Tack! Ska fundera på vad den bästa lösningen kan bliDe här kanske skulle passa, dock är de nog något smalare än de du har. Hittar inte mitt skjutmått just nu, tror de är ca 2mm i diameter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack! Ska fundera på vad den bästa lösningen kan bliDe här kanske skulle passa, dock är de nog något smalare än de du har. Hittar inte mitt skjutmått just nu, tror de är ca 2mm i diameter.
Jag ser nu att det dilemmat med bandstiften inte är aktuellt på det här bandet.Vitt gummi låter fräckt. Grejen är att jag beställde ett svart tropic när jag köpte klockan. När jag skulle sätta dit det blev det knas. Klockan har 18mm mellan luggarna, jag hade beställt ett 18mm band. Men när det satt på så kunde det röra sig en aning och satt så tight på bandstiften att det fick stiften att hoppa av. Ska man köpa 20mm gummi för att det ska bli bra?
Du måste ju visa den ovanliga bakboetten på den med!!Torsdags valetfin dag alla!
Mi-8 enl vad jag läst mig tillBra val!
Vad är det för helikopter, någon som vet?
Lekmannen undrar dock lite lätt: om två plastpåsar skulle hålla gaser instängda = varför gör en igenskruvad boett med plexiglas inte det???Nu har jag gjort lite egna mätningar med min egen Geiger-Müller-mätare, av enkel modell.
Först och främst kan man kort och enkelt konstatera att ingen av mina Vostok-klockor gav utslag utöver värdena för bakgrundsstrålningen. Detta innefattar även ett par gamla 350-Amphibians från 60-talet, som alltså även dem gav noll i ökat utslag.
Ett trevligt konstaterande var även att min Zvezda, tillverkad 1954 med ursprung i 30-talet, verkade vara helt säker. Den urtavlan är även väldigt enkelt i sitt utförande och saknar alla spår av någon som helst lysmassa.
Samma sak med samtliga Poljot-kronografer och Raketa-modeller. Kronograferna är dock i sammanhanget ganska nya och jag har ingen som är daterad före 80-talet. Äldsta Raketan i min samling är av allt att döma även den från 80-talet.
Sammantaget har jag ingen Sovietisk/rysk klocka i min samling som ger utslag utöver bakgrundsstrålningen. Detta innefattar fö även cockpit-klockan AChS-1, som har sitt ursprung i en konstruktion från åtminstone 60-talet.
Däremot var det betydligt värre med min morfars gamla fina "Tigris". Denna tavla har dessutom siffror med typiskt lite "smutsig" vit färg. Om bakgrundsstrålningen ligger på 0,15 hamnar jag snabbt på minst 3,24 när jag lägger mätaren rakt ovanpå glaset!
Om man mäter genom bakstycket sjunker värdet ganska betydligt, men ligger ändå på förhöjd nivå:
Jag saknar bild på det, men om jag placerar klockan i två st plastpåsar, som båda två knyts ihop hårt får jag fortfarande samma höga värden ovanför glaset. Strålningen från urtavlan går alltså rakt ut, men vi kanske kan gissa att radongasen hålls instängd och inte sprids i huset om man gör på det sättet.
Intressant är att om jag mäter rakt ovanför urtavlan men på 25 cm avstånd avtar strålningen så mycket att jag återigen inte ser någon ökning utöver bakgrundsstrålningen.
Jag har kvar morfars gamla elastiska metallänk, som jag aldrig har använt. Den har heller inte rengjorts sedan min morfar gick bort för drygt 50 år sedan... När jag mäter på den får jag inget som helst utslag, trots att denna hade suttit på klockan i säkert 70 år... Jag ser det som ett tecken på att radiumpartiklar inte läcker ut från boetten.
Klockan med länken monterad, när jag fick den för ett par år sedan.
Åh, jag älskar verkligen den urtavlan du beskriver.Jag försöker hitta en svart Vostok Scuba dude tavla utan datum. De verkar bara slut hos de vanliga kanalerna. Är det nån som har tips var man kan hitta en ny eller ännu hellre begagnad för att passa i min 470 boett
Sorry, råkade publicera svaret på detta som ett eget inlägg längre ner. Trött och hungrig förmodligenLekmannen undrar dock lite lätt: om två plastpåsar skulle hålla gaser instängda = varför gör en igenskruvad boett med plexiglas inte det???
Jag inser även att jag missade hälften av poängen med ditt i lägg: I mitt fall med Tigris-klockan är det varken frågan om skruvad krona eller ngn som helst grad av vattentäthet.Lekmannen undrar dock lite lätt: om två plastpåsar skulle hålla gaser instängda = varför gör en igenskruvad boett med plexiglas inte det???
OkiDu måste ju visa den ovanliga bakboetten på den med!!
Grymt!! Och notera även serienummer som börjar på 00!!! Det där är så jäkla ballt så man får ståpäls!!
Lekmannen undrar dock lite lätt: om två plastpåsar skulle hålla gaser instängda = varför gör en igenskruvad boett med plexiglas inte det???
Nästan NVCh-30 som ofta börjar på 00 med!Grymt!! Och notera även serienummer som börjar på 00!!! Det där är så jäkla ballt så man får ståpäls!!
Så rätt så men tills i em får jobb Vostok hänga på armen.Ryssfredagar kräfva en chronograph ovan handloven.
Shiiiiit!Raffiga Ryssfredagen!
Har snöat in en smula på föregångarna till amphibiorna och de nya dykarmodellerna. Komandirskie-modellerna från ca 50-60 har en spännande historia.
Ville även utmana mina känslor för små klockor och smala armband.
Plötsligt anländer en av de första generationerna (vissa kallar dessa med de smala trekanterna för Gen 1.5) i posten från dess surrogatfader @Beo där magisk byteshandel uppstått. Tack broder!
Älskar patinan och de härliga guldvisarna, inkl. ”Guldpilen” - GILLAR!!!
Raffiga Ryssfredagen!
Har snöat in en smula på föregångarna till amphibiorna och de nya dykarmodellerna. Komandirskie-modellerna från ca 50-60 har en spännande historia.
Ville även utmana mina känslor för små klockor och smala armband.
Plötsligt anländer en av de första generationerna (vissa kallar dessa med de smala trekanterna för Gen 1.5) i posten från dess surrogatfader @Beo där magisk byteshandel uppstått. Tack broder!
Älskar patinan och de härliga guldvisarna, inkl. ”Guldpilen” - GILLAR!!!
Det beror på mina späääda gossarmar!Grym patina! Underbar klocka!!!
Den ser inte liten ut!
Den går i alla fall rätt sent i eftermiddag och imorrn bitti!Trevlig ryssfredag!
29mm. Bandbredd på 16mm.
Det gäller o utmana sig själv ibland!