Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag kom på att jag ju har denna tavla över efter att jag gjorde den mod som sitter på handleden idag. Ligger och väntar på att bli använd och tittad på...Hmm, undrar förför jag sitter o letar efter någon kul tavla, en tunnformad ny Vostok-boett för o modda? Jag som har köpstopp...
Den där tavlan är extraordinär!090 tisdag idag!
Varför skulle man vilja att en sån skön dinka ska vara diskret?På pendeltåget med 090-modden vi diskuterade i går kväll på handleden. Diskret? Inte särskilt.
090 tisdag idag!
Kan det möjligen bli tonneau-tisdag vad det lider?Jo, men lite diskret alltid …
Med nygammal uniform på både pappa och klocka. Grönt är skönt!
”Vietnam-canvas” av god kvalitet.
Mumma!!!
Vilken bra idé! Känns som att vi har ett bra tisdagstema. Det finns ju dessutom både nya och äldre "tunnor"Varför skulle man vilja att en sån skön dinka ska vara diskret?
Kan det möjligen bli tonneau-tisdag vad det lider?
Fasen, de där mässingspaddlarna är inte alls dumma!Jo, men lite diskret alltid …
Med nygammal uniform på både pappa och klocka. Grönt är skönt!
”Vietnam-canvas” av god kvalitet.
Mumma!!!
Tack!ja den har en härlig lyster och djup.Den där tavlan är extraordinär!
Okej tackDet är väl Kirovskie-klockorna som främst användes av ryska soldater. De finns dokumenterade på bilder.
God idé!Varför skulle man vilja att en sån skön dinka ska vara diskret?
Passade riktigt bra!Visst blev det en 090 idag!
Och med nytt band!
Jag önskar er en god tisdag.
Ah, det är möjligt. Vet att jag sparat ned den bilden tidigare och då utgick jag nog ifrån att det var en Kirovskie.Den första du har på bild ser dock ut som en konverterad Molinja?
God idé!
Nån påstår att det var jag som myntade "Ryssfredag", men varför inte gå all-in med:
MeshokMåndag
TonneauTisdag
Ombyggd-satanOnsdag
Tidstypisk-ryssTorsdag
(Ryssfredag)
LuchLördag
SvezdaSöndag?
Suck, bund tom när det inte ens behövs!Dagens Generalskie på tvådelat brunt band i bundlapp.
Efter kriget verkar Shturmanskie (betyder typ "navigering"?) ha blivit pilotklockan i Sovietunionen. Om jag har förstått det rätt erhöll piloten en klocka efter att ha blivit utexaminerad som pilot. Därav att Gagarin lär skall ha haft en sådan på armen under den första rymdfärden. För ett tag sedan såldes en av dessa (inte just Gagarins) i fantastiskt skick på bukten och var vi var flera som följde dess öde innan den klubbades för ganska mycket pengar, samtidigt en löjlig summa när vi jämför med motsvarande objekt med motsvarande historik från väst.Vet man vad ryska soldater fick för klockor? Typ deras figherjets piloter?
Det är väl Kirovskie-klockorna som främst användes av ryska soldater. De finns dokumenterade på bilder.
Vet man vad ryska soldater fick för klockor? Typ deras figherjets piloter?
Jag har ett gammalt fickur med svensk kronmärkning på baksidan och har för mig det är något nummer med.. Antar det ej va till för piloter? eller?? Vore spännande att veta lite mer om det faktisktSedan måste vi var klara med att det är en skillnad på "M-nummer-tilldelad" material, och vad som många bär/bar.
Jämför vi med Sverige är det nästan uteslutande piloterna som verkligen tilldelats klockor. I dessa batcher som beställdes till svenska piloter, gick det sedan för personalen runt omkring piloterna att beställa egna "tilldelade klockor". Till del har det funnits artilleriur som nyttjades vid artilleriskjutningar.
På samma sätt innebär ju inskriptionen nederst på många ryska militärklockor (”3AKA3 MO CCCP) endast att modellen beställts av Försvarsministeriet. Dessa gick ju sedan för kreti och pleti att köpa på typ ryska ÖB.
Det går t.ex. att finna att Pobedas variant med liten subsekund var en populär arméklocka i öst sent 40 (?) och under början av 50-talet; men om igen: troligen inte "tilldelade".
Gör man om igen jämförelsen med vad svenska yrkesofficerare bär, så bär många G-shocks och Suunto X-landers. Det är ändå inte "klockor man fått".
Precis. Visst finns det några andra. Kolla KS-tråden om militära klockor. Där hittar du M-nummersatta klockor och/eller med kronor en masse!!!Jag har ett gammalt fickur med svensk kronmärkning på baksidan och har för mig det är något nummer med.. Antar det ej va till för piloter? eller?? Vore spännande att veta lite mer om det faktiskt
Jo, så är det ju. Sen finns det en del Kirovskies som är märkta på tavlan, likt denna:Sedan måste vi var klara med att det är en skillnad på "M-nummer-tilldelad" material, och vad som många bär/bar.
Jämför vi med Sverige är det nästan uteslutande piloterna som verkligen tilldelats klockor. I dessa batcher som beställdes till svenska piloter, gick det sedan för personalen runt omkring piloterna att beställa egna "tilldelade klockor". Till del har det funnits artilleriur som nyttjades vid artilleriskjutningar.
På samma sätt innebär ju inskriptionen nederst på många ryska militärklockor (”3AKA3 MO CCCP) endast att modellen beställts av Försvarsministeriet. Dessa gick ju sedan för kreti och pleti att köpa på typ ryska ÖB.
Det går t.ex. att finna att Pobedas variant med liten subsekund var en populär arméklocka i öst sent 40 (?) och under början av 50-talet; men om igen: troligen inte "tilldelade".
Gör man om igen jämförelsen med vad svenska yrkesofficerare bär, så bär många G-shocks och Suunto X-landers. Det är ändå inte "klockor man fått".
Precis. Visst finns det några andra. Kolla KS-tråden om militära klockor. Där hittar du M-nummersatta klockor och/eller med kronor en masse!!!
Coolt! Tack!! Man är så insnöad i "ryss-träsket" så man tänker inte på allt annat kul man har i gömmornaPrecis. Visst finns det några andra. Kolla KS-tråden om militära klockor. Där hittar du M-nummersatta klockor och/eller med kronor en masse!!!
Coolt! Tack!! Man är så insnöad i "ryss-träsket" så man tänker inte på allt annat kul man har i gömmorna
Jag kollade precis på den ryska monsterrullen Sputnik och nu klurar jag på om huvudpersonen kör med Casio eller någn digitalare från sovjet-eran. Filmen utspelar sig på 80-talet. Någon skarpögd som ser?
Varför skulle man vilja att en sån skön dinka ska vara diskret?
F-n, inser att jag har fel klocka på mig idag, men det kanske ordnar sig ikväll efter jobbet...