• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Tack, ah den där operation dessert Shield tavlan är mysig. Kan någon förklara detta? Dessert Shield va inte de gulfkriget. Dessa klockor brukar väl vara daterade långt innan det?
Tack själv!jo de är trevliga och här har du lite läsning om dem☺.
 

hepanter

Patek
2-Faktor

hepanter

Patek
2-Faktor
Naturligt provtryckt till 0,3 atm och hopptestad från 3an. Klockan klarade sig bättre än 35-åringen som forfarande är lite skakig och har ont i stortån.
99EF3DC7-C2A3-485D-8BB3-79DC167453AD.jpeg

Edit funderade på att sätta gummit åt andra hållet för att köra sk ”rysk tropic” men bangade i sista sekund.
Lite kul jag badade också med min Vostok idag, snubblade och vek stortån och drämde den in i en vass sten. Vi har samma ålder också sånär på ett år😁
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jaha, nu får jag gråta mig till söms igen och ligga sömnlös halva natten pga att jag inte har någon ministry-boett i min samling ännu... 😇

Fasen också att jag har köpstopp, dessutom med postgången nu för tiden får man väl en lagom till jul om man beställer nu...
 

Delgada

Patek
Jaha, nu får jag gråta mig till söms igen och ligga sömnlös halva natten pga att jag inte har någon ministry-boett i min samling ännu... 😇

Fasen också att jag har köpstopp, dessutom med postgången nu för tiden får man väl en lagom till jul om man beställer nu...
Men ta en 170 eller 150 om du har. På håll är det ingen som ser nån större skillnad. Det är ju cushion case i alla fall. Men kom inte med en seiko turtle. Där går gränsen även för mig.😄
 
  • Like
Reactions: Beo

Kreacon

Audemars
Intressant fråga som jag gärna deltar i som frågeställare .
Är 100 boetten som en 420 men med 22 mm lugbredd?
Både 100 och 110 är lite doldisar bland boetterna. Nu har ju kamrat @hepanter anslutit till oss med en 110, men annars är det lite glest.
Jag förstår vad du menar om 420 boetten, även om jag är väldigt förtjust i den iallafall. Jag gillar den för att den är mångsidig. Går att bära nästan som en dressare, funkar mycket bättre till bund än tex 090, lämnar mer över till tavla och bezel än tonneau och cushion case som 710, 150/170, där själva boetten syns mer.

Så en uppmaning till er som har 100 och 110 boetter! Visa upp dem och ge synpunkter på för och nackdelar med dem.
Efter lite slögooglande märkte jag att 420 och 100 skiljer sig både på sidorna och luggbredd. 100 är kantig på sidorna medan 420 är rundad. Jag kunde iofs ha kollat ”specen” på boetterna som jag har sparad i telefonen men var lite trög igår. Och idag.
ni har ju säkert sett den 1000 ggr så jag skippar uppladd.
 

Kreacon

Audemars
Sand i gängorna på baklocket. Borstat lite försiktigt men knastrar forfarande när jag gängar på. Antar att det bara är att bita i äpplet och göra rent ordentligt? Plocka ut urverk och borsta med tandborste? Vill ju inte gärna borsta ner kornen i urverket. Jävla finkornig sand i Blekinge! Håller mig till Skåne framöver!
Edit hade ju varit smart att rucka klart innan jag tog med den till stranden! :banghead::hilarious:
Och kanske en bra idé att göra rent klockan minutiöst innan man öppnar.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ni som handlat från vostok-watches24.com hur fungerar frakten? Är det satans Postnord inblandad på något vis då det tydligen sänds från Ryssland?
Riskerar man samma strul som vanligt med tull/gisslandrama, hjärnblödning och ovisshet samt återsändande av delarna??

1625737846734.png

"bild för uppmärksamhet" ;)
Jag har ett litet paket på väg därifrån nu. Skall bli intressant om det hanteras annorlunda nu jmf med tidigare. För tillfället är status endast "Pre-advised to PostNL"... Återkommer med rapport ang hur det hanteras. Tidigare ju dessa paket hanterats som andra försändelser inom EU.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nja burken är ej från -77... Det där är ett nummer som används av det så kallade Gost standardiserings systemet som finns i Ryssland och just det där numret står för 300m dykarklocka och den standarden eller numret är från -77, (finns 69 med och tror det är gen 1 om jag inte minns helt fel), Minns ej exakt vad det stod mer men det går att söka upp om man vill nörda mer om det :)

1625740274401.png
Aj, den där bilden gör ont, riktigt ont! 😍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Har sneglat på Vostok klocka men alltid undrat om det är bra skit eller bara skit? Här i Finland finns en del begagnatmarknaden. Vad är best bang for the buck Vostok?
Sent svar, men jag försöker komma ikapp lite efter en vecka i fjällen.
Först och främst välkommen hit till Rysstråden! Här finns massvis med läsning, så första tipset är att kolla igenom vad vi andra har bidragit med. Har du frågor är det annars bara att fråga på. Rysstråden torde vara välkänd för högt tak och en trevlig ton, så bara kör på.
Kort svar på din fråga är att Vostok definitivt inte är bara skit utan extremt mycket klocka för pengarna. På köpet får du ett stycke historia och klock-tradition inom mekaniska urverk som inte går av för hackor.
Om du först och främst är ute efter en klocka som kan användas i ur och skur skall du definitivt kika på nya klockor. Min samling består iof av en förkrossande majoritet av vintage-ryssar, men när jag vill ha något som tål tuffa tag åker det uteslutande på en nytillverkad klocka.
Jag skulle rekommendera sajten https://www.klockanett.se/ för att få en första inblick. Här finns allt du behöver för en bra start; Mycket och intressant läsning om Vostoks historia, men även gott om klockor att kika på och köpa. Här finns främst moddar, men även "Vostok original" finns för försäljning. Priserna är högre jmf med att handla direkt från Ryssland, men om du bara vill testa av hur du trivs med en Vostok kan jag varmt rekommendera att du startar här. Leverans från Sverige gör även det hela väldigt enkelt. Och även om du väljer en moddad, ngt dyrare klocka, så pratar vi oftast om under 2000 kr, för en klocka som är hyfsat garanterat unik jmf med någonting som någon i din omgivning kan tänkas ha på handleden. Jag gick själv just denna väg via klockanett som en dörröppnare till en dittills okänd värld.
En liten varning bara, så du vet: Det är väldigt lätt att fastna om man väl har klivit igenom dörren!
 
Topp