Historia – 119(0) och 090
Redan i början av 1900-talet skapades de första klockorna man kallade tonneau, franska för ”tunna”.
De första var små/smala med dagens mått mätt, och inte helt olika de gamla dam-Zvezda som går att finna än idag. Lite rebelliska då de varken var rektangulära/fyrkantiga, eller runda – som de flesta andra klockor var på den tiden, utan just: formade som en tunna.
På 1960-talets mitt började två ryska ingenjörer på Chistopol-fabriken designa och ta fram en ny dykarklocka som skulle tåla 200 meter. Den första modellen var klar 1967, och var den klassiska och lite speciella 350-modellen. Den gjordes ju närmast parallellt som civil 200m och som den militära (Nvch30) 300m. Dom fortsatte och ville skapa en lite mer modern dykarklocka som skulle likna dåtidens klockor och kunna nyttja vanliga bandstiftsarmband. På mitten av 1970-talet var många dykarklockor just av tonneau-typen, så högst sannolikt var ingenjörerna färgade av den tidens fräcka modeller.
Både 350-modellen och den som strax skulle se dagens ljus, 119-modellen, fick tilläggsnamnet ”Amphibian” – på ryska амфибия d.v.s. amfibisk.
Något som klarar sig lika bra på land som i vatten.
1979 såg första ryska tunnan dagens ljus. Då hette boetten 119 (ibland 1190). På 1990-talet var modellen inte lika het, men på 2000-talet nyintroducerades den nya 090-modellen. Lite rundare kanter, och modern 22mm-öppning för armband, där 119-modellerna hade 18mm-luggöppning. Den militära 300m-versionen blev klar ca två år senare - 1981.
Den allra första civila 119-modellen såg nästan ut som Nvch30-klockorna (svarta urtavlan, och kallas ibland för Nvch20). Dessa är svåra att hitta.
En av de första modellerna därefter, är denna min kära 1190728 No-Date. Som de flesta gamla Amphibians har den ett 2209-verk, d.v.s. de ”manuella” som nyttjades fram till ca 1980, då de började ersättas av 2409.
Klockan har den klassiska "sovjetiska kvalitetsmärkningen" (pentagonen med CCCP) på baksidan, lite lätt sliten originalbezel, rundad kupolkrona, sekundvisaren blekt röd, och armbandet är ett snyggt, sladdrigt 18mm originalstål av typen "rysk jubilee".
Originalmodellen har paddelvisare, men min modell har sannolikt fått sina uppdaterade (bytta?).
Min godbit lämnade Olegs skruvstäd och slägga 1979.
God ryssfredag, russkies!