ut i inomhusluften på det sättet. Mina egna enkla mätningar kunde även visa på att strålningsintensiteten avtog snabbt med avståndet till urtavlan.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Lekmannen undrar dock lite lätt: om två plastpåsar skulle hålla gaser instängda = varför gör en igenskruvad boett med plexiglas inte det???
🤔o_Oo_O

När radium sönderfaller bildas radon, antar att detta sker där själva källan är (alltså i färgen). Radonet "bildas" därför inne i klockan. Radonet sönderfaller i radondöttrar som sedan i sin tur och vid detta sönderfall avger alfa, beta och gammastrålning. Tydligen är det mest alfastrålning som avges när radon sönderfaller (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Radon).

"Vid följande alfasönderfall uppstår positiva joner av metaller som binder sig till rök- och dammpartiklar i inomhusluften.

När sådana partiklar andas in, är sannolikheten stor att dessa bärare av radondöttrar stannar kvar i lungorna. De avger där alfastrålning som kan orsaka cancer" (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Radondöttrar).

Jag antar att gasen radon stannar kvar i påsen, om nu klockan skulle läcka. Dessutom stoppas alfastrålning väldigt lätt, av tex. vår hud eller ett papper. Om t.ex. en plastpåse skulle stoppa alfastrålar vet jag inte, men jag antar det.

"Alfastrålning stoppas mycket lätt av material i dess väg. Dess räckvidd är cirka 10 cm i luft, och den stoppas av ett papper." (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alfastrålning).

Jag kan även nämna att när jag mätte radonhaltet med förhöjt värde hade en tavla från en Certina liggande lös i en plastlåda och jag lättade på locket för att få ut så mycket som möjlig påverkan från den tavlan. Skall testa och mäta alfastrålningen från den tavlan, mitt instrument skall klara av det.
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
2-Faktor

MAz_666

Rolex
Raffiga Ryssfredagen!
Har snöat in en smula på föregångarna till amphibiorna och de nya dykarmodellerna. Komandirskie-modellerna från ca 50-60 har en spännande historia.
Ville även utmana mina känslor för små klockor och smala armband.
Plötsligt anländer en av de första generationerna (vissa kallar dessa med de smala trekanterna för Gen 1.5) i posten från dess surrogatfader @Beo där magisk byteshandel uppstått. Tack broder!
Älskar patinan och de härliga guldvisarna, inkl. ”Guldpilen” - GILLAR!!!
902CED30-7848-4D62-BD9D-9859CD03DEFF.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Raffiga Ryssfredagen!
Har snöat in en smula på föregångarna till amphibiorna och de nya dykarmodellerna. Komandirskie-modellerna från ca 50-60 har en spännande historia.
Ville även utmana mina känslor för små klockor och smala armband.
Plötsligt anländer en av de första generationerna (vissa kallar dessa med de smala trekanterna för Gen 1.5) i posten från dess surrogatfader @Beo där magisk byteshandel uppstått. Tack broder!
Älskar patinan och de härliga guldvisarna, inkl. ”Guldpilen” - GILLAR!!!
902CED30-7848-4D62-BD9D-9859CD03DEFF.jpeg
Shiiiiit! 😍 😍 😍
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Raffiga Ryssfredagen!
Har snöat in en smula på föregångarna till amphibiorna och de nya dykarmodellerna. Komandirskie-modellerna från ca 50-60 har en spännande historia.
Ville även utmana mina känslor för små klockor och smala armband.
Plötsligt anländer en av de första generationerna (vissa kallar dessa med de smala trekanterna för Gen 1.5) i posten från dess surrogatfader @Beo där magisk byteshandel uppstått. Tack broder!
Älskar patinan och de härliga guldvisarna, inkl. ”Guldpilen” - GILLAR!!!
902CED30-7848-4D62-BD9D-9859CD03DEFF.jpeg

Grym patina! Underbar klocka!!!

Den ser inte liten ut!
 
Topp