• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

1 ynka grad ute brr
DSC_6270.JPG
DSC_6269.JPG
Screenshot_20210922-070902.png
 
Kika på Rikalas bruna. Han har en röd orange ton i det bruna som förstärker det blåa. Av de bruna som visats går den tonen bäst till blått. Tycker jag osv. De andra är också bra men på andra vis. Vi snackar millimetrar nu alltså... kulörsnobberi säger nog somliga. Men här är det nog lite insnöat på många sätt 🤔😉😁
På tal om kulörsnobberi... idag känner jag att det är oerhört angeläget att matcha armband, bezel och skosnören.
20210922_072357.jpg
20210922_072339.jpg
 
Jag ser ingen anledning att inte låta gårdagens nyförvärv få sitta kvar på armen även idag.
NVCh-30 Gen. 2 har varit lite av en helig gral för mig och jag ville försöka få till det som är en uppskattat tidig variant av dessa. Visst, inga papper och heller ingen cool metallburk så man kan aldrig veta säkert att det inte är Oleg som har fått feeling och plockat ihop delar. Jag tror dock att jag fick till ett ganska bra ex med de attribut jag kan identifiera på plats:
  • Förgyllda tim- och minut-visare i paddelform (egentligen kanske det är mässing... :) )
  • (Underbart blekt) röd sekundvisare med stor lumeplutt
  • Högt glas med tydligt kupolformad profil
  • Kupolformad krona
  • 300 m märkning på bakstycket
  • 22 mm bandbredd

För tillfället sitter den på svart våffla, men jag tänker mig nog typ ljusbrunt single pass i stället. Känslan på armen är faktiskt lite annorlunda jmf med de vanliga tunnorna från samma tid. Jag vet inte om det kanske är det breda bandet som gör det. Det tjocka glaset känns också väldigt tydligt så fort man tar i klockan. Jag har väntat länge och det blev inte mitt billigaste armbandsur...
20210922_072626.jpg
 
Senast ändrad:
Pilarna var kirurgiskt precisa för det var precis vad som löste biffen, i kombination med förslaget om att trycka verket lätt i riktning mot kronan så landade allt på plats och fungerar nu precis som jag vill 😃

Kul var det också, nästan så man hoppas att något nytt börjar bråka så man får pilla lite mer 😄

Stort tack för tipset!
Det där med att trycka verket i riktning mot kronan är ett bra tips jag själv tar till mig av. Kul när vi delar med oss av våra erfarenheter och tips och trix.
 
Jag ser ingen anledning att inte låta gårdagens nyförvärv få sitta kvar på armen även idag.
NVCh-30 Gen. 2 har varit lite av en helig gral för mig och jag ville försöka få till det som är en uppskattat tidig variant av dessa. Visst, inga papper och heller ingen cool metallburk så man kan aldrig veta säkert att det inte är Oleg som har fått feeling och plockat ihop delar. Jag tror dock att jag fick till ett ganska bra ex med de attribut jag kan identifiera på plats:
  • Förgyllda tim- och minut-visare i paddelform (egentligen kanske det är mässing... :) )
  • (Underbart blekt) röd sekundvisare med stor lumeplutt
  • Högt glas med tydligt kupolformad profil
  • Kupolformad krona
  • 300 m märkning på bakstycket
  • 22 mm bandbredd

För tillfället sitter den på svart våffla, men jag tänker mig nog typ ljusbrunt single pass i stället. Känslan på armen är faktiskt lite annorlunda jmf med de vanliga tunnorna från samma tid. Jag vet inte om det kanske är det breda bandet som gör det. Det tjocka glaset känns också väldigt tydligt så fort man tar i klockan. Jag har väntat länge och det blev inte mitt billigaste armbandsur...
20210922_072626.jpg
😍Om du vill ha lite mer patina på den så kan jag låna den ett par veckor...
 
Skön patina! Var det den som hade 2414 under huven?

Urverket tillhör denna!

Får riva, hittade en kul grej med 2414 jag inte visste, bara två skruvar behöver lossas så får man loss hela datumkomplikationen i ett stycke 😀. Kanske blir kvällens jobb o riva ner o tvätta om jag orkar. Skall tydligen nästan vara exakt som 2209 fast med datum o då har jag delar!

Screenshot_20210922-094020_Gallery.jpg
 
Urverket tillhör denna!

Får riva, hittade en kul grej med 2414 jag inte visste, bara två skruvar behöver lossas så får man loss hela datumkomplikationen i ett stycke 😀. Kanske blir kvällens jobb o riva ner o tvätta om jag orkar. Skall tydligen nästan vara exakt som 2209 fast med datum o då har jag delar!

Screenshot_20210922-094020_Gallery.jpg
Wow, underbart gammalt mögel! 😍
 
Fick en ny klocka idag på vad jag förmodar är ett ryskt klockarmband från 80-talet. Snyggt, tveksam kvalitet och väldigt obekvämt (är en liten metallpigg som skär rakt in i handleden). Men vill man vara fin, så får man lida pin… vad säger ni? Franken eller koscher? 🤔🙂

Ska tydligen varit inhandlad av en företagare i norra Sverige som anordnade bussresor till sovjet. Några klockor köptes i samband med dessa och blev liggandes bortglömda i en låda tills företaget avvecklades. Det var iaf säljarens story
 

Bilagor

  • 2430E5E2-007A-497F-9B2C-06D4938AE82C.jpeg
    2430E5E2-007A-497F-9B2C-06D4938AE82C.jpeg
    527 KB · Visningar: 2
  • 370E6C0B-80FE-4C89-A14F-A331243067EF.jpeg
    370E6C0B-80FE-4C89-A14F-A331243067EF.jpeg
    635.4 KB · Visningar: 2
  • 1E9B3490-6A42-42FE-921A-1DA02A5E36F3.jpeg
    1E9B3490-6A42-42FE-921A-1DA02A5E36F3.jpeg
    492.2 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Fick en ny klocka idag på vad jag förmodar är ett ryskt klockarmband från 80-talet. Snyggt, tveksam kvalitet och väldigt obekvämt (är en liten metallpigg som skär rakt in i handleden). Men vill man vara fin, så får man lida pin… vad säger ni? Franken eller koscher? 🤔🙂

Ska tydligen varit inhandlad av en företagare i norra Sverige som anordnade bussresor till sovjet. Några klockor köptes i samband med dessa och blev liggandes bortglömda i en låda tills företaget avvecklades. Det var iaf säljarens story

Underbart skick på den!
 
Fick en ny klocka idag på vad jag förmodar är ett ryskt klockarmband från 80-talet. Snyggt, tveksam kvalitet och väldigt obekvämt (är en liten metallpigg som skär rakt in i handleden). Men vill man vara fin, så får man lida pin… vad säger ni? Franken eller koscher? 🤔🙂

Ska tydligen varit inhandlad av en företagare i norra Sverige som anordnade bussresor till sovjet. Några klockor köptes i samband med dessa och blev liggandes bortglömda i en låda tills företaget avvecklades. Det var iaf säljarens story
Komandirskies är lite av mitt "svarta hål" - men den där ser väl super ut?!
Fint skick. "3AKA3". Vad mer behövs?
 
Dom har bara 22 modeller i lager och dom är moddade..


Tack! :)


Under 41 mm och dykare med datum. Gärna vit tavla. Ny eller begagnad kvittar.
Jag har fattat det som att du kan välja om du vill köpa klockorna med eller utan mods, i vart fall när det gäller vridring och armband - är det bytt grejer inne i klockan är det kanske lite kinkigare.
 
Tillbaka
Topp