• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Stämmer detta verkligen att det ska vara beställd av militären och på 24mm i storlek?
Jodå, tavlor märkta ZAKAZ MO CCCP finns på armbandsur som beställdes av försvarsministeriet i Soviet och såldes i dedikerade butiker där endast personer med militär legitimation skall ha fått handla. Klockorna i sig är inte annorlunda jmf med motsvarande modeller utan ZAKAZ-märkning, ja förutom själva tavlan då förstås :) Jag känner ganska starkt för dessa klockor och jag har en del med denna märkning i min samling. En T-34 hör nog hemma i varje samling med sovjetiska armbandsur. Cool klocka!
24 mm är diametern på urverket, vilket även framgår av de två första siffrorna i beteckningen 2414, som fö är ett manuellt verk. De två sista siffrorna står för att klockan har datumvisning.
Det står ingenting om huruvida urverket är servat och det framgår egentligen inte ens om klockan fungerar... Kanske läge att ställa ett par motfråga till säljaren. Klocka är oavsett i väldigt bra skick!
 
Jodå, tavlor märkta ZAKAZ MO CCCP finns på armbandsur som beställdes av försvarsministeriet i Soviet och såldes i dedikerade butiker där endast personer med militär legitimation skall ha fått handla. Klockorna i sig är inte annorlunda jmf med motsvarande modeller utan ZAKAZ-märkning, ja förutom själva tavlan då förstås :) Jag känner ganska starkt för dessa klockor och jag har en del med denna märkning i min samling. En T-34 hör nog hemma i varje samling med sovjetiska armbandsur. Cool klocka!
24 mm är diametern på urverket, vilket även framgår av de två första siffrorna i beteckningen 2414, som fö är ett manuellt verk. De två sista siffrorna står för att klockan har datumvisning.
Det står ingenting om huruvida urverket är servat och det framgår egentligen inte ens om klockan fungerar... Kanske läge att ställa ett par motfråga till säljaren. Klocka är oavsett i väldigt bra skick!
Tack för ett utförligt svar!
 
Tack för ett utförligt svar!
Köpt från den säljaren tidigare. Enligt honom så drev han ett företag som ordnade bussresor från norra Sverige till sovjet och senare Ryssland. Klockor köptes i samband med dessa resor. Hamnade i en låda på företaget och glömdes bort. Upptäcktes när företaget skulle avvecklas och säljs nu på Tradera. Så de lär inte vara servade. Den jag köpt tidigare fungerade (fick hem den idag så jag har inte hunnit testa den så länge). Har även lagt ett bud på den aktuella klockan med (första budet på den). Dock tveksam om jag hänger med så länge i den här budgivningen.
 
Senast ändrad:
Köpt från den säljaren tidigare. Enligt honom så drev han ett företag som ordnade bussresor från norra Sverige till sovjet och senare Ryssland. Klockor köptes i samband med dessa resor. Hamnade i en låda på företaget och glömdes bort. Upptäcktes när företaget skulle avvecklas och säljs nu på Tradera. Så de lär inte vara servade. Den jag köpt tidigare fungerade (fick hem den idag så jag har inte hunnit testa den så länge). Har även lagt ett bud på den aktuella klockan med (första budet på den). Dock tveksam om jag hänger med så länge i den här budgivningen.
Funderar på att vinna auktionen samtidigt som jag har noll koll på priset. Så vi får se hur det går. 😅
 
Funderar på att vinna auktionen samtidigt som jag har noll koll på priset. Så vi får se hur det går. 😅
Avseende priset.
Innan man lärt sig allt om årtal, modeller och skick, så är en extremt grov prisbild ”under tusenlappen är ett ok pris” för lite vanligare (som denna). Upp till 2-2500 för ovanligare modeller som många eftertraktar, och cirka 5-8000 (superberoende på skick och exakt orördhet) för de ovanliga militärdykarna som kallas Nvch30.
Allt går att hitta med lite tålamod från eBay och t.ex. etsy.com - ofta billigare än ovan. Men då måste du lägga på frakt och utlandsmoms, vänta i sjuttioelva dagar men ändå inte säkert få din klocka. Och ovanpå det sockrar Postnord oftast paketet med ca 200 kr.
De olika ryska sidorna är (ofta) mycket billigare men kräver dels enormt tålamod och Google Translate eng-ryskt - och sedan samma ”nackdelar” som ovan jag skriver om eBay.
Så vill man vara lite mer trygghetsnarkoman, vill ha klockan ”nu”, och vill slippa kriga med Postnord, så är Tradera men även Klockanett.se bra instegs-säljare!
Sedan när det gäller priser är det bara att googla satan så börjar man lära sig sakta men säkert; och fråga här i forumet.
Men ingen är fullärd.
Men å andra sidan OM man ändå ”gör fel” och betalar några hundralappar för mycket i slutändan: så får du ändå en cool klocka som ingen annan i din närhet har (och du förhoppningvis gillar) för vad en begagnad klotgrill från Jysk kostar …
 
Godmorgon i ryssträsket.
Bytt till blått i morgonmyset vid frukosten.
20210923_071019.jpg
20210923_071047.jpg
 
Då jag i ett ”not my proudest moment” kom på att den klocka jag trodde var en New Ministry (710) inte var det (!) så vad gör man?
Alla behöver ju (även) en svart ScubaKille, denna gång en RIKTIG 710, och på grönt ”Vietnam-Nato”.
Köpstopp my ass!!! Livet är för kort för att inte unna sig lite till …
😉😂😂😎
587DE6FC-9DE0-4B57-8CDA-0733DBE9AFF2.jpeg
 
Då jag i ett ”not my proudest moment” kom på att den klocka jag trodde var en New Ministry (710) inte var det (!) så vad gör man?
Alla behöver ju (även) en svart ScubaKille, denna gång en RIKTIG 710, och på grönt ”Vietnam-Nato”.
Köpstopp my ass!!! Livet är för kort för att inte unna sig lite till …
😉😂😂😎
587DE6FC-9DE0-4B57-8CDA-0733DBE9AFF2.jpeg
Datum ser jag, det är ju iof lite onödigt 🤣
 
Då jag i ett ”not my proudest moment” kom på att den klocka jag trodde var en New Ministry (710) inte var det (!) så vad gör man?
Alla behöver ju (även) en svart ScubaKille, denna gång en RIKTIG 710, och på grönt ”Vietnam-Nato”.
Köpstopp my ass!!! Livet är för kort för att inte unna sig lite till …
😉😂😂😎
587DE6FC-9DE0-4B57-8CDA-0733DBE9AFF2.jpeg

Den den är snygg! Är det allt det gröna runt omkring som gör att lumepluppen på bezeln ser grön ut eller är den grön?
 
Den den är snygg! Är det allt det gröna runt omkring som gör att lumepluppen på bezeln ser grön ut eller är den grön?
Bezelen är en nyare, så 12:an är bara en "färgplupp infräst i det svarta". (De gamla originalen hade ju en upp-/utstående lumeplupp i en kromad tunn ring).
Så nej, den är inte skrämd av allt grönt. Den ÄR lite lätt grönfärgad!
 
Då jag i ett ”not my proudest moment” kom på att den klocka jag trodde var en New Ministry (710) inte var det (!) så vad gör man?
Alla behöver ju (även) en svart ScubaKille, denna gång en RIKTIG 710, och på grönt ”Vietnam-Nato”.
Köpstopp my ass!!! Livet är för kort för att inte unna sig lite till …
😉😂😂😎
587DE6FC-9DE0-4B57-8CDA-0733DBE9AFF2.jpeg
Mm 710 är så jäkla snyggt case, är svårt sugen på en sådan
 
Jag tror att jag totalt ovetenskapligt kan påstå att 710 är en boett som ofta omnämns som en av de mest attraktiva. Sedan finns ju även gamla 710 i ett par olika utföranden, som vi ju har diskuterat så sent som under de senaste dagarna. Mer 710 till folket! 😍
Det kan jag förstå, jag hittade en rolig mod i en annan grupp som jag identifierade som en 710 och blev lite sugen på att göra en egen version av när jag orkar beställa delarna. Men jag är inte helt hundra på om jag har rätt angående caset 🤔
 

Bilagor

  • 3B7CD19D-313E-4F6D-8506-D3A82EA3E635.jpeg
    3B7CD19D-313E-4F6D-8506-D3A82EA3E635.jpeg
    145.7 KB · Visningar: 4
Det kan jag förstå, jag hittade en rolig mod i en annan grupp som jag identifierade som en 710 och blev lite sugen på att göra en egen version av när jag orkar beställa delarna. Men jag är inte helt hundra på om jag har rätt angående caset 🤔
Med risk för att inte vara tillräckligt kunnig skulle jag påstå att detta är en 710:a. Den bezeln är fö riktigt grym! 😍
 
Med risk för att inte vara tillräckligt kunnig skulle jag påstå att detta är en 710:a. Den bezeln är fö riktigt grym! 😍
Garanterat mer kunnig än mig som upptäckte och gick balls to the wall på Vostok för typ en månad sedan 😅

Ja jag är riktigt förtjust i ”yacht”-stuket på den bezeln, det ska ligga en på väg hit i något paket någonstans men den var tänkt till ett annat projekt egentligen 😂
 
Tillbaka
Topp