• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Drar upp och ställer morgondagens klocka.
"Det är klart att grabben ska ha en tunna i morgon med om han vill det.... men hur länge ska han egentligen ha sommargummit på? "
Lugn kamrat. Jag har planer på att höstmodda denna inom kort. Fortsättning följer.
20210908_202926.jpg
20210908_203640.jpg
 

MAz_666

Rolex
Ett stort PS om ni vill nörda ner er ännu mer i Nato-banden och dessas uppkomst.
Kolla gärna de tidigare från 60-talet då de ännu inte hade "flärpen" (!) eller de s.k. regements-Nato-banden utan.
 

Vostok

Audemars
Ett stort PS om ni vill nörda ner er ännu mer i Nato-banden och dessas uppkomst.
Kolla gärna de tidigare från 60-talet då de ännu inte hade "flärpen" (!) eller de s.k. regements-Nato-banden utan.
Hmmm! Ett "Bonklip" har jag ju någonstans om jag inte minns helt fel? tror det är ett 18mm med :D Måste rota lite imorgon :D
 

branting

Cartier

Utvisaren

Patek
Tänker att jag borde passa på att säga hej i den här tråden; Hej. Jag har varit inne och botaniserat en del i Vostok-tråden tidigare sedan jag blivit lite intresserad av dessa klockor och fick tips där om att det var lite mer action här - så jag har nu företagit mig att läsa ikapp så gott jag förmår.

Fick hem min första Boctok nyligen och väntar på ett par till som ligger i olika postsystem tillsammans med ett nytt case och armband till neptunen.

Måste säga att jag är imponerad över nivån här på forumet och har blivit väldigt inspirerad när jag läst här i tråden. Återkommer med roligare bilder (när jag har något att visa upp) och kanske en och annan dum fråga när jag lyckats skruva sönder något.

Mvh / Chrille
Na zdorovje! :D Bara tuta och kör. När klockorna inte kostar en njure per st så blir det ju lätt lite fler och kanske lite udda saker. Finns ju både högkvalitativa urverk och en del ... riktigt skumma saker att hitta! ;)
 

Utvisaren

Patek
Den där bilden har jag gjort bara åt dig, så varsågod!! 😂
копченая рыба (böckling är rökt sill)
Man får betänka att jag är inflyttad till det fagra Skåne. Men något likanande nedan kommer att utspela sig på en arbetsplats inom en snar framtid...

-Haur du en rögad sill pu daautan?
-Den är fin.
-Jaaaaaaaaaaahh du... Å va säjår di där pau ryska, ja där unnerte?
-Rökt greeevling!
-...

Ridå!

Ingmar Bergman - släng dig i kistväggen! 🤣 ;) 🤣
 

Utvisaren

Patek
Drar upp och ställer morgondagens klocka.
"Det är klart att grabben ska ha en tunna i morgon med om han vill det.... men hur länge ska han egentligen ha sommargummit på? "
Lugn kamrat. Jag har planer på att höstmodda denna inom kort. Fortsättning följer.
20210908_202926.jpg
20210908_203640.jpg
Du den tavlan är skarp. Mental anteckning om den och bygga klocka. Går den i en 270/420?
 

Utvisaren

Patek
Tänker att jag borde passa på att säga hej i den här tråden; Hej. Jag har varit inne och botaniserat en del i Vostok-tråden tidigare sedan jag blivit lite intresserad av dessa klockor och fick tips där om att det var lite mer action här - så jag har nu företagit mig att läsa ikapp så gott jag förmår.

Fick hem min första Boctok nyligen och väntar på ett par till som ligger i olika postsystem tillsammans med ett nytt case och armband till neptunen.

Måste säga att jag är imponerad över nivån här på forumet och har blivit väldigt inspirerad när jag läst här i tråden. Återkommer med roligare bilder (när jag har något att visa upp) och kanske en och annan dum fråga när jag lyckats skruva sönder något.

Mvh / Chrille
Det jag skrev kan säkert missförstås. Så jag raderar vid närmare eftertanke. Inte alla har mitt perspektiv på världen, dess skeenden och var man bör ha en spärr eller två. helst inga alls om man frågar mig :)
 
Senast ändrad:

hepanter

Patek
2-Faktor
Drar upp och ställer morgondagens klocka.
"Det är klart att grabben ska ha en tunna i morgon med om han vill det.... men hur länge ska han egentligen ha sommargummit på? "
Lugn kamrat. Jag har planer på att höstmodda denna inom kort. Fortsättning följer.
20210908_202926.jpg
20210908_203640.jpg

Jag kunde inte hålla mig tills i morgon så efter lite grävande fick en gammal tunna ett Bonklip :)

IMG_20210908_212649.jpg
Kan med gott samvete ta fram tunnan igen, för första gången på ett 22 mm mesh, så får vara extra mordern imorgon
DSC_6000.JPG
DSC_6002.JPG
 
Senast ändrad:

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Välkommen hit! Jag snubblade över den här tråden själv för någon månad sedan. Ett helt underbart gäng som skriver i den. Blir minst ett par besök varje dag 🙂 Vill dock vara ärlig och varna dig. Man blir lätt inspirerad att köpa hejdlösa mängder klockor när man hänger här. Insåg nyss att jag kommer ha ungefär 170 klockor om ett år, om jag fortsätter köpa som jag gjort den gångna månaden 😬😂
Tack så mycket 🙂
Haha ja jag har förstått att det lätt blir något av ett beroende, sitter själv just nu och väntar på två 420 med samma urtavla i olika färger 😅

Sedan måste man ju givetvis ha en scubadude, och en k35 Komenderskie, och en.. jäkla massa fler 😂
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Det jag skrev kan säkert missförstås. Så jag raderar vid närmare eftertanke. Inte alla har mitt perspektiv på världen, dess skeenden och var man bör ha en spärr eller två. helst inga alls om man frågar mig :)
Det tror jag säkert inte men jag tycker att eftertanke och omtanke förtjänar uppskattning 🙂 det brukar vara något av en bristvara på internet nuförtiden men inte här på KS, vilket jag verkligen gillar med det här forumet.

Håller för övrigt med dig angående det där med spärrar 😄
 

Delgada

Patek
Du den tavlan är skarp. Mental anteckning om den och bygga klocka. Går den i en 270/420?
Tavlan ref nr är 486 och finns absolut på 420.
Just nu restad, men det verkar bra mycket som är det.


Om den funkar i 270 vågar jag inte säga säkert. Det är ju en vintage boett, men jag skulle gissa att det går. Men nån annan i tråden vet nog.
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Tavlan ref nr är 486 och finns absolut på 420.
Just nu restad, men det verkar bra mycket som är det.


Om den funkar i 270 vågar jag inte säga säkert. Det är ju en vintage boett, men jag skulle gissa att det går. Men nån annan i tråden vet nog.
Wow va snygg den tavlan va även på 420, nä nä bonden inga dumma tankar nu va stark håll emot🥴
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Man får betänka att jag är inflyttad till det fagra Skåne. Men något likanande nedan kommer att utspela sig på en arbetsplats inom en snar framtid...

-Haur du en rögad sill pu daautan?
-Den är fin.
-Jaaaaaaaaaaahh du... Å va säjår di där pau ryska, ja där unnerte?
-Rökt greeevling!
-...

Ridå!

Ingmar Bergman - släng dig i kistväggen! 🤣 ;) 🤣
Tur att Google Translate finns! 😀
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tavlan ref nr är 486 och finns absolut på 420.
Just nu restad, men det verkar bra mycket som är det.


Om den funkar i 270 vågar jag inte säga säkert. Det är ju en vintage boett, men jag skulle gissa att det går. Men nån annan i tråden vet nog.
När det gäller boett vs tavla är min erfarenhet att det viktigare att hålla koll på vilket urverk som sitter under huven. 270-boetten verkar ha funnits runt ca 1990 och över i den sk transition-perioden till Rysslands tillkomst. Detta ger att det måste ha varit 24xx-verk som satt i dessa boetter och därmed hävdar jag att alla nuvarande tavlor bör passa i 270-boetten.
Går man tillbaka till äldre modeller baserat på 22xx-verken passar inte tavlorna med mindre än att man modifierar tavlornas ben. Diametern tror jag dock är densamma.
Någon som vet/kan mer får gärna fylla på alt korrigera.
 

Utvisaren

Patek
När det gäller boett vs tavla är min erfarenhet att det viktigare att hålla koll på vilket urverk som sitter under huven. 270-boetten verkar ha funnits runt ca 1990 och över i den sk transition-perioden till Rysslands tillkomst. Detta ger att det måste ha varit 24xx-verk som satt i dessa boetter och därmed hävdar jag att alla nuvarande tavlor bör passa i 270-boetten.
Går man tillbaka till äldre modeller baserat på 22xx-verken passar inte tavlorna med mindre än att man modifierar tavlornas ben. Diametern tror jag dock är densamma.
Någon som vet/kan mer får gärna fylla på alt korrigera.
Finns ju typ dubbelhäftande pluttar man kan ha bakom urtavlan om amputation krävs.
 
Topp