• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Idag är vi lite crazy och kör Tank Tuesday.
Min enda ”moderna” Komandirskie i T-34-modellen. Gissningsvis början på 90-talet? (Red dot second = slutet av 80-talet).
Denna visade sig ha exportbaklocket ”Vremir”.
Är det någon klockhistoriskt kunnig som känner till 90-talets Vremirbaksidor på dessa?
De hette ju inte Wostok (så inte helt avsedda för västmarknaden) men gavs en ”engelsk lockande rysk baksida”.
Hur hängde det ihop?
(Och nej: då det är Komandirskie så är baklocket mindre än Amphibians, så de har inte tillhört Desert Shield).
EDIT: eller var det så enkelt att de vanliga Vostok:arna kallades Wostok och skeppades till väst, och dessa export-klockor behöll namnet Komandirskie på lite spännande kyrilliska, men gavs Vremir-baksida istället?
72FE6C02-1160-47A7-93B0-CF0B32B433ED.jpeg

BA14BA40-A2CC-4D00-A691-2C5A698A6AEC.jpeg
Detta inlägg väcker onekligen en hel del tankar och funderingar. Dels det där med de två olika sekundvisarna, som jag, av någon pinsamt outgrundlig anledning inte har tänkt på innan du skrev detta. Nu är jag på landet och har då bara med en "Amphibian-låda", men väl tillbaka i baslägret om några dagar finns det all anledning att kolla närmare på detta. Jag vet direkt att jag har Komandirskies med båda varianterna av sekundvisare.
När det gäller Vremir-baksidan så är detta helt okänd mark för mig, men var det inte så att en kamrat presenterade bilder på en påstådd Desert Shield, som hade just exakt ett sådant bakstycke? KAN det möjligtvis ha varit en Komandirskie med DS-tavla och ett sådant bakstycke?
"Klocknördar-är-vi-allihopa-allihopa-allihopa..." 🤣😍
 

Vostok

Audemars
En (än mer) ryssnördig fråga.
De gamla katalogerna är ju guld för att kunna åldersbestämma.
Har samlat på mig ett drygt 40-tal, med Vokstok- och rysslandsklockor.
Tror mig kunnat årsbestämma de flesta, men denna klassiker går jag bet på.
Oftast benämns den som 70-tal, ibland 70-75.
Dessutom verkar alla pdf:er där ute av denna katalog lite skumt slagit ihop två olika kataloger. Första delen nästan "tecknad" (bild 1 och 2) - och i mitten helt plötsligt ett annat bildspråk med svartvita fotografier (bild 3).
Är det någon sjuk russofil som vet vilket (vilka) år denna (dessa) exakt kommer från?
Någon skulle ju faktiskt kunnat ha bläddrat i en pappersutgåva: är det samma katalog, eller är det två olika?
Boctoc_1.JPG

Boctoc_3.JPG

Boctoc_2.JPG
Tror inte du ska lita slaviskt på att katalogerna har utgetts samma årtal som klockorna i dem, men man får ju en liten aning om ungefärlig tidsepok med hjälp av de kataloger som existerar.

Ang de två klockor du har funderingar över där på bilderna:
Referens: 021009
Produktion: 1950- och 60-talet
Kaliber: 2602 med 15 juveler.

Referens: 281191
Produktion: slutet av 60-talet, 70-talet
Kaliber: 2214 med 18 juveler.
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Experiment måla spännring, blev lustiga reflektioner i glaset minsann 😊
@Kreacon , tryckte in och ut glaset med tummen för din skull, inga problem...glaspress overkill mao 🤪
ZXcGkby.jpg

s77sXO8.jpg

Blir klart en ball effekt med målad ring.. jag gjorde min första för några år sedan och blev riktigt nöjd med den, försökte matcha färgen exakt med visarna :)
Jag fundera på att köra lume på en ring med bara för att se hur det blir :D Man lär ju kunna göra ganska balla "lume shot"..

1626790334157.png
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Blir klart en ball effekt med målad ring.. jag gjorde min första för några år sedan och blev riktigt nöjd med den, försökte matcha färgen exakt med visarna :)
Jag fundera på att köra lume på en ring med bara för att se hur det blir :D Man lär ju kunna göra ganska balla "lume shot"..

1626790334157.png
Just ja, den där har jag sett förut, riktigt fint och det blir extra oumpff med en inramning helt klart👌🏼
Finns potential, klart du ska luma! Man skulle ju kunna fixa dit minutmarkeringar eller dylikt också, kanske köra flera färger 🤔
(fast det är ganska liten yta att jobba med blev jag varse om)
 

hepanter

Patek
2-Faktor
God eftermiddag alla russianklocklovers, blev visst några dar utan KS men är tillbaka igen. Här är de som vanligt 110an inte avtagen alls utan kör den hela tidem.
090 som jag modda o sålde kom fram till sin nya ägare idag, satt perfekt på hans handled och han blev super nöjd
DSC_4686.JPG
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Såg inte om du fick svar, och är inte helt säker på vad du menade med frågan. 110-boetten har sålts med den där ”clean:a” tavlan som heter 913.
Kanske inte den vanligaste, med visst gick det att hitta den ”över disk”.
Ibland lättare att leta efter färdiga modellen, än att köpa klocka, urtavla, verktyg eller urmakartid …

Tack för svar, tycker den där versionen ser väldigt trevlig ut. Gillar 110 boetten men är inne lite på en 420 nu.

Den finns alltså i lager 😍
 

Måberg

Panerai
Hej!

Min ena Amphibia beter sig lite knepigt.
Har den legat så att gångreserven tagit slut och jag ska dra igång den igen är den lite bångstyrig.
Verkar inte funka att vrida upp den, och jag får skaka den som en tok ett bra tag innan den går ordentligt. Sen efter det verkar den dock gå som den ska igen.
Någon idé..?
 

MAz_666

Rolex
Hej!

Min ena Amphibia beter sig lite knepigt.
Har den legat så att gångreserven tagit slut och jag ska dra igång den igen är den lite bångstyrig.
Verkar inte funka att vrida upp den, och jag får skaka den som en tok ett bra tag innan den går ordentligt. Sen efter det verkar den dock gå som den ska igen.
Någon idé..?
Ibland kanske de bara måste ha service - många är ju typ 30 år unga …
Annars brukar OFTA uppdragning lite då o då över ett dygn eller två, kombinerat med knackningar i glaset och kärleksfulla slag i sida - göra underverk!
 

Måberg

Panerai
Ibland kanske de bara måste ha service - många är ju typ 30 år unga …
Annars brukar OFTA uppdragning lite då o då över ett dygn eller två, kombinerat med knackningar i glaset och kärleksfulla slag i sida - göra underverk!
Ingen aning om åldern i och för sig, köpt av herr @Beo här för nåt år sen :)

Får helt enkelt testa din "kur" med uppdragning, knack och slag och slag och hoppas på det bästa! Tack
 

Beo

Patek
2-Faktor
Hej!

Min ena Amphibia beter sig lite knepigt.
Har den legat så att gångreserven tagit slut och jag ska dra igång den igen är den lite bångstyrig.
Verkar inte funka att vrida upp den, och jag får skaka den som en tok ett bra tag innan den går ordentligt. Sen efter det verkar den dock gå som den ska igen.
Någon idé..?
Skumt?verket är bara nått år gamalt och i övrigt så har jag ju gjort modden själv och provtryckt till 10 atm?vet du om auto uppdraget funkar?testa den på armen 2-3 dagar och ta nån promenad på 0,5 km om dagen så ser du om autouppdraget funlar för jag har varit med om att nya 2416b verk har pajat i uppdragets kuggtänder och de kan då lägga sig och bråka med verket.
 

Kreacon

Audemars
Precis så är det, bäste kamrat! Håller fö just på att byta en sådan ruta som behagade spricka 🤬 I övrigt är arbetet, som du skriver, närmast lite terapeutiskt. När man får till det och kittet är lagom mjukt och fogen blir perfekt (ur ett amatörperspektiv) känns det på det hela ganska trevligt. Amphibian håller koll på tiden.
Visst! När jag tänker efter så var det ett rätt svettigt arbete emellanåt, hårda kitrester och skört glas. Vi har munblåst glas som är tunt som bara den, så det var en utmaning. Men det är väl som mycket annat, är underarbetet väl utfört så är det en fröjd att ”sätta kronan på verket”. Vad använder du för kit?
 
Topp