• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Testar nytt band, skall inte sitta på denna, men väntar på ny boett etc som den skall sitta på så provar på denna så länge.

Rios 1931-canvas.

20210914_202113.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tredje pepsin, det armbandet vart hittar man ett sånt liknande? Precis beställt en blå tavla 090914
Det ser väl ut som någon variant av "Rubber Waffle" eller bara "våffla", som finns i ganska många utföranden i olika prisklasser.
Jag skulle hävda att bandtypen blev riktigt känd via filmen Apocalypse Now, där en ung Martin Sheen har denna typ av band till en Seiko 6105 (ja, det är ju en relativt grym klocka trots att den inte är av ryskt ursprung)
Finns som sagt i olika prisklasser och varianter. Nedan ett relativt seriöst utförande från Royal Straps:
 

Utvisaren

Patek
Right. Man får väl börja någonstans. Lutar åt en 420 med ett 2416b verk i som första att skuva o modda lite med. Inte helt begistrad i datumskivan men... man kan ju ha en tavla utan datum :) Men passar så de manuella verken i och kunde man då även sätta ett plattare lock om den känns hög? Alternativet är ju att hitta ett 420 med ett manuellt verk i direkt. Om den nu går att göra mycket tunnare. Har folk lite tips och inspel att komma med? Har dessa från olika handlare som alternativ. Dude med 2416 och svarta med ett manuellt av något slag. Helt novis på detta så all hjälp in i träsket uppskattas. Tror jag... ;) (Damn you enablers! Damn you all to hell!!!) ;) ;)

1631648374415.png


1631648589385.png


1631648623948.png
 

Utvisaren

Patek
Godmorgon ryssvänner.
Att byta från 090 på bund till 420 på 18 mm band känns verkligen skillnad. Båda trevliga på sitt sätt.
20210915_064244.jpg
Och till alla som grunnar på kulörer. Här är ju klassiskt. Gråskala och lägg till en kulör. Så håller man det stilrent men ändå livar upp det. Funkar lika snyggt med valfri bezel när man gör så här. Helsvart läder/nato/single eller med stygn i samma kulör som någt som används på annat ställe. Tycker detta är stiligt utan att krångla till det.
 

MAz_666

Rolex
Göra manuell av automat...
Har jag fantiserat detta eller går det? Men någonstans tror jag mig sett att man bara kan ta bort rotorn och sätta dit ett plant baklock.
En av mina gamla automater bråkade och stannade hela tiden. Orkade inte meka/leta fel, så jag testade just att ta bort rotorn. Bara ”skruv och rotor bort”. Nu är den manuell och funkar felfritt!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Onsdag och Zvezda sitter på handleden med ryskt kvalitetsband införskaffat via kamrat @MAz_666. 17 mm-bandet passar perfekt på denna boett, som egentligen bara har 16 mm avstånd mellan bandhornen. Iom att pinnarna som håller bandet är fasta och alltså inte är av typen fjäderpinnar blir valet av band begränsat till olika typer av single pass.

Cool klocka som har historisk betydelse för den moderna ryska klockindustrin. Mitt exemplar är fö från 1957.
20210915_080216.jpg


Ryskt finlir. Notera den tunna metallhällan av typ pianotråd, som skall hjälpa till att hålla ordning på änden på bandet 😍
20210915_080440.jpg
 

Utvisaren

Patek
Onsdag och Zvezda sitter på handleden med ryskt kvalitetsband införskaffat via kamrat @MAz_666. 17 mm-bandet passar perfekt på denna boett, som egentligen bara har 16 mm avstånd mellan bandhornen. Iom att pinnarna som håller bandet är fasta och alltså inte är av typen fjäderpinnar blir valet av band begränsat till olika typer av single pass.

Cool klocka som har historisk betydelse för den moderna ryska klockindustrin. Mitt exemplar är fö från 1957.
20210915_080216.jpg


Ryskt finlir. Notera den tunna metallhällan av typ pianotråd, som skall hjälpa till att hålla ordning på änden på bandet 😍
20210915_080440.jpg
Rysk design i ett nötskal. Inte mer än vad som absolut behövs. Lull lull är inte deras grej. Samma sak på deras jaktflyg. Noga i fronten men bakänden är hammrad av Oleg på lyran. Liksom fronten som påverkar luftmotståndet mest.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Beställde sista exet från klockanett.se
Så glad 😍 min första Vostok!!!!
Längtar o så skönt att slippa halvårs väntetider som många andra får stå ut medså glad denna sidan finns
Kul, klassisk klocka det där och framförallt välkommen in i gänget!
Klockanett är dessutom en riktigt bra källa till intressant info och kunskap.
 
Kul, klassisk klocka det där och framförallt välkommen in i gänget!
Klockanett är dessutom en riktigt bra källa till intressant info och kunskap.
Tack snälla!!!
Kan det funka med ettt blått gummi band? Tänk det fast i blått till min blåa tavla
 

Bilagor

  • Screenshot_2021-09-15-10-04-06-236_com.instagram.android.jpg
    Screenshot_2021-09-15-10-04-06-236_com.instagram.android.jpg
    212.2 KB · Visningar: 2

Utvisaren

Patek
Tack snälla!!!
Kan det funka med ettt blått gummi band? Tänk det fast i blått till min blåa tavla
Lurigt du. Beror helt på vilken blå och vilken blå ton gummit har. Svårt utan att se det ihop. Jag hade satsat på ett svart. Klockans stål är så mycket ljusare att all uppmärksamhet dras dit. Ie bandet inverkar inte så mycket. Tycker jag :) Men kör på det du gillar! Man kan ju tycka att svart blir för mörkt. Dvs det är ganska subjektivt det här :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tack snälla!!!
Kan det funka med ettt blått gummi band? Tänk det fast i blått till min blåa tavla
Blått fungerar säkert om det är rätt nyans, vilken man iof inte vet innan. Ofta vill man kanske skapa en kontrast och då skulle jag gå på en helt annan färg. Som @Min utvisare skriver skulle säkerligen svart fungera. Eller så kan man gå ett steg längre och testa ex ett orange band.
Själv är jag väldigt svag för brunt läder mot blå tavla. Nedan min egen modd. Inte samma boett och jag har även bytt lite fler delar, men du kanske ser principen...
20210915_114743.jpg
 

Utvisaren

Patek
Haha ojdå...så nu är jag ingen tvättäkta Vostok ägare då😂
Sannolikt har den ju producerats i russkiland. Så äktheten är det nog ingen som ifrågasätter. Jag är mest grinig för att du hann beställa en innan jag hann ;) Ibland är ju suget större än tålamodet och jag förstår dig helt. Har tidigare handlat mycket med Japan så jag funderar inte så mycket över att det kan ta tid att få grejerna. Tvärt om är det rätt kul att få paket för man har inte en aning om vad som ligger i då det var så länge sedan man beställde. (En gång skickade en snubbe en klocka från Israel med båt. Tog tre månader. Dessutom skickade han fel klocka. DOH!) Julafton året runt nästan! ;)
 

Utvisaren

Patek
Blått fungerar säkert om det är rätt nyans, vilken man iof inte vet innan. Ofta vill man kanske skapa en kontrast och då skulle jag gå på en helt annan färg. Som @Min utvisare skriver skulle säkerligen svart fungera. Eller så kan man gå ett steg längre och testa ex ett orange band.
Själv är jag väldigt svag för brunt läder mot blå tavla. Nedan min egen modd. Inte samma boett och jag har även bytt lite fler delar, men du kanske ser principen...
20210915_114743.jpg
Hittar man rätt bruna nyans är det kanon! Gäller att hitta ett som helst drar lite åt det orangea i tonen så blir det fint. Balansgång mellan gult och rött i det bruna man behöver få till. Om man nu är kulörskadad eller halvt färgblind som jag ;)
 
Topp