• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Kreacon

Audemars
Är du riktigt stadig på handen, är det ju bara att göra ett index-streck med silver/vit Humbrol-färg på varje 31 datum-ställe på datumskivan. Vips har du en symmetrisk NoDate!
;)😂🤣😂
Mycket bra idé. Hehe kollat runt lite efter custom datumskivor men kammat noll. När semestern är slut så blir det till att prova om man inte skulle kunna styra upp något stelopererat alternativ som kan funka.
Så jäkla bra, misstänker att den vridringen är dyrare än hela klockan, precis som det ska vara mao 😎
Tack! Haha ja så är det ju. Och precis som det ska! ❤️
Jäklarns vad fräsch den med blev 😍 Snyggt 👌🏻
Tack! ❤️ Ja det var det som var tanken. Och visst blev det ganska bra men jag gillar ju kanske inte fräscht så mycket. Vet inte hur jag tänkte. Förmodligen är det bara min vanliga invänjningsperiod som måste arbetas igenom. Gillar sällan nya saker i början. 🤣
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Mycket bra idé. Hehe kollat runt lite efter custom datumskivor men kammat noll. När semestern är slut så blir det till att prova om man inte skulle kunna styra upp något stelopererat alternativ som kan funka.

Tack! Haha ja så är det ju. Och precis som det ska! ❤️

Tack! ❤️ Ja det var det som var tanken. Och visst blev det ganska bra men jag gillar ju kanske inte fräscht så mycket. Vet inte hur jag tänkte. Förmodligen är det bara min vanliga invänjningsperiod som måste arbetas igenom. Gillar sällan nya saker i början. 🤣
Den vridringen hade kanske funkat till din kem-tavla med? 🤔 Men det blir kanske lite väl fräscht då 😅
 

Delgada

Patek
Jag såg detta på tyska Uhrforums tråd om Vostok Amphibia moddning.
Gummipackning istället för bezelfjäder. Är det någon som testat? Låter klart intressant.
Frågan är var man hittar rätt gummipackning. Både diameter och tjocklek måste ju stämma. Föreställer mig att det kan bli en evighet av trial and error annars.
Vad säger ni super moddare. Nån idé?



Screenshot_20210722-193150_Chrome.jpg


 

Kreacon

Audemars
Jag såg detta på tyska Uhrforums tråd om Vostok Amphibia moddning.
Gummipackning istället för bezelfjäder. Är det någon som testat? Låter klart intressant.
Frågan är var man hittar rätt gummipackning. Både diameter och tjocklek måste ju stämma. Föreställer mig att det kan bli en evighet av trial and error annars.
Vad säger ni super moddare. Nån idé?



Screenshot_20210722-193150_Chrome.jpg


Tror stenhårt på det! Du har inte ett konto och kan kolla upp var han köpt dem? Alt fråga om han har koll på storlek? Grymt fångat av dig!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Jag såg detta på tyska Uhrforums tråd om Vostok Amphibia moddning.
Gummipackning istället för bezelfjäder. Är det någon som testat? Låter klart intressant.
Frågan är var man hittar rätt gummipackning. Både diameter och tjocklek måste ju stämma. Föreställer mig att det kan bli en evighet av trial and error annars.
Vad säger ni super moddare. Nån idé?



Screenshot_20210722-193150_Chrome.jpg


Njae, har faktiskt testat det där då jag halvlyckats på vintage förr om åren. Blir inte tajt nog...fattar nog inte riktigt anledningen heller då befintlig fjäder är ganska smart som den är 🙂
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Njae, har faktiskt testat det där då jag halvlyckats på vintage förr om åren. Blir inte tajt nog...fattar nog inte riktigt anledningen heller då befintlig fjäder är ganska smart som den är 🙂

Genvägar von. Genvägar för oss som inte lyckas böja den där förbannade fjädern till perfektion. 🤣
Ja den där sörens tråden alltså 🤬 Har lagt mer tid på den än att modda och kan säga att det absolut inte genererat i något svart bälte på Vostok bezels i alla fall 😂
 

v0n

Patek
2-Faktor
Ja den där sörens tråden alltså 🤬 Har lagt mer tid på den än att modda och kan säga att det absolut inte genererat i något svart bälte på Vostok bezels i alla fall 😂
Fast vem sa att man skulle bli bäst på en natt, Ivan Drago tränade och tränade tills han fick blodsmak i käften 💪🏼
 

Kreacon

Audemars
Du vet att jag alltid har rätt men lita på okänd tysk på internetz om du känner för det...tappa dina svindyra vridringar på havsbotten bara, gör det 😆 😘
Men jag förstod på den lilla texten som att tysken körde gummi i på boetten och tråden som vanligt…? Så tappa havsbotten kan du va själv. 🤣 Eller. 😱
Nä men jag hade en Seiko inne på service, superglappig vridning innan men efter byte av packningar var det mjukt och bra motstånd. Men den vridningen är ju konstruerad på ett annat att så det kanske inte går att jämföra?
 

Vostok

Audemars
Men jag förstod på den lilla texten som att tysken körde gummi i på boetten och tråden som vanligt…? Så tappa havsbotten kan du va själv. 🤣 Eller. 😱
Nä men jag hade en Seiko inne på service, superglappig vridning innan men efter byte av packningar var det mjukt och bra motstånd. Men den vridningen är ju konstruerad på ett annat att så det kanske inte går att jämföra?
Ja den är konstruerad på ett annat sätt, packningen sitter ej i "spåret" på bezeln utan upptill och pressar bezelkanten mot boettkanten så att säga...

1626983838922.png
 

Delgada

Patek
Tror stenhårt på det! Du har inte ett konto och kan kolla upp var han köpt dem? Alt fråga om han har koll på storlek? Grymt fångat av dig!
Nja..läste vidare några inlägg senare att han har både gummiring och bezelfjäder. Förstår inte riktigt hur han får plats med det. Tycker det kan vara lite tajt att få på bezeln utan gummipackning.
Sen var det en länk till en säljare på bukten, men varan var slut.
Att döma av bilden hade väl herr tysk köpt upp hela lagret för att likt Joakim von Anka bada i bezelgummin.🤔
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ah, låg ett brev från Beo i lådan när man kom hem ikväll, innehåll: ett bättre begagnat glas med metallring.

20210722_214319.jpg


Dags för byte...

20210722_214735.jpg


20210722_214743.jpg


Gamla glaset saknade ringen... det "nya" verkar också ha lite skön gul vintageton i färgningen 😎

Färdigt! Ingen glipa runt tavlan längre!

20210722_215223.jpg


F-n, glömde en grej... Nåja, nu sitter den på plats efter att ha skruvat upp baklocket igen...

20210722_215239.jpg


Tack @Beo för glaset!
 

Beo

Patek
2-Faktor
Ah, låg ett brev från Beo i lådan när man kom hem ikväll, innehåll: ett bättre begagnat glas med metallring.

20210722_214319.jpg


Dags för byte...

20210722_214735.jpg


20210722_214743.jpg


Gamla glaset saknade ringen... det "nya" verkar också ha lite skön gul vintageton i färgningen 😎

Färdigt! Ingen glipa runt tavlan längre!

20210722_215223.jpg


F-n, glömde en grej... Nåja, nu sitter den på plats efter att ha skruvat upp baklocket igen...

20210722_215239.jpg


Tack @Beo för glaset!
Skönt att jag kunde hjälpa för glipan skar i ögonen😉😄!klockan blev fin!😊
 

v0n

Patek
2-Faktor
Men jag förstod på den lilla texten som att tysken körde gummi i på boetten och tråden som vanligt…? Så tappa havsbotten kan du va själv. 🤣 Eller. 😱
Nä men jag hade en Seiko inne på service, superglappig vridning innan men efter byte av packningar var det mjukt och bra motstånd. Men den vridningen är ju konstruerad på ett annat att så det kanske inte går att jämföra?
Lat tysk, kör säkert en sån där eldriven sparkcykel också 😆 Fattar fortfarande inte vitsen, sååå svårt är det inte att få till tråden.
Japp, Seikos är ju packningen där i konstruktionssyfte som @Vostok så fint illustrerade 👍🏼
 

Kreacon

Audemars
Ja den är konstruerad på ett annat sätt, packningen sitter ej i "spåret" på bezeln utan upptill och pressar bezelkanten mot boettkanten så att säga...

1626983838922.png
Tack för bild! Man skulle alltså inte kunna åstadkomma något liknande med en gummiring i en vostok? Orkar inte ploppa en vridning exakt just nu för att titta själv. 🤣 men tycker det borde gå!
Jaja om sanningen ska fram så har jag inte försökt i timmar med tråden, så som @Von propsar för. Kanske är lika bra att ta tjuren vid hornen och köra igång.
 

Vostok

Audemars
Tack för bild! Man skulle alltså inte kunna åstadkomma något liknande med en gummiring i en vostok? Orkar inte ploppa en vridning exakt just nu för att titta själv. 🤣 men tycker det borde gå!
Jaja om sanningen ska fram så har jag inte försökt i timmar med tråden, så som @Von propsar för. Kanske är lika bra att ta tjuren vid hornen och köra igång.
Om sanningen ska fram så tror jag inte du åstadkommer något liknande då vostok är konstruerad annorlunda.. Möjligen om man har en gummiring på insidan mot boetten som gör att det går lite trögare men då måste du ändå använda fjädern så det är ju liksom ingen förbättring, då är det ju bättre att spänna fjädern och få samma effekt..
Sen gör ju gummiringen att det kommer ligga kvar vatten längre i bezeln, kanske inget problem men känns onödigt...
Tyskakonstruktörer är duktiga men har en förmåga att "över designa" allt dom gör så jag tror i detta fall att Ryssarna har mer rätt... keep it simple!! ;)
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag blir inte riktigt klok på det där med VAT som plötsligt läggs till priset på Ebay och Etsy.
När jag läser informationen om detta som finns på Ebay ser det, som jag tolkar det, ut som att detta gäller vid leveransadress till USA. Konstigt då att jag påverkas när jag bor i Sverige/EU. Dock står det att man inte skall debiteras för annan moms än det man betalar direkt vid köpet.
Jag köpte nyligen en Slava på Etsy, som lade på 22,5% VAT direkt vid köpet. Kändes ju lite trist, men OK tänkte jag. När sedan samma klocka anlände till Postnord fick jag betala moms även här i Sverige :mad: Jag säger återigen ingenting om att man skall betala moms, om nu reglerna ser ut på det sättet, men moms två gånger känns som ett systemfel alt vanlig lurendrejeri.
 
Topp