• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Noterade du att den har en brun urtavla? ;)
1630603071486.png
 
Fet tunna med 18mm. DET är KBT på hög nivå!
Läskiga spindlar krypande längs armen: SLÄNG ER I VÄGGEN!!!

Det där tar jag högst personligt! 😉
20210820_084817.jpg


Har föresten beställt Ministry-boett idag till mitt nya bygge (för reservdelar får man ju köpa när man har köpstopp, sedan att man efter köp råkar ha reservdelar till en hel klocka är väl en helt annan sak).

/Medlem i AV - Anonyma Vostoklister
 
Enligt men profitionella studie är det endast 20% av de som krakelerar scuba grodmannen med blå tavla. Man kan också se att 20% av dom krackelerade är Generalskie med flygplansmotiv.

Vostok med grå tavla verkar också vara de som oftast krakelerar om man ser till färgen (40%).

20210902_184228.jpg

Gul eller blå färg (eng colour, sve kulör) borde inte spela någon roll. Ålder borde göra kulören ljusare, mattare och gulare. Generellt sett då. Dvs en blå urtavla borde börja få en mer blågrönaktig ton. Något man kanske inte ens märker, det sker ju så långsamt, om man inte har en NOS att jämföra mot.

Men, det beror på vilket bindemedel. Jfr gamla tavlor i olja - de blir mörka, ja rent av svartnar... men de spricker också... ;)

Gamla målningar i kyrkor... många gick åt fanders så fort de fick annan uppvärmning än att man eldade för att få värme i kyrkan. När de fick elvärme var det många som inte klarade den betydligt snabbare temperaturändringen och förstördes. Ie för snabba rörelser för den tidens färg...

Samtidigt finns grottmålningar från stenåldern av blod och ägg kvar än idag. Men var hittar man de som är bra? Jo i grottor med mörker och långsam temperaturskiftning (hela berget måste ju värmas upp!) Ie väldigt liten stress på färgen, ingen rörelse och ingen UV.

Så man skall nog undersöka vart i världen dessa klockor vars urtavla krackelerat har huserat större delen av sitt liv. Hård UV ansträngning får man ju tex om man är på hög höjd, bor närmre ekvatorn (solens höjd) eller till havs (sjukt mycket reflektioner). Tillika får man i bergen (och öknen) galna temperaturändringar mellan dag och natt. Dvs här kan man stressa färg något vansinnig (och det gör vi bla på teststationer i dylika miljöer. Folksamtestet är ren s**t som test att bedöma färg efter. Just saying.).

Tesen blir ju att man borde finna fler ur med krackelerad urtavla i berg- och kustområden samt närmre ekvatorn. :)

Ta nu detta för vad det är. Ingen efterforskning och baserat på generell färgkunskap till annan bransch än just urtavlor.
 
Kvällsläsning. Började precis läsa en ny bok, inser att jag måste skaffa olivgrönt band till någon av mina klockor...

20210902_215013.jpg
20210902_215031.jpg


Edit:
 
Senast ändrad:
Någon som har koll på 3133 verken (Strela, Poljot, Bit i kudden och allt vad de har för märken) och vad man skall se upp med när man jagar sådana. Har någon en snabbis på vilken/vilka som åkt i rymden och/eller använts av MIG piloter etc? Nej jag har inte orkat googla för det är inte roligt.
 
Tillbaka
Topp