• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Godmorgon ryssvänner.
Frukost och första kaffe.
20210902_064531.jpg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Jo men så praktiskt. Om du behöver ta en rast på jobbet slipper du ju åka hem för att lägga dig på soffan.
20210902_074822.jpg


Så fint väder så sommarbandet får förlängt kontrakt.
De roliga var att jag va ute o åkte igår med detta ekipage fick ett samtal stängde av och gick o la mej i soffan medans jag hade samtalet😂
 
Senast ändrad:

hepanter

Patek
2-Faktor
Neptune från sent 80-tal med vackert krackelerad tavla. Hela härligheten sitter på svenskt älg-läder.
20210902_074703.jpg
Har en fundering , varför är det alltid scubadude med neptune boett som alltid har krackelerad tavla, hade ryssarna någon sorts inbyggd "äggkläckningsmekanism" när man tittar på de andra scubas är de inte lika vanligt med krackeleringen va jag sett när man kikar på beg.
 

Utvisaren

Patek
Har en fundering , varför är det alltid scubadude med neptune boett som alltid har krackelerad tavla, hade ryssarna någon sorts inbyggd "äggkläckningsmekanism" när man tittar på de andra scubas är de inte lika vanligt med krackeleringen va jag sett när man kikar på beg.
Kan bara spekulera. Färg har sällan problem i sig själv. Den är som den är och sitter fast där den är. Utan det är i princip alltid underlaget som är tokigt. Rörelser, spänningar, ojämn insugning i material osv. Så jag hade gissat på något skumt med materialet i tavlorna till dude... tex att materialet ändras mycket vid temperaturskiftningar.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Har en fundering , varför är det alltid scubadude med neptune boett som alltid har krackelerad tavla, hade ryssarna någon sorts inbyggd "äggkläckningsmekanism" när man tittar på de andra scubas är de inte lika vanligt med krackeleringen va jag sett när man kikar på beg.

Kan bara spekulera. Färg har sällan problem i sig själv. Den är som den är och sitter fast där den är. Utan det är i princip alltid underlaget som är tokigt. Rörelser, spänningar, ojämn insugning i material osv. Så jag hade gissat på något skumt med materialet i tavlorna till dude... tex att materialet ändras mycket vid temperaturskiftningar.

Det är väl flera andra typer av tavlor som har krackeleringar. Jag har flera olika, kanske mer beror på färgen?

Antar att färgen torkar och krymper ytterligare under åren och därmed tappar sin elasticitet. Spricker sedan när materialet under rör på sig. Kanske helt fel ute...
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Har en fundering , varför är det alltid scubadude med neptune boett som alltid har krackelerad tavla, hade ryssarna någon sorts inbyggd "äggkläckningsmekanism" när man tittar på de andra scubas är de inte lika vanligt med krackeleringen va jag sett när man kikar på beg.
OK, vi gör en liten utvikning i ämnet utifrån det jag hittar i min egen samling.

De klockor jag har kunnat hitta med krackelerad färg på tavlorna har från början haft tavlor i olika blå nyanser. Jag har hittat tre olika extrema exempel och ganska säker på att samtliga kommer från 80-talet:

Komandirskie i ganska extremt NOS-skick. Klockan hade aldrig burits innan jag köpte den. Efter att ha servats för sju år sedan lades den i en mörk låda innan den hamnade i min samling.
Om man tittar noga ser man att tavlan, trots den extremt försiktiga hanteringen har små hårfina sprickor. Färgen är dock sannolikt ganska nära originalnyansen.
20210902_111238.jpg


Min Neptun, som alltså sitter på handleden idag. Jag saknar uppgifter om exakt hur den har använts, men det relativt fina skicket antyder att den inte har slitits och slängts alltför mycket. Färgen visar tydliga tecken på sprickor över hela tavlas yta. I mitt tycke helt fantastiskt och idag en underbar del av klockans hela DNA:
20210902_111155.jpg


Sist en Generalskie, som ursprungligen verkar ha haft en tavla i en nyans åt det turkosa hållet, typ "petrol", som jag tror att man brukar kalla det. Här har färgen helt försvunnit och ersatts av skimrande guld! Jag gjorde ett inlägg tidigare i år där jag bytte visare till svarta, eftersom de ursprungliga hade för dålig kontrast mot tavlan. Det gick i praktiken nästan inte att se hur mycket klockan var :) I samband med att jag hade plockat isär klockan kunde jag ana att den ursprungliga nyansen fortfarande fanns kvar på tavlans kant.
20210902_111354.jpg


Färgrest som anas på tavlans kant:
1630575155244.png


En kamrat i ett annat forum delade nedanstående bild på hur tavlan sannolikt såg ut från början:
1630574898271.png
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Tack för svar alla angående detta med krackelerade tavlor. Saken är den att jag letade rätt rejält en period på både Etsy och Ebay efter en scuba. Jag ville gärna ha krackeleringar i tavlan då jag är en patina nörd. Noterade då att dessa med neptun boett alltid va krackelerade de som va till försäljning, då jag letade efter en klocka utan just den boetten hitta jag ingen just då med en sån mysig tavla. De var ändå ljusblå tavlor. Så min utvärdering va då härligaste tavlorna satt i neptunboetten
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Klockbyte mitt på dagen, med ett tillfälligt zuluband som varit på minst tre klockor nu😂
Idag hämta frugan ut min mellanperiods scuba, rejält mysig. Underbar boett och tavlan är ju hur mysig som helst
Nu känns det verkligen som det får bli stopp på köp av ryska klockor på obestämd tid!!!
Screenshot_20210902-130919~2.png
Screenshot_20210902-131139.png
DSC_5778.JPG
 

Utvisaren

Patek
Det är väl flera andra typer av tavlor som har krackeleringar. Jag har flera olika, kanske mer beror på färgen?

Antar att färgen torkar och krymper ytterligare under åren och därmed tappar sin elasticitet. Spricker sedan när materialet under rör på sig. Kanske helt fel ute...
Hm. Nja. Alltså färgen är redan så torr den blir när klockan producerats. Mediet som bär bindemedlet, dvs vatten, lösningsmedel etc dunstar ju bort när färgen torkar. Sedan är det bindemedel och pigment (och ev vissa fyllnadsmedel) som blir kvar på tavlan. Däremot så tar UV ljus död på organiska pigmentet (mineraliska håller i evigheter) och över tid bryts även bindemedlet ner och färgen blir sprödare. Men någon form av rörelse brukar behövas för att sprickorna skall komma. Antingen mekaniskt eller genom temperatur/fuktändring. Så har man sitt ur i konstant temperatur, fuktighet och mörker så bör tavlan hålla sig fin länge. Så vitt jag vet är väl bäst att tillägga :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hm. Nja. Alltså färgen är redan så torr den blir när klockan producerats. Mediet som bär bindemedlet, dvs vatten, lösningsmedel etc dunstar ju bort när färgen torkar. Sedan är det bindemedel och pigment (och ev vissa fyllnadsmedel) som blir kvar på tavlan. Däremot så tar UV ljus död på organiska pigmentet (mineraliska håller i evigheter) och över tid bryts även bindemedlet ner och färgen blir sprödare. Men någon form av rörelse brukar behövas för att sprickorna skall komma. Antingen mekaniskt eller genom temperatur/fuktändring. Så har man sitt ur i konstant temperatur, fuktighet och mörker så bör tavlan hålla sig fin länge. Så vitt jag vet är väl bäst att tillägga :)
Det där stämmer ju ganska bra för den Komandirskien jag presenterade ovan, som sannolikt aldrig har varit utsatt för UV-ljus och även är i väldigt bra skick.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hm. Nja. Alltså färgen är redan så torr den blir när klockan producerats. Mediet som bär bindemedlet, dvs vatten, lösningsmedel etc dunstar ju bort när färgen torkar. Sedan är det bindemedel och pigment (och ev vissa fyllnadsmedel) som blir kvar på tavlan. Däremot så tar UV ljus död på organiska pigmentet (mineraliska håller i evigheter) och över tid bryts även bindemedlet ner och färgen blir sprödare. Men någon form av rörelse brukar behövas för att sprickorna skall komma. Antingen mekaniskt eller genom temperatur/fuktändring. Så har man sitt ur i konstant temperatur, fuktighet och mörker så bör tavlan hålla sig fin länge. Så vitt jag vet är väl bäst att tillägga :)
Ah, det var typ så jag menade. Antar att färgen/bindemedel är oljebaserad? T.ex. plast åldras, "krymper" och blir sprödare med åren av de anledningar du skrev ovan. Jag är bara inte lika bra på o förklara... 😀
 

Utvisaren

Patek
Ah, det var typ så jag menade. Antar att färgen/bindemedel är oljebaserad? T.ex. plast åldras, "krymper" och blir sprödare med åren av de anledningar du skrev ovan. Jag är bara inte lika bra på o förklara... 😀
Jag jobbar i färgbranschen så jag har kanske en viss fördel. Men, det finns galet med specialområden och exakt vad färg till urtavlor görs med har jag aldrig rotat i. Mht urens ålder är någon sorts olja sannolikt bindemedlet. Därutöver sannolikt en transparent lack för att den skall hålla sig i bra skick och få djup i kulören. Men oljor brukar gulna i tonen över tid. Vet inte om någon noterat det på någon tavla???
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag jobbar i färgbranschen så jag har kanske en viss fördel. Men, det finns galet med specialområden och exakt vad färg till urtavlor görs med har jag aldrig rotat i. Mht urens ålder är någon sorts olja sannolikt bindemedlet. Därutöver sannolikt en transparent lack för att den skall hålla sig i bra skick och få djup i kulören. Men oljor brukar gulna i tonen över tid. Vet inte om någon noterat det på någon tavla???

Enligt min profitionella studie är det endast 20% av de som krakelerar scuba grodmannen med blå tavla. Man kan också se att 20% av dom krackelerade är Generalskie med flygplansmotiv.

Vostok med grå tavla verkar också vara de som oftast krakelerar om man ser till färgen (40%).

20210902_184228.jpg
 
Senast ändrad:
Topp