HISTORIA_3
Efter VK2 satsade Chistopol Watch Factory hårt på armbandsur. Därför kan man idag hitta gamla 50-talsmärken som alla nyttjade Chistopol-urverk: Almaz, Chaika, Druzhba, Kama, Kolos, Mir, Pobeda, Raduga, Rubin, Saturn, Sputnik, Uran, Volna, Vostok, och Yantar.
Märket "Mir" (Мир, med betydelsen "värld" eller "fred") introducerades kring 1960 och fick det splitter nya, sedermera enormt populära: 2209-verket. Enligt uppgift så designades 2209 allra först av Petrodvorets (Raketas) fabrik, men som lite senare lämnade över produktionen till Chistopol.
Mir slutade tillverkas redan kring 1964, då många av märkena "gick ihop" och alla började kallas Vostok. Men verket 2209 fortsatte nyttjas i allt från dressare till senare: dykare. Just Vostoks dykare (Amphibian) kom att använda 2209 fram till slutet av 70-talet, då de började ersättas av 2409.
Sedan 50-talet fanns alltså den stora kvartskilosklumpen Zlatoust, men som mest var ett
verktyg för dykare, och inte en klocka för allmänheten (diameter 60mm - say no more!) Så 1967 hade man färdigställt den första "vanliga armbandsdykaren" - boetten 350. Civila och med vattentåligheten 200m.
Vissa rykten påstår att några få extremt ovanliga 350-amphibians skulle ha släppts något före 1967.
Puritanerna menar såklart att Vostoks amphibians är de riktiga, men även Poljot, Raketa, Slava, Chaika och Zaria gjorde amphibians.
Förutom att 350-klockan nu blivit betydligt mindre och mer lätthanterlig, hade den fått en vridbar bezel (!) och smarta lösningar såsom den utvecklade kronan från 2209-verket (fick ett "tredje steg" - "lösheten" som inte tidigare funnits i 2209-dressarna, och gjord vattentät) och baklockets smarta lösning man återanvände från t.ex. Komandirskies fältur.
Katalogerna idag visar (såklart) inte alla civila klockor som fanns att köpa. Tidiga kataloger visar ofta de 350-klockor som hade rejäla trianglar istället för 12,3,6,9 på svarta, vita och silvriga tavlor - men fanns även med Nvch30-/Komandirskie-liknande siffrerade tavlor (som min). Bezelen var ofta i aluminium med streck och siffror lite "3D-uppstående".
Som synes är min 350 lite av en skön mischmasch: den gröna sunbursttavlan är närmast identiskt i utseendet med de svarta Nvch. Min sitter såklart stolt på ett "ryskt tropic". De civila fick nästan alltid de s.k. slipsvisarna, men min har av outgrundlig anledning fått en vit- och rödmålad Komandirskie-sekund. Ger lite kreativ känsla; man kan inte annat än älska Oleg!
Alla borde ha en 350!
Ha en magisk Ryssfredag kamrater!