• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Nej, jag tycker att du tolkar det hela precis som det är. Breitling har ju dessutom associerats ganska mycket med flyg, så 100% rätt!
Vad jag hittar så hade Brietling 7730 i som sitt verk med 2 register under 70 talet. Deras verk med 3 register var Valjoux 72. Dvs Cadette hade 7730. Top time och navitimer kom i både 2 och 3 registervarianter och hade således 7730 eller Valjoux 72.

Men visst verkar det helt rimligt att säga att 3133 tar ett litet steg över Breitlings Cadette/Top time/Navitimer 2 registers varianter.

Men kanske inte jämnt upp med Navitimer/Top time med 3 register i fråga om komplikation i alla fall.

Så lärde man sig något idag med.

Allt gott i klockträsket!
 

Delgada

Patek
Funderar lite på det som avhandlats om krackelerade tavlor. Vad jag ändå upplever lite besynnerligt är de tavlor som verkligen är slitna. Det är mer än lite krackelerad färg. Det ser ut som de utsätts för rent mekaniskt slitage. Vilken borde vara uteslutet då de varit bakom glas.
Tex den här vackra klockan som kamrat @Beo visade upp nyligen.
Go morrn på er ryssomaner😁!jag o jobbstok på tur en sväng igen.👍
image.jpg
Är det bara solljuset som gjort detta eller är de patinerade av mänsklig hand?
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Funderar lite på det som avhandlats om krackelerade tavlor. Vad jag ändå upplever lite besynnerligt är de tavlor som verkligen är slitna. Det är mer än lite krackelerad färg. Det ser ut som de utsätts för rent mekaniskt slitage. Vilken borde vara uteslutet då de varit bakom glas.
Tex den här vackra klockan som kamrat @Beo visade upp nyligen.

Är det bara solljuset som gjort detta eller är de patinerade av mänsklig hand?
Jo, jag har ju ett par liknande Amphibians. Min känsla är väl snarast att resultatet beror på att Oleg har gjort rent tavlorna med kanske lite överdriven mekanisk/kemisk nitiskhet.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Funderar lite på det som avhandlats om krackelerade tavlor. Vad jag ändå upplever lite besynnerligt är de tavlor som verkligen är slitna. Det är mer än lite krackelerad färg. Det ser ut som de utsätts för rent mekaniskt slitage. Vilken borde vara uteslutet då de varit bakom glas.
Tex den här vackra klockan som kamrat @Beo visade upp nyligen.

Är det bara solljuset som gjort detta eller är de patinerade av mänsklig hand?
Tavlan var så när jag fick tunnan och jag gillade tavlan så därför servade jag bara verket och lumade om allt.😊
 

Utvisaren

Patek
Tavlan var så när jag fick tunnan och jag gillade tavlan så därför servade jag bara verket och lumade om allt.😊
Det är den nivån jag vill komma till med klockskruveriet. Kunna hantera manualla ur bekvämt (ej chronografer) och kunna hålla kostnaderna nere en smula. Nu har jag ännu fullt sjå att få ihop de jag bara skruvar isär på skoj. Men bitarna passar ju för fn inte!!!! 😁 😁 😁
 

Beo

Patek
2-Faktor
Det är den nivån jag vill komma till med klockskruveriet. Kunna hantera manualla ur bekvämt (ej chronografer) och kunna hålla kostnaderna nere en smula. Nu har jag ännu fullt sjå att få ihop de jag bara skruvar isär på skoj. Men bitarna passar ju för fn inte!!!! 😁 😁 😁
Ta bild för var del du tar isär och kolla youtube klipp så ska du se det går finfint!😊
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tavlan var så när jag fick tunnan och jag gillade tavlan så därför servade jag bara verket och lumade om allt.😊
Jag tänker lite på samma sätt; gör rent/fixar det mekaniska och putsar till glaset. Håller dock fortfarande på att bli bättre på 22xx-verken, har en bit kvar där, men det är himla roligt och det får ta sin tid. För ett år sedan hade jag aldrig skruvat i ett verk över huvud taget och hade allmänt en skev/felaktig bild av hur ett mekaniskt urverk fungerar.
 
Senast ändrad:

hepanter

Patek
2-Faktor

Rikala

Patek
2-Faktor
Okej, några brev i lådan idag!!!

Tack @Delgada för länken! Skall bli kul o testa när boetten väl kommer.

Två klockor o lite reservdelsvisare till bl.a. min krabba.
20210903_154349.jpg


En av klockorna var ju min lite speciella kronograf jag berättade om häromdagen... Men, herregud vilken rookie jag är, det är ju inte alls en kronograf utan en vanlig klocka med extraknappar för datum & dag! 🤣

Nåja, gillar den ändå, då den ser cool ut med många visare...Skall sätta på annat band o rengöra. Det gick lite väl snabbt när jag köpte den...

En liten rolig Pobeda också. Inte ens testat om den funkar än..

20210903_154519.jpg

20210903_154446.jpg


Lite osäker på märket på min "kronograf" Slava eller Rekord? Eller en Rekord Slava? Eller...

#FortfarandeUtanRyssKronograf
 

Utvisaren

Patek
Men hör ni detta är ju inte hö utan ensilage..😛 nu får ni allt sätta er i skolbänken😆
Right. Vi ökar pressen. Du skrev väl innan att det var slut på snask och att träningen skulle igång? Jag kutar 5 km nu. Och förväntar mig minst motsvarande träningspass av övriga. Bar å ut i björnspåre! Så kan man ta öl o skruva klocka mot kvällen! 🍻😁🍻
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Right. Vi ökar pressen. Du skrev väl innan att det var slut på snask och att träningen skulle igång? Jag kutar 5 km nu. Och förväntar mig minst motsvarande träningspass av övriga. Bar å ut i björnspåre! Så kan man ta öl o skruva klocka mot kvällen! 🍻😁🍻

Jag kan skylla på min rygg, ingen löpning ikväll!

Obs: skrytvarning...

Saknar dock när jag (även innan andra skador) kunde dra ut o köra en 15km löprunda i skogen 😀.

Kan lufsa 3km numera, max en gång i vecka vågar inte mer.

Dessutom saknar jag cyklingen, att vara ute ensam på vägen några timmar....

Men jag är inte bitter, jag har annat o göra istället, skruva klockor till exempel 😀

Ha en trevlig kväll kamrater!
 
Topp