• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Tack snälla!!!
Kan det funka med ettt blått gummi band? Tänk det fast i blått till min blåa tavla
Spontant skulle jag säga brunt läder. Funkar till det mesta, särskilt blå tavlor.
Sen kan man latja till det rejält beroende på om man moddar med annan bezel också. Tar du en röd bezel, som funkar bra och tar upp det röda i sekundvisaren, tror jag att svart band, gummi eller läder, funkar jättebra.
Orange bezel med orange gummiband till sommaren blir mums på den.
Prova dig fram. Man kan köpa på sig lite olika band och bezel, de går alltid åt, för det lär inte bli din enda Vostok (grundat på statistik och empirisk erfarenhet)
Välkommen till ryssträsket och lycka till!
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Lite delar kom idag. Urverket är tänkt till en annan boett, fast kanske hamnar i det här ändå, vi får se. Den andra boetten är på väg, tanken är att denna boett skall få den "nya" kompassbezeln jag har.
20210915_130427.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vad e detta för band ni talar om? Nyfiken! Bild? 😍
Det är kamrat @MAz_666 som hade kommit över några äkta ryska singel pass-band i härligt tunn och mörkgrå kvalité. Vi är ett par trådmedlemmar som har nappat och nu kunde du se resultatet på bilderna.
Anm: "Oleg" är en allmän och lite i all vänlighet skämtsam benämning på vem som helst i Ryssland :D
 

Delgada

Patek
Right. Man får väl börja någonstans. Lutar åt en 420 med ett 2416b verk i som första att skuva o modda lite med. Inte helt begistrad i datumskivan men... man kan ju ha en tavla utan datum :) Men passar så de manuella verken i och kunde man då även sätta ett plattare lock om den känns hög? Alternativet är ju att hitta ett 420 med ett manuellt verk i direkt. Om den nu går att göra mycket tunnare. Har folk lite tips och inspel att komma med? Har dessa från olika handlare som alternativ. Dude med 2416 och svarta med ett manuellt av något slag. Helt novis på detta så all hjälp in i träsket uppskattas. Tror jag... ;) (Damn you enablers! Damn you all to hell!!!) ;) ;)

1631648374415.png


1631648589385.png


1631648623948.png
Nu såg jag vilken tavla du tänkte på. Den är ju en vintage tavla cccp. Ganska motsvarande finns modern ref nr 923, men nu tyvärr med datum.
Screenshot_20210915-072910_Chrome.jpg


Ganska snarlik tavla finns utan datum med ref nr 512.
Screenshot_20210915-161640_Chrome.jpg


Båda två är just nu restnoterade på soviet.market men det verkar vara generellt rätt glest i hyllorna och de kommer säkert in igen snart.
 

Delgada

Patek
Här var färgmatchningen jag menade innan, skaver den?
Nej inte skaver den, men lite tråkig om du frågar mig.
Men allt är ju en fråga om personlig smak.
Jag gillar ju tex bund strap, vilket somliga tycker ser förskräcklig ut, så allt är ju en smaksak.
Det bästa är att prova sig fram, och eftersom ryssdykarna och tillbehör inte kostar en förmögenhet kan man optimera efter hand.
 

MAz_666

Rolex
Onsdag och Zvezda sitter på handleden med ryskt kvalitetsband införskaffat via kamrat @MAz_666. 17 mm-bandet passar perfekt på denna boett, som egentligen bara har 16 mm avstånd mellan bandhornen. Iom att pinnarna som håller bandet är fasta och alltså inte är av typen fjäderpinnar blir valet av band begränsat till olika typer av single pass.

Cool klocka som har historisk betydelse för den moderna ryska klockindustrin. Mitt exemplar är fö från 1957.
20210915_080216.jpg


Ryskt finlir. Notera den tunna metallhällan av typ pianotråd, som skall hjälpa till att hålla ordning på änden på bandet 😍
20210915_080440.jpg
Oleg = bäst när det gäller!!!
😉😂😂😂💪🏽
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Äh, kunde inte hålla mig! Det här urverketfår sitta i ministryboetten!

20210915_190143.jpg
20210915_190157.jpg


Ja, jag skall byta plastringen till stål när det kommer, samt byta baklocket till ett med glas 😀. Hade tänkt detta till den andra boetten jag väntar på, men det få bli den här istället!

20210915_190537.jpg

20210915_190524.jpg


Så, nu slipper jag gråta mig till sömns på måndagar framöver, då även jag har en ministryklocka!!!
 

Utvisaren

Patek
Äh, kunde inte hålla mig! Det här urverketfår sitta i ministryboetten!

20210915_190143.jpg
20210915_190157.jpg


Ja, jag skall byta plastringen till stål när det kommer, samt byta baklocket till ett med glas 😀. Hade tänkt detta till den andra boetten jag väntar på, men det få bli den här istället!

20210915_190537.jpg

20210915_190524.jpg


Så, nu slipper jag gråta mig till sömns på måndagar framöver, då även jag har en ministryklocka!!!
ooooh... Med mönstrad lyxrotor... jo jag tackar jag. Det kostar att ligga på topp ;)
 
Topp