Ja härlig vintage känsla Nej ingen hackingIntressant modell. Undrar var det är för urverk; Kan du kolla om sekundvisaren stannar när du drar ut kronan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja härlig vintage känsla Nej ingen hackingIntressant modell. Undrar var det är för urverk; Kan du kolla om sekundvisaren stannar när du drar ut kronan?
... och där kom dagens första klockbyte. Trevlig rackare den där!En redig sköning!
Lämna genast tillbaka klockan till henne!Frugans dök upp idag
Hmm, den är jättelik några ZAKAZ-komandirskies från 80-talet jag har, typ denna:Ja härlig vintage känsla Nej ingen hacking
Haha jag har inte testat den änLämna genast tillbaka klockan till henne!
Det är faktiskt hennes klocka!
Å nej visa den för henne och nu blev hon galen i den. Hon blev lite besviken på denna då hon trodde den va brun men är mer champagneHmm, den är jättelik några ZAKAZ-komandirskies från 80-talet jag har, typ denna:
Borde väl vara ett 2414 i den väl?Intressant modell. Undrar var det är för urverk; Kan du kolla om sekundvisaren stannar när du drar ut kronan?
En redig sköning!
... och där kom dagens första klockbyte. Trevlig rackare den där!
Dom där brukar ha VOSTOK 2414A - dvs. handjagat utan rotor. Så bered dig på snurr en gång per dygn!!!Har en fråga
Farsan fick hem sin också för några dagar sen.
Är de inte rotor på dessa? Man hör inget om man rystar. Den stanna nämligen o fick dras upp igen. Kan den ha fastnat eller saknar den det o är helt mekanisk? Jag får väl öppna den ikväll annars men vore kul med ett av snabbt svar
Och 2416 är alltså handjagat med rotor...Dom där brukar ha VOSTOK 2414A - dvs. handjagat utan rotor. Så bered dig på snurr en gång per dygn!!!
Har en fråga
Är de inte rotor på dessa? Man hör inget om man rystar. Den stanna nämligen o fick dras upp igen. Kan den ha fastnat eller saknar den det o är helt mekanisk? Jag får väl öppna den ikväll annars men vore kul med ett av snabbt svar
Japp det håller jag med om!En grå men än så länge regnfri dag. Dessutom är det ryssfredag och jag ser ingen anledning att inte låta Shturmanskien få hänga med en dag till.
Men då kan du ju berätta för henne att den där inte heller är brun utan blå.Å nej visa den för henne och nu blev hon galen i den. Hon blev lite besviken på denna då hon trodde den va brun men är mer champagne
Tack detsamma!Man vet att man är en riktigt klocknörd när man beställer en sådan här klocka endast för utseendet... På väg från Ryssland (ihop med några andra klockor i "finare" skick)..
Ha en trevlig Пятница kamrater!
Jag chansade lite och tänkte att det kanske var 2234, men sedan såg jag även att det inte alls var samma boett som mina gamla KomandirskiesBorde väl vara ett 2414 i den väl?
Grattis!jädrigt härlig spider dial!Man vet att man är en riktigt klocknörd när man beställer en sådan här klocka endast för utseendet... På väg från Ryssland (ihop med några andra klockor i "finare" skick)..
Ha en trevlig Пятница kamrater!
Jag fuskade och såg att det står 17 kamher på tavlan och vet att 2234 har 18 kamherJag chansade lite och tänkte att det kanske var 2234, men sedan såg jag även att det inte alls var samma boett som mina gamla Komandirskies
Enklast är ju att öppna och kolla om det sitter en rotor, men jag håller med om att det högst sannolikt sitter 2414 under den där huven. Om kronan tar emot när man har dragit upp den ca 30 tag vet man med säkerhet att det är ett manuellt verk. Automatiskt (med eller utan tillhörande rotor) tar ju aldrig stopp, utan man kan vrida på kronan veckan utHar en fråga
Ja, jag har nog alltid sett på den där som blå. Faktum är att dessa kan variera lite i nyans till och från det svarta och finns även i olika kombinationer. Dessa finns i min samling. OBS att samtliga har världens absolut vackraste sekundvisare!Men då kan du ju berätta för henne att den där inte heller är brun utan blå.
Min tanke var faktiskt att ngn kanske hade bytt ut en dålig tavla till ngt annat, men du har ju helt sätt i att tavlan antyder vad som sitter under huvenJag fuskade och såg att det står 17 kamher på tavlan och vet att 2234 har 18 kamher
Man får lära sig nytt hela tiden. Kul!Enklast är ju att öppna och kolla om det sitter en rotor, men jag håller med om att det högst sannolikt sitter 2414 under den där huven. Om kronan tar emot när man har dragit upp den ca 30 tag vet man med säkerhet att det är ett manuellt verk. Automatiskt (med eller utan tillhörande rotor) tar ju aldrig stopp, utan man kan vrida på kronan veckan ut
Grattis!jädrigt härlig spider dial!
Rätt mycket sent 40 och 50 tal över sådana sekundvisare. Jfr Angelus, Hamilton etcJa, jag har nog alltid sett på den där som blå. Faktum är att dessa kan variera lite i nyans till och från det svarta och finns även i olika kombinationer. Dessa finns i min samling. OBS att samtliga har världens absolut vackraste sekundvisare!
Edit: Ja, den längst till höger är svart.
Är den paxad alltså? Doh! köp köp köp snålis!Har även span på den här, har dock ej slagit till ännu... både klockan o bandet har grymt fin patina även om bandet kanske är utom räddning (bundskyddet lär gå o använda dock)...
Yes box, änden på fjädern ser helt annorlunda ut. Det brukar diskuteras ganska flitigt i vissa forum om det är så att ett automatiskt urverk kan ta skada av att man drar upp det för långt manuellt, men jag har svårt att se att det skulle kunna skada någonting annat än fingrarna på den som vrider och vrider...Man får lära sig nytt hela tiden. Kul!
Är det en släpande fjäder på automatverken?