• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
God kväll russkies! Har försökt fördjupa mig lite i vad det satt för klockarmband på vintage vostok när de såldes och användes i sovjet. Finns det någon bra sida med info om det, gärna med foton? Har sett lite olika varianter (bla de på bilderna). Tycker egentligen de är snyggast med natoarmband. Men det skulle vara kul att ha några med orginalband med 🙂
498DADFF-F326-4A1E-BCA8-27B1D05DAB5C.jpeg
Intressant fråga, som det finns all anledning att försöka få mer svar på. Armbandet eller länken påverkar ju armbandsurets utseende och utstrålning väldigt mycket.
Jag tänkte ge två exempel från min samling, först en Komandirskie från 80-talet, som skall ha sålts mot den Italienska marknaden.
20210919_202559.jpg

20210919_202617.jpg

Som framgår av märkningen är det definitivt Vostok original och från Soviettiden. Kvalitén är tjock och riktigt trevlig i snyggt vinröd nyans.
Italien har faktiskt varit en stor och stabil marknad för ryska klockor. Ett exempel är en Komandirskie-kronograf baserat på Poljot 3133, som är väldigt ovanligt och som mer eller mindre skall ha gjorts för den Italiendka marknaden. Ett annat exempel är Generalskie i Radio Room-utförande, som skapades för Italien.

Mitt andra exempel är en Neptune, förmodligen från övergångsperioden. Både band (tjock och fantastisk kvalité) och viklås är Vostok original och skall ha suttit på klockan sedan den var ny.
20210919_202700.jpg

20210919_202710.jpg

20210919_202722.jpg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Trevlig måndag tjänstgöring som vanligt!
Kan nog konstatera att jag är en OWG med tunnan. Klockan är knappt 1,5 månad gammal men ser ut att vara ca 30 år. Lantbruk är ingen walk in a park liv for en klocka

DSC_6222.JPG
Härligt att se en klocka som faktiskt används och även är gjord för att tåla tuff miljö. Sannolikt ganska sällan man ser en R***x Submariner utsättas för verkliga livet.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Har tänkt tanken😂 ha dom en månad och sälja på löpande band, lagom inkörda 😀
Klart roligare upplägg jmf med de som fejkat "mögglar till" sina klockor. Det finns fö en hel tråd på forumet som tar upp detta ämne. Tex folk som låter klockdelar ligga i havsvatten tillsammans med sand i flera månader bara för att få rätt stuk på grejorna. Jag har lite smått roat följt ett par sådana projekt. Absolut inte min kopp med te, men lite skoj att det finns entusiaster. Men, som sagt, hellre en månad med omsorg av @hepanter 🤣
 
Senast ändrad:

hepanter

Patek
2-Faktor
Klart roligare upplägg jmf med de som fejkat "mögglar till" sina klockor. Det finns fö en hel tråd på forumet som tar upp detta ämne. Tex folk som låter klockdelar ligga i havsvatten tillsammans med sand i flera månader bara för att få rätt stuk på grejorna. Jag har lite smått roat följt ett par sådana projekt. Absolut inte min kopp med te, men lite skoj at det finns entusiaster. Men, som sagt, hellre med en månad med omsorg av @hepanter 🤣
😂😂😂
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det har skrivits en del inlägg rörande designen på ryska armbandsur. Jag är själv totalsåld på den retro-stil jag anser genomsyrar den ryska formgivningen på många av armbandsuren. Mycket av det vi ser har designrötter i Sovietunionens 70- och 80-tal och min känsla är att man här hämtade inspiration från designelement som fanns i västvärlden under 60-talet. Ett exempel på detta är den alldeles, alldeles underbara Omega Flightmaster, som formgavs under 60-talet (presenterades 1969) och som jag tycker bär mycket av den känsla som förmedlas av tex Vostoks tonneau/119.

1632123264491.png
 

MAz_666

Rolex
Intressant fråga, som det finns all anledning att försöka få mer svar på. Armbandet eller länken påverkar ju armbandsurets utseende och utstrålning väldigt mycket.
Jag tänkte ge två exempel från min samling, först en Komandirskie från 80-talet, som skall ha sålts mot den Italienska marknaden.
20210919_202559.jpg

20210919_202617.jpg

Som framgår av märkningen är det definitivt Vostok original och från Soviettiden. Kvalitén är tjock och riktigt trevlig i snyggt vinröd nyans.
Italien har faktiskt varit en stor och stabil marknad för ryska klockor. Ett exempel är en Komandirskie-kronograf baserat på Poljot 3133, som är väldigt ovanligt och som mer eller mindre skall ha gjorts för den Italiendka marknaden. Ett annat exempel är Generalskie i Radio Room-utförande, som skapades för Italien.

Mitt andra exempel är en Neptune, förmodligen från övergångsperioden. Både band (tjock och fantastisk kvalité) och viklås är Vostok original och skall ha suttit på klockan sedan den var ny.
20210919_202700.jpg

20210919_202710.jpg

20210919_202722.jpg
Inte för att vara "den som är den" - men jag vill veta och lära mig.
Den nedre skulle jag vilja veta mer om.
Jag har inte sett Neptunes tidigare än 1990 - och då var det först dom som (tror jag) hette 937* där mittenluggen och metallen där kring var väldigt "kantig"/"vass".
Senare började de väl kalla boetten för 960*
För att vara från övergångsperioden borde den väl vara gjord typ 1991-1993 - och där ifrån har jag inte sett urtavlor med B-loggan kombinerat med "Automat".
Tavlan uppfattar jag lite som en nytolkning av sniper-tavlan 1990:
1632129032111.png

Hade jag killgissat skulle jag sagt 2000-tal, kanske runt +2010 - inte minst för att armbandet säljs nu på Meranom, och jag aldrig sett äldre ur med ett sådant.
LÄR MIG!!! (Tack och bock).
Hur som helst är det där clasp-armbandet high-class på riktig hög nivå. Måste vara Vostoks vassaste originalarmband!
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Är det någon här som har handlat av Vostok-Watches24.com på sistone och har någon uppfattning om hur deras leveranstider ser ut nu?

På hemsidan lovar de ganska rask frakt, efter beställning dök det dock upp ett Mail om att de har längre lev.tider nu p g a Corona så jag är lite nyfiken på om någon handlat där nyligen och vet ungefär hur mycket längre tid man kan ställa in sig på att vänta
 
Är det någon här som har handlat av Vostok-Watches24.com på sistone och har någon uppfattning om hur deras leveranstider ser ut nu?

På hemsidan lovar de ganska rask frakt, efter beställning dök det dock upp ett Mail om att de har längre lev.tider nu p g a Corona så jag är lite nyfiken på om någon handlat där nyligen och vet ungefär hur mycket längre tid man kan ställa in sig på att vänta
Jag fick vänta 3 veckor ungefär. Definitivt värt det! ;)
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Jag fick vänta 3 veckor ungefär. Definitivt värt det! ;)
Ah men tre veckor är ju ingenting 😃👍 började måla upp bilder för mitt inre av att de drabbats av samma diffusa evighetsleveranser som Meranom aviserar som budgetalternativ haha.

Men då behöver jag inte ändra mental status på det paketet från ”kul, snart kommer det grejer” till ”kul överraskning någon gång i framtiden” 😅

Tack så mycket för svar
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Inte för att vara "den som är den" - men jag vill veta och lära mig.
Den nedre skulle jag vilja veta mer om.
Jag har inte sett Neptunes tidigare än 1990 - och då var det först dom som (tror jag) hette 937* där mittenluggen och metallen där kring var väldigt "kantig"/"vass".
Senare började de väl kalla boetten för 960*
För att vara från övergångsperioden borde den väl vara gjord typ 1991-1993 - och där ifrån har jag inte sett urtavlor med B-loggan kombinerat med "Automat".
Tavlan uppfattar jag lite som en nytolkning av sniper-tavlan 1990:
1632129032111.png

Hade jag killgissat skulle jag sagt 2000-tal, kanske runt +2010 - inte minst för att armbandet säljs nu på Meranom, och jag aldrig sett äldre ur med ett sådant.
LÄR MIG!!! (Tack och bock).
Hur som helst är det där clasp-armbandet high-class på riktig hög nivå. Måste vara Vostoks vassaste originalarmband!
Tack för väldigt intressant återkoppling. Jag måste kolla med säljaren ang de tre Neptunes jag har från samma tidsålder om det möjligtvis är så att han har mer info.
 
Topp