• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Visst blev det en 090 idag!
Och med nytt band!
Jag önskar er en god tisdag.
20210622_093554.jpg
20210622_093608.jpg

På pendeltåget med 090-modden vi diskuterade i går kväll på handleden. Diskret? Inte särskilt. 😀
20210622_065240.jpg
Varför skulle man vilja att en sån skön dinka ska vara diskret?

Jo, men lite diskret alltid …
Med nygammal uniform på både pappa och klocka. Grönt är skönt!
”Vietnam-canvas” av god kvalitet.
Mumma!!!
image.jpg
Kan det möjligen bli tonneau-tisdag vad det lider?😄

Vet man vad ryska soldater fick för klockor? Typ deras figherjets piloter?
Efter kriget verkar Shturmanskie (betyder typ "navigering"?) ha blivit pilotklockan i Sovietunionen. Om jag har förstått det rätt erhöll piloten en klocka efter att ha blivit utexaminerad som pilot. Därav att Gagarin lär skall ha haft en sådan på armen under den första rymdfärden. För ett tag sedan såldes en av dessa (inte just Gagarins) i fantastiskt skick på bukten och var vi var flera som följde dess öde innan den klubbades för ganska mycket pengar, samtidigt en löjlig summa när vi jämför med motsvarande objekt med motsvarande historik från väst.
1624358925944.png

Även under senare tid var det just Shturmanskie som fick symbolisera pilotens klocka i Sovietunionen. Min Shturmanskie från -88 har den typiska sekundvisaren till kronografen i form av en flygplanssiluett där kondensstrimman brer ut sig mot och förbi tavlans mitt. Om sedan denna klockmodell faktiskt bars av piloter inom Sovietunionens flygvapen har jag inte en aning om.
1624359495133.png

Lite mer info ang ovanstående:

Det är väl Kirovskie-klockorna som främst användes av ryska soldater. De finns dokumenterade på bilder.
Sterile_Oversized_Soviet_Wristwatch_AS02259__1_grande.jpg
Screenshot_20210622_091158.jpg

Vet man vad ryska soldater fick för klockor? Typ deras figherjets piloter?

Sedan måste vi var klara med att det är en skillnad på "M-nummer-tilldelad" material, och vad som många bär/bar.
Jämför vi med Sverige är det nästan uteslutande piloterna som verkligen tilldelats klockor. I dessa batcher som beställdes till svenska piloter, gick det sedan för personalen runt omkring piloterna att beställa egna "tilldelade klockor". Till del har det funnits artilleriur som nyttjades vid artilleriskjutningar.
På samma sätt innebär ju inskriptionen nederst på många ryska militärklockor (”3AKA3 MO CCCP) endast att modellen beställts av Försvarsministeriet. Dessa gick ju sedan för kreti och pleti att köpa på typ ryska ÖB.
Det går t.ex. att finna att Pobedas variant med liten subsekund var en populär arméklocka i öst sent 40 (?) och under början av 50-talet; men om igen: troligen inte "tilldelade".
Gör man om igen jämförelsen med vad svenska yrkesofficerare bär, så bär många G-shocks och Suunto X-landers. Det är ändå inte "klockor man fått".

Sedan måste vi var klara med att det är en skillnad på "M-nummer-tilldelad" material, och vad som många bär/bar.
Jämför vi med Sverige är det nästan uteslutande piloterna som verkligen tilldelats klockor. I dessa batcher som beställdes till svenska piloter, gick det sedan för personalen runt omkring piloterna att beställa egna "tilldelade klockor". Till del har det funnits artilleriur som nyttjades vid artilleriskjutningar.
På samma sätt innebär ju inskriptionen nederst på många ryska militärklockor (”3AKA3 MO CCCP) endast att modellen beställts av Försvarsministeriet. Dessa gick ju sedan för kreti och pleti att köpa på typ ryska ÖB.
Det går t.ex. att finna att Pobedas variant med liten subsekund var en populär arméklocka i öst sent 40 (?) och under början av 50-talet; men om igen: troligen inte "tilldelade".
Gör man om igen jämförelsen med vad svenska yrkesofficerare bär, så bär många G-shocks och Suunto X-landers. Det är ändå inte "klockor man fått".
Jag har ett gammalt fickur med svensk kronmärkning på baksidan och har för mig det är något nummer med.. Antar det ej va till för piloter? eller?? Vore spännande att veta lite mer om det faktiskt :)

Jo, så är det ju. Sen finns det en del Kirovskies som är märkta på tavlan, likt denna:
Screenshot_20210622_143600.jpg

Sedan kan man anta att en hel del sovjetiska soldater bar tyska ur anförskaffade på mindre trevliga sätt, men det var heller inte frågan 😉

Varför skulle man vilja att en sån skön dinka ska vara diskret?

Kan det möjligen bli tonneau-tisdag vad det lider?😄

F-n, inser att jag har fel klocka på mig idag, men det kanske ordnar sig ikväll efter jobbet... 😀

Nu känner jag mig inte så ensam och ute med fel typ av klocka!
Fick hem en påse med nya band idag, så det blev ju ett ypperligt tillfälle att prova ett direkt!

20210622_181248.jpg

Tillbaka
Topp