• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Kaffe på maten.
20210730_122431.jpg

I början innan jag knappt bytt en visare på en klocka hade jag en som gick för fort och enligt alla tips jag fick så ruckade jag den men den gick lika fort ändå efter ett tag och hade ett konstigt metallisk ljud vid varje tickning som att en fjäder slog ihop och det kom en efterklang..
Jag började forska runt varför ett urverk kan börja gå för fort utan att man rört något i det och magnetism var det svar jag fick.. Skaffade mig en kompass och höll klockan en bit ifrån den och såg att kompassvisaren rörde sig när jag drog klockan en bit ifrån.. Köpte en avmagnetisera och körde den på klockan och sen va det bara att rucka tillbaks till utgångsläget så gick klockan rätt igen...
Det roliga är att alla inte är medvetna om hur stor påverkan alla elektroniska apparater i vår närhet som avger magnetfält kan ha och magnetisera en klockfjäder, tv apparater och mobiler, datorer osv... Allt elektroniskt avger mer eller mindre magnetism och kan magnetisera din klocka..

I början innan jag knappt bytt en visare på en klocka hade jag en som gick för fort och enligt alla tips jag fick så ruckade jag den men den gick lika fort ändå efter ett tag och hade ett konstigt metallisk ljud vid varje tickning som att en fjäder slog ihop och det kom en efterklang..
Jag började forska runt varför ett urverk kan börja gå för fort utan att man rört något i det och magnetism var det svar jag fick.. Skaffade mig en kompass och höll klockan en bit ifrån den och såg att kompassvisaren rörde sig när jag drog klockan en bit ifrån.. Köpte en avmagnetisera och körde den på klockan och sen va det bara att rucka tillbaks till utgångsläget så gick klockan rätt igen...
Det roliga är att alla inte är medvetna om hur stor påverkan alla elektroniska apparater i vår närhet som avger magnetfält kan ha och magnetisera en klockfjäder, tv apparater och mobiler, datorer osv... Allt elektroniskt avger mer eller mindre magnetism och kan magnetisera din klocka..

Får man fråga var och vilken avmagnetiserare du köpte? 😌

Det är enkelt. Bakboetten till den Scuba dude - "trippelnollan" som hamnade i titanboetten - följde med till titanboetten och bakboetten till Ubåts-tavlan följde med till den Neptune-boett där duden satt tidigare. De bytte plats helt enkelt.
Duden köpte jag begagnad, tidigt i mitt samlande. Var den har fått sina delar ifrån - innan den kom till min samling - vet jag naturligtvis inte.

I oredan efter renoveringen härhemma hittade jag några nya urverk. De beställdes till bl.a. den "trötta" Zissou som jag köpte för några veckor sen. Urtavlan är hyfsat snygg men urverket hade nog sett sina bästa dagar. Det var urtavlan jag var ute efter.
IMG_20210729_203548.jpg
IMG_20210729_203524.jpg

Det var lite "meckigare" än vad jag mindes men det var ett tag sen jag skruvade med klockor. Ovanan kanske?
Med lite envishet och täta pauser gick urverket ner i den gamla boetten. Nu får vi se om den håller tiden bättre och stabilare än det gamla, trötta, urverket. Gör den det så har jag kanske förlängt livslängden på klockan med nå't decennium?

IMG_20210729_230600.jpg
IMG_20210729_233149.jpg

IMG_20210730_063547.jpg

Den gamla Zissou:n är numera ett vintageur med ett flong-nytt urverk.
Riktigt snyggt jobbat. Inspirerande bilder! Det ser även ut som om någon har lyxat till det med ett verk med blå skruvar och bearbetad rotor 😍

Riktigt snyggt jobbat. Inspirerande bilder! Det ser även ut som om någon har lyxat till det med ett verk med blå skruvar och bearbetad rotor 😍
Ibland rinner inspirationen till.
Pauser med jämna mellanrum är bra för mig när jag meckar.
Två ovanligt sociala (?) flugor höll på att förstöra kvällens meck :rage: men min Zissou tickar på bra på armen. :angel:
Ett verk ligger oanvänt i skrotlådan nu. Har inte bestämt mig för vilken klocka som ska få ett nytt verk eller om jag sparar verket. :artist:
IMG_20210730_094234.jpg

HISTORIA – 119(0) och 090
Redan i början av 1900-talet skapades de första klockorna man kallade tonneau, franska för ”tunna”.
De första var små/smala med dagens mått mätt, och inte helt olika de gamla dam-Zvezda som går att finna än idag. Lite rebelliska då de varken var rektangulära/fyrkantiga, eller runda – som de flesta andra klockor var på den tiden, utan just: formade som en tunna.
På 1960-talets mitt började två ryska ingenjörer på Chistopol-fabriken designa och ta fram en ny dykarklocka som skulle tåla 200 meter. Den första modellen var klar 1967, och var den klassiska och lite speciella 350-modellen. Den gjordes ju närmast parallellt som civil 200m och som den militära (Nvch30) 300m. Dom fortsatte och ville skapa en lite mer modern dykarklocka som skulle likna dåtidens klockor och kunna nyttja vanliga bandstiftsarmband. På mitten av 1970-talet var många dykarklockor just av tonneau-typen, så högst sannolikt var ingenjörerna färgade av den tidens fräcka modeller.
Både 350-modellen och den som strax skulle se dagens ljus, 119-modellen, fick tilläggsnamnet ”Amphibian” – på ryska амфибия d.v.s. amfibisk. Något som klarar sig lika bra på land som i vatten.
1979 såg första ryska tunnan dagens ljus. Då hette boetten 119 (ibland 1190). På 1990-talet var modellen inte lika het, men på 2000-talet nyintroducerades den nya 090-modellen. Lite rundare kanter, och modern 22mm-öppning för armband, där 119-modellerna hade 18mm-luggöppning. Den militära 300m-versionen blev klar ca två år senare - 1981.
Den allra första civila 119-modellen såg nästan ut som Nvch30-klockorna (svarta urtavlan, och kallas ibland för Nvch20). Dessa är svåra att hitta.
En av de första modellerna därefter, är denna min kära 1190728 No-Date. Som de flesta gamla Amphibians har den ett 2209-verk, d.v.s. de ”manuella” som nyttjades fram till ca 1980, då de började ersättas av 2409.
Klockan har den klassiska "sovjetiska kvalitetsmärkningen" (pentagonen med CCCP) på baksidan, lite lätt sliten originalbezel, rundad kupolkrona, sekundvisaren blekt röd, och armbandet är ett snyggt, sladdrigt 18mm originalstål av typen "rysk jubilee".
Originalmodellen har paddelvisare, men min modell har sannolikt fått sina uppdaterade (bytta?).
Min godbit lämnade Olegs skruvstäd och slägga 1979.

God ryssfredag, russkies!
IMG_0548.jpg

IMG_0551.jpg
Tack för inspirerande och intressant ryssfredagsläsning!
Jag tar vid lite granna och viker ut den delen som rör 350-boetten, som ju, vid sidan av 119-modellen är en riktigt klassiskt formgiven boett, dock mer unik för Vostok.
Bakgrunden till den märkliga boetten, som saknar bandhorn är ngt oklar och man kan notera att Vostok ju redan hade tillverkat boetter med klassiska bandhorn under ganska många år vid mitten av 60-talet.
Förklaringen jag har fått kommer via den ganska givande podden "Two Broke Watch Snobs" och ett specialavsnitt, som just avhandlar klassiska sovietiska klockmodeller. Enligt podden handlar det om materialet; Vostok hade dittills uteslutande tillverkat boetter i mässing, som sedan oftast förkromades. När det blev dags att tillverka dykarur, med möjlighet att stå emot trycket på 200 m djup, visade det sig att mässing helt enkelt var ett för mjukt material. När man då skulle gå över till att tillverka boetter i rostfritt stål saknades det kunskap och/eller maskiner för att fixa en formgivning som innefattade klassiska bandhorn. Man skapade därför en i sammanhanget enklare design, där bandhornen ersattes av ditsatta hållare för bandet. Därmed var en klassiker född. Det visade sig senare även att det var enkelt att ändra designen på de lösa luggarna för att ge plats för 22 mm band, vilket gjorde att man enkelt kunde anpassa sig till militärens krav rörande detta.
20210730_145809.jpg

Senast ändrad:

Med tanke på att bonden råka fått några stötar i elstängslet med just den armen så skulle de inte vara helt otänkbart. Men hade magnetism i en Omega speedmaster en gång och den gick riktigt rejält katastrofalt, alltså extremt mycket sämre än denna. Hade varit kul och kika med en kompass måste bara köpa en först😎 speedmaster var totalt oduglig som jobbarklocka

Tillbaka
Topp