• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Samlarn

Rolex
Som jag sagt förr!! tre nollor i början på serienummer tyder på någon slags specialorder.. Kolla de flesta NVCh-30 med serienummer, även där är det ofta trippel nollor eller trippel åttor i början.. Coolt!! :)
Jag kollar på gamla bilder på Ubåts-titanen och den kom med den här bakboetten:
828.jpg_l.jpg

Trippelnollan satt på Scuba duden.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Är det nån som är duktig på Vostok urverk? Jag har bytt balansen inklusive brygga på mitt sommarprojekt och den går utmärkt tills jag drar åt bryggskruven då slutar balansen att röra sig som om den blir fastklämd. Har nån tips om vad jag har missat?
Ursäkta dum motfråga, men är det när du skruvar åt balanshjulets brygga eller den stora bryggan som den stannar?
Det att balansen stannar när man skruvar fast balansbryggan har jag också råkat ut för ett par gånger, men då har det räckt att ta bort och sätta tillbaka bryggan ett par gånger. Självklart viktigt att inte pressa fast någonting utan att man i stället låter delarna glida på plats. Jag brukar även trycka lätt på bryggan med en träpinne för att se att allt snurrar innan jag fäster skruven.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Ursäkta dum motfråga, men är det när du skruvar åt balanshjulets brygga eller den stora bryggan som den stannar?
Det att balansen stannar när man skruvar fast balansbryggan har jag också råkat ut för ett par gånger, men då har det räckt att ta bort och sätta tillbaka bryggan ett par gånger. Självklart viktigt att inte pressa fast någonting utan att man i stället låter delarna glida på plats. Jag brukar även trycka lätt på bryggan med en träpinne för att se att allt snurrar innan jag fäster skruven.
Det är balansbryggan jag menar.

Jag har testat lossa den och ankaret också men med samma resultat men jag får väl försöka igen
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ibland är det detaljerna som gör det. I mitt lilla projekt för att åstadkomma en homage till NVCh-30 gen. 2 har jag nu äntligen bytt till förgyllda paddlar. En 350-dykare har även fått låna ut en tidstypisk bezel och plötsligt har jag kommit dit jag vill. Underbart färg- och formspråk, som man bara måste älska!
20210729_162652.jpg


Och när jag ändå höll på som bäst passade jag även på att byta bakstycket på min enda nytillverkade Scuba-Dude. Vid tillfälle skall plastringen bytas till metall och kanske kan jag även plocka dit en annan rotor...
Anm: Text och bild sitter på glasets insida, så ingen risk att någonting nöts bort.
20210729_154217.jpg
 

Samlarn

Rolex
Ja den där känns ju mer rätt då det va en automat bakboett du visade förr!!
Men den va ju spännande i sig själv med tre nollor, vad kommer den ifrån tro?
Det är enkelt. Bakboetten till den Scuba dude - "trippelnollan" som hamnade i titanboetten - följde med till titanboetten och bakboetten till Ubåts-tavlan följde med till den Neptune-boett där duden satt tidigare. De bytte plats helt enkelt.
Duden köpte jag begagnad, tidigt i mitt samlande. Var den har fått sina delar ifrån - innan den kom till min samling - vet jag naturligtvis inte.

I oredan efter renoveringen härhemma hittade jag några nya urverk. De beställdes till bl.a. den "trötta" Zissou som jag köpte för några veckor sen. Urtavlan är hyfsat snygg men urverket hade nog sett sina bästa dagar. Det var urtavlan jag var ute efter.
IMG_20210729_203548.jpg
IMG_20210729_203524.jpg

Det var lite "meckigare" än vad jag mindes men det var ett tag sen jag skruvade med klockor. Ovanan kanske?
Med lite envishet och täta pauser gick urverket ner i den gamla boetten. Nu får vi se om den håller tiden bättre och stabilare än det gamla, trötta, urverket. Gör den det så har jag kanske förlängt livslängden på klockan med nå't decennium?

IMG_20210729_230600.jpg
IMG_20210729_233149.jpg

IMG_20210730_063547.jpg


Den gamla Zissou:n är numera ett vintageur med ett flong-nytt urverk.
 
Senast ändrad:

MAz_666

Rolex
Historia – 119(0) och 090
Redan i början av 1900-talet skapades de första klockorna man kallade tonneau, franska för ”tunna”.
De första var små/smala med dagens mått mätt, och inte helt olika de gamla dam-Zvezda som går att finna än idag. Lite rebelliska då de varken var rektangulära/fyrkantiga, eller runda – som de flesta andra klockor var på den tiden, utan just: formade som en tunna.
På 1960-talets mitt började två ryska ingenjörer på Chistopol-fabriken designa och ta fram en ny dykarklocka som skulle tåla 200 meter. Den första modellen var klar 1967, och var den klassiska och lite speciella 350-modellen. Den gjordes ju närmast parallellt som civil 200m och som den militära (Nvch30) 300m. Dom fortsatte och ville skapa en lite mer modern dykarklocka som skulle likna dåtidens klockor och kunna nyttja vanliga bandstiftsarmband. På mitten av 1970-talet var många dykarklockor just av tonneau-typen, så högst sannolikt var ingenjörerna färgade av den tidens fräcka modeller.
Både 350-modellen och den som strax skulle se dagens ljus, 119-modellen, fick tilläggsnamnet ”Amphibian” – på ryska амфибия d.v.s. amfibisk. Något som klarar sig lika bra på land som i vatten.
1979 såg första ryska tunnan dagens ljus. Då hette boetten 119 (ibland 1190). På 1990-talet var modellen inte lika het, men på 2000-talet nyintroducerades den nya 090-modellen. Lite rundare kanter, och modern 22mm-öppning för armband, där 119-modellerna hade 18mm-luggöppning. Den militära 300m-versionen blev klar ca två år senare - 1981.
Den allra första civila 119-modellen såg nästan ut som Nvch30-klockorna (svarta urtavlan, och kallas ibland för Nvch20). Dessa är svåra att hitta.
En av de första modellerna därefter, är denna min kära 1190728 No-Date. Som de flesta gamla Amphibians har den ett 2209-verk, d.v.s. de ”manuella” som nyttjades fram till ca 1980, då de började ersättas av 2409.
Klockan har den klassiska "sovjetiska kvalitetsmärkningen" (pentagonen med CCCP) på baksidan, lite lätt sliten originalbezel, rundad kupolkrona, sekundvisaren blekt röd, och armbandet är ett snyggt, sladdrigt 18mm originalstål av typen "rysk jubilee".
Originalmodellen har paddelvisare, men min modell har sannolikt fått sina uppdaterade (bytta?).
Min godbit lämnade Olegs skruvstäd och slägga 1979.

God ryssfredag, russkies!
IMG_0548.jpg

IMG_0551.jpg
 
Senast ändrad:

Stup

Panerai
2-Faktor
Nja jag och balansfjärdrar har ett trassligt förflutet 🤪så den lossar jag inte
C8189F15-860D-4C07-83AE-449FB762B1A8.jpeg
Nu löste det sig. Jag klippte till en bit aluminiumfolie och la under balansbryggan så nu går den så fint. Jag får väl skaffa ett riktigt shims vid tillfälle. Med ny tavla och visare blev det ganska bra tycker jag!

Före:
913491B7-4EDD-4AA2-B13F-375464C30867.jpeg

Efter:
C2A0C5C2-8395-43CB-9564-E54C76088C7B.jpeg
A7CA7105-4BD0-49CE-A73E-1775419ED54E.jpeg

Ser ni aluminiumfolien under balansbryggan?
31B5EA2E-6693-43D7-B4E2-81D542DC6C37.jpeg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Vad kan man räkna med för +- SPD på dessa?
Jag förstår att man inte bör räkna med några supersiffror, men min ligger just nu på +3min på 20h, vilket känns lite väl :/
C81C701D-49CF-4EB7-A632-40863052B7CF.jpeg
Tror jag får dra tillbaka min ca 3 min 2 ggr i veckan. De är va jag uppskattar. Vet att jag brukar säga det när frugan o jag diskuterar va tiden är. Hon har en certina jag får alltid svara " jaha de är visst min jäkla ryss som går fel igen"
 

Kreacon

Audemars
Tror jag får dra tillbaka min ca 3 min 2 ggr i veckan. De är va jag uppskattar. Vet att jag brukar säga det när frugan o jag diskuterar va tiden är. Hon har en certina jag får alltid svara " jaha de är visst min jäkla ryss som går fel igen"
🙂 Köp en boettöppnare och rucka. Ungefär lika svårt som att höja volymen på stereon. Jag är verkligen ingen finmekaniker så kan jag så kan du. Lyckats få min scuba till ca 5+ nu och det är en go känsla. @KlockTotte postade en bra och enkel bild. Lägger upp den igen.
2B7F867D-9D0A-45CD-AE2F-F921CD46F91F.jpeg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
🙂 Köp en boettöppnare och rucka. Ungefär lika svårt som att höja volymen på stereon. Jag är verkligen ingen finmekaniker så kan jag så kan du. Lyckats få min scuba till ca 5+ nu och det är en go känsla. @KlockTotte postade en bra och enkel bild. Lägger upp den igen.
2B7F867D-9D0A-45CD-AE2F-F921CD46F91F.jpeg
Boettöppnare har jag, har haft min isär efter att den var otät. Intressant kvällspyssel tack för tips
 

xuper

Cartier
2-Faktor
Tror jag får dra tillbaka min ca 3 min 2 ggr i veckan. De är va jag uppskattar. Vet att jag brukar säga det när frugan o jag diskuterar va tiden är. Hon har en certina jag får alltid svara " jaha de är visst min jäkla ryss som går fel igen"
Ah det är så illa alltså 😅 kan man byta urverket till något stabilare? Finns det något som passar rakt av liksom? 🙂
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Boettöppnare har jag, har haft min isär efter att den var otät. Intressant kvällspyssel tack för tips
Tänk på att det är frågan om SMÅ justeringar. Ofta skall spetsen på den lilla spaken röras mindre än en mm, så ta det varligt. Ingenting skadas dock om du råkar flytta spaken för långt. Fö väldigt bra och illustrativ bild.
Enklaste sättet att se om en klocka är magnetisk är att hålla den nära en kompass. Det finns även appar till smartphones som enkelt indikerar magnetism. Om klockan är magnetisk måste den avmagnetiseras. Enkel avmagnetiserare kan köpas från ex Amazon för ca 150 kr, annars kan man enklast bara lämna in den till en urmakare och ev betala lite granna för att få detta fixat. Tar bara några sekunder att göra.
 
Topp