• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ah men tre veckor är ju ingenting 😃👍 började måla upp bilder för mitt inre av att de drabbats av samma diffusa evighetsleveranser som Meranom aviserar som budgetalternativ haha.

Men då behöver jag inte ändra mental status på det paketet från ”kul, snart kommer det grejer” till ”kul överraskning någon gång i framtiden” 😅

Tack så mycket för svar
Under sommaren var det längre leveranstider, men nu verkar allt vara tillbaka till det vanliga, som sagt ca tre veckor.
Nu vill jag tillägga att postgången från Ryssland allmänt verkar ha ryckt upp sig avsevärt. Nu handlar det i flera verkliga fall om ca en vecka innan paketet ankommer Sverige för fortsatt "hantering" av PN. Vi får se. Jag har två försändelser som skall ha hanterats klart nu av PN och jag har snabbt som tusan betalat moms. Återstår att se om det blir paketöppning denna vecka...
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Under sommaren var det längre leveranstider, men nu verkar allt vara tillbaka till det vanliga, som sagt ca tre veckor.
Nu vill jag tillägga att postgången från Ryssland allmänt verkar ha ryckt upp sig avsevärt. Nu handlar det i flera verkliga fall om ca en vecka innan paketet ankommer Sverige för fortsatt "hantering" av PN. Vi får se. Jag har två försändelser som skall ha hanterats klart nu av PN och jag har snabbt som tusan betalat moms. Återstår att se om det blir paketöppning denna vecka...
Det låter ju lovande! Jag ska hålla mig från att kommentera på PN, det är vad det är antar jag. Håller tummarna för att få lite leverans snart jag med 🙂

Blev lite av en oavsiktlig empirisk studie av leveranslösningar när jag under någon dryg vecka handlade Vostoks eller delar från fyra olika håll i Ryssland, US och EU samt gjorde en affär här på KS - första klockan från RU kom på några dagar, en annan som köptes samtidigt har beräknad leverans någon gång till vintern 😅
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Sådär ja! Tack för stöd @Beo !
2DBF43C2-511E-4E6E-98D0-1F40B4A0417F.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Äntligen vinst i lotteriet, efter ett misslyckat försök så lyckades detta komma fram från Ukraina. Köpte dom på Ebay och prutade på priset då jag köpte två.

Enligt säljaren en 2209 från 70-80ish och en dude 2414 från 90-talet.

Äntligen kan man vara med på tonneau-tisdag med!

IMG_20210920_153339.jpg
Fin gammal tunna, välkommen in i Tonneau-gänget! (om det nu finns ett sådant... :D )
 

MAz_666

Rolex
Äntligen vinst i lotteriet, efter ett misslyckat försök så lyckades detta komma fram från Ukraina. Köpte dom på Ebay och prutade på priset då jag köpte två.

Enligt säljaren en 2209 från 70-80ish och en dude 2414 från 90-talet.

Äntligen kan man vara med på tonneau-tisdag med!

IMG_20210920_153339.jpg
Tunnan är mycket riktigt en av de första man tog fram. Det finns möjligen 1-2 ännu äldre, bl.a. en som nästan ser ut som en Nvch20-tunna - d.v.s. med svart clean tavla. Men den där är en av deras första serietillverkade. Ref: 1190728, och från 1979.
Möjligen hade de första kupolkrona, så om du vill skapa en tidstypisk kan du kika lite efter kupolisar passande 119(0)-boetten.
SNYGG!!!
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
När man talar om trollen..
Klockan som skulle dyka upp först när snön hunnit lägga sig här i Jämtland damp ner som en glad överraskning idag.

Är dock lite fundersam om det är något vajsing med verket då jag inte lyckas dra upp den manuellt och den verkar vilja stanna när jag skruvar ner kronan helt. Har läst mig till tidigare att de ibland behöver jogga igång sig lite innan de skärper till sig så jag drar inga större växlar på det än så länge.
 

Bilagor

  • B8F6ECD0-285B-43ED-8139-8F166B6B3EA3.jpeg
    B8F6ECD0-285B-43ED-8139-8F166B6B3EA3.jpeg
    422.3 KB · Visningar: 2
  • 7B35ED2A-C58D-40D5-88E3-76D22DAD22D0.jpeg
    7B35ED2A-C58D-40D5-88E3-76D22DAD22D0.jpeg
    559.2 KB · Visningar: 2
  • 53FFA043-AB68-4EBA-8DE9-F46ACAFC6973.jpeg
    53FFA043-AB68-4EBA-8DE9-F46ACAFC6973.jpeg
    415.8 KB · Visningar: 2

Utvisaren

Patek
Inte för att vara "den som är den" - men jag vill veta och lära mig.
Den nedre skulle jag vilja veta mer om.
Jag har inte sett Neptunes tidigare än 1990 - och då var det först dom som (tror jag) hette 937* där mittenluggen och metallen där kring var väldigt "kantig"/"vass".
Senare började de väl kalla boetten för 960*
För att vara från övergångsperioden borde den väl vara gjord typ 1991-1993 - och där ifrån har jag inte sett urtavlor med B-loggan kombinerat med "Automat".
Tavlan uppfattar jag lite som en nytolkning av sniper-tavlan 1990:
1632129032111.png

Hade jag killgissat skulle jag sagt 2000-tal, kanske runt +2010 - inte minst för att armbandet säljs nu på Meranom, och jag aldrig sett äldre ur med ett sådant.
LÄR MIG!!! (Tack och bock).
Hur som helst är det där clasp-armbandet high-class på riktig hög nivå. Måste vara Vostoks vassaste originalarmband!
Hm. Är det ett sånt som sitter på min blågröna Kirowski tro? Har den inte här, har bara gammal bild.
20210902_071840.jpg
 

branting

Cartier
Intressant fråga, som det finns all anledning att försöka få mer svar på. Armbandet eller länken påverkar ju armbandsurets utseende och utstrålning väldigt mycket.
Jag tänkte ge två exempel från min samling, först en Komandirskie från 80-talet, som skall ha sålts mot den Italienska marknaden.
20210919_202559.jpg

20210919_202617.jpg

Som framgår av märkningen är det definitivt Vostok original och från Soviettiden. Kvalitén är tjock och riktigt trevlig i snyggt vinröd nyans.
Italien har faktiskt varit en stor och stabil marknad för ryska klockor. Ett exempel är en Komandirskie-kronograf baserat på Poljot 3133, som är väldigt ovanligt och som mer eller mindre skall ha gjorts för den Italiendka marknaden. Ett annat exempel är Generalskie i Radio Room-utförande, som skapades för Italien.

Mitt andra exempel är en Neptune, förmodligen från övergångsperioden. Både band (tjock och fantastisk kvalité) och viklås är Vostok original och skall ha suttit på klockan sedan den var ny.
20210919_202700.jpg

20210919_202710.jpg

20210919_202722.jpg
Tack för de fantastiska fotografierna och beskrivningarna 😍👍👍👍🤤
 
Topp