Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mysig tavlaGo morrn på er ryssomaner!jag o jobbstok på tur en sväng igen.
Jo men så praktiskt. Om du behöver ta en rast på jobbet slipper du ju åka hem för att lägga dig på soffan.God morgon här åker man omkring med ett soffekipage
De roliga var att jag va ute o åkte igår med detta ekipage fick ett samtal stängde av och gick o la mej i soffan medans jag hade samtaletJo men så praktiskt. Om du behöver ta en rast på jobbet slipper du ju åka hem för att lägga dig på soffan.
Så fint väder så sommarbandet får förlängt kontrakt.
Har en fundering , varför är det alltid scubadude med neptune boett som alltid har krackelerad tavla, hade ryssarna någon sorts inbyggd "äggkläckningsmekanism" när man tittar på de andra scubas är de inte lika vanligt med krackeleringen va jag sett när man kikar på beg.Neptune från sent 80-tal med vackert krackelerad tavla. Hela härligheten sitter på svenskt älg-läder.
Kan bara spekulera. Färg har sällan problem i sig själv. Den är som den är och sitter fast där den är. Utan det är i princip alltid underlaget som är tokigt. Rörelser, spänningar, ojämn insugning i material osv. Så jag hade gissat på något skumt med materialet i tavlorna till dude... tex att materialet ändras mycket vid temperaturskiftningar.Har en fundering , varför är det alltid scubadude med neptune boett som alltid har krackelerad tavla, hade ryssarna någon sorts inbyggd "äggkläckningsmekanism" när man tittar på de andra scubas är de inte lika vanligt med krackeleringen va jag sett när man kikar på beg.
Har en fundering , varför är det alltid scubadude med neptune boett som alltid har krackelerad tavla, hade ryssarna någon sorts inbyggd "äggkläckningsmekanism" när man tittar på de andra scubas är de inte lika vanligt med krackeleringen va jag sett när man kikar på beg.
Kan bara spekulera. Färg har sällan problem i sig själv. Den är som den är och sitter fast där den är. Utan det är i princip alltid underlaget som är tokigt. Rörelser, spänningar, ojämn insugning i material osv. Så jag hade gissat på något skumt med materialet i tavlorna till dude... tex att materialet ändras mycket vid temperaturskiftningar.
OK, vi gör en liten utvikning i ämnet utifrån det jag hittar i min egen samling.Har en fundering , varför är det alltid scubadude med neptune boett som alltid har krackelerad tavla, hade ryssarna någon sorts inbyggd "äggkläckningsmekanism" när man tittar på de andra scubas är de inte lika vanligt med krackeleringen va jag sett när man kikar på beg.
Hm. Nja. Alltså färgen är redan så torr den blir när klockan producerats. Mediet som bär bindemedlet, dvs vatten, lösningsmedel etc dunstar ju bort när färgen torkar. Sedan är det bindemedel och pigment (och ev vissa fyllnadsmedel) som blir kvar på tavlan. Däremot så tar UV ljus död på organiska pigmentet (mineraliska håller i evigheter) och över tid bryts även bindemedlet ner och färgen blir sprödare. Men någon form av rörelse brukar behövas för att sprickorna skall komma. Antingen mekaniskt eller genom temperatur/fuktändring. Så har man sitt ur i konstant temperatur, fuktighet och mörker så bör tavlan hålla sig fin länge. Så vitt jag vet är väl bäst att tilläggaDet är väl flera andra typer av tavlor som har krackeleringar. Jag har flera olika, kanske mer beror på färgen?
Antar att färgen torkar och krymper ytterligare under åren och därmed tappar sin elasticitet. Spricker sedan när materialet under rör på sig. Kanske helt fel ute...
Det där stämmer ju ganska bra för den Komandirskien jag presenterade ovan, som sannolikt aldrig har varit utsatt för UV-ljus och även är i väldigt bra skick.Hm. Nja. Alltså färgen är redan så torr den blir när klockan producerats. Mediet som bär bindemedlet, dvs vatten, lösningsmedel etc dunstar ju bort när färgen torkar. Sedan är det bindemedel och pigment (och ev vissa fyllnadsmedel) som blir kvar på tavlan. Däremot så tar UV ljus död på organiska pigmentet (mineraliska håller i evigheter) och över tid bryts även bindemedlet ner och färgen blir sprödare. Men någon form av rörelse brukar behövas för att sprickorna skall komma. Antingen mekaniskt eller genom temperatur/fuktändring. Så har man sitt ur i konstant temperatur, fuktighet och mörker så bör tavlan hålla sig fin länge. Så vitt jag vet är väl bäst att tillägga
Ah, det var typ så jag menade. Antar att färgen/bindemedel är oljebaserad? T.ex. plast åldras, "krymper" och blir sprödare med åren av de anledningar du skrev ovan. Jag är bara inte lika bra på o förklara...Hm. Nja. Alltså färgen är redan så torr den blir när klockan producerats. Mediet som bär bindemedlet, dvs vatten, lösningsmedel etc dunstar ju bort när färgen torkar. Sedan är det bindemedel och pigment (och ev vissa fyllnadsmedel) som blir kvar på tavlan. Däremot så tar UV ljus död på organiska pigmentet (mineraliska håller i evigheter) och över tid bryts även bindemedlet ner och färgen blir sprödare. Men någon form av rörelse brukar behövas för att sprickorna skall komma. Antingen mekaniskt eller genom temperatur/fuktändring. Så har man sitt ur i konstant temperatur, fuktighet och mörker så bör tavlan hålla sig fin länge. Så vitt jag vet är väl bäst att tillägga
Jag jobbar i färgbranschen så jag har kanske en viss fördel. Men, det finns galet med specialområden och exakt vad färg till urtavlor görs med har jag aldrig rotat i. Mht urens ålder är någon sorts olja sannolikt bindemedlet. Därutöver sannolikt en transparent lack för att den skall hålla sig i bra skick och få djup i kulören. Men oljor brukar gulna i tonen över tid. Vet inte om någon noterat det på någon tavla???Ah, det var typ så jag menade. Antar att färgen/bindemedel är oljebaserad? T.ex. plast åldras, "krymper" och blir sprödare med åren av de anledningar du skrev ovan. Jag är bara inte lika bra på o förklara...
… och ibland får man istället en sån här goding insmugen i paketet!!!Vem trodde att ryssar kunde slå in såhär pass gulligt
Jag jobbar i färgbranschen så jag har kanske en viss fördel. Men, det finns galet med specialområden och exakt vad färg till urtavlor görs med har jag aldrig rotat i. Mht urens ålder är någon sorts olja sannolikt bindemedlet. Därutöver sannolikt en transparent lack för att den skall hålla sig i bra skick och få djup i kulören. Men oljor brukar gulna i tonen över tid. Vet inte om någon noterat det på någon tavla???
Bra val!Fick bli en NVCh-30 idag..
Noterade du att den har en brun urtavla?Bra val!