• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Morn trevlig lördag
DSC_5806.JPG
Morn kosmonauter!
20210904_073243.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ytterligare ett mysterium i postnordlotteriet, såg här såg ett av paketen ut som kom fram igår:

20210903_154209.jpg
20210903_154217.jpg


Det vill säga, saknade helt CN22. Paketet var väldigt tunt, så postnord kanske antag att detta var ett vanlig brev o släppte igenom det?

Skulle tro att den anställde inte gjorde sitt jobb helt enligt regelboken, men glad är jag för det! Fick ingen avisering av moms etc heller utan postnord enbart höll paketet hos dom en tid innan de skickade det vidare. Glad över att det inte skickade tillbaka paketet! 😀
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ingen klockbild men kokar kaffe på mitt bensindrivna Ryska Shmel 4 kök istället (sorry, får ta någon klockbild senare när jag har klocka på mig) :)
Trevlig Lördag alla!!

s-l1600 (8).jpg
Allt ryskt har väl med klockor o göra på ett eller annat sätt, så helt ok off topic!

Skulle tro att den som tillverkade denna sköna tingest hade en Vostok klocka på sig under tillverkningen, frågan är dock bara vilken modell?
 
Ytterligare ett mysterium i postnordlotteriet, såg här såg ett av paketen ut som kom fram igår:

20210903_154209.jpg
20210903_154217.jpg


Det vill säga, saknade helt CN22. Paketet var väldigt tunt, så postnord kanske antag att detta var ett vanlig brev o släppte igenom det?

Skulle tro att den anställde inte gjorde sitt jobb helt enligt regelboken, men glad är jag för det! Fick ingen avisering av moms etc heller utan postnord enbart höll paketet hos dom en tid innan de skickade det vidare. Glad över att det inte skickade tillbaka paketet! 😀
Jag var tvungen att "utse Postnord till tullombud" och efter det vänta ytterligare några dagar men behövde som sagt inte heller betala någon avgift.
 

Utvisaren

Patek
Vad jag förstår är modellen från 1991 vilket är någon form av mellanperiod, men det finns säkert någon här som har bättre koll än mig på Sovjets historia. Håller dock med om att blandningen rysk flagga och Sovjet-"stämpel" är l
Godmorgon medresenärer.
20210904_081656.jpg
20210904_081737.jpg
Den väcker ett litet begär den där alltså. Lättläst som en pilotklocka men verka inte mer skrymmande än att man kan komma undan med den på kontoret, kanske utan bund då iofs.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
What? Är det där Jeltzin? Så ser han väl inte ut på vodkaflaskorna!? Inte ens på bag-in-box vodkan!

Ja, det står ju tydligt på urtavlan B Jeltsin. Ursccchäääckta min stavning tidigare av Jeltsin, måste druckit något konstigt 😉

Jo, kanske inte helt likt Jeltsin. Tror nog tavelmålaren lite förfriskad vid målningstillfället för och få ett bättre porträtt i mer rätt anda 😀
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Vad jag förstår är modellen från 1991 vilket är någon form av mellanperiod, men det finns säkert någon här som har bättre koll än mig på Sovjets historia. Håller dock med om att blandningen rysk flagga och Sovjet-"stämpel" är lite udda.

Mellanperioden efter sovjet föll ihop som ett korthus visste man inte riktigt vad som skulle stå på tavlan, så det saknas helt enkelt text längst ner. När de sedan bestämte sig skrev dom (och fortfarande skriver): Made in Russia (fast på ryska då). Innan skrev dom: Made in USSR (på ryska).

Sovjet, upplösningsdatum: 26 december 1991 (enligt Wikipedia)
 
Topp