Detta inlägg väcker onekligen en hel del tankar och funderingar. Dels det där med de två olika sekundvisarna, som jag, av någon pinsamt outgrundlig anledning inte har tänkt på innan du skrev detta. Nu är jag på landet och har då bara med en "Amphibian-låda", men väl tillbaka i baslägret om några dagar finns det all anledning att kolla närmare på detta. Jag vet direkt att jag har Komandirskies med båda varianterna av sekundvisare.Idag är vi lite crazy och kör Tank Tuesday.
Min enda ”moderna” Komandirskie i T-34-modellen. Gissningsvis början på 90-talet? (Red dot second = slutet av 80-talet).
Denna visade sig ha exportbaklocket ”Vremir”.
Är det någon klockhistoriskt kunnig som känner till 90-talets Vremirbaksidor på dessa?
De hette ju inte Wostok (så inte helt avsedda för västmarknaden) men gavs en ”engelsk lockande rysk baksida”.
Hur hängde det ihop?
(Och nej: då det är Komandirskie så är baklocket mindre än Amphibians, så de har inte tillhört Desert Shield).
EDIT: eller var det så enkelt att de vanliga Vostok:arna kallades Wostok och skeppades till väst, och dessa export-klockor behöll namnet Komandirskie på lite spännande kyrilliska, men gavs Vremir-baksida istället?
När det gäller Vremir-baksidan så är detta helt okänd mark för mig, men var det inte så att en kamrat presenterade bilder på en påstådd Desert Shield, som hade just exakt ett sådant bakstycke? KAN det möjligtvis ha varit en Komandirskie med DS-tavla och ett sådant bakstycke?
"Klocknördar-är-vi-allihopa-allihopa-allihopa..."