• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Beo

Patek
2-Faktor
Hpd kan det ju ej vara då varken den där boetten eller den där urtavlan existerar på någon annan modell..
Jag har aldrig sett något liknande!! 3 tillverkade och detta ska vara den enda som finns kvar så troligen någon slags prototyp? eller så är någon för jäkla duktig på att göra förfalskningar och tänker tjäna en hacka men känns ju inte som något man bara snor ihop hemma genom att det är titan..
För jäkla cool är den vart fall vad det nu må vara :D
Jag misstänker att det står en hel del om den nu på ryska klockforum nu om man snokar runt lite där :D
Ja cool är den helt klart och tavlan är ju riktigt speciell med för färgtonen har jag inte sett förut.😳
 

Vostok

Audemars
Ja cool är den helt klart och tavlan är ju riktigt speciell med för färgtonen har jag inte sett förut.😳
Den är grym och även att man ser mer detaljer i färgtoningen på skeppet.. Sen är ju fötterna ställda annorlunda på den tavlan genom att kronan sitter annorlunda så tavlan är gjord för den där boetten...
Måste vara första gången jag ser en text på en boett med.. Jäkla udda skapelse :D
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Fick hem den här skönheten idag (090679) Föregående ägare hade bytt till slät bezel och jag tyckte den såg trevlig ut med gilt. Fick katedralvisare i gilt och signerad krona. Lite "vintage vibes" är aldrig fel 😊

Före:
IMG_20210719_211358.jpg


Efter:
IMG_20210719_222842.jpg
IMG_20210719_224110.jpg
IMG_20210719_225842.jpg
 

MAz_666

Rolex
Idag är vi lite crazy och kör Tank Tuesday.
Min enda ”moderna” Komandirskie i T-34-modellen. Gissningsvis början på 90-talet? (Red dot second = slutet av 80-talet).
Denna visade sig ha exportbaklocket ”Vremir”.
Är det någon klockhistoriskt kunnig som känner till 90-talets Vremirbaksidor på dessa?
De hette ju inte Wostok (så inte helt avsedda för västmarknaden) men gavs en ”engelsk lockande rysk baksida”.
Hur hängde det ihop?
(Och nej: då det är Komandirskie så är baklocket mindre än Amphibians, så de har inte tillhört Desert Shield).
EDIT: eller var det så enkelt att de vanliga Vostok:arna kallades Wostok och skeppades till väst, och dessa export-klockor behöll namnet Komandirskie på lite spännande kyrilliska, men gavs Vremir-baksida istället?
72FE6C02-1160-47A7-93B0-CF0B32B433ED.jpeg

BA14BA40-A2CC-4D00-A691-2C5A698A6AEC.jpeg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Spännande! Renoverade våra 22 fönster för ett par år sedan. Ganska meditativt arbete. Förutom när man spräcker glasen dårå…😂
Precis så är det, bäste kamrat! Håller fö just på att byta en sådan ruta som behagade spricka 🤬 I övrigt är arbetet, som du skriver, närmast lite terapeutiskt. När man får till det och kittet är lagom mjukt och fogen blir perfekt (ur ett amatörperspektiv) känns det på det hela ganska trevligt. Amphibian håller koll på tiden.
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Morgonstund har guld i mund! När alla kids sover till efter 9 så hinner man faktiskt skruva ihop en klocka i lugn och ro. 🙂
39587B6D-E981-47F0-B043-49768EC2531B.jpeg

Tack, den blev inte riktigt som jag hade tänkt mig 🤣 den fortsatte att patineras rätt ordentligt efter jag tog ut den ur ångbadet. Men det blev inte så dumt det här heller!
Blev ju grymt cool! 😱 Idag får du ta med dina klockor med så vi kan nörda ordentligt 😍 Har du några delar du vill byta bort så ta med dom med 😊
 

MAz_666

Rolex
En (än mer) ryssnördig fråga.
De gamla katalogerna är ju guld för att kunna åldersbestämma.
Har samlat på mig ett drygt 40-tal, med Vokstok- och rysslandsklockor.
Tror mig kunnat årsbestämma de flesta, men denna klassiker går jag bet på.
Oftast benämns den som 70-tal, ibland 70-75.
Dessutom verkar alla pdf:er där ute av denna katalog lite skumt slagit ihop två olika kataloger. Första delen nästan "tecknad" (bild 1 och 2) - och i mitten helt plötsligt ett annat bildspråk med svartvita fotografier (bild 3).
Är det någon sjuk russofil som vet vilket (vilka) år denna (dessa) exakt kommer från?
Någon skulle ju faktiskt kunnat ha bläddrat i en pappersutgåva: är det samma katalog, eller är det två olika?
Boctoc_1.JPG

Boctoc_3.JPG

Boctoc_2.JPG
 
Topp