• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Jo tack du🤬!jag har googlat och ebay'at och f..n inte hittat nått!!🤯
Som hämd visar jag ett korrekt 2809 precision class verk!👹
20180609_132838.jpg
 

v0n

Patek
2-Faktor
Förlåt att jag bombar med urverksnörderi men det är ju så kul :D
Vostok 2218 med "Jumping Second" har jag aldrig sett förr :) Ballt!!

1625845110582.png
Töntig som man är försöker jag luska ut HUR man löst det, är det kuggarna i hjulet på pinionen som är hemligheten helt enkelt tro? 🤔
Jumping second kallades för övrigt för doktorsklocka när det begav sig (tror 50-tal eller så) pga av att det var lättare att räkna pulsen med en hackande sekund 🤓
 

Beo

Patek
2-Faktor
Töntig som man är försöker jag luska ut HUR man löst det, är det kuggarna i hjulet på pinionen som är hemligheten helt enkelt tro? 🤔
Jumping second kallades för övrigt för doktorsklocka när det begav sig (tror 50-tal eller så) pga av att det var lättare att räkna pulsen med en hackande sekund 🤓
Det ser ju ut som guld bryggan i mitten är en backbroms för sekundaxeln och fjädern som går diagonalt in mot back rubinen kan bromsa eller om det bara är bromsfjäder och guldbryggan rör sig för att stoppa sekund hjulet?
Edit!fjädern är bara för tryck av rubinen som backspärr av sekundhjulet och det är guldbryggan som vrider sig för att bromsa hjulet.😊
 

v0n

Patek
2-Faktor
Det ser ju ut som guld bryggan i mitten är en backbroms för sekundaxeln och fjädern som går diagonalt in mot back rubinen kan bromsa eller om det bara är bromsfjäder och guldbryggan rör sig för att stoppa sekund hjulet?
Precis som en liten bromskloss där, skitfränt. Tänker att svängningsrörelsen ändå måste vara konsekvent så det borde väl vara en separat manick på något vis 🤔
(supersämst på vad grejerna heter, baksidan av självlärande 🤪)
 
Senast ändrad:

hepanter

Patek
2-Faktor
Ju mer jag ser din Pamphibia desto mer sugen blir jag och desto mindre kommer jag ihåg vad jag har emot färdigmoddade Amphibior .
Fortsatt trevlig dag på er.
20210710_121603.jpg
Nice var det den där du skrev om till mig? Nu förstår jag va du menar med matchningen med de bruna guldiga.
Ja man kanske helt enkelt ska acceptera att de finns Vostok som man inte behöver göra kirurgiska ingrepp på😊
 
Topp