• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag kollade precis på den ryska monsterrullen Sputnik och nu klurar jag på om huvudpersonen kör med Casio eller någn digitalare från sovjet-eran. Filmen utspelar sig på 80-talet. Någon skarpögd som ser?

7PIu3u8OiALXSLaeU0ZsveCVxfk.jpg


sputnik.jpg

Var filmen bra?
 

Beo

Patek
2-Faktor

Rikala

Patek
2-Faktor
God idé!
Nån påstår att det var jag som myntade "Ryssfredag", men varför inte gå all-in med:
MeshokMåndag
TonneauTisdag
Ombyggd-satanOnsdag
Tidstypisk-ryssTorsdag
(Ryssfredag)
LuchLördag
SvezdaSöndag?
😂 :cool:;)🤣

Uppdaterade listan lite:

MinestryMåndag med bund
TonneauTisdag med bund
Ombyggd-satanOnsdag/KronografOnsdag med bund
Tidstypisk-ryssTorsdag med bund
(Ryssfredag)
LuchLördag med bund
SvezdaSöndag med bund

😀
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Testar ett till av banden som kom igår.

Man märker av att det snart är midsommar, det stabilt fina vädret är borta och är ersatt av lite mer ombytligt väder!

Inser att jag inte följer veckolistan speciellt bra, men det kanske ordnar sig ikväll, vem vet?

20210623_085203.jpg
 

Vostok

Audemars
Tack, misstänkte det. Då har jag lite arbete med att "äkta till" ett av mina objekt. Har nämligen en 350-dykare där Oleg har monterat ett tjockt glas (typ NVCh-30?) utan ring... Så, byte till rätt glas med ring förestår!
Hur ser det glaset ut? Är det kupat (helt rundat) eller lite platt om du kikar på det från sidan??
Och om du kikar på urtavlan genom glaset har det lite förstoringseffekt som att det är konvext på mitten som ett förstoringsglas?? (Ja jag vet, jag är en nyfiken nörd) :D
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hur ser det glaset ut? Är det kupat (helt rundat) eller lite platt om du kikar på det från sidan??
Och om du kikar på urtavlan genom glaset har det lite förstoringseffekt som att det är konvext på mitten som ett förstoringsglas?? (Ja jag vet, jag är en nyfiken nörd) :D
Intressant fråga! När jag jämför med min NVCh-30 så är glaset på den kupat med en rund fin profil tvärs över hela glaset. Glaset jag nu har monterat bort från den civila varianten har en tydlig platt yta på toppen. Skall se om jag ev kan lyckas fånga detta på bild.
 

Vostok

Audemars
Intressant fråga! När jag jämför med min NVCh-30 så är glaset på den kupat med en rund fin profil tvärs över hela glaset. Glaset jag nu har monterat bort från den civila varianten har en tydlig platt yta på toppen. Skall se om jag ev kan lyckas fånga detta på bild.
Det som är kupat är äkta och gammalt medan det platta är ett nyare glas.
De kupade modellerna satt även på tunnorna och är precis som du säger väldigt fint rundade i profil.
Så jag brukar alltid försöka rädda dom kupade glasen om det går för dom går ej att få tag på längre plus att kanten ej sticker utanför bezel på standard klockorna (gäller ej NVCh-30 då dom glasen är högre men har samma fina rundning) :)
Jag har sett tjockare modeller av de platta nya glasen men vet i fanken vart dom kommer ifrån? om dom är specialgjorda som ersättningsglas för NVCh-30 eller om det blivit något fel vid tillverkning någon gång så dom blivit tjockare??
 
Topp