• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
2-Faktor
Så hände det sig att jag var inne på komandirskie.com och hittade lite kul till en modd jag tänkt på ett tag.
Nu vis av erfarenhet valde jag UPS med tanke på förra gången då post nord inte tyckte att det var lönt att meddela mig om paketet från Ryssland utan tyckte tyckte det var en bättre idé rent affärsmässigt att skicka tillbaka det till Ryssland. (nån som begriper får försöka förklara detta för mig nån gång).
NU ska det bli spännande att se hur UPS funkar med de nya reglerna. Hoppas det går lika fort som det brukar med UPS.
Jag återkommer med rapport.
Spännande
 

MAz_666

Rolex
Historia del 3
Efter VK2 satsade Chistopol Watch Factory hårt på armbandsur. Därför kan man idag hitta gamla 50-talsmärken som alla nyttjade Chistopol-urverk: Almaz, Chaika, Druzhba, Kama, Kolos, Mir, Pobeda, Raduga, Rubin, Saturn, Sputnik, Uran, Volna, Vostok, och Yantar.
Märket "Mir" (Мир, med betydelsen "värld" eller "fred") introducerades kring 1960 och fick det splitter nya, sedermera enormt populära: 2209-verket. Enligt uppgift så designades 2209 allra först av Petrodvorets (Raketas) fabrik, men som lite senare lämnade över produktionen till Chistopol.
Mir slutade tillverkas redan kring 1964, då många av märkena "gick ihop" och alla började kallas Vostok. Men verket 2209 fortsatte nyttjas i allt från dressare till senare: dykare. Just Vostoks dykare (Amphibian) kom att använda 2209 fram till slutet av 70-talet, då de började ersättas av 2409.
Sedan 50-talet fanns alltså den stora kvartskilosklumpen Zlatoust, men som mest var ett verktyg för dykare, och inte en klocka för allmänheten (diameter 60mm - say no more!) Så 1967 hade man färdigställt den första "vanliga armbandsdykaren" - boetten 350. Civil och med vattentåligheten 200m.
Vissa rykten påstår att några få extremt ovanliga 350-amphibians skulle ha släppts något före 1967.
Puritanerna menar såklart att Vostoks amphibians är de riktiga, men även Poljot, Raketa, Slava, Chaika och Zaria gjorde amphibians.
Förutom att 350-klockan nu blivit betydligt mindre och mer lätthanterlig, hade den fått en vridbar bezel (!) och smarta lösningar såsom den utvecklade kronan från 2209-verket (fick ett "tredje steg" - "lösheten" som inte tidigare funnits i 2209-dressarna, och gjord vattentät) och baklockets smarta lösning man återanvände från t.ex. Komandirskies fältur.
Katalogerna idag visar (såklart) inte alla civila klockor som fanns att köpa. Tidiga kataloger visar ofta de 350-klockor som hade rejäla trianglar istället för 12,3,6,9 på svarta, vita och silvriga tavlor - men fanns även med Nvch30-/Komandirskie-liknande siffrerade tavlor (som min). Bezelen var ofta i aluminium med streck och siffror lite "3D-uppstående".
Som synes är min 350 lite av en skön mischmasch: den gröna sunbursttavlan är närmast identiskt i utseendet med de svarta Nvch. Min sitter såklart stolt på ett "ryskt tropic". De civila fick nästan alltid de s.k. slipsvisarna, men min har av outgrundlig anledning fått en vit- och rödmålad Komandirskie-sekund. Ger lite kreativ känsla; man kan inte annat än älska Oleg!
Alla borde ha en 350!
Ha en magisk Ryssfredag kamrater!
IMG_0429.jpg
 
Senast ändrad:

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
HISTORIA_3
Efter VK2 satsade Chistopol Watch Factory hårt på armbandsur. Därför kan man idag hitta gamla 50-talsmärken som alla nyttjade Chistopol-urverk: Almaz, Chaika, Druzhba, Kama, Kolos, Mir, Pobeda, Raduga, Rubin, Saturn, Sputnik, Uran, Volna, Vostok, och Yantar.
Märket "Mir" (Мир, med betydelsen "värld" eller "fred") introducerades kring 1960 och fick det splitter nya, sedermera enormt populära: 2209-verket. Enligt uppgift så designades 2209 allra först av Petrodvorets (Raketas) fabrik, men som lite senare lämnade över produktionen till Chistopol.
Mir slutade tillverkas redan kring 1964, då många av märkena "gick ihop" och alla började kallas Vostok. Men verket 2209 fortsatte nyttjas i allt från dressare till senare: dykare. Just Vostoks dykare (Amphibian) kom att använda 2209 fram till slutet av 70-talet, då de började ersättas av 2409.
Sedan 50-talet fanns alltså den stora kvartskilosklumpen Zlatoust, men som mest var ett verktyg för dykare, och inte en klocka för allmänheten (diameter 60mm - say no more!) Så 1967 hade man färdigställt den första "vanliga armbandsdykaren" - boetten 350. Civila och med vattentåligheten 200m.
Vissa rykten påstår att några få extremt ovanliga 350-amphibians skulle ha släppts något före 1967.
Puritanerna menar såklart att Vostoks amphibians är de riktiga, men även Poljot, Raketa, Slava, Chaika och Zaria gjorde amphibians.
Förutom att 350-klockan nu blivit betydligt mindre och mer lätthanterlig, hade den fått en vridbar bezel (!) och smarta lösningar såsom den utvecklade kronan från 2209-verket (fick ett "tredje steg" - "lösheten" som inte tidigare funnits i 2209-dressarna, och gjord vattentät) och baklockets smarta lösning man återanvände från t.ex. Komandirskies fältur.
Katalogerna idag visar (såklart) inte alla civila klockor som fanns att köpa. Tidiga kataloger visar ofta de 350-klockor som hade rejäla trianglar istället för 12,3,6,9 på svarta, vita och silvriga tavlor - men fanns även med Nvch30-/Komandirskie-liknande siffrerade tavlor (som min). Bezelen var ofta i aluminium med streck och siffror lite "3D-uppstående".
Som synes är min 350 lite av en skön mischmasch: den gröna sunbursttavlan är närmast identiskt i utseendet med de svarta Nvch. Min sitter såklart stolt på ett "ryskt tropic". De civila fick nästan alltid de s.k. slipsvisarna, men min har av outgrundlig anledning fått en vit- och rödmålad Komandirskie-sekund. Ger lite kreativ känsla; man kan inte annat än älska Oleg!
Alla borde ha en 350!
Ha en magisk Ryssfredag kamrater!
IMG_0429.jpg
Tack för historielektionen! Just att det fanns så extremt mycket olika märken är något jag reagerat på. Vi snackar väl 100+ om man ska räkna med alla inklusive export-brandade. Producerade från samma respektive fabrik. Många klockor från den tiden är ju identiska förutom namnet på tavlan. Urverken delades på mellan märkena. Undra varför? Det fanns ju visserligen mängder med europeiska märken som försvann iom kvartskrisen, men de tillverkades ju av olika entreprenörer. Här är det samma statliga fabrik som pumpar ut klockor och sätter olika labels på dem.
 

Vostok

Audemars
Tack för historielektionen! Just att det fanns så extremt mycket olika märken är något jag reagerat på. Vi snackar väl 100+ om man ska räkna med alla inklusive export-brandade. Producerade från samma respektive fabrik. Många klockor från den tiden är ju identiska förutom namnet på tavlan. Urverken delades på mellan märkena. Undra varför? Det fanns ju visserligen mängder med europeiska märken som försvann iom kvartskrisen, men de tillverkades ju av olika entreprenörer. Här är det samma statliga fabrik som pumpar ut klockor och sätter olika labels på dem.
På tal om att dela urverk så är den här bilden lite spännande, Raketa 2409 och Vostok 2409 (jag kanske har lagt upp den förr?):

1625816603550.png
 

TychoBrahe

Panerai
2-Faktor
Det är så tacksamt att vara ryssintresserad. Dessa två i princip perfekt skick för kaffepengar är för mig samlarobjekt. De kommer aldrig att tillverkas igen och för varje år försvinner fler på olika sätt. Slängs, förstörs eller bara glöms bort. Kanske därför jag älskar vintage. Hade en period när nya klockor var intressanta, men det finns liksom inte samma själ där. Även att jag vet att dessa äldre klockor producerats av samma anledning som tidigare, efterfrågan, så har någon sett en anledning att köpa klockan. En gåva, present till sig själv eller ett för er som har turen att äga militärt, ett syfte.

Veckans köp, en Slava fridge och Raketa wind rose i roligt skick.
Screenshot_20210706_123841.jpg
Screenshot_20210708_201646.jpg
 
Topp