• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Det hör faktiskt till god ton tycker jag att vi inte bjuder över varandra i denna tråd. Alltid bra om man kan fråga om råd.
Det lite luriga är ju att många kan vara intresserade av en klocka ovetandes om varandra. Sedan lägger någon in en fråga här och vips är den "paxad"... Så är man intresserad av en klocka kan man ju inte vara här och läsa ifall någon annan råkar fråga om den... Liten sannolikhet, visst. Men vore ju tråkigt. Men att utifrån en fråga här gå och leta upp samma klocka är ju en helt annan sak och lite väl magstarkt kan jag också tycka. Det är drängastryk på det med.

Senast ändrad:
Sen entré av bonden idag, haft fullt upp med att pressa balar.
Idag kör vi T34tankonsdag.
Min förklaring till detta köp är att de är en viktig klocka att ha i samlingen då T34 var viktig för ryssarna under kriget precis som kossorna är viktiga för mig i företaget, hoppas den förklaringen håller för ett bryt av köpstopp
DSC_5734.JPG
gtsm-013.jpg
Screenshot_20210901-123342~2.png
Klockor, stridsvagnar och kor. Två av mina favoritintressen i samma post! 😍😍 Och nej, det är inte Rosa på bilden jag går igång på...

Området lume-massa diskuteras till och från i tråden, när det gäller att reluma både visare och tavlor. Bla efter att ha tagit över ett par ganska hårt åtgångna ögonstenar från vår kamrat @TychoBrahe har jag ett aktualiserat behov av att börja lära mig den ädla konsten att bättra på lume.
Vet inte hur det ser ut på respektive kammare, men kan det vara idé med ett gemensamt inköp för att dela på fraktkostnad? Om jag inte har sett fel handlar det nämligen ofta om beställningar från USA, eller finns det bra grejer enkelt åtkomligt inom EU?

Edit:
Jag hittade en diskussion vi hade i tråden i typ februari där kampar @Beo rekommenderade Noctilumina och specifikt då pulvret G15F. Standardkit, sannolikt inkl allt man kommer att behöva under resten av sitt amatör-klockfixarliv, kostar $62.95. Leverans och frakt verkar dock vara oklart hur det går till.
Någon som har andra/bättre alternativ? Vill minnas att det nyligen figurerade ngt exempel där man kunde variera färgtonen ganska fritt.
Jag rekomenderar Noctilumina varmt och med G15 f så går det fint att få fram olika toner med,för att få ny ton på lumen så kör jag nyöppnad burk med Humbrol 49 klarlack matt och för att få mer åldrad ton så kör jag öppnad burk som stått typ ett halvår men då givetvis varit tätslutande men fortfarand är flytande för en öppnad burk ger utfällning som lägger sig på botten i burken och när man blandar klarlacken så gör utfällningen att mixen med lume pulvret får en mörkare mer vintage färg när den torkar mot en nyöppnad burk som med pulvermixen blir mer nya visare grön i färgen,hoppas ni kan bli klokare på hur jag menar?fördelen med G15f är att både nytonen och vintage tonen lyse i stort sett lika bra och det gör sällan om man färgar med kaffe eller annat för att få mer vintage tin.

Jag rekomenderar Noctilumina varmt och med G15 f så går det fint att få fram olika toner med,för att få ny ton på lumen så kör jag nyöppnad burk med Humbrol 49 klarlack matt och för att få mer åldrad ton så kör jag öppnad burk som stått typ ett halvår men då givetvis varit tätslutande men fortfarand är flytande för en öppnad burk ger utfällning som lägger sig på botten i burken och när man blandar klarlacken så gör utfällningen att mixen med lume pulvret får en mörkare mer vintage färg när den torkar mot en nyöppnad burk som med pulvermixen blir mer nya visare grön i färgen,hoppas ni kan bli klokare på hur jag menar?fördelen med G15f är att både nytonen och vintage tonen lyse i stort sett lika bra och det gör sällan om man färgar med kaffe eller annat för att få mer vintage tin.
Låter bra. Beställde du direkt från Noctilumina i USA?

Hmm!!
Två plutts Zakaz??

1630500586573.png
Hmm, inte för att jag vill vara den, men är den där tavlan verkligen 100% riktig? Zoomar in och tycker att det vita ser lite skumt ut... Det kanske dock finns fler exempel där min påstådda princip visar sig inte fungera.

Edit: Efter att ha gjort några snabba sökningar ser jag direkt att min tidigare inlärda idé ang en eller två lumepluttar visar sig vara fel. Alltid lär man sig något nytt! :)

Hmm, inte för att jag vill vara den, men är den där tavlan verkligen 100% riktig? Zoomar in och tycker att det vita ser lite skumt ut... Det kanske dock finns fler exempel där min påstådda princip visar sig inte fungera.

Edit: Efter att ha gjort några snabba sökningar ser jag direkt att min tidigare inlärda idé ang en eller två lumepluttar visar sig vara fel. Alltid lär man sig något nytt! :)
Det är ju det som är halva nöjet med det här Vostok nörderiet, man lär sig nya saker hela tiden och man blir aldrig fullärd :D
Så fort man tror att man vet något så dyker det upp nya saker som slår omkull allt man trott sig kunna :D Så jäkla roligt :D

Nån som är vass på att skruva i Strela chronografer? Ie om minuträknaren ej snurrar... lurigt att leta och åtgärda fel normalt sett? Ja det kan ju vara vilket fel som helst så klart... men ja... chronografer är inget jag själv pillar i precis...

Höbalar är då utan plast omkring? Har jag förstått rätt? Och de med plast är ensilagebalar?
Har du inget spannmål?
De stämmer bra det, ensilage är bara förtorkat lite grann när man platsar dom. Hö är ju helt peppartorrt när det pressas annars möglar det.
Odlar ingen egen spannmål längre pga av vildsvinen och hjortarna. Så pressade halm hos en annan i år som jag körde hem till mig.
När vi ändå är off topic så kan jag meddela att jag igår har köpt en traktor. Har bytt bort min blå new Holland. Nu vet jag va @Delgada kommer säga när han ser va de är för märke😆
Screenshot_20210901-185337~2.png
Screenshot_20210901-185329~2.png
dubbelhjulen ingick i affären. Längtar till leverans mina vänner. Bifogar ännu en bild på klockan för de inte ska bli för off topic😂
DSC_5763.JPG

De stämmer bra det, ensilage är bara förtorkat lite grann när man platsar dom. Hö är ju helt peppartorrt när det pressas annars möglar det.
Odlar ingen egen spannmål längre pga av vildsvinen och hjortarna. Så pressade halm hos en annan i år som jag körde hem till mig.
När vi ändå är off topic så kan jag meddela att jag igår har köpt en traktor. Har bytt bort min blå new Holland. Nu vet jag va @Delgada kommer säga när han ser va de är för märke😆
dubbelhjulen ingick i affären. Längtar till leverans mina vänner. Bifogar ännu en bild på klockan för de inte ska bli för off topic😂
DSC_5763.JPG
Det är evighetsdäck på en sådan va? Helt obegripligt för en annan hur det skall kunna gå att byta däck på en sådan best.

DSC_5763.JPG
Alltså kommer du behöva köpa en grön John Deere klocka?
Såg att den här nu finns inne på Vostok.24. Den är ju snygg måste medges.😁
Screenshot_20210901-202738_Chrome.jpg

Ligger i soffan och lyssnar på sr podd. Lyssnade just på ett avsnitt av P3 krim om där de avhandlar lyxiga klockor i den kriminella världen.

Vi i rysstråden har återigen flugit under radarn, för ingenstans i programmet nämndes Vostok Amphibia.
20210901_203435.jpg

Ligger i soffan och lyssnar på sr podd. Lyssnade just på ett avsnitt av P3 krim om där de avhandlar lyxiga klockor i den kriminella världen.

Vi i rysstråden har återigen flugit under radarn, för ingenstans i programmet nämndes Vostok Amphibia.
20210901_203435.jpg
Jag känner mig kränkt. Djupt kränkt.

Tillbaka
Topp