• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Samlarn

Rolex
Trevlig helg gott folk!

IMG_20210723_134437.jpg
IMG_20210723_134448.jpg
IMG_20210723_134523.jpg

IMG_20210723_165014.jpg


Den här hittade jag på nätet för några år sen. Nå'n har arbetat hårt i stålet på en "tunna".
Lite för "prålig" för min smak egentligen men jag gillade "arbetet".
 
Senast ändrad:

ShogunB

Omega
Jag blir inte riktigt klok på det där med VAT som plötsligt läggs till priset på Ebay och Etsy.
När jag läser informationen om detta som finns på Ebay ser det, som jag tolkar det, ut som att detta gäller vid leveransadress till USA. Konstigt då att jag påverkas när jag bor i Sverige/EU. Dock står det att man inte skall debiteras för annan moms än det man betalar direkt vid köpet.
Jag köpte nyligen en Slava på Etsy, som lade på 22,5% VAT direkt vid köpet. Kändes ju lite trist, men OK tänkte jag. När sedan samma klocka anlände till Postnord fick jag betala moms även här i Sverige :mad: Jag säger återigen ingenting om att man skall betala moms, om nu reglerna ser ut på det sättet, men moms två gånger känns som ett systemfel alt vanlig lurendrejeri.
Jag misstänker att jag snart drabbas av samma sak så jag har kollat på denna sidan: https://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/narnagotgattsnett.4.78aa922815794d801e21c0.html

Enligt den borde man få tillbaka momsen men inte Postmords administrativa avgift.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag misstänker att jag snart drabbas av samma sak så jag har kollat på denna sidan: https://www.tullverket.se/sv/privat/handlapanatet/narnagotgattsnett.4.78aa922815794d801e21c0.html

Enligt den borde man få tillbaka momsen men inte Postmords administrativa avgift.
Hmm, intressant upplägg (NOT). Jag tar ett praktiskt exempel:
I mitt fall så betalade jag först 20 $ VAT via Etsy. Vid ankomst till Svea Rike bedömer PN att jag skall debiteras för 7 kr moms. (!) Inkl administrativ avgift blir detta hux flux 82 kr.
Så om jag nu vill bemöda mig med att högljutt bestrida den regelvridiga momshanteringen kan jag alltså i bästa fall emotse en illuster återbetalning av totalt 7 kr, samtidigt som 75 kr i administrationsavgift brinner inne.
Man skulle kunna se detta som en konspiratorisk metod att minska lusten hos laglydiga entusiaster att ägna sig åt trevliga hobbyverksamheter, som exempelvis att samla på ryska armbandsur.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Hmm, intressant upplägg (NOT). Jag tar ett praktiskt exempel:
I mitt fall så betalade jag först 20 $ VAT via Etsy. Vid ankomst till Svea Rike bedömer PN att jag skall debiteras för 7 kr moms. (!) Inkl administrativ avgift blir detta hux flux 82 kr.
Så om jag nu vill bemöda mig med att högljutt bestrida den regelvridiga momshanteringen kan jag alltså i bästa fall emotse en illuster återbetalning av totalt 7 kr, samtidigt som 75 kr i administrationsavgift brinner inne.
Man skulle kunna se detta som en konspiratorisk metod att minska lusten hos laglydiga entusiaster att ägna sig åt trevliga hobbyverksamheter, som exempelvis att samla på ryska armbandsur.
Satt och blev än lite mer irriterad på detta system, tänkte på en av mina favolåtar med Ebba Grön!
Så blev en liten början till ny text!

PostNord och Tullverket dom sitter i samma båt, men det är inte dom som förlorar paket och pengar……..
 
  • Like
Reactions: Jox

Rikala

Patek
2-Faktor
Haha!den som väntar på nått gott!😄

Jo... tillräcklig just nu att vänta på ett gäng paket som skickas om efter att ha vänt tillbaka en gång. Ett paket är försvunnet och lär nog aldrig dyka upp igen. Men, någon gång i framtiden sitter jag nog o väntar på någon 3133, måste ju ha något att se framemot 😃

"Paratrooper" Type-1... Varför har inte jag en sådan?
"The “Paratrooper” Type 1. These lumed, black dial versions that bear unique soldier’s numbers on the dial are difficult to find."

1627067336672.png

Cool! Bara o trycka på köp så fort man hittar en! 😎
 

Samlarn

Rolex
Tja, om landet är Ukraina så passar färgerna ypperligt! 🙃

J-dra schyst dinka det där, inte omöjligt att det blir en med den tavlan i framtiden! Passar grymt på sommarn!
Jag brukar försöka köpa orginal och "bananas" är inte omöjliga att hitta. Min "banana" är nog en slags reissue men den verkar hålla bra som fan. Den har fått en ganska oöm behandling ibland.
Orginalurtavlorna får en ganska orginell patina. Åldras med en väldigt fin patina. Det finns ett par orginal-bananas här i forumet.
84b.jpg_l.jpg
 
Topp