• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Men hur är det, har de en storlek på tavlor så man kan slänga på denna på den lilla 39 mm boetten? Ie bygga is en egen pamfibia fast på minst boetten? Går det tro? Kan man köpa allt i lösa delar och bygga själv eller måste man köpa en komplett först? Lurar även på en lite som den Batman de hade fast på lilla boetten.
Ja, alla Amphibians har vad jag vet samma diameter på tavlorna, så beaktat att ev datumfönster sitter på samma plats brukar man kunna blanda och ge väldigt fritt. Tavlor utan datumfönster funkar även på klockor som har datumvisning (men det blir ju lite svårt att se datumet... 🤣 ) Äldre klockor med 22xx-verk har dock andra ben, så dessa passar inte utan modifiering.
 
Det verkar vara standard att de gör så för att kontrollera att moms verkligen är betald. När de sedan (sannolikt, tyvärr enligt egen erfarenhet) inte kan se att moms är betalad uppmanas du, för att undvika att paketet returneras, att betala moms en gång till för samma inköp! Du får sedan kontakta den du köpte varan från och be att de betalar tillbaka den moms du betalade i första rundan. Du skall då skicka kopia på kvittot för din andra momsinbetalning samt bildbevis på att du har tagit emot paketet. (exemplet gäller iafall för ebay)

Om någon är med om att processen faktiskt fungerar som den skall vore det kul om detta kunde delas i tråden. Två paket har iof slunkit rakt igenom för mig, men det berodde på att försändelserna (felaktigt) hade deklarerats som gåvor. Jag har betalat moms och har därmed rent samvete. Systemet fungerar dock INTE!
Tack för utförligt svar. Stämmer bra att det är inhandlat från Ebay så får väl hoppas att jag kan få tillbaka den extra momsen då. Jag har också tidigare beställt paket från Ukraina som slank igenom lätt men det kunde lätt misstas för ett vanligt brev från en privatperson till annan.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Den här tex var inte så dum och finns i lager, ser jag :)
1630398044370.png
Letar efter 39-40 mm och svart vridning samt med datum. Hittar du något sånt så hojta gärna till! :)
 

Utvisaren

Patek
It seems to be standard that they do so to check that VAT is actually paid. When they then (probably, unfortunately according to their own experience) cannot see that VAT is paid, you are prompted, to avoid the package being returned, to pay VAT again for the same purchase! You are then allowed to contact the person you purchased the item from and ask them to pay back the VAT you paid in the first round. You must then send a copy of the receipt for your second VAT payment and proof of receipt of the package. (example applies in case of ebay)

If someone is aware that the process is actually working properly, it would be great if this could be shared in the thread. Two packages have been passed right through for me, but that was because the shipments had (incorrectly) been declared as poisons. I have paid VAT and therefore have a clear conscience. However, the system does NOT work! U fnRight here, I don't know. But the process is basically the same as when returning outside the EU. If you have to fill in a pious one and be able to show that you have received/sent in return the watch, the pluring is paid back. However, not the 75 KR they took in admin. Duck

Det verkar vara standard att de gör så för att kontrollera att moms verkligen är betald. När de sedan (sannolikt, tyvärr enligt egen erfarenhet) inte kan se att moms är betalad uppmanas du, för att undvika att paketet returneras, att betala moms en gång till för samma inköp! Du får sedan kontakta den du köpte varan från och be att de betalar tillbaka den moms du betalade i första rundan. Du skall då skicka kopia på kvittot för din andra momsinbetalning samt bildbevis på att du har tagit emot paketet. (exemplet gäller iafall för ebay)

Om någon är med om att processen faktiskt fungerar som den skall vore det kul om detta kunde delas i tråden. Två paket har iof slunkit rakt igenom för mig, men det berodde på att försändelserna (felaktigt) hade deklarerats som gåvor. Jag har betalat moms och har därmed rent samvete. Systemet fungerar dock INTE!
Hm. Nej. Den verkar inte fungera utan man får samma bestyr som om man skall returnera utanför EU. Formulär samt bildbvis på mottagen/skickad vara och erlagd betalning så kommer ens pengar i retur. Dock ej deras adminavgift. Stäm dem och få ett prejudikat på att de inte kan ta ut avgift för paket man redan har betalat moms för.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tack för utförligt svar. Stämmer bra att det är inhandlat från Ebay så får väl hoppas att jag kan få tillbaka den extra momsen då. Jag har också tidigare beställt paket från Ukraina som slank igenom lätt men det kunde lätt misstas för ett vanligt brev från en privatperson till annan.
Jag kan förtydliga att det man får tillbaka är det momsbelopp man har betalat till ebay, inte det man betalar in via Postnord, så man åker oavsett på att betala (den i mitt tycke oskäliga) administrationsavgiften.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack för utförligt svar. Stämmer bra att det är inhandlat från Ebay så får väl hoppas att jag kan få tillbaka den extra momsen då. Jag har också tidigare beställt paket från Ukraina som slank igenom lätt men det kunde lätt misstas för ett vanligt brev från en privatperson till annan.

Hm. Nej. Den verkar inte fungera utan man får samma bestyr som om man skall returnera utanför EU. Formulär samt bildbvis på mottagen/skickad vara och erlagd betalning så kommer ens pengar i retur. Dock ej deras adminavgift. Stäm dem och få ett prejudikat på att de inte kan ta ut avgift för paket man redan har betalat moms för.

Än så länge har jag ingen erfarenhet av förbetald moms, däremot tillbakaskickade paket (ifrån Ryssland, Kazakstan kanske även Ukraina). Tror postnord skickat tillbaka ungefär 5 av 7 paket senaste tiden (om det inte är fler).
Orsak = saknad cn22 eller saknad/felaktig information på cn22 (enligt postnord).

Ett paket hade skadats så man inte såg hela cn22 på paketet (såg bild på det), så detta returnerades trots övrigt godkänd cn22 (cn22 finns även elektronisk så de hade kunnat titta där, men nej, är inte etiketten på paket ok, skickas det tillbaka). Har sett bild på två av de andra med ok ifyllda cn22 (vad jag kunde se).

Har en misstanke om det är gåva specificerat från t.ex. Ryssland är det stor risk att det skickas tillbaka trots korrekt cn22.

Verkar hjälpa att se till att det alltid finns telefonnummer/mejl på paketet så man får avisering (annars verkar det inte vara mödan lönt för postnord att skicka ut en manuell komplettering).

Pratade med postnord senast de skickade tillbaka, då sa de att de skickade tillbaka de med felaktig cn22 eftersom de hade för mycket att göra istf att avisera via brev och fråga om komplettering).
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Då det är sol får man passa på o fota...

Passar även på och smyger in den senaste klockan, trots att det inte är en ryss! Vill bara dela med mig av skönheten, o ja, den lyser inte längre men strålar ändå (så jag kommer inte sova med den under huvudkudden eller slicka på tavlan).

20210831_131852.jpg

20210831_131915.jpg

20210831_131939.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Sitter med sonen o väntar på tandläkaren, hann med ett byte av klockan innan.

20210831_153916.jpg


Dagens viktigaste nyheter 😃:

 

Utvisaren

Patek
Då det är sol får man passa på o fota...

Passar även på och smyger in den senaste klockan, trots att det inte är en ryss! Vill bara dela med mig av skönheten, o ja, den lyser inte längre men strålar ändå (så jag kommer inte sova med den under huvudkudden eller slicka på tavlan).

20210831_131852.jpg

20210831_131915.jpg

20210831_131939.jpg
Någon aning om vilket förband denna tillhört? Letar efter A3 men har fått nöja mig med andra regementen...
 

Utvisaren

Patek
Kan tipsa om en annan tråd/grupp på KS som heter "Tråden om militära klockor". Där finns rejäl kunskap om såna där!
Ja jo kunskap har jag så jag klarar mig. M nummer och hela baletten till "stationsur" och vad nu den andra kallas. Mest att jag skulle vilja ha ur som varit knutna till A3 aka Wendes artilleriregemente i Kristianstad. Har en dylik som ovan och även Minerva chronografen, fast den har hört till Flygvapnet i Ängelholm... samma ur men... det är ju en annan märkning på boetten... och så kan man ju inte ha det... ;) Men det finns ju en gräns för hur mycket man orkar engagera sig. Nu är man ju här och glor och det tar ju nästan all vaken tid. 🥴 :D
 

Delgada

Patek
Sitter med sonen o väntar på tandläkaren, hann med ett byte av klockan innan.

20210831_153916.jpg


Dagens viktigaste nyheter 😃:

Den bezeln förhöjer verkligen den tavlan. Superfin kombination.
 

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Vad skönt att sommaren kom tillbaka lite igen.
Blir bra för skörden väl @hepanter ?
20210831_163205.jpg
Ja men visst har kört slåtterkross hela dagen idag, rätt segt i skallen nu. Precis hjälpt farsan med sin klocka, den tog in vatten idag så haft den på vädring under dagen. Satte ihop den nyss. De roliga är att farsan beställde en klocka idag, en Vostok🤩 bifogar bild på dem nedan.
Han är flygtokig byggt skala plan hela sitt liv.
il_794xN.3219131053_d77k.jpg
DSC_5721.JPG
 

Delgada

Patek
Ja men visst har kört slåtterkross hela dagen idag, rätt segt i skallen nu. Precis hjälpt farsan med sin klocka, den tog in vatten idag så haft den på vädring under dagen. Satte ihop den nyss. De roliga är att farsan beställde en klocka idag, en Vostok🤩 bifogar bild på dem nedan.
Han är flygtokig byggt skala plan hela sitt liv.
il_794xN.3219131053_d77k.jpg
DSC_5721.JPG
Galenskapen sprider sig i släkten...😲
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ja men visst har kört slåtterkross hela dagen idag, rätt segt i skallen nu. Precis hjälpt farsan med sin klocka, den tog in vatten idag så haft den på vädring under dagen. Satte ihop den nyss. De roliga är att farsan beställde en klocka idag, en Vostok🤩 bifogar bild på dem nedan.
Han är flygtokig byggt skala plan hela sitt liv.
il_794xN.3219131053_d77k.jpg
DSC_5721.JPG

Bra val av gubben 😀
 
Topp