• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
På tal om bezel...
Jag funderar på ev bezelbyte efter senaste bandbytet.
Från orange till svart.
Vad säger ni?
20210914_084750.jpg
20210914_084745.jpg

Jag är nog mest inne på att låta den orangea stanna. Jag gillar kontrasten och tavlan lämpar sig för det. Men jag tar gärna emot åsikter, tyckanden och påhopp.
Alltså, den årranschja är ju helt fantastisk iom kontrasten den skapar!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu ger jag upp och inser att även jag måste börja testa att handla från Meshok, men nu behöver jag få hjälp med hur jag går tillväga; Vad behöver jag göra för att kunna börja shoppa loss? Jag vet att olika betalningssätt har diskuterats, men hur gör ni andra i praktiken. Hur funkar det annars; Är det bara att börja handla eller behövs någon form av ingångsrutin innan man kan komma igång? Har för mig att det har diskuterats att man måste skaffa sig "poäng" eller ngt sådant innan man ex kan börja buda på saker, eller så har jag drömt (jo, det händer) och är helt ute och cyklar... 🤣
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Datum är ett gissel.
Faktiskt så är det lite som du skriver. Under ganska lång tid försökte jag dra upp alla mina klockor med datum varje kväll. Till slut undrade min fru om jag var riktigt frisk. Det kan man ju ev diskutera, men bortsett från lite hosta så låg det kanske en del i det hon antydde. Numera låter jag oftast datumen "komma ikapp" innan jag använder en klocka med datum. Nya Vostoks undantaget, där jag utan skrupler använder 8-12-metoden för att snabbsätta datumet. Just det; Raketa och Slava med datum plus veckodag har ju smart snabbinställning av datumet, så de funkar ju bra oavsett.
Fördelen med mitt nuvarande upplägg är att jag får lite hjälp i min beslutsångest med att välja klocka för dagen, eftersom ett datum som kommit ikapp gör klockan till en klar kandidat som dagens klocka.
Äldre Amphibians saknar ju oftast datum, så de är ju alltid klock-(!)-rena! 🤣
 

Utvisaren

Patek
Nu ger jag upp och inser att även jag måste börja testa att handla från Meshok, men nu behöver jag få hjälp med hur jag går tillväga; Vad behöver jag göra för att kunna börja shoppa loss? Jag vet att olika betalningssätt har diskuterats, men hur gör ni andra i praktiken. Hur funkar det annars; Är det bara att börja handla eller behövs någon form av ingångsrutin innan man kan komma igång? Har för mig att det har diskuterats att man måste skaffa sig "poäng" eller ngt sådant innan man ex kan börja buda på saker, eller så har jag drömt (jo, det händer) och är helt ute och cyklar... 🤣
EN DEL kräver att du tidigare har gjort en eller flera affärer på sidan tidigare för att vara en trovärdig kund.
EN DEL vill inte leverera till det kapitalistiska Väst.
EN DEL är helt omöjliga att köpa grejer av då de inte ännu är betrodda säljare utanför sin egen hemstad.
EN DEL suger elefantsnabel rent generellt - men de flesta verkar vara tavaritj (fast i plural vad fn nu det heter) ;)

1631614405534.png
 

Utvisaren

Patek
På tal om bezel...
Jag funderar på ev bezelbyte efter senaste bandbytet.
Från orange till svart.
Vad säger ni?
20210914_084750.jpg
20210914_084745.jpg

Jag är nog mest inne på att låta den orangea stanna. Jag gillar kontrasten och tavlan lämpar sig för det. Men jag tar gärna emot åsikter, tyckanden och påhopp.
Svart är sobert och alltid ok och även alltid lite... tråkigt? Dvs ett säkert kort. Lite som en Omega speedmaster. Visst helt ok osv. Men eeh...
Den orangea är klart mer liv och attityd i. Du har gråskala i svart/vitt/boett och en del av färgcirkeln gul-orange-rött. Bra så, harmoniserar med varandra. Skall du överväga något ingrepp så är det blå tavla eller grå tavla. Dvs antingen minska gråskalan (svart bort) eller börja jobba med motsatskulörer som förstärker varandra. Orange -blått, gul-lila, röd-grön. Mina 5 öre.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nu ger jag upp och inser att även jag måste börja testa att handla från Meshok, men nu behöver jag få hjälp med hur jag går tillväga; Vad behöver jag göra för att kunna börja shoppa loss? Jag vet att olika betalningssätt har diskuterats, men hur gör ni andra i praktiken. Hur funkar det annars; Är det bara att börja handla eller behövs någon form av ingångsrutin innan man kan komma igång? Har för mig att det har diskuterats att man måste skaffa sig "poäng" eller ngt sådant innan man ex kan börja buda på saker, eller så har jag drömt (jo, det händer) och är helt ute och cyklar... 🤣

Google translate och fråga först om de skickar till Sverige om det inte står postavgift till utlandet i beskrivningen. Brukar även fråga om pris i frakt om inte står angivet o om de kombinerar frakt (har stött på en som inte kombinerade frakt av någon märklig anledning) om man är sugen på flera saker från samma säljare.

Sedan är det som vanligt att köpa säljaren (har mest köpt från de som sålt mycket o har många bra recensioner).

Sedan är det bara o shoppa loss!

Betalning oftast direkt till bank-kort, då t.ex. via paysend (smidigt och de har pengarna med en gång). Tänk på att systemet inte ger totalen inklusive frakt (man brukar få räkna själv), men skriv gärna efter vunnen auktion o fråga om total eller om t.ex. 3500rub är korrekt innan betalning.
Betalar man med paypal vill de att man skickar som betrodd vän, annars får de för lite pengar då paypal tar en avgift även från mottagaren o detta fall.

Glöm inte o instruera dem att det måste sitta en CN22 customs form på paketet samt försök få med ditt telenummer i adressen så du kan få sms från posten. Även o instruera att man behöver skriva på engelska på CN22 vad paketet innehåller o antal (jag brukar skriva vad de skall skriva för text).

Lycka till!
 

Delgada

Patek
Svart är sobert och alltid ok och även alltid lite... tråkigt? Dvs ett säkert kort. Lite som en Omega speedmaster. Visst helt ok osv. Men eeh...
Den orangea är klart mer liv och attityd i. Du har gråskala i svart/vitt/boett och en del av färgcirkeln gul-orange-rött. Bra så, harmoniserar med varandra. Skall du överväga något ingrepp så är det blå tavla eller grå tavla. Dvs antingen minska gråskalan (svart bort) eller börja jobba med motsatskulörer som förstärker varandra. Orange -blått, gul-lila, röd-grön. Mina 5 öre.
Perfekt att ha en färgexpert i tråden!:)
Jag förstår min färghandlare trots att han bryter.:D
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Svart är sobert och alltid ok och även alltid lite... tråkigt? Dvs ett säkert kort. Lite som en Omega speedmaster. Visst helt ok osv. Men eeh...
Den orangea är klart mer liv och attityd i. Du har gråskala i svart/vitt/boett och en del av färgcirkeln gul-orange-rött. Bra så, harmoniserar med varandra. Skall du överväga något ingrepp så är det blå tavla eller grå tavla. Dvs antingen minska gråskalan (svart bort) eller börja jobba med motsatskulörer som förstärker varandra. Orange -blått, gul-lila, röd-grön. Mina 5 öre.
Det är kontrasterna som ger liv, ingen tvekan. Kul med någon i tråden som har känsla för färg och estetik! 👍
 

Utvisaren

Patek
Det är kontrasterna som ger liv, ingen tvekan. Kul med någon i tråden som har känsla för färg och estetik! 👍
Får det på köpet på jobbet. Googla Colour futures 2022 och kolla på bilderna så får du en ide om vad vi släppte i förmiddags faktiskt. En hel del, visserligen om kulör och inredning men som även går att applicera även på sitt klockmoddande. Hoppas den kan vara till någon hjälp i kulördjungeln.
 

branting

Cartier
Faktiskt så är det lite som du skriver. Under ganska lång tid försökte jag dra upp alla mina klockor med datum varje kväll. Till slut undrade min fru om jag var riktigt frisk. Det kan man ju ev diskutera, men bortsett från lite hosta så låg det kanske en del i det hon antydde. Numera låter jag oftast datumen "komma ikapp" innan jag använder en klocka med datum. Nya Vostoks undantaget, där jag utan skrupler använder 8-12-metoden för att snabbsätta datumet. Just det; Raketa och Slava med datum plus veckodag har ju smart snabbinställning av datumet, så de funkar ju bra oavsett.
Fördelen med mitt nuvarande upplägg är att jag får lite hjälp i min beslutsångest med att välja klocka för dagen, eftersom ett datum som kommit ikapp gör klockan till en klar kandidat som dagens klocka.
Äldre Amphibians saknar ju oftast datum, så de är ju alltid klock-(!)-rena! 🤣
Men jag måste försvara dig. Det är en härlig och bra kvällsrutin och det är sjukt tillfredsställande att somna och veta att alla klockor tickar samt har rätt datum 🙂
9DBB1754-4FAF-4C49-A97E-107F8EFBB060.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Men jag måste försvara dig. Det är en härlig och bra kvällsrutin och det är sjukt tillfredsställande att somna och veta att alla klockor tickar samt har rätt datum 🙂
9DBB1754-4FAF-4C49-A97E-107F8EFBB060.jpeg
Jo, jag vet och ganska länge var det en väldigt trevlig rutin, som att stärka relationen med varje enskild klocka. Men, när rutinen började närma sig 30 min av frenetiskt vridande och det tom blev så att jag ibland hade nästan skavsår på pekfingrets sida var det nog dags att bryta vanans makt.
Jag tycker fortfarande att det är väldigt trevligt att dra upp ett mekaniskt urverk, men kanske bäst att hålla det på en mer svenskt lagom nivå.
 

steros

Omega
Behöver lite goda råd. Ska dumpa några felköp och undrar om jag kan släppa dem för typ max 200 kr styck, eller om någon av dem är nåt särskilt, vilket jag inte tror. Någon som reagerar över någon av dessa som ovanlig/eftertraktad/dyrbar?
Svart Zim, elegant och rätt gott skick men inte min stil.
Vostok export guldpläterad, känner mig tveksam till om alla delar hör ihop i original.
Blå Zim, fin och kul färg, dock tveksam om den blånerade/svarta boetten är original.
Liten Sekonda, känns som att visarna kan vara fel, alldeles för liten för mig.
1631642436980.jpeg
1631642466256.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jo, jag vet och ganska länge var det en väldigt trevlig rutin, som att stärka relationen med varje enskild klocka. Men, när rutinen började närma sig 30 min av frenetiskt vridande och det tom blev så att jag ibland hade nästan skavsår på pekfingrets sida var det nog dags att bryta vanans makt.
Jag tycker fortfarande att det är väldigt trevligt att dra upp ett mekaniskt urverk, men kanske bäst att hålla det på en mer svenskt lagom nivå.

Jag har slutat bry mig om datum, bara jag själv som ser o någon här som kan påpeka om det är fel... Är det nära i datum, så orkar vrida fram annars får det vara det som det är, väljer inte efter datum.
 
Topp