• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

hepanter

Patek
Paneristi
2-Faktor
Mjölkar på i vanlig ordning kör tunna i vanlig ordning
DSC_6236.JPG
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Inte för att vara "den som är den" - men jag vill veta och lära mig.
Den nedre skulle jag vilja veta mer om.
Jag har inte sett Neptunes tidigare än 1990 - och då var det först dom som (tror jag) hette 937* där mittenluggen och metallen där kring var väldigt "kantig"/"vass".
Senare började de väl kalla boetten för 960*
För att vara från övergångsperioden borde den väl vara gjord typ 1991-1993 - och där ifrån har jag inte sett urtavlor med B-loggan kombinerat med "Automat".
Tavlan uppfattar jag lite som en nytolkning av sniper-tavlan 1990:
1632129032111.png

Hade jag killgissat skulle jag sagt 2000-tal, kanske runt +2010 - inte minst för att armbandet säljs nu på Meranom, och jag aldrig sett äldre ur med ett sådant.
LÄR MIG!!! (Tack och bock).
Hur som helst är det där clasp-armbandet high-class på riktig hög nivå. Måste vara Vostoks vassaste originalarmband!
Jorå, det var ju så att undertecknad inte hade kollat ordentligt. Dessutom har jag nu fått påpekat något jag egentligen visste men lite slarvigt hade struntat i; Klockor från övergångsperioden brukar ofta kännetecknas av att ursprungsland saknas på tavlan. Detta innebär ju dock självklart inte att ALLA tavlor som saknar landsbeteckning kommer från nämnda övergångsperiod. Det finns flera exempel på sådana tavlor, varav då jag själv kan uppvisa ett sådant. Nedan tillsammans med två Neptune-kompisar som har landsbeteckning.
Det kan noteras att Vostok tycks ha satsat ganska hårt på att lyfta just Neptune-modellerna till en högre "premium-nivå". Läderbandet med viklås har jag redan beskrivit i detalj, men även länkarna till de två övriga ligger på en helt annan nivå när det gäller kvalitetskänsla och utförande. Inget billigt rassel över huvud taget! 😍
1632211071992.png
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Tror mig ha lokaliserat roten till den lite knepiga gången på klockan som dök upp igår.

Ur lådan ville den inte gå med på att dras upp manuellt och ett tag blev jag osäker på om den funktionen skulle finnas på det här verket. När jag plockade ut den ur huset gick det dock utmärkt att dra upp den för hand efter att ha satt i kron..stammen(?) igen.

När jag plockat ihop allt igen var det dock tillbaka till utgångsläget igen - den enda läge jag kom åt när jag skruvade ut kronan var att ställa tiden.

Efter att ha haft i och ur verket (höhö) några gånger med liknande resultat har jag dragit slutsatsen att problemet antagligen är att jag inte når hela vägen in när jag monterar kronan med verket i huset - antingen pga att den är för kort eller möjligen att packningen i kronan sitter lite galet; något är det som hindrar att den går in hela vägen och det verkar som att det lite felaktiga läget låser upp verket.

Efter att ha provat att skruva kronan i botten för kung och fosterland vid sista monteringen verkar jag ha löst problemet, i vart fall tillfälligt, då klockan tickat på och hållit tiden i en timme nu.

Just denna klocka är köpt från RU på ebae så det kan mycket väl vara något exemplar som inte klarade QC jag kommit över 😅

Sörjer dock föga, bara nöjet att få riva isär en klocka för första gången var väl värt vad jag gav för den.

Glad tisdag!
 

Bilagor

  • 1F2E9509-8489-4677-BC38-3FE991E499DE.jpeg
    1F2E9509-8489-4677-BC38-3FE991E499DE.jpeg
    480.9 KB · Visningar: 2
  • C056549F-C841-4AA9-9AD1-D2237A3D8E44.jpeg
    C056549F-C841-4AA9-9AD1-D2237A3D8E44.jpeg
    481.9 KB · Visningar: 3

Delgada

Patek
Är totalt förälskad i klockan nedan, Men den saknar datum!!
Finns det en identisk modell likt denna med datum?

1632176598843.png
Ja tänk så olika det vara.
Själv har sneglat på scuba dude 059 tavlan då jag verkligen gillar den där blågröna färgen, men avblåst det hela just pga att den har datum. Dels tycker jag det stör rent estetisk, dels är det ett extra ok att bära då man ska skifta klocka.
Således, var glad att du slipper datum på den där ursnygga tavlan!;)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Tror mig ha lokaliserat roten till den lite knepiga gången på klockan som dök upp igår.

Ur lådan ville den inte gå med på att dras upp manuellt och ett tag blev jag osäker på om den funktionen skulle finnas på det här verket. När jag plockade ut den ur huset gick det dock utmärkt att dra upp den för hand efter att ha satt i kron..stammen(?) igen.

När jag plockat ihop allt igen var det dock tillbaka till utgångsläget igen - den enda läge jag kom åt när jag skruvade ut kronan var att ställa tiden.

Efter att ha haft i och ur verket (höhö) några gånger med liknande resultat har jag dragit slutsatsen att problemet antagligen är att jag inte når hela vägen in när jag monterar kronan med verket i huset - antingen pga att den är för kort eller möjligen att packningen i kronan sitter lite galet; något är det som hindrar att den går in hela vägen och det verkar som att det lite felaktiga läget låser upp verket.

Efter att ha provat att skruva kronan i botten för kung och fosterland vid sista monteringen verkar jag ha löst problemet, i vart fall tillfälligt, då klockan tickat på och hållit tiden i en timme nu.

Just denna klocka är köpt från RU på ebae så det kan mycket väl vara något exemplar som inte klarade QC jag kommit över 😅

Sörjer dock föga, bara nöjet att få riva isär en klocka för första gången var väl värt vad jag gav för den.

Glad tisdag!
En tanke, utifrån att jag själv har haft liknande problem med ett par klockor:
Testa att lossa lite granna (inte helt och hållet) på de två skruvar som håller fast verket. Ta sedan loss och sätt tillbaka bommen när verket fortfarande sitter lite löst. Rucka på krona + bom lite fram och tillbaka/upp och ner när du för in bommen, så att du känner att verket ger med sig. Detta kan göra att bommen hamnar på ett annat och aningen bättre sätt. Dra sedan åt de båda skruvarna igen.
Mina estetiskt fulländade 🤣 pilar i bilden nedan visar vilka skruvar jag menar. Den ena sitter alltså under rotorn, menar jag :D
1632214623606.png
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
En tanke, utifrån att jag själv har haft liknande problem med ett par klockor:
Testa att lossa lite granna (inte helt och hållet) på de två skruvar som håller fast verket. Ta sedan loss och sätt tillbaka bommen när verket fortfarande sitter lite löst. Rucka på krona + bom lite fram och tillbaka/upp och ner när du för in bommen, så att du känner att verket ger med sig. Detta kan göra att bommen hamnar på ett annat och aningen bättre sätt. Dra sedan åt de båda skruvarna igen.
Mina estetiskt fulländade 🤣 pilar i bilden nedan visar vilka skruvar jag menar. Den ena sitter alltså under rotorn, menar jag :D
1632214623606.png
Ah, ja det låter ju helt klart som en väg värd att testa 😃👍

Stort tack för tipset, det uppskattas verkligen!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag brukar trycka på på "utdragar-pinnen (markeras med ring) när jag sätter i bommen samt ta ur den igen om den inte hamnar i rätt läge så den går in hela vägen. Sedan kan man ibland få trycka lite från högersidan (markerat med pil), åt vänster på hela urverket så bommen fastnar ordentligt (utdragar-pinnen åker upp).

Wostok_2416B.jpg
 

MAz_666

Rolex
Jorå, det var ju så att undertecknad inte hade kollat ordentligt. Dessutom har jag nu fått påpekat något jag egentligen visste men lite slarvigt hade struntat i; Klockor från övergångsperioden brukar ofta kännetecknas av att ursprungsland saknas på tavlan. Detta innebär ju dock självklart inte att ALLA tavlor som saknar landsbeteckning kommer från nämnda övergångsperiod. Det finns flera exempel på sådana tavlor, varav då jag själv kan uppvisa ett sådant. Nedan tillsammans med två Neptune-kompisar som har landsbeteckning.
Det kan noteras att Vostok tycks ha satsat ganska hårt på att lyfta just Neptune-modellerna till en högre "premium-nivå". Läderbandet med viklås har jag redan beskrivit i detalj, men även länkarna till de två övriga ligger på en helt annan nivå när det gäller kvalitetskänsla och utförande. Inget billigt rassel över huvud taget! 😍
1632211071992.png
Vad skönt att jag inte var ute och cyklade helt!
Håller med; de gamla var lite kantiga, och där metallen vid ”luggen” var konkav. Nästan svårt att snyggt nyttja adaptrarna. Men i vanlig ordning: gamla = coola.
Men ja, de nyare känns definitivt som ett lyckat kvalitetsförsök!
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Vad skönt att jag inte var ute och cyklade helt!
Håller med; de gamla var lite kantiga, och där metallen vid ”luggen” var konkav. Nästan svårt att snyggt nyttja adaptrarna. Men i vanlig ordning: gamla = coola.
Men ja, de nyare känns definitivt som ett lyckat kvalitetsförsök!
Här är min gamla med nya adaptrar, som jag fö borde försöka slipa till lite, så att ytan inte är lika polerad jmf med boetten. Jag gillar verkligen den lite grova stilen på den här modellen.
1632233316949.png

1632233487528.png
 

MAz_666

Rolex
Topp