• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Jag har först nu börjat att hitta de olika trådarna och tänkte att vi kunde samla allt här.
Är det bättre att samla all info under guiddelen så kanske vi kan sammanställa där!

Mr.Chang snygg chrono du har där!

Boris Balkan! Tyvärr känner jag ej till någon i Stockholm. Det finns många medlemmar som är från Stockholm som kanske kan hjälpa till. Jag skulle köpa en gammal klocka och helt enkelt byta verk. Jag skall lägga det på minnet - kanske jag har något liggande!

Har inte läst hela tråden, så detta kan ha varit uppe tidigare.

...Men är det bara jag som tycker att det är fantastiskt roligt att man kör Sovjetiska militärur. På band från militäraliansen NATO?

Har inte läst hela tråden, så detta kan ha varit uppe tidigare.

...Men är det bara jag som tycker att det är fantastiskt roligt att man kör Sovjetiska militärur. På band från militäraliansen NATO?

Tror inte det varit uppe tidigare och nej, det är inte bara du! Jag tycker också det är grymt roligt och ironiskt och tänker på det varje gång jag bär en ryss på nato.

:)

Jag tycker också att det är kul. Det är dock ett säkert tecken på att man är en nörd. :D Jag försökte förklara ironin med mitt warsawapaktsröda/svarta nato-band på min Amphibia för min sambo. Det gick inte fram...

Hej
Jag är helt ny på detta forum och har ett alldeles nyvaket klockintresse, speciellt 60-70 tal vintage ur. Men även för
ryska militärklockor gjorda under sovjettiden. Jag har följt lite tidigare trådar här i forumet huruvida många av de klockor som ligger ute verkligen är tillverkade under sovjettiden eller om de är senare 90 tals verk. Är väldigt intresserad av att få fatt på en men är lite tveksam om det är en "riktig" sovjetklocka man får tag på......är det någon på detta forumet som vet om detta är en äkta CCCP klocka eller senare fabrikation?
http://www.tradera.com/item/190307/...tok-militarklocka-vintage-oerhort-fin-klocka-

Hej
Jag är helt ny på detta forum och har ett alldeles nyvaket klockintresse, speciellt 60-70 tal vintage ur. Men även för
ryska militärklockor gjorda under sovjettiden. Jag har följt lite tidigare trådar här i forumet huruvida många av de klockor som ligger ute verkligen är tillverkade under sovjettiden eller om de är senare 90 tals verk. Är väldigt intresserad av att få fatt på en men är lite tveksam om det är en "riktig" sovjetklocka man får tag på......är det någon på detta forumet som vet om detta är en äkta CCCP klocka eller senare fabrikation?
http://www.tradera.com/item/190307/...tok-militarklocka-vintage-oerhort-fin-klocka-

Hej RJO!

Boettringen är från en amphibia och visarna är från en mindre modell (pojk/damklocka). Läser du noga så är klocka 3 cm/diameter
dvs en liten klocka. Klockan är från slutet av 80 eller början av 1990-talet. Denna ring syns ibland till den lilla modellen som denna är och kan alltså vara äkta.

Hej

Sluta bjud över mig! ;)

RJO!

Jag skulle vänta med denna klocka! Jag läste fel och det är en boett som är 40 (Komandirskieboett). Vänta tills du du hittar en
Komandirskie istället.

Fixoflex!
Tack för svar:)
Har du tips på var man kan få tag på en äta CCCP Komandirskie?

Fixoflex!
Tack för svar:)
Har du tips på var man kan få tag på en äta CCCP Komandirskie?

Det dyker upp på Tradera då och då! Du skall dock vara försiktig med säljaren som ligger ute nu på
tradera från Ukraina! Några klockor är helt ok - men det flesta har någon utbytt del. Det är väldigt lätt att byta
delar på Vostokklockor då dessa var uppbyggda kring samma bas och delar! Läs noga under denna tråd och försök posta
när du har hittat vad du tror är äkta vara. Du skall veta att även Frankenklockorna ofta är äkta men med olika delar från olika
modeller! Detta gör det extra svårt att veta om klockan lämnade fabriken på det ena eller andra sättet!

Lycka Till!

Hej Fixoflex
Bra tips. Har ett par andra klockor som är av intresse och där säljaren säger att de är 70 tal. Vet du ngt om det? Skall det
inte stå CCCP istället för USSR?
http://www.tradera.com/item/341996/191797852/raketa-forgylld-man-klocka-
http://www.tradera.com/item/341996/191794967/wostok-forgylld-man-klocka-

RJO!

Raketa och Wostokklockan är helt ok! Båda är tillverkade för export och är alltså märkta USSR. Årtalet stämmer säkert med
vad säljaren säger - sent 70-tal tidigt 80-tal. Urverken stämmer med klockorna och är alltså inte franken!
När det är din första Ryska klocka skulle du inte tycka det vore roligare med rysk text istället för engelsk?

Klockorna är dock ok!

Fixoflex! Precis, vill hellre ha rysk text. Svåra att hitta dock.
Har du tips?

Fixoflex! Precis, vill hellre ha rysk text. Svåra att hitta dock.
Har du tips?

Du har en Tankist (Komandirskie med pansarvagnstema) på tradera som går ut om en vecka. Tavla, visare, och boettring är helt ok trotts att det är en säljare från öst! Boettlocket på denna klocka brukar ursprungligen vara den sk "lilla fågeln! men jag tror att den är helt ok. Den är i lite dåligt skick i förhållande till pris och säljaren visar inte urverket vilken oftast är lite skumt.

Du kan ju lägga ett bud på den!

Jag skulle gärna sälja några ryssklockor till KS-medlemmar - men jag gillar min dinkor för mycket för att gör mig av med några:)

Lycka till med jakten!

Fixoflex. Tack, kollar runt lite på ebay men det är en djungel och för en novis svårt att hitta rätt. Har följt lite trådar här och sett att det skall vara den lilla fågeln

Fixoflex. Tack, kollar runt lite på ebay men det är en djungel och för en novis svårt att hitta rätt. Har följt lite trådar här och sett att det skall vara den lilla fågeln

Nja! Det är inte alltid den "lilla fågel". Många Dirskieklockor har den enkla baksidan utan lilla eller stora fågeln. Läs tråden lite mer noggrant så förstår du skillnaden!

Jakten är rolig!

Den har diskuterats på WUS! Tavlan är mycket lurig. Kolla på 3AKA3 texten samt linjerna runt index!
Modellen är annars en tidig Komandirskiemodell. Visarna verka ok. Jag skulle undvika denna klocka!

Kan dock var ok!

Här ser du en ok klocka. Den röda stjärnan har blivit blå av tiden. Lägg märke till texten och lumen!
Jag köpte den för att tavlan var ok!

yXvIHND.jpg

Tack! Inte lätt för en novis att pricka rätt:) Vad har du för olika modeller?

Jag har nästan enbart Komandirskieklockor med tematavlor. Jag tycker dom är roliga och samla på! Samt klockor med militär härkomst. Tyvärr börjar även det ryska klockorna med militärt ursprung rinna iväg prismässigt.

Fundera på vilken typ av rysk klocka du söker. Jag skulle börja med en Amphibia eller komandirskie.

Av det jag sett så gillar jag Komandirskie bäst.....är lite inne på den på tradera du tipsade om, fast å andra sidan finns det en del
på ebay

Av det jag sett så gillar jag Komandirskie bäst.....är lite inne på den på tradera du tipsade om, fast å andra sidan finns det en del
på ebay

Ja! Komandirskieklockor finns det i en uppsjö på bukten. Det finns dock inte så många i bra kvalitet från CCCP tiden. Är klockorna dyra så är dom nästan alltid ok. Med andra ord - köp en klocka med bra kvalitet och lägg lite extra kosing.

Mina 3 ryssar:
Poljot ISS (på armen nu med blått NATO)
Riktigt gedigen, bra kvalité.
OTStFRN.jpg

Kirova Chronograph. Favorit - används nästan varje dag. Igår såg jag att glaset spruckit.
Mailat Ruscamera (där även Poljot ISS köpts) och frågat om de kan fixa fram nytt glas.
yXQcOwI.jpg

Poljot med eta2824!
L7lpYl0.jpg

Tillbaka
Topp