Den här klockan är en Vostok Amphibian med 2209-urverket i 350-boetten. Köpte den från Moscowwatch.com och den höll på att glida mig ur händerna p.g.a. trassel med transaktionen. En bra dialog med säljaren och sen löstes affären.
Jag blev så förtjust i den svarta urtavlan med lysmassan som ser ut att vara lagd för hand. Urtavlan är helt perfekt. Bezeln var väldigt sliten och störde intrycket av hela klockan. Bytte ut den mot en ny som är i rostfritt stål. Sparade orginalbezeln för säkerhets skull. Den ligger bredvid på någon av bilderna nedan.
Klockan är märklig på det sättet att jag aldrig har sett de här visarna ( slipsvisare?) till den här urtavlan. Den brukar oftast vara "paddelvisare" till svarta urtavlor väl? Kronan tror jag också är bytt på klockan. Den brukar oftast vara mer rund på toppen till 350-boetterna.
Bakstycket är på engelska och då brukade Vostok stava märket Boctok - Wostok, trodde jag.
Urverket är en 18-stenars 2209 som går perfekt. Det är stansat 2209 på urverket men det finns inget märke som säger "SU" på verket.
Tänkte höra med någon expert här på forumet om det här är en ihopplockad "frankensteinklocka" eller om det är en jätteovanlig klocka som är i orginalskick.
Jag gillar klockan asmycket och är frestad att montera "paddelvisare" på klockan. Är klockan monterad på det här sättet i orginal så ska jag naturligtvis inte röra något.