Ah jag tänkte göra samma sak, dock inte själv, får lämna in den heheSka testa att rucka den återkommer med resultat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ah jag tänkte göra samma sak, dock inte själv, får lämna in den heheSka testa att rucka den återkommer med resultat
Får man fråga var och vilken avmagnetiserare du köpte?I början innan jag knappt bytt en visare på en klocka hade jag en som gick för fort och enligt alla tips jag fick så ruckade jag den men den gick lika fort ändå efter ett tag och hade ett konstigt metallisk ljud vid varje tickning som att en fjäder slog ihop och det kom en efterklang..
Jag började forska runt varför ett urverk kan börja gå för fort utan att man rört något i det och magnetism var det svar jag fick.. Skaffade mig en kompass och höll klockan en bit ifrån den och såg att kompassvisaren rörde sig när jag drog klockan en bit ifrån.. Köpte en avmagnetisera och körde den på klockan och sen va det bara att rucka tillbaks till utgångsläget så gick klockan rätt igen...
Det roliga är att alla inte är medvetna om hur stor påverkan alla elektroniska apparater i vår närhet som avger magnetfält kan ha och magnetisera en klockfjäder, tv apparater och mobiler, datorer osv... Allt elektroniskt avger mer eller mindre magnetism och kan magnetisera din klocka..
Ja jag köpte en Anchor, den har funkat i många år så den är jag nöjd med..Får man fråga var och vilken avmagnetiserare du köpte?
Lätt hänt att hamna ur balans och går ner sig i en negativ spiral...Nja jag och balansfjärdrar har ett trassligt förflutet så den lossar jag inte
Riktigt snyggt jobbat. Inspirerande bilder! Det ser även ut som om någon har lyxat till det med ett verk med blå skruvar och bearbetad rotorDet är enkelt. Bakboetten till den Scuba dude - "trippelnollan" som hamnade i titanboetten - följde med till titanboetten och bakboetten till Ubåts-tavlan följde med till den Neptune-boett där duden satt tidigare. De bytte plats helt enkelt.
Duden köpte jag begagnad, tidigt i mitt samlande. Var den har fått sina delar ifrån - innan den kom till min samling - vet jag naturligtvis inte.
I oredan efter renoveringen härhemma hittade jag några nya urverk. De beställdes till bl.a. den "trötta" Zissou som jag köpte för några veckor sen. Urtavlan är hyfsat snygg men urverket hade nog sett sina bästa dagar. Det var urtavlan jag var ute efter.
Det var lite "meckigare" än vad jag mindes men det var ett tag sen jag skruvade med klockor. Ovanan kanske?
Med lite envishet och täta pauser gick urverket ner i den gamla boetten. Nu får vi se om den håller tiden bättre och stabilare än det gamla, trötta, urverket. Gör den det så har jag kanske förlängt livslängden på klockan med nå't decennium?
Den gamla Zissou:n är numera ett vintageur med ett flong-nytt urverk.
"Grodman" är ju en as-cool benämning!Dags o lämna detta stället, då åker duden på (eller "grodmannen" som jag förstått att ryssarna använder som namn då dude är lite väl amerikanskt).
Ser sjysst ut! Verkar dock inte gå att få tag på längre & de på amazon ser väldigt plastiga ut hojta om du mot all förmodan vill säljaJa jag köpte en Anchor, den har funkat i många år så den är jag nöjd med..
Ibland rinner inspirationen till.Riktigt snyggt jobbat. Inspirerande bilder! Det ser även ut som om någon har lyxat till det med ett verk med blå skruvar och bearbetad rotor
En så'n där maskin är faktiskt bra att ha. Jag skaffade en själv, för länge sen, på Eriks ( Vostoks ) inrådan. Använde den senast igår.Ser sjysst ut! Verkar dock inte gå att få tag på längre & de på amazon ser väldigt plastiga ut hojta om du mot all förmodan vill sälja
Jag håller helt med dig, känns som ett måste! Måste bara hitta ett bra ställe att köpa ifrånEn så'n där maskin är faktiskt bra att ha. Jag skaffade en själv, för länge sen, på Eriks ( Vostoks ) inrådan. Använde den senast igår.
Jag håller helt med dig, känns som ett måste! Måste bara hitta ett bra ställe att köpa ifrån
Tack för inspirerande och intressant ryssfredagsläsning!HISTORIA – 119(0) och 090
Redan i början av 1900-talet skapades de första klockorna man kallade tonneau, franska för ”tunna”.
De första var små/smala med dagens mått mätt, och inte helt olika de gamla dam-Zvezda som går att finna än idag. Lite rebelliska då de varken var rektangulära/fyrkantiga, eller runda – som de flesta andra klockor var på den tiden, utan just: formade som en tunna.
På 1960-talets mitt började två ryska ingenjörer på Chistopol-fabriken designa och ta fram en ny dykarklocka som skulle tåla 200 meter. Den första modellen var klar 1967, och var den klassiska och lite speciella 350-modellen. Den gjordes ju närmast parallellt som civil 200m och som den militära (Nvch30) 300m. Dom fortsatte och ville skapa en lite mer modern dykarklocka som skulle likna dåtidens klockor och kunna nyttja vanliga bandstiftsarmband. På mitten av 1970-talet var många dykarklockor just av tonneau-typen, så högst sannolikt var ingenjörerna färgade av den tidens fräcka modeller.
Både 350-modellen och den som strax skulle se dagens ljus, 119-modellen, fick tilläggsnamnet ”Amphibian” – på ryska амфибия d.v.s. amfibisk. Något som klarar sig lika bra på land som i vatten.
1979 såg första ryska tunnan dagens ljus. Då hette boetten 119 (ibland 1190). På 1990-talet var modellen inte lika het, men på 2000-talet nyintroducerades den nya 090-modellen. Lite rundare kanter, och modern 22mm-öppning för armband, där 119-modellerna hade 18mm-luggöppning. Den militära 300m-versionen blev klar ca två år senare - 1981.
Den allra första civila 119-modellen såg nästan ut som Nvch30-klockorna (svarta urtavlan, och kallas ibland för Nvch20). Dessa är svåra att hitta.
En av de första modellerna därefter, är denna min kära 1190728 No-Date. Som de flesta gamla Amphibians har den ett 2209-verk, d.v.s. de ”manuella” som nyttjades fram till ca 1980, då de började ersättas av 2409.
Klockan har den klassiska "sovjetiska kvalitetsmärkningen" (pentagonen med CCCP) på baksidan, lite lätt sliten originalbezel, rundad kupolkrona, sekundvisaren blekt röd, och armbandet är ett snyggt, sladdrigt 18mm originalstål av typen "rysk jubilee".
Originalmodellen har paddelvisare, men min modell har sannolikt fått sina uppdaterade (bytta?).
Min godbit lämnade Olegs skruvstäd och slägga 1979.
God ryssfredag, russkies!
Med tanke på att bonden råka fått några stötar i elstängslet med just den armen så skulle de inte vara helt otänkbart. Men hade magnetism i en Omega speedmaster en gång och den gick riktigt rejält katastrofalt, alltså extremt mycket sämre än denna. Hade varit kul och kika med en kompass måste bara köpa en först speedmaster var totalt oduglig som jobbarklockaI början innan jag knappt bytt en visare på en klocka hade jag en som gick för fort och enligt alla tips jag fick så ruckade jag den men den gick lika fort ändå efter ett tag och hade ett konstigt metallisk ljud vid varje tickning som att en fjäder slog ihop och det kom en efterklang..
Jag började forska runt varför ett urverk kan börja gå för fort utan att man rört något i det och magnetism var det svar jag fick.. Skaffade mig en kompass och höll klockan en bit ifrån den och såg att kompassvisaren rörde sig när jag drog klockan en bit ifrån.. Köpte en avmagnetisera och körde den på klockan och sen va det bara att rucka tillbaks till utgångsläget så gick klockan rätt igen...
Det roliga är att alla inte är medvetna om hur stor påverkan alla elektroniska apparater i vår närhet som avger magnetfält kan ha och magnetisera en klockfjäder, tv apparater och mobiler, datorer osv... Allt elektroniskt avger mer eller mindre magnetism och kan magnetisera din klocka..
Hehe.. tack! Blev dennaDemagnetizer for sale | eBay
Get the best deals for Demagnetizer at eBay.com. We have a great online selection at the lowest prices with Fast & Free shipping on many items!www.ebay.com
Den ser ut som den jag har. Funkar utmärkt. EU-kontakt va?Hehe.. tack! Blev denna
Perfekt! Ja, var jäkligt nära på att först ta en med US kontakt dockDen ser ut som den jag har. Funkar utmärkt. EU-kontakt va?
Den där kommer du att ha nytta av om du har några klockor. Inte helt ovanligt att det kommer bli magnetism på någon av dem.Perfekt! Ja, var jäkligt nära på att först ta en med US kontakt dock
Hehe jag har någon timmes avmagnetisering framför mig. Men det är bara aktuellt på mekaniska antar jag?Den där kommer du att ha nytta av om du har några klockor. Inte helt ovanligt att det kommer bli magnetism på någon av dem.
Verktyg som mejslar och korntänger m.m.Hehe jag har någon timmes avmagnetisering framför mig. Men det är bara aktuellt på mekaniska antar jag?
Såg du hur man gör när man använder den?Hehe jag har någon timmes avmagnetisering framför mig. Men det är bara aktuellt på mekaniska antar jag?
Ah! Men jag menar, är det detta nog man bör göra på quartz klockor?Verktyg som mejslar och korntänger m.m.
Yes tack! Jag hittade en video på youtubeSåg du hur man gör när man använder den?
Lägg klockan på den håll in knappen och lyft klockan sakta från maskinen ca en halvmeter och släpp knappen..
Byta batteriAh! Men jag menar, är det detta nog man bör göra på quartz klockor?
Jag vet inte men jag har aldrig brytt mig om de elektriska klockorna. De går fet-bort i min samling.Ah! Men jag menar, är det detta nog man bör göra på quartz klockor?
Haha tack för all hjälp!Byta batteri
Jag förstår, jag får pröva tack för hjälpen!Jag vet inte men jag har aldrig brytt mig om de elektriska klockorna.
Jag tror du kan köra ett quartz verk med den för att felsöka och ev "kick starta" igång en quartz men jag kan ha fel så läs på först ifall jag har fel!!Haha tack för all hjälp!
Detta måste ju absolut prövas! Synd bara att jag inte har några trasiga quartzverk, men det går nog att lösaJag tror du kan köra ett quartz verk med den för att felsöka och ev "kick starta" igång en quartz men jag kan ha fel så läs på först ifall jag har fel!!