• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Chimy27

Cartier
57CD21EB-9648-40DD-8284-446341DBCD4C.jpeg

Det blev strandhäng idag. 2 atm funkar förvånansvärt bra i vattnet
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu som handlat på vostok-watches24 på sistone, vad har han för hanteringstider? Mest bara nyfiken, men också lite lite otålig.
Jag fick en leverans därifrån nu nyligen. Mitt fall lade jag min order 22/6. När det hade gått ett par veckor och jag inte hade fått någon som helst vidare återkoppling mejlade jag och frågade om status. Jag fick du personligt svar från Peter Arms själv som beklagade, men förklarade at han var på semester och vandrade i bergen mellan Kina och Mongoliet och att det därför var längre leveranstid än vanligt. Jag tackade för svar och skrev att jag själv vandrade i de svenska fjällen och han skrev tillbaka att han önskade mig en trevlig semester i Sverige :)
Detta medförde att det dröjde ända till 9/7 innan försändelsen skickades iväg. Därefter dröjde det fram till 21/7 innan paketet landade hos mitt PN-ombud, dvs totalt fyra veckor. I vanliga fall brukar det inte ta mer än 2-3 veckor att få hem leveranser från dem.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det är ju ändå Tonneau-tisdag, så jag byter sent till denna gamla ärrade kompis.
Just denna klocka har jag haft en hel del strul med och det har varit helt omöjligt att få den att gå anständigt. Det gick inte ens att få till en vettig kurva på timegraphern. Jag har tom klagat hos säljaren, som har ignorerat mina meddelanden helt och hållet.
I kväll bestämde jag mig för att plocka ur verket eftersom timvisaren såg ut att sitta lite för nära tavlan. Det visade sig att tavlan satt löst. Dessbättre var det inget fel på den och båda benen fanns kvar. Så, efter att jag har skruvat åt de små skruvarna ordentligt och monterat tillbaka visarna sitter nu hela klockan ihop på ett mycket bättre sätt.
Återstår att se hur den går efter något dygns inkörning.
Glaset kommer jag sannolikt slipa och polera en del, men skicket i övrigt kommer jag att låta vara precis som det är.
20210727_231155.jpg
 

MAz_666

Rolex
Grattis! Ja, jädrar vilken snygg klocka 🥰

Passar på o byta till en av mina två tunnor...

20210727_211245.jpg
Försöker lära mig, och Komandirskies är lite av ett område jag kan noll om. (Har bara en egen förutom mina två sextiotalare).
Ser rätt ofta Komandirskies säljas i tonneau-boetten (119) på bukten, men tror mig ej sett en sådan i någon av katalogerna.
Som tidigare sagts finns det såklart originalmodeller som ej idag kan hittas i katalogerna, men har Komandirskie nyttjat 119-boetten?
Eller är denna en ”fusion”?
Tavlan exkl. visarna är lik denna:
1627456061930.jpeg
 

Vostok

Audemars
Försöker lära mig, och Komandirskies är lite av ett område jag kan noll om. (Har bara en egen förutom mina två sextiotalare).
Ser rätt ofta Komandirskies säljas i tonneau-boetten (119) på bukten, men tror mig ej sett en sådan i någon av katalogerna.
Som tidigare sagts finns det såklart originalmodeller som ej idag kan hittas i katalogerna, men har Komandirskie nyttjat 119-boetten?
Eller är denna en ”fusion”?
Tavlan exkl. visarna är lik denna:
1627456061930.jpeg
Dom du sett med 1190 boett och Komandirskie tavla är nog nästan garanterat franken.. Säljs dom dessutom från Ukraina så kan du nog vara säker på att det är franken. :)
En förklaring jag fått förr från ett rysk klockforum är att Komandirskie boetterna slits ut och blir fula men urtavlan kunnat se fin ut och amphibia urtavlorna har blekts eller så har dom fått in vatten och förstört hela urverket och tavlan men boetten är kvar... Så har någon tagit och satt ihop de friska delarna till en "ny klocka", det kan ju vara en förklaring men det finns säkert fler :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Försöker lära mig, och Komandirskies är lite av ett område jag kan noll om. (Har bara en egen förutom mina två sextiotalare).
Ser rätt ofta Komandirskies säljas i tonneau-boetten (119) på bukten, men tror mig ej sett en sådan i någon av katalogerna.
Som tidigare sagts finns det såklart originalmodeller som ej idag kan hittas i katalogerna, men har Komandirskie nyttjat 119-boetten?
Eller är denna en ”fusion”?
Tavlan exkl. visarna är lik denna:
1627456061930.jpeg
Nej, 119 är nog uteslutande franken. Den modell du visar på bilden är annars lite av en favorit-Kommandirskie för mig. Den finns i lite olika kombinationer av tavlor och kromad eller förgylld boett. Tavlans upplägg påminner lite om Kirovskie, med en central tavla som kombineras med en mer eller mindre separat ring utanför indexmarkeringarna. Dessa tycks alltid vara 3AKA3 med 2234-verk. Nedanstående fyra har letat sig in i min samling.
20210728_094613.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det är ju ändå Tonneau-tisdag, så jag byter sent till denna gamla ärrade kompis.
Just denna klocka har jag haft en hel del strul med och det har varit helt omöjligt att få den att gå anständigt. Det gick inte ens att få till en vettig kurva på timegraphern. Jag har tom klagat hos säljaren, som har ignorerat mina meddelanden helt och hållet.
I kväll bestämde jag mig för att plocka ur verket eftersom timvisaren såg ut att sitta lite för nära tavlan. Det visade sig att tavlan satt löst. Dessbättre var det inget fel på den och båda benen fanns kvar. Så, efter att jag har skruvat åt de små skruvarna ordentligt och monterat tillbaka visarna sitter nu hela klockan ihop på ett mycket bättre sätt.
Återstår att se hur den går efter något dygns inkörning.
Glaset kommer jag sannolikt slipa och polera en del, men skicket i övrigt kommer jag att låta vara precis som det är.
20210727_231155.jpg

Bra jobbat! Ibland är det enkelt!

Försöker lära mig, och Komandirskies är lite av ett område jag kan noll om. (Har bara en egen förutom mina två sextiotalare).
Ser rätt ofta Komandirskies säljas i tonneau-boetten (119) på bukten, men tror mig ej sett en sådan i någon av katalogerna.
Som tidigare sagts finns det såklart originalmodeller som ej idag kan hittas i katalogerna, men har Komandirskie nyttjat 119-boetten?
Eller är denna en ”fusion”?
Tavlan exkl. visarna är lik denna:
1627456061930.jpeg

Tror min är franken, urverket sitter inte fast 100a i boetten. Klockan kommer via Ryssland (har jag för mig). Får väl byta till någon passande tavla om jag har någon o sätta Zakaz-tavlan i någon passande sliten Kommandirskie-boett! Eller behåller jag den som den är, det kanske är 70-tals Ivan som moddat klockan 😇
 

MAz_666

Rolex
Bra jobbat! Ibland är det enkelt!



Tror min är franken, urverket sitter inte fast 100a i boetten. Klockan kommer via Ryssland (har jag för mig). Får väl byta till någon passande tavla om jag har någon o sätta Zakaz-tavlan i någon passande sliten Kommandirskie-boett! Eller behåller jag den som den är, det kanske är 70-tals Ivan som moddat klockan 😇
KS:arna vet mycket, men 70-tals-Ivan vet bäst!
;) 😂 🤣😂:cool:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ang. Neptune är min tillbaka i Ryssland igen för andra(!) gången. Vore kul om man kunde få en förklaring iaf andra gången den skickas tillbaka...

Tja, jag har två på g som vänt en gång, håller tummarna att det räcker med en vända...

Nej, 119 är nog uteslutande franken. Den modell du visar på bilden är annars lite av en favorit-Kommandirskie för mig. Den finns i lite olika kombinationer av tavlor och kromad eller förgylld boett. Tavlans upplägg påminner lite om Kirovskie, med en central tavla som kombineras med en mer eller mindre separat ring utanför indexmarkeringarna. Dessa tycks alltid vara 3AKA3 med 2234-verk. Nedanstående fyra har letat sig in i min samling.
20210728_094613.jpg

För j-dra coola dom där, jag har endast en ännu som inte tickar än, behöver en service. Kan nog bli flera...
 
Topp