• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
En redig sköning!
C0265FE4-674A-4AE7-BDA0-3FAB27D23330.jpeg
... och där kom dagens första klockbyte. Trevlig rackare den där!
20210917_113937.jpg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Har en fråga
Farsan fick hem sin också för några dagar sen.
Är de inte rotor på dessa? Man hör inget om man rystar. Den stanna nämligen o fick dras upp igen. Kan den ha fastnat eller saknar den det o är helt mekanisk? Jag får väl öppna den ikväll annars men vore kul med ett av snabbt svar 😀
Screenshot_20210917-114928.png
 

MAz_666

Rolex
Har en fråga
Farsan fick hem sin också för några dagar sen.
Är de inte rotor på dessa? Man hör inget om man rystar. Den stanna nämligen o fick dras upp igen. Kan den ha fastnat eller saknar den det o är helt mekanisk? Jag får väl öppna den ikväll annars men vore kul med ett av snabbt svar 😀
Screenshot_20210917-114928.png
Dom där brukar ha VOSTOK 2414A - dvs. handjagat utan rotor. Så bered dig på snurr en gång per dygn!!!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Har en fråga
Farsan fick hem sin också för några dagar sen.
Är de inte rotor på dessa? Man hör inget om man rystar. Den stanna nämligen o fick dras upp igen. Kan den ha fastnat eller saknar den det o är helt mekanisk? Jag får väl öppna den ikväll annars men vore kul med ett av snabbt svar 😀
Screenshot_20210917-114928.png

Utbuktande baklock - automatiskt med plats för rotorn
Platt baklock - manuellt

😀
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Har en fråga
Farsan fick hem sin också för några dagar sen.
Är de inte rotor på dessa? Man hör inget om man rystar. Den stanna nämligen o fick dras upp igen. Kan den ha fastnat eller saknar den det o är helt mekanisk? Jag får väl öppna den ikväll annars men vore kul med ett av snabbt svar 😀
Screenshot_20210917-114928.png
Enklast är ju att öppna och kolla om det sitter en rotor, men jag håller med om att det högst sannolikt sitter 2414 under den där huven. Om kronan tar emot när man har dragit upp den ca 30 tag vet man med säkerhet att det är ett manuellt verk. Automatiskt (med eller utan tillhörande rotor) tar ju aldrig stopp, utan man kan vrida på kronan veckan ut :D
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Men då kan du ju berätta för henne att den där inte heller är brun utan blå.😉
Ja, jag har nog alltid sett på den där som blå. Faktum är att dessa kan variera lite i nyans till och från det svarta och finns även i olika kombinationer. Dessa finns i min samling. OBS att samtliga har världens absolut vackraste sekundvisare!
Edit: Ja, den längst till höger är svart.
20210917_140126.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hmm, ännu ett köp (glas till Slava Fridge) där jag har betalat min moms direkt på ebay men där sedan PN avkräver mig moms en gång till. Suck och stön. Då får jag göra om samma sak igen, dvs skicka kvitto till ebay plus bildbevis på när jag har tagit emot paketet så att de (ebay) kan betala tillbaka den momssatsen. Min förlust är att PN tar ut sin extremt tråkiga administrativa avgift, som i mitt fall är dubbelt så hög som momsbeloppet.
Varför kan inte PN följa de riktlinjer som finns och läsa in den elektroniska information som garanterat finns att få från ebay? Det är ju heller knappast ebay själva som har beslutat att de skall debitera för svensk moms utan det kommer ju högst sannolikt utifrån krav från EU.
Undrar hur det ser ut i andra EU-länder; om det funkar där och om man annars får betala en avgift för att få betala moms...
 

Delgada

Patek
Enklast är ju att öppna och kolla om det sitter en rotor, men jag håller med om att det högst sannolikt sitter 2414 under den där huven. Om kronan tar emot när man har dragit upp den ca 30 tag vet man med säkerhet att det är ett manuellt verk. Automatiskt (med eller utan tillhörande rotor) tar ju aldrig stopp, utan man kan vrida på kronan veckan ut :D
Man får lära sig nytt hela tiden. Kul!
Är det en släpande fjäder på automatverken?
 

Utvisaren

Patek
Ja, jag har nog alltid sett på den där som blå. Faktum är att dessa kan variera lite i nyans till och från det svarta och finns även i olika kombinationer. Dessa finns i min samling. OBS att samtliga har världens absolut vackraste sekundvisare!
Edit: Ja, den längst till höger är svart.
20210917_140126.jpg
Rätt mycket sent 40 och 50 tal över sådana sekundvisare. Jfr Angelus, Hamilton etc
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Man får lära sig nytt hela tiden. Kul!
Är det en släpande fjäder på automatverken?
Yes box, änden på fjädern ser helt annorlunda ut. Det brukar diskuteras ganska flitigt i vissa forum om det är så att ett automatiskt urverk kan ta skada av att man drar upp det för långt manuellt, men jag har svårt att se att det skulle kunna skada någonting annat än fingrarna på den som vrider och vrider... :)
 
Topp