• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Nu har ryssverken börjat fixa sig själv🤔🙃
Byggde ihop den som fräsch sommarklocka men den gick dåligt, hade bytt balans men fick den ej bra!
Så hamnade i projekt högen, och nu tog jag fram drog upp och kolla. Den går bra i alla positioner med…… Fattar ej!
E0294535-A778-4ED2-ACC2-2D69CF62095B.jpeg
 

hepanter

Patek
2-Faktor
Enklast är ju att öppna och kolla om det sitter en rotor, men jag håller med om att det högst sannolikt sitter 2414 under den där huven. Om kronan tar emot när man har dragit upp den ca 30 tag vet man med säkerhet att det är ett manuellt verk. Automatiskt (med eller utan tillhörande rotor) tar ju aldrig stopp, utan man kan vrida på kronan veckan ut :D
Ska testa o dra den då onse om de tar stopp😀
 

Utvisaren

Patek
Nu har ryssverken börjat fixa sig själv🤔🙃
Byggde ihop den som fräsch sommarklocka men den gick dåligt, hade bytt balans men fick den ej bra!
Så hamnade i projekt högen, och nu tog jag fram drog upp och kolla. Den går bra i alla positioner med…… Fattar ej!
E0294535-A778-4ED2-ACC2-2D69CF62095B.jpeg
En del är som en flaska vin verkar det som. De behöver bara gotta till sig ett litet tag så blir de bra. Har varit ut för samma även med en 3017 som först gick 30 min fel på 4 timmar men dagen efter gick prima och gör det fortfarande. Omtumlande frakt kanske?
 

branting

Cartier
God kväll russkies! Har försökt fördjupa mig lite i vad det satt för klockarmband på vintage vostok när de såldes och användes i sovjet. Finns det någon bra sida med info om det, gärna med foton? Har sett lite olika varianter (bla de på bilderna). Tycker egentligen de är snyggast med natoarmband. Men det skulle vara kul att ha några med orginalband med 🙂
498DADFF-F326-4A1E-BCA8-27B1D05DAB5C.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
God kväll russkies! Har försökt fördjupa mig lite i vad det satt för klockarmband på vintage vostok när de såldes och användes i sovjet. Finns det någon bra sida med info om det, gärna med foton? Har sett lite olika varianter (bla de på bilderna). Tycker egentligen de är snyggast med natoarmband. Men det skulle vara kul att ha några med orginalband med 🙂
498DADFF-F326-4A1E-BCA8-27B1D05DAB5C.jpeg

Saken är väl den att de kom utan band förr när man köpte dem och sedan köpte band till, om jag inte har fel. Frågan är bara vad?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det här har jag hemma, har väl något till, men så här kan det nog sett ut. Antar att det är ryska.

Längst till vänster, 350 med one piece ifrån @MAz_666. Kompassen har ett one piece läder och har klockboett, så kan tänkas att liknande satt på klockor.
Sedan två otroligt snygga länkar, följt av en modern kommandiskie med orginalläderband. Sist till höger, en rolig länk.

20210917_204907.jpg


Bandet till vänster är köpt som cccp-tillverkat enligt säljaren. Bandet i mitten har jag sett till salu Ryssland, dock har någon skurit lite i bandet, antagligen för o få plats på en klocka som tar smalare band.

20210917_205033.jpg
 

branting

Cartier
Det här har jag hemma, har väl något till, men så här kan det nog sett ut. Antar att det är ryska.

Längst till vänster, 350 med one piece ifrån @MAz_666. Kompassen har ett one piece läder och har klockboett, så kan tänkas att liknande satt på klockor.
Sedan två otroligt snygga länkar, följt av en modern kommandiskie med orginalläderband. Sist till höger, en rolig länk.

20210917_204907.jpg


Bandet till vänster är köpt som cccp-tillverkat enligt säljaren. Bandet i mitten har jag sett till salu Ryssland, dock har någon skurit lite i bandet, antagligen för o få plats på en klocka som tar smalare band.

20210917_205033.jpg
Tack för foton och inspirationen 😍
 

Utvisaren

Patek
Men de där banden som är på min högra bild (med den lilla kompassen) har jag sett ganska ofta på klockor på nätet där man hävdar att de är från sovjet. Någon som vet om det stämmer? Tycker de är lite fulsnygga och funderar på att skaffa ett sådant 🤔
2F705F02-723D-42DA-89F3-519A30EC808C.jpeg
Har även sett armband med kompass på klockor med japansk/kinesisk urtavla. Antagligen rysktillverkade de med.

Skulle gissa att det var Druzhba, ie på kinesiska mao.
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Men de där banden som är på min högra bild (med den lilla kompassen) har jag sett ganska ofta på klockor på nätet där man hävdar att de är från sovjet. Någon som vet om det stämmer? Tycker de är lite fulsnygga och funderar på att skaffa ett sådant 🤔
2F705F02-723D-42DA-89F3-519A30EC808C.jpeg

Sett en del riktigt sletna sådana med kompass eller Gagarin på ryska klockor, så tror de är ryska. Grymt coola iallafall!
 
Topp