• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu är jag inte så djupt in i 3133 ännu. Men den vänstra kunde man ju tagit för en homage/replika mht att den skiljer sig så och ser rätt... kommersiell ut? Nästan lite juvenil i jämförelse med den högra? Kan man säga så? Den högra bokstavligen andas ju MIG/SU och fotogen.

Det stod inte så mycket om vilka märken de gått under. Har mest sett Poljot. En och annan Sturmanskie. Finns någon officiell förklaring till det eller är det system Oleg som fått regera?
Ja, kronografer baserade på Poljot 3133 blir ofta ganska brokiga historier. Min lilla samling på sju kronografer är bara den ganska spretig. Man kan nog inte heller rakt av jämföra situationen med klockor baserade på ex ETA eller Valjoux, för i vårt fall är ju även boetterna gemensamma för en mängd olika klockor som kallas Shturmanskie, Okeah, Poljot eller nästan vad som helst.
Den som är mer insatt i situationen får gärna fylla i de närmast gigantiska luckor som finns.
20210912_191800.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Färdiggrävt. Att hitta en tidig 70 talare lär ju inte hända. Av de varianter som återstår tilltalar den helgrå 86-88 nog mest. Men jag undrar om jag inte håller mig till 3017 istället. Kanske köper en nyare med 3133 de verkar ju gå att gå tag i for a few rubel more. Alterntivet vore ju att hitta andra boetter som 3133 passar i och bygga något eget. Men... har väl lite för många sådana där bra ideer som bara går halvvägs och sedan blir liggande...
Den helgrå är en riktigt klassiskt snygg och svalt avskalad klocka. Det var fö min första Shturmanskie-kronograf och den kommer alltid att ha en speciell plats i mitt klock-hjärta. Om ett par dagar kommer datumet ikapp och då åker den på igen! 😍
Nu man ju väldigt nyfiken på vad det blir för din del!
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Den helgrå är en riktigt klassiskt snygg och svalt avskalad klocka. Det var fö min första Shturmanskie-kronograf och den kommer alltid att ha en speciell plats i mitt klock-hjärta. Om ett par dagar kommer datumet ikapp och då åker den på igen! 😍
Nu man ju väldigt nyfiken på vad det blir för din del!
ok. Första köpet från ryssland (inte avslutat än, pengar skall åka iväg osv) blir en trave delar. Hittat fina urtavlor NOS till Strela för inga pengar alls och så lite gott och blandat för framtida Vostok pulande. Mycket för att få 1 köp registrerat på meshok så man får handla av lite fler skummisar där. Bollen rullar... :)

1631475638300.png


1631475709510.png
 
Topp