• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Min med ... :cool:
1632320523272.png
 
Suck, börjar ge med mig märker jag. Lön på fredag...
Längre bak i tråden finns det en liten diskussion/utläggning om Ministerials/Old Ministrys.
Det finns enligt mig 3 olika boetter du hittar där ute.
Glasklart (?) är vassa brutna luggar typ år 80-85.
Glasklart (?) är också inte brutna luggar alls typ år 85-90.
Sedan hittar du boetter (min t.ex.) som HAR brutna luggar, men där "brottet" är betydligt mjukare än vissa. I en del vinklar/ljus syns knappt brottet, men i andra vinklar rätt tydligt.
Är det en tredje boett? Är det Olegs hemsnickrade? Är det en "gammal vass" som Oleg våld-polerat med rysk Svinto?
Ingen aning.
Mer kunniga får gärna hjälpa eller stjälpa ...
 
Go'kväll på er 😊
Kom över den här gamla polerade 090 boetten som jag ville stoppa ner @Von 's gamla skapelse i. Men när jag skulle få av Bezeln som satt som berget så ploppade glaset av. Trodde jag. Men det gick av precis vid packningen.
Fick låna från en annan klocka då jag ville få den färdig.
Någon av er som sitter på ett glas med packning som ni skulle kunna tänka er att avyttra? Betalar såklart för det. Annars får jag beställa ett 🙃

Någon som kan säga hur gammal boetten är? Den saknar de små urgröpningarna för kronan som är på de senare.
IMG_20210922_194655_edit_266013163132324.jpg
IMG_20210922_194625.jpg
 
Go'kväll på er 😊
Kom över den här gamla polerade 090 boetten som jag ville stoppa ner @Von 's gamla skapelse i. Men när jag skulle få av Bezeln som satt som berget så ploppade glaset av. Trodde jag. Men det gick av precis vid packningen.
Fick låna från en annan klocka då jag ville få den färdig.
Någon av er som sitter på ett glas med packning som ni skulle kunna tänka er att avyttra? Betalar såklart för det. Annars får jag beställa ett 🙃

Någon som kan säga hur gammal boetten är? Den saknar de små urgröpningarna för kronan som är på de senare.
IMG_20210922_194655_edit_266013163132324.jpg
IMG_20210922_194625.jpg
Schnygg!
Det ser jag.
Däremot kan inte alls besvara din fråga om ålder. Men det finns så många andra som kan.
 
Go'kväll på er 😊
Kom över den här gamla polerade 090 boetten som jag ville stoppa ner @Von 's gamla skapelse i. Men när jag skulle få av Bezeln som satt som berget så ploppade glaset av. Trodde jag. Men det gick av precis vid packningen.
Fick låna från en annan klocka då jag ville få den färdig.
Någon av er som sitter på ett glas med packning som ni skulle kunna tänka er att avyttra? Betalar såklart för det. Annars får jag beställa ett 🙃

Någon som kan säga hur gammal boetten är? Den saknar de små urgröpningarna för kronan som är på de senare.
IMG_20210922_194655_edit_266013163132324.jpg
IMG_20210922_194625.jpg

Den där!
 
Go'kväll på er 😊
Kom över den här gamla polerade 090 boetten som jag ville stoppa ner @Von 's gamla skapelse i. Men när jag skulle få av Bezeln som satt som berget så ploppade glaset av. Trodde jag. Men det gick av precis vid packningen.
Fick låna från en annan klocka då jag ville få den färdig.
Någon av er som sitter på ett glas med packning som ni skulle kunna tänka er att avyttra? Betalar såklart för det. Annars får jag beställa ett 🙃

Någon som kan säga hur gammal boetten är? Den saknar de små urgröpningarna för kronan som är på de senare.
IMG_20210922_194655_edit_266013163132324.jpg
IMG_20210922_194625.jpg
Det finns bättre boettkungar än mig, men första frågan är om luggarna är 18mm eller 22?
18 så är det en äldre; 22 så bör det vara en modernare.
Sedan den där rundheten förbryllar mig. De gamla 119(0)-boetterna var väl alltid lite kantiga.
Rundheten dök upp senare, och hittas även på nya 1967-versionen.
Sedan finns det "avarter" med boetter som re-shape:ats. Då har Oleg varit framme med vinkelslipen och en hink vodka!
Sedan finns det några äldre tonneau-liknande innan de blev just amphibian-dykarna - dom kan jag verkligen inget om.
Men vänta lite så kommer säkert en kommissarie-boett-Clouseau ...
 
Det finns bättre boettkungar än mig, men första frågan är om luggarna är 18mm eller 22?
18 så är det en äldre; 22 så bör det vara en modernare.
Sedan den där rundheten förbryllar mig. De gamla 119(0)-boetterna var väl alltid lite kantiga.
Rundheten dök upp senare, och hittas även på nya 1967-versionen.
Sedan finns det "avarter" med boetter som re-shape:ats. Då har Oleg varit framme med vinkelslipen och en hink vodka!
Sedan finns det några äldre tonneau-liknande innan de blev just amphibian-dykarna - dom kan jag verkligen inget om.
Men vänta lite så kommer säkert en kommissarie-boett-Clouseau ...
Tack för svar 😊
Det är 22mm luggar så det är helt klart en av de modernare. Det jag reagerade på är just urgröpningen för kronan som saknas. Verkar inte vara slipad på i alla fall 😄

Aja, jag gillar den och det är huvudsaken 😊

Ivrig som jag är så har jag redan beställt nytt glas och ring. Tog x2 när man ändå håller på 😅 Bland annat 🤦🏻‍♂️
 
Tillbaka
Topp