• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Delgada

Patek
Idag är jag klock-judas med gammal japan på handleden.
Kolla! Inte ens katten vill veta av mig.
20210918_133618.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Favorit i repris hamnar återigen på handleden. Håller på och röjer ur det rum där jag har mitt klock-meckar-bord, eftersom rummet skall totalrenoveras. Så, det mesta som har med klockor att göra kommer att vara nerpackat en längre tid from nu. Måste se till att de vanligaste verktygen finns enkelt åtkomliga...
20210918_142457.jpg
 

branting

Cartier
Köpt ny bil idag dag. Får se om de klarar att leverera den innan årsskiftet. Blir lite samma spänning som när man får vänta på klockor som ska skickas 😂 Ryss på när man provkör för den rätta känslan. Blir dock ingen rysk kärra, men en från det forna östblocket får ändå anses “close enough”. El blir det med, så Greta blir glad. Trevlig helg!
 

Bilagor

  • C548941A-2A1F-4F7F-BC80-AE9F515F8BFD.jpeg
    C548941A-2A1F-4F7F-BC80-AE9F515F8BFD.jpeg
    243.7 KB · Visningar: 2

Utvisaren

Patek
Pobeda NOS, 1993, helt oanvänt. Med SU-märkt urverk. Gick inte när jag fick den. Fick ett bad igår, oljning o ihopsättning ikväll! Går bra nu 😀

20210918_201543.jpg


20210918_201552.jpg


20210917_180251.jpg

20210918_201513.jpg


20210918_202133.jpg
Glöm inte att ha rosa flamingos på bandet. Fö är ju en rosa flamingo det sådärhemliga tecknet på att man är en swinger. men så att eeeeh... jag dömer ingen. ;) :D Rätt udda klocka annars minst sagt. Alltså inte övriga världen, ens under hela det blommiga 1970-talet har gjort något liknande vad jag sett. Jag hade INTE gissat 1993 på den modellen. En skum blandning av 50-tals form och ja... 70-tals kulörer är väl det närmast man kommer. Iofs kanske mer 80-tal i kulören? ska vi säga sent 70 då... :) Men 93? Nä det hade jag aldrig gissat.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Glöm inte att ha rosa flamingos på bandet. Fö är ju en rosa flamingo det sådärhemliga tecknet på att man är en swinger. men så att eeeeh... jag dömer ingen. ;) :D Rätt udda klocka annars minst sagt. Alltså inte övriga världen, ens under hela det blommiga 1970-talet har gjort något liknande vad jag sett. Jag hade INTE gissat 1993 på den modellen. En skum blandning av 50-tals form och ja... 70-tals kulörer är väl det närmast man kommer. Iofs kanske mer 80-tal i kulören? ska vi säga sent 70 då... :) Men 93? Nä det hade jag aldrig gissat.

Hehe, vet vad det betyder, men flamingos är så vanligt idag att jag tycker de borde skaffa sig en annan symbol! Jag gillar flamingos (men swinga är inte min grej).

Ryssarna har alltid varit lite efter i designspråket, men det är ju bara kul! 😀
 

Utvisaren

Patek
Hehe, vet vad det betyder, men flamingos är så vanligt idag att jag tycker de borde skaffa sig en annan symbol! Jag gillar flamingos (men swinga är inte min grej).

Ryssarna har alltid varit lite efter i designspråket, men det är ju bara kul! 😀
Bara måste ju skoja om allt jag ser. Min OCD... ryssarna är onekligen svårplacerade tidsmässigt. Kanske inte 50-60 tal men ju längre kalla kriget gick verkar de ha kört sitt race och låtit vissa bli exportmodeller under andra märken. Snubblade precis över att Exakta märket i Malmö bitvis körde ryskt på insidan. HEPP! Lite roligt att snoka bland det ryska. Lite ny värld när de andra blivit... mindre spännande eller bara för dyra för hobbyn pga all j-la tradare (trade-r*var). Men de skall väl också leva. Men fn vet vart man skall botanisera efter man är klar med ryska? Köpa ett Kullberg skeppsur och dra sig undan samhället i ett litet torp i utkanten av Fjölebro? Karda ull och göra flädervin? Ytterst oklart.
 

Delgada

Patek
Glöm inte att ha rosa flamingos på bandet. Fö är ju en rosa flamingo det sådärhemliga tecknet på att man är en swinger. men så att eeeeh... jag dömer ingen. ;) :D Rätt udda klocka annars minst sagt. Alltså inte övriga världen, ens under hela det blommiga 1970-talet har gjort något liknande vad jag sett. Jag hade INTE gissat 1993 på den modellen. En skum blandning av 50-tals form och ja... 70-tals kulörer är väl det närmast man kommer. Iofs kanske mer 80-tal i kulören? ska vi säga sent 70 då... :) Men 93? Nä det hade jag aldrig gissat.
Jo rysk design är inte så lätt att tidsbestämma. Generellt verkar det funnits en viss eftersläpning. Tex den här tavlan på min ministry. Designmässigt ser det ut so 60 tal, men vad jag sett från katalogbilder dök den upp först sen 70 tal på de första tunnorna.
Min är dock ny med ref nr 927.
20210822_201343.jpg


Ett annat exempel är de härliga Luch som kamrat @Beo då och har vänligheten att visa upp. Designmässigt typiskt mid century modern design, men dessa är då tillverkade i början av 80-talet.
 

Beo

Patek
2-Faktor
Jo rysk design är inte så lätt att tidsbestämma. Generellt verkar det funnits en viss eftersläpning. Tex den här tavlan på min ministry. Designmässigt ser det ut so 60 tal, men vad jag sett från katalogbilder dök den upp först sen 70 tal på de första tunnorna.
Min är dock ny med ref nr 927.
20210822_201343.jpg


Ett annat exempel är de härliga Luch som kamrat @Beo då och har vänligheten att visa upp. Designmässigt typiskt mid century modern design, men dessa är då tillverkade i början av 80-talet.
Tack för de vänliga orden och då får jag väl ta en av dem på handleden idag😊!elektromekanisk 3055 från cirka 82 är den.
image.jpg
 
Topp